Köpråd, för många mil?

dawwe ...has left the building...
12 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Om ABS-lampan lyser stundtals är det mest troligt ett enkelt givarfel. Bilen blir mycket mer lättsåld o klart mer värdefull fullt fungerande än "defekt". Som den är nu snackar vi kanske nån tusenlapp gissar jag...

Senast redigerat av dawwe (12 oktober 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
LottaFred
12 oktober 2014 · 170 Inlägg

dawwe skrev:
Om ABS-lampan lyser stundtals är det mest troligt ett enkelt givarfel. Bilen blir mycket mer lättsåld o klart mer värde fullt fungerande än "defekt". Som den är nu snackar vi kanske nån tusenlapp gissar jag...

Ajdå.

dawwe ...has left the building...
12 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Med nån menar jag 3-5 tusenlappar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
LottaFred
12 oktober 2014 · 170 Inlägg

Men är det ett givarfel så är det billigt att åtgärda eller? Och i så fall skulle jag kunna få mer för den antar jag? Köpte den för 12 000 för 1,5 år sedan...

dawwe ...has left the building...
12 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Ja det är ett billigt fel om det är givarfel, om man kan byta den själv. Givaren kan man nog hitta på ebay.de för under 40€ inkl frakt, men innan man köper nåt bör man läsa av felkoder så det inte är nåt annat. Felkodsavläsning+byte av givaren gissar jag går lös på 1500 kr på en liten men kunnig verkstad, plus kostnaden för givaren, så typ 2000 kr om du har tur.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
LottaFred
12 oktober 2014 · 170 Inlägg

Och samtidigt antar jag att en felsökning skulle kunna visa på ett dyrare fel som inte lönar sig att åtgärda och då är det skroten nästa... Vad kan det annars vara, om det inte är ett givarfel?

dawwe ...has left the building...
12 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Nej inte skroten, men kanske ännu mer svårsåld. Bilar med "småfel" är mindre "bilhandlares" favoriter, de köper dessa bilar snorbilligt av en okunnig/uppgiven ägare o säljer med rätt god förtjänst. Skulle en felsökning visa på ett dyrare fel så har man ändå bara torskat typ 700-800. Utöver givarfel kan det vara: smuts, skadad givarkrans eller annat elektronikfel. Jag tror på i första hand givarfel, sen om det beror på kass givare, smuts eller skadad givarkrans (om sådan finnes) vet jag inte... Du har ingen bekant som kan hjälpa, kanske till o med läsa av felkoderna?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
12 oktober 2014 ·

LottaFred skrev:
Och samtidigt antar jag att en felsökning skulle kunna visa på ett dyrare fel som inte lönar sig att åtgärda och då är det skroten nästa... Vad kan det annars vara, om det inte är ett givarfel?

Problemet med ett sådant här fel är att det inträffar emellanåt, har du ingen lysande lampa när felsökningen görs kanske inte det hittas några felkoder om dom inte finns sparade och då är felsökningen gjord utan resultat.
Förhoppningsvis är det en sensor/givare.
Det kan även i mindre vanliga fall vara själva ABS enheten och den kostar från ca 2100kr att renovera.
Det här företaget har jag brukat när behovet funnits, snabb och bra service.
http://innosund.com/repair/

LottaFred
12 oktober 2014 · 170 Inlägg

dawwe skrev:
Nej inte skroten, men kanske ännu mer svårsåld. Bilar med "småfel" är mindre "bilhandlares" favoriter, de köper dessa bilar snorbilligt av en okunnig/uppgiven ägare o säljer med rätt god förtjänst. Skulle en felsökning visa på ett dyrare fel så har man ändå bara torskat typ 700-800. Utöver givarfel kan det vara: smuts, skadad givarkrans eller annat elektronikfel. Jag tror på i första hand givarfel, sen om det beror på kass givare, smuts eller skadad givarkrans (om sådan finnes) vet jag inte... Du har ingen bekant som kan hjälpa, kanske till o med läsa av felkoderna?

Dessvärre i just det här avseendet består större delen av min bekantskapskrets av socionomer, som generellt sett är rätt usla på teknik smile

dawwe ...has left the building...
12 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Evil: Även jag hade sporadiskt tänd ABS-lampa på min Passat 1-2 år efter inköp 2007. Jag läste av felkoder o det var loggat "givarfel" på höger fram om jag minns rätt. Jag bytte samtliga 4 ABS-givare (ebay.de givare för ca 60€ totalt). Lampan har varit släckt sedan dess (ca 12000 mil).

Senast redigerat av dawwe (12 oktober 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
LottaFred
12 oktober 2014 · 170 Inlägg

Evildan skrev:

LottaFred skrev:
Och samtidigt antar jag att en felsökning skulle kunna visa på ett dyrare fel som inte lönar sig att åtgärda och då är det skroten nästa... Vad kan det annars vara, om det inte är ett givarfel?

Problemet med ett sådant här fel är att det inträffar emellanåt, har du ingen lysande lampa när felsökningen görs kanske inte det hittas några felkoder om dom inte finns sparade och då är felsökningen gjord utan resultat.
Förhoppningsvis är det en sensor/givare.
Det kan även i mindre vanliga fall vara själva ABS enheten och den kostar från ca 2100kr att renovera.
Det här företaget har jag brukat när behovet funnits, snabb och bra service.
http://innosund.com/repair/

Tack för tipset! Fasligt långt från Stockholm bara...

Evildan
22 oktober 2014 ·

LottaFred skrev:

Evildan skrev:

LottaFred skrev:
Och samtidigt antar jag att en felsökning skulle kunna visa på ett dyrare fel som inte lönar sig att åtgärda och då är det skroten nästa... Vad kan det annars vara, om det inte är ett givarfel?

Problemet med ett sådant här fel är att det inträffar emellanåt, har du ingen lysande lampa när felsökningen görs kanske inte det hittas några felkoder om dom inte finns sparade och då är felsökningen gjord utan resultat.
Förhoppningsvis är det en sensor/givare.
Det kan även i mindre vanliga fall vara själva ABS enheten och den kostar från ca 2100kr att renovera.
Det här företaget har jag brukat när behovet funnits, snabb och bra service.
http://innosund.com/repair/

Tack för tipset! Fasligt långt från Stockholm bara...

Posten fixar det galant. wink

Dock behövs det en mekaniker som demonterar ABSenheten för att den skall kunna renoveras och återmonteras.

Hur går det med Nissan?

Hämtat Toylådan?
Nöjd ägare eller ska jag ladda hinken med ny svamp och tvättmedel?

LottaFred
23 oktober 2014 · 170 Inlägg

Hej alla, nu har jag äntligen fått hem min Yaris. Den är jättefin men jag tycker att den är lite vinglig att köra med. Har tänkt om det kan bero på lufttryck eller något med däcken (byttes till dubbdäck efter provkörningen då inte samma problem fanns. Var ute och kollade på däcken just och såg att de satt på däck med dimensionen 185/60R15, när jag kollar bilen på transportstyrelsen står det att det ska vara 175/65R15. Har detta någon betydelse?

LottaFred
23 oktober 2014 · 170 Inlägg

Evildan skrev:

LottaFred skrev:

Evildan skrev:
Problemet med ett sådant här fel är att det inträffar emellanåt, har du ingen lysande lampa när felsökningen görs kanske inte det hittas några felkoder om dom inte finns sparade och då är felsökningen gjord utan resultat.
Förhoppningsvis är det en sensor/givare.
Det kan även i mindre vanliga fall vara själva ABS enheten och den kostar från ca 2100kr att renovera.
Det här företaget har jag brukat när behovet funnits, snabb och bra service.
http://innosund.com/repair/

Tack för tipset! Fasligt långt från Stockholm bara...

Posten fixar det galant. wink

Dock behövs det en mekaniker som demonterar ABSenheten för att den skall kunna renoveras och återmonteras.

Hur går det med Nissan?

Hämtat Toylådan?
Nöjd ägare eller ska jag ladda hinken med ny svamp och tvättmedel?

Nissan ska iväg till verkstad i helgen, min styvfar har connections på en verkstad i Falun så det blir en långtripp. Tänker att det är värt att kolla upp vad som är fel innan försäljning och ev laga om inte kostnaden är för stor!

Senast redigerat av LottaFred (23 oktober 2014)

LottaFred
24 oktober 2014 · 170 Inlägg

Har någon en tanke om vingligheten? Evildan kanske? Men du kan ju alltid komma och tvätta bilen annars. Var det en gång i månaden vi sa? smile

Evildan
25 oktober 2014 ·

Dimensionen är inget du behöver oroa dig över, den fungerar utmärkt på din bil.
Vingligheten är enligt mig "normalt" när du åker med dubbdäck på ren asfalt.
Kontrollera ändå lufttrycket.
Jag antar att det är däck av bra märke?
Tvätta i dag? Regnar ju. wink

Kanon att Nissan ses över, behöver inte bli dyrt när det finns hjälp att tillgå.

Senast redigerat av Evildan (25 oktober 2014)

LottaFred
25 oktober 2014 · 170 Inlägg

Evildan skrev:
Dimensionen är inget du behöver oroa dig över, den fungerar utmärkt på din bil.
Vingligheten är enligt mig "normalt" när du åker med dubbdäck på ren asfalt.
Kontrollera ändå lufttrycket.
Jag antar att det är däck av bra märke?
Tvätta i dag? Regnar ju. wink

Kanon att Nissan ses över, behöver inte bli dyrt när det finns hjälp att tillgå.

Däcken är Goodyear, men några dubbar var det just inte kvar, är det ändå normalt med vinglighet?. Lufttrycket kontrollerar jag på macken eller? Kan jag göra något fel eller är det busenkelt?

zzr94092
25 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

som sagt storleken på däcken är inget att oroa sig över,helt "normalt" att det kan bli vingligare med vinterdäck...hur såg sommardäcken fram ut?rakt/jämt slitna? tänkte om toen står fel,då kan bilen bli vingligare,men var ju ok med sommardäcken säger du ju...

Evildan
25 oktober 2014 ·

LottaFred skrev:

Evildan skrev:
Dimensionen är inget du behöver oroa dig över, den fungerar utmärkt på din bil.
Vingligheten är enligt mig "normalt" när du åker med dubbdäck på ren asfalt.
Kontrollera ändå lufttrycket.
Jag antar att det är däck av bra märke?
Tvätta i dag? Regnar ju. wink

Kanon att Nissan ses över, behöver inte bli dyrt när det finns hjälp att tillgå.

Däcken är Goodyear, men några dubbar var det just inte kvar, är det ändå normalt med vinglighet?. Lufttrycket kontrollerar jag på macken eller? Kan jag göra något fel eller är det busenkelt?

Dom brukar enligt min erfarenhet vara rätt bra numera.
vingligare än sommardäcken är dom ändå pga sitt mönster och mjukhet, speciellt när det är så här varm. Mjukare gummiblandning i vinterdäcken för att dom inte ska stelna till hockeypuckar när temperaturen kryper ned.

Macken funkar.
Tänk på att ett varmt däck visar högre tryck då varm luft expanderar.
Det är rätt enkelt.
Skruva av plasthatten från ventilen, tryck dit påfyllningsmunstycket och läs av på manometern.
Jag skulle tippa på att 2.3kg är lagom för Yarisen om du kört några kilometer innan mätningen.
För lite tryck, tryck på + är det för mycket tryck på - och läs av.
Toyotas rekommendation står i instruktionsboken eller på insidan av tanklocket.

Senast redigerat av Evildan (25 oktober 2014)

dawwe ...has left the building...
25 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Biltillverkarnas rekommenderade tryck är inte alltid det bästa ur alla aspekter. Man kan gått trycka i 0.2-0.3 mer överlag. Jag har 185/65/15 på min Passat från -96, kör med 2.6-2.7 runt om. Jag går emot o säger att du skall ha 2.5 i däcken när de är kalla

Senast redigerat av dawwe (25 oktober 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang