Duett ram på pv?

Mercedes2
13 oktober 2014 · 49 Inlägg

Har fått  för mig använda en duett ram som extra förstärkning på min pv
Behöver veta om en ram från duetten passar. Obs ska ej bygga någon annan ram
utan duett ram gäller,. Behöver hjälp, Hjulbasen är samma samt allt annat.....

Djo
13 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Min fråga är varför?

Är planerna med bygget ?

Om du måste styva upp skulle jag lägga en balk mellan främre och bakre delen av bilen Fram går ju rambenen in under bilen sen har du ram liknade balkar baktill. Då blir det som att ha en ram hela väggen och då blir den styv pv karossen i sig är inte så klen. Men du kanske ska ha big block med massa häst.

Då förstår jag och då är en balk mellan dessa delar vad jag skulle föreslå. Blir bara klumpigt med duett ram rent av att bygga och i sin konstruktion överhuvudtaget.

Senast redigerat av Djo (13 oktober 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
zzr94092
13 oktober 2014 · 4 387 Inlägg

är ju inte ens ram på en PV,har du tänkt att ställa PV:en uppepå Duet ramen?

fadret
13 oktober 2014 · 1 125 Inlägg

zzr94092 skrev:
är ju inte ens ram på en PV,har du tänkt att ställa PV:en uppepå Duet ramen?

Tänkte fråga det samma,men han kanske vill ha lite jeepstuk,för högt kommer det ju bli

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
zzr94092
13 oktober 2014 · 4 387 Inlägg

verkligen

bengank
13 oktober 2014 · 55 Inlägg

Det går alla gånger. Det är en del som tar duettens chassie och ställer en PV kaross ovanpå.
Alla med denna modifiering registreras som A-traktorer, så det går.
Fördelen med en PV-kaross är att den ser lite bättre ut i taket än en duett-kaross.
Sen är det också mycket lättare att registrera som cabriolet.

Men som förstärkning för en bilregistrerad Volvo PV är det helt förkastligt.
Det finns inga fördelar med en tung omodern ram under en PV kaross.

Förstärk bilen med en rally/folkracebur invändigt om du måste förstärka den.
(Eller gör som "Djo" skriver här ovan)
Sätt på Volvo 140 framvagn o bakvagn och sen en vässad Volvo fyra så har du en kul bil.

Förstärka en PV? Skall du hiva in en Cheva V8 i den?
Bygg ett helt nytt chassie och registrera den som amatörbyggd.

Eller köp en Cheva S10 pickup med V6a på ca 200hp och sätt Pv-karossen på detta chassiet.
Då får du en starkare motor och ett modernare chassie än med ett gammalt duett chassie.
(Detta skall kunna reggas som ombyggt fordon utan större problem)

Fundera lite på vad du vill ha för slutresultat av din PV.
Lycka till...

Senast redigerat av bengank (13 oktober 2014)

Mercedes2
14 oktober 2014 · 49 Inlägg

Tack för svaren....Till er som ser en duett ram som fel...??? Ja visst.
.DJO du verkar ha rätt känsla
Visst ska jag åka v8. Inte big block..Tanken var bara att ha  mer  av allt på pv.  Då det ger mig lite
mer styvhet och annat

Djo
14 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Chunkahee skrev:
Tack för svaren....Till er som ser en duett ram som fel...??? Ja visst.
.DJO du verkar ha rätt känsla
Visst ska jag åka v8. Inte big block..Tanken var bara att ha  mer  av allt på pv.  Då det ger mig lite
mer styvhet och annat

Då tror jag faktiskt en förstyvning som jag skrev ovan är vettigare lösning. En ram är visserligen styv men en självbärande kaross som pv,n har förstyvningen i karossen så lämpliga förstärkningar skulle kunna göra konstruktionen tillräckligt stark. Om nu det ens är ett måste att förstärka beror ju på dina mål med bilen.

En ram under kräver stora ombyggnader och går att förstärka mycket smidigare om så behövs.

Tips är ju att prata med SFRO.

planera ditt bygge och olika lösningar ring sedan och prata med dom. Dom är trevliga och tillmötes gående.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang