Hur mycket kan man lätta en V40 T4?

Tobias123
10 oktober 2014 · 50 Inlägg

Som trådnamnet antyder så undrar jag hur mycket man kan lätta en V40 t4 från -99. Bilen ska användas i krutcypen och måste lättas för att jag ska få på den på släpet. Skattevikt 1400 kg.
Hur mycket kan man göra utan att lägga allt för mycket pengar?
Må gott!
/Tobbe

Tobzter
10 oktober 2014 · 3 145 Inlägg

Ta bort allt onödigt?  Utan förarstolen?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobias123
11 oktober 2014 · 50 Inlägg

Ja absolut, och stoppa i en lätt sportstol. Hur mycket kan man tros spara på det? Byta ut bakrutorna mot plast? Vad kan dem tänkas väga? smile

Tobias123
11 oktober 2014 · 50 Inlägg

Behöver komma ner i runt 1200

Djo
11 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Hålborr kap och vilja kan du nog få bort mycket vikt.

200 kg bort borde du klara.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Curse
11 oktober 2014 · 686 Inlägg

Bort med allt som har med komfort att göra. All inredning o ljuddämpande material. Högtalare, dörrsidor. Allt som går att få loss helt enkelt. Sidorutor i plast/lexan.

Mazda 6 "MPS" (2006)
H3dlund Med lem
11 oktober 2014 · 1 127 Inlägg

Kapa ur samtliga dörrar utom förardörren, kapa ur huv och baklucka, ta bort gångjärn till dessa och ersätt med huv/snabblås.

Evildan
11 oktober 2014 ·

Hur mycket bil behöver vara kvar för den tävlingen?
Har visat denna förut vid vikt och effektdiskussioner, men det tåls väl att göras igen.
Volvo 242 1981 lite lättad ned till 750kg och lätt modifierad B230ft som gav 363hk på bakhjulen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-277e580dc8778ea9079d7af16ddac75f.jpg

baltis
11 oktober 2014 · 1 948 Inlägg

Tobias123 skrev:
Som trådnamnet antyder så undrar jag hur mycket man kan lätta en V40 t4 från -99. Bilen ska användas i krutcypen och måste lättas för att jag ska få på den på släpet. Skattevikt 1400 kg.
Hur mycket kan man göra utan att lägga allt för mycket pengar?
Må gott!
/Tobbe

Tror du verkligen chansen e så stor att du ska bli stannad OCH vägd av polisen? big_smile

200kg skulle jag gissa på att du kan ta ur ganska lätt, inredning, airbags osv. Plastrutor e lite overkill däremot en aluplåt som dörrsida.
Förrarstolen ska du självklart även byta till en skalstol mestadels för att det går att köra så mycket fortare om du sitter still men även för vikten. Undvik kinakopior, finns billiga märken som inte är livsfarliga, rallyshop.se har bra sortiment.

Och lätta för guds skull inte dörrar eller liknande mot plast OM du inte har en RIKTIGT bur.

Tobias123
12 oktober 2014 · 50 Inlägg

Tack för alla svar smile
Jo jag vill ju att bilen ska klara några smällar då det är en långloppsserie med många bilar på banan så jag vet inte om det är så bra att hålborra och ha sig. En enkel bur ska installeras men inte en fullbur så dörrarna måste nog sitta kvar. Polisen är jag inte så orolig för det är mer att släpet ska hålla, har en maxvikt på 1150 så en del måste ju bort.
Har hört att rutorna är en del av den bärande konstruktionen i en v40, stämmer det? Borde väl kunna bytas ut mot plast om man sätter in bur som stadgar upp?

Tobias123
12 oktober 2014 · 50 Inlägg

Går det att få bort 200 kg om man tar bort allt onödigt, byter ut stolarna och sätter plastrutor i bak och på sidan? Man kan ju också ge sig på att ta bort värmepaketet men det kan va bra att ha kvar om man behöver extra kylning.

H3dlund Med lem
12 oktober 2014 · 1 127 Inlägg

En ruta är ingen bärande del, då skulle man knäcka dom direkt.

Spiike
12 oktober 2014 · 1 196 Inlägg

Så som jag har fattat, är det så att du blir stoppat av polisen och dom kollar på vikten, dom går efter vad bilen är reggad med, så väger din 1000 kg men 1500 i papprena så går dom på 1500

Tobias123
12 oktober 2014 · 50 Inlägg

Möjligt,  men det kan dem inte om vi tar bort plåtarna, då är det inte en "bil" längre vad vi har förstått, då måste de väga ekipaget

H3dlund Med lem
12 oktober 2014 · 1 127 Inlägg

Dom måste väl väga ekipaget för att kunna ge böter på överlast.

Tobias123
12 oktober 2014 · 50 Inlägg

Tror det men det hör inte till problematiken wink

Hur mycket kan man få ner den utan att riskera säkerheten? smile
Borde ju finnas mycket onödig elektronik man kan få bort? Ska även byta ut tanken mot fuelcell.

Djo
12 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Tobias123 skrev:
Tror det men det hör inte till problematiken wink

Hur mycket kan man få ner den utan att riskera säkerheten? smile
Borde ju finnas mycket onödig elektronik man kan få bort? Ska även byta ut tanken mot fuelcell.

200 kg borde ej vara svårt att få bort.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
baltis
12 oktober 2014 · 1 948 Inlägg

Tobias123 skrev:
Går det att få bort 200 kg om man tar bort allt onödigt, byter ut stolarna och sätter plastrutor i bak och på sidan? Man kan ju också ge sig på att ta bort värmepaketet men det kan va bra att ha kvar om man behöver extra kylning.

Viktbesparingen du gör på rutorna är inte värt priset det kostar... det är krutcupen du ska köra inte le mans wink
Värmepaket skulle jag ha kvar, kan vara bra mot imma... (men riv ur allt som har med ac att göra)
Nu har jag bara kört krutcupen på grusbana och då använder man ju inte mycket broms men på asfalt så borde det ju gå åt lite mer (vet dock inte hur banorna dom kör på ser ut...) men min rekommendation till dig vore att ordna bromskylning - kostar inte många kronor.

Angående släpvagnsvikter och så så stämmer det de du säger om skyltarna... tror iofs ändå inte polisen skulle gå på bilens tjänstevikt när dom ser att alla inredning är ur...

OCH BYT INTE UT TANKEN!
nu vet jag visserligen utav egen erfarenhet att krutcupen's besiktning utav bilar är skrattretande dålig... men ska du ha en tank i bilen så ska den vara avskild med brandvägg mot resten utav kupen. Dessutom så är org. tanken bättre (lägre) placerad än din fuelcell blir + att jag vågar säga med 99% säkerhet att org. tanken är i plast.

Så ur med inredning, alla lysen och ac'n. Dit med riktigt sitta-still-stol och bromskylning, sen e det bara å köra! big_smile

Glesmark
12 oktober 2014 · 1 938 Inlägg

Har man ändå ur all inredning så är det bara att börja skrapa asfaltsmattor i bilen, säkert 30 kg bara där, har aldrig skrapat en v40 så jag vet inte exakt i dessa.
Det sitter otroligt mycket plast-kåpor och annat skit i bilen som inte behövs om man väl börjar rensa, elhissar till rutorna, centrallås, plastkåpor, baksäte och bälten bak + annat smått och gått gör säkert 30 kg till.
Kasta ut däcket med så har du nog kastat ut 12 kg till.

Samla allt som du skruvar loss och lägg i sopsäckar, sen väger du det när du är klar så vet du hur mycket du fått ur.

Tänk på att tjänstevikten/skattevikten på registrerade bilar är med 75kg förare inkluderad, dvs 1325kg egenvikt/bruttovikt för en tom bil.

Senast redigerat av Glesmark (12 oktober 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang