Chevy Belair 57 Kompressormatad

Här kan di följa när jag skruvar amerikanare
  • 53 Följare
  • 23 615 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 juli 2015
Tumbleweed
15 oktober 2014 · 1 711 Inlägg

Dina skärmar ser bra ut tycker jag, enligt bilderna åtminstone ;-)

Alex_halvordsson
15 oktober 2014 · 657 Inlägg

vEight skrev:
Jag omformulerar mig.. du ändrar ju utväxlingen med remskivorna och kan då få den att i princip bara snurra med. Har du gaswire eller länkage? Det går ju att ändra utväxlingsförhållandet på det också. smile

Ah jag kopplade efter en stund när jag satt och funderade på det där med dreven. Det är ju en lösning som kan funka - även gaslänkaget! Bra tips! :-)

Tumbleweed skrev:
Dina skärmar ser bra ut tycker jag, enligt bilderna åtminstone ;-)

Ja de ser ut som på bilderna även i vekligheten - det är den sista lilla "knycken" med en rak linje som jag inte riktigt kommer överens med men de får döga - det ska ju ändå vara täckt av gummirester :-)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
NitroFreddy Nitromethane Junke
16 oktober 2014 · 12 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Kamaxeln skall vara en Competition nx-274H avsedd för kompressor.
Jag har inte hundra koll på vad som är gjort med maskin men jag har hittat info ifrån 2 tidigare ägare som lyder:

"Betongad 4-bultad Cheva smallblock på 412cui, Lunati stålvev, eagle stålstakar, keith black kolvar,etc... Portade DART S/R toppar, Competition NX-274H kam, etc. BDS 6-71 Kompressor toppad med 2st Holley 750cfm fuggar, MSD tändning.

Såhär lyder en tidigare beskrivning av motorn som ja hittat så jag vet inte exakt vad det är för delar i maskin tyvärr....
Motorn är en borrad "400" betongfyllt block,Lunati stål-vev,balanserade GM-stålstakar,TRW-smidda kolva,portade Dart-S/R Torque toppar,rostfria Manley-ventiler (1,94-1,65) COMPETITION-CAM NX-274H, Lunati rullvippor,1,5ARP-vippbultar Moroso-drag pan 7l.h-v pump,milodon pickup Bds-blower-kit 3-deladsnaut 2st Holley 750dp,Hillborn-scoop moroso-ventilatorer samt kåpor rubbet polerat eller kromat..mm..mm"


Jag köper iaf det där insuget+förgasare som jag hittat oavsett då det var väldigt billigt men troligast är att jag låter bygga en platta till insuget och skaffar någon hyfsat vettig förgasare - det kan ju hända att man åker runt lite och då är det ju gött om man får det att lira. Samt att förgasarna lär jag väl bli tvungen att ta isär och packa om till våren. Holley skall tydligen ha en förmåga att torka ut när de står still länge..?

Hehe, tja, dyker upp här som gubben i lådan oxå ^^

400cui setupen med TRW kolvarna hände det ngt med så maskinen plockades isär och vart en 412a med Eagle stakarna & Keith Black kolvarna så har vi utrett det! big_smile

"Nothing beats cubic inches!"
NITROBEAR Topfuel Racing
Chevrolet TwoTen "The Kansas Kollector" (1956)
NitroFreddy Nitromethane Junke
16 oktober 2014 · 12 Inlägg

farbrorbozze skrev:

Alex_halvordsson skrev:
Jag anade detta så en platta är planen. Har dock kommit över ett gammal std insug med 2 ports förgasare men vetefan om en 2 portare räcker till för att hålla liv i maskin?

beror ju på hur hårt trimmad den är, med kamaxel & så, om den går för snålt kan den ju gå varm & bränna kolvar mm

En typ välställd 650cfm Holley borde skjutsa på tillräckligt i maskin fram & tbx till bes, eventuellt att han får regulera ner soppatrycket men sitter regulator straxt under förgasarna på soppaledningen....

Kan ju vara så att förtändingen vill ändras lite oxå, men det är ju snabbt fixat!

"Nothing beats cubic inches!"
NITROBEAR Topfuel Racing
Chevrolet TwoTen "The Kansas Kollector" (1956)
Alex_halvordsson
18 oktober 2014 · 657 Inlägg

Ja nu efter alla olika teorier så provar jag först att dra in å besiktar med maskin precis som den är - dock mad justerade möjligheter att ge gas. Lär nog ändå få några punkter att se över.

Tackar för all input och info: Sånt hjälper mycket när man skall lära sig bilen utan och innan! Perfekt!

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Tumbleweed
18 oktober 2014 · 1 711 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Ja nu efter alla olika teorier så provar jag först att dra in å besiktar med maskin precis som den är - dock mad justerade möjligheter att ge gas. Lär nog ändå få några punkter att se över.

Tackar för all input och info: Sånt hjälper mycket när man skall lära sig bilen utan och innan! Perfekt!

Det gör du rätt i! Jag körde in själv skärmlöst på min ena Rod, bara för att se vad som dom tyckte var fel och motivationen bakom ev 2or...  Jag ska inom kort rulla in t besiktningen med min oldsa , och med mitt "lilla" scoop, och se vad dom har o säga! :-)

Alex_halvordsson
20 oktober 2014 · 657 Inlägg

Det lutar åt att det blir byte ifrån trumbromsar till skivbromsar i fram under vintern. Köper ett kitt med std-prylar - då har man allt ifrån huvudbromscylinder till bromsok nytt och fräscht och så matchar de väl motoreffekten lite bättre.
Blir inga sportherrejössesbromsar - det lutar åt detta kit ifrån VP autoparts: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p … =DBK5558MC
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10707/10707-e78736fde0f0f07d327975ee0af7d366.jpg

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Wahlgren93
20 oktober 2014 · 3 Inlägg

Häftig bil smile vart köpte du den? Syninge i norrtälje?

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 oktober 2014 · 6 473 Inlägg

Tumbleweed skrev:

Tumbleweed skrev:
Skivor är inte dumt! D e bara jag som envisas med att ha ;-)

Trummor då alltså ;-)

Jag har renoverade trumbromsar ligger & väntar på bilen wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Alex_halvordsson
20 oktober 2014 · 657 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Skivor är inte dumt! D e bara jag som envisas med att ha ;-)

Det är ju lite ball-faktor med trummor och ingenting är hugget i sten men just nu lutar det åt skivor - den som känner mig vet dock att jag kan ha ändrat mig helt när jag vaknar imorgon big_smile

Wahlgren93 skrev:
Häftig bil smile vart köpte du den? Syninge i norrtälje?

Rimbo

vEight skrev:
Bromsen är ofrånkomligen fartens värsta fiende! Trummor är manligt smile Tvåfotsbroms och vita fingrar runt undre halvan på ratten är ännu manligare. smile

Haha ja hur var det nu, ingen minns en fegis! smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Wahlgren93
21 oktober 2014 · 3 Inlägg

Ah då är det från mina trakter smile Lycka till med bilen. Ska bli häftigt att följa!

Alex_halvordsson
24 oktober 2014 · 657 Inlägg

Från det ena till det andra och appropå kompressor - detta kan vara den fränaste P1800 jag någonsin skådat! big_smile
http://rejsa.nu/im/user/4040/2014-10-24-12-02-07_p1800.jpg

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Fimp3n Random
24 oktober 2014 · 480 Inlägg

photoshop på p1800.

Jansson94
24 oktober 2014 · 57 Inlägg

Fimp3n skrev:
photoshop på p1800.

Nee de är inte photoshop finns massvis med kort på den bilen på google smile

BMW e39 Touring "Pråååmen" (1997)
Alex_halvordsson
18 januari 2015 · 657 Inlägg

Det tycks vara en arvinge på G så allt med chevan står still till förmån för renovering av halva kåken....

Vetefan om denna bil är så lämplig sen med barnstol å grejer så är det någon som har en schysst 1958 Olds 88/98 som kan tänka sig att byta så är det bara att höra av sig...

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang