Volvo 745 -91 Går bara på 2 cylindrar

johanhedberg Galning
12 oktober 2014 · 33 Inlägg

Hej,

Jag har då gjort ett ganska omfattande projekt på en 745 -91 med Regina-system. Motorn var kass så har satt i en motor från en 745 -88 (B230F på båda), och eftersom 91-an har Regina-system sett till att all elektronik osv är från Regina-bilen. (Jävlar vad tid det tog att komma på att Volvo bytte svänghjul inför -91).

Nu har jag dock fått ihop allt, bara det lilla bekymret att noll och ingenting händer på 1ans och 4ans cylinder. 2an och 3an funkar perfa. Man kan slita tändkablarna eller spridar-kontakterna för 1an och 4an under gång och ingenting händer.

Jag har satt i helt nya tändstift och tändkablar och dubbelkollat allihop, alla stiften tänder fint. Har kollat spridarna och allihop ger en vacker dimma av bensin. Jag har gjort komptest på 1an och 4an vilket ger mig 8-10 bar ungefär vilket jag själv tycker känns OK.

Jag förstår dock inte hur fan inte 1an och 4an kan funka när gnista finns, bensin finns, komp finns. Jag har suttit och funderat på det hela kvällen, skulle det kunna vara så enkelt som att jag behöver ha kamaxeln som satt i Regina-bilen? För jag är inte helt säker på att det var den jag tog.

Någon som har en bra idé om detta?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
12 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Du kan helt omöjligt ha gnista komp och bränsle utan att det händer något...

Kamaxeln ska inte spela roll

Helt 100 på att tändkablarna sitter rätt?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
johanhedberg Galning
12 oktober 2014 · 33 Inlägg

DiwraZ skrev:
Du kan helt omöjligt ha gnista komp och bränsle utan att det händer något...

Kamaxeln ska inte spela roll

Helt 100 på att tändkablarna sitter rätt?

Jag tycker också det är omöjligt, ja alla tändkablar sitter rätt. Jag har gnista, jag har bensin, jag har komp, men inte händer det något.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
12 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

johanhedberg skrev:

DiwraZ skrev:
Du kan helt omöjligt ha gnista komp och bränsle utan att det händer något...

Kamaxeln ska inte spela roll

Helt 100 på att tändkablarna sitter rätt?

Jag tycker också det är omöjligt, ja alla tändkablar sitter rätt. Jag har gnista, jag har bensin, jag har komp, men inte händer det något.

Kamrem sitter rätt?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
johanhedberg Galning
13 oktober 2014 · 33 Inlägg

Tråkigt nog sitter kamremmen rätt också, var dels väldigt noggrann vid monteringen och har i efterhand vid ett flertal tillfällen dragit runt motorn manuellt till noll-läget och då har både vev och kamaxel varit på nollan. Den är inte slapp heller utan precis lagom spänd (ny spännrulle sitter på).

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
13 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

johanhedberg skrev:
Tråkigt nog sitter kamremmen rätt också, var dels väldigt noggrann vid monteringen och har i efterhand vid ett flertal tillfällen dragit runt motorn manuellt till noll-läget och då har både vev och kamaxel varit på nollan. Den är inte slapp heller utan precis lagom spänd (ny spännrulle sitter på).

Mycket märkligt... Samma komp på alla cyl?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
johanhedberg Galning
13 oktober 2014 · 33 Inlägg

Inte exakt samma, men svårt att mäta exakt eftersom det flackar hela tiden på grund av att motorn är igång. Men runt 8-10 bar på allihop enligt mätverktyget.

zemet
13 oktober 2014 · 4 038 Inlägg

Men om du har gnista osv så måste det ju vara fel på spridarna. Testat köra på startgas? Om allt fungerar då så fungerar ju inte spridarna av någon anledning.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
13 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

johanhedberg skrev:
Inte exakt samma, men svårt att mäta exakt eftersom det flackar hela tiden på grund av att motorn är igång. Men runt 8-10 bar på allihop enligt mätverktyget.

Du mäter med alla stiften ur och maler på starten. Då får du ett bättre värde på alla cyl. Prova det så får vi se vad du får

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
johanhedberg Galning
19 oktober 2014 · 33 Inlägg

Så, nu har jag hittat en medhjälpare (lite svårt att titta på instrument och vrida på starten samtidigt) och har 12bar's kompression på alla 4 cylindrar.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Jadu... då vet jag inte vad jag ska säga. Antingen försvinner gnistan eller soppan på dom cyl. Men vad det beror på kan jag inte svara på...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
19 oktober 2014 ·

Vad hände när du testade med startgas?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang