Miljöbilstråden.

Evildan
13 oktober 2014 ·

Här kan vi samla diskussioner och frågor om miljöbilar.

Då det förekommer en hel del frågetecken och myter kring både hybridbilar och elbilar tänkte jag som så att här kan det ställas frågor och även läggas upp rena fakta.

Inga frågor är för dumma eller otillåtna att ställa så länge det hålls inom ramen för vett och etikett.

OSkar000
13 oktober 2014 · 198 Inlägg

Äntligen en vettig tråd här wink

Väntar med spänning på vad VW/Audi har på gång när det gäller laddhybrider. Audi A3 e-tron har ju fått ganska fin kritik hittills så en provkörning vore riktigt intressant när möjlighet erbjuds i närområdet. Gillar konceptet med bra batterikapacitet och ändå en ganska rejäl förbränningsmotor när man ska åka längre sträckor.

Mest intressant framåt för mig är egentligen VW Passat och Audi A4/A6 i nån form av liknande hybridutförande. Tyvärr lär det ta ett par år till innan de är nere på vettiga prisnivåer begagnade men det borde sammanfalla bra med nästa "planerade" bilbyte.

dawwe ...has left the building...
13 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Varför är alltid Prius bäst smile?

Senast redigerat av dawwe (13 oktober 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
13 oktober 2014 ·

Tack, jag tänkte det kunde vara kul att kunna samla diverse tankar och frågor på ett ställe.

Den tråkiga biten i mitt tycke är att A3 e-tron har högre förbrukning än Priusen samt en mindre avpassad drivlina med DSG-lådan i en bil som släpps 17år efter första Priusen. Jag menar som så att det bör väl gå för en så stor aktör som VAG att bygga bättre än den gamla tekniken som Toyota använder när det ska satsas så stora pengar på en mängd hybridbyggen.

Jag är lite svag för E-Klasse 350hybrid med dieselmotor och en ganska effektsvag elmotor, låg förbrukning för biltypen samt tillräckliga fartresurser, även om en Lexus GS450h är betydligt piggare men givetvis då även törstigare.

Evildan
13 oktober 2014 ·

dawwe skrev:
Varför är alltid Prius bäst smile?

Jämfört med vad?
Den är inte bäst på allt, vilket ältats "någon" gång i forumet. tongue

dawwe ...has left the building...
13 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Om man bortser från priset (vilket kan vara svårt...), hur rankar du BMW i8 kontra en Prius? i3 mot Prius?
Vill tillägga att jag gillar INTE i8, eller i3 för den delen. Måste jag välja mellan dessa två eller en Prius, så hade det blivit en i8. Men en miljöbil för 1 mille? Mja...

Senast redigerat av dawwe (13 oktober 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Semifreak
13 oktober 2014 · 98 Inlägg

Måste slå ett slag för V60 D6, ger tillräcklig effekt för att köra runt på enbart el. Synd att den inte kan generera el vid inbromsning. Men gillar upplägget med D5an i fram, få lager o få slit delar. Sen ha el enbart i bak, slippa f-låda. Vi har en Mercedes E 300 Bluetec hybrid. Dvs 250 cdi med el tillägg. 204 hk o 500 nm plus 27 hk o 250 nm el. Men den är så klen på elen att den inte ens kan accelerera upp i 20 utan att starta dieselmotor. I stort sett. I bästa fall går det att åka 1 km på fullt batteri. Totalt meningslös. En laddhybrid, med bromskrafts generering. Gärna diesel. Som V60in, kör dieseln på långkörning o spara kallstarter och så i stan med el. Synd att de inte finns fler liknande

Evildan
13 oktober 2014 ·

dawwe skrev:
Om man bortser från priset (vilket kan vara svårt...), hur rankar du BMW i8 kontra en Prius? i3 mot Prius?
Vill tillägga att jag gillar INTE i8, eller i3 för den delen. Måste jag välja mellan dessa två eller en Prius, så hade det blivit en i8. Men en miljöbil för 1 mille? Mja...

Som du skrev, svårt att jämföra en sportbil som kostar 4gånger så mycket som en persontransportör.
I8 är för mig omöjlig att ha som endabil eller vardagsbil då den saknar baksäte samt har ett väldigt litet bagageutrymme.
Som leksak är det en helt annan sak. då är den säkert rolig även om jag har en mängd bilar jag hellre skulle betalat dom pengarna för.


i3 är väl ett vettigt val för den som har möjlighet att ladda hemma och inte kör längre sträckor, hade den inte varit så dyr samt haft så litet bagage kunde den kanske varit ett alternativ till Leaf eller Zoe som i mitt tycke är vettigare val både ekonomiskt och ur utrymmessynpunkt.

caromania Forummoderator
13 oktober 2014 · 9 296 Inlägg

Själv är jag förbannad på Lexus. Tänkte ju att det kunde vara trevligt att ha en GS450h som familjetransportvagn med vettig förbrukning som är snabbare än en BMW 335 bara för att det går och är kul. Och när jag ska provköra så upptäcker jag att bagageutrymmet är mindre än brevlådan ute på gatan! Synnerligen dumt av Lexus att inte para konceptet med en kombi! Och ännu mer dumt av Toyota att inte låna drivlinan i någon vagn av Camrymodell.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
14 oktober 2014 ·

caromania skrev:
Själv är jag förbannad på Lexus. Tänkte ju att det kunde vara trevligt att ha en GS450h som familjetransportvagn med vettig förbrukning som är snabbare än en BMW 335 bara för att det går och är kul. Och när jag ska provköra så upptäcker jag att bagageutrymmet är mindre än brevlådan ute på gatan! Synnerligen dumt av Lexus att inte para konceptet med en kombi! Och ännu mer dumt av Toyota att inte låna drivlinan i någon vagn av Camrymodell.

Det är överraskande litet i GS, ett aber med bakhjulsdrift och ett gäng batterier som ska trängas.
Men nog f-n kunde det gjorts ett vettigt bagage för mer än 2 golfbagar.
Avensis Touring med den drivlinan, våt dröm. wink

caromania Forummoderator
14 oktober 2014 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Själv är jag förbannad på Lexus. Tänkte ju att det kunde vara trevligt att ha en GS450h som familjetransportvagn med vettig förbrukning som är snabbare än en BMW 335 bara för att det går och är kul. Och när jag ska provköra så upptäcker jag att bagageutrymmet är mindre än brevlådan ute på gatan! Synnerligen dumt av Lexus att inte para konceptet med en kombi! Och ännu mer dumt av Toyota att inte låna drivlinan i någon vagn av Camrymodell.

Det är överraskande litet i GS, ett aber med bakhjulsdrift och ett gäng batterier som ska trängas.
Men nog f-n kunde det gjorts ett vettigt bagage för mer än 2 golfbagar.
Avensis Touring med den drivlinan, våt dröm. wink

Ja det vore nåt, 350 hästar med omedelbart vridmoment. Nä, riktigt surt att det inte blev av med det bytet. hmm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Nu har jag en fråga. Prius har ju funnits i ett mängd år nu men hur är det med batterierna i hybriderna?  Läste något om att i nissan leaf ( dock ren el bil) och flera att man hyrde batterierna. Så hur håller batterierna i hybrid kontra en ren el bil. Dom borde ju bli dåliga där med men kommer ju dock ta längre tid med tanke på bensin/diesel motorn. Jag är intresserad av att ha en ren el bil då jag åker så lite för det mesta och hyra stor bil när det behövs. Dock har vi tantens bil så det skulle kanske funka.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
14 oktober 2014 ·

marcus80 skrev:
Nu har jag en fråga. Prius har ju funnits i ett mängd år nu men hur är det med batterierna i hybriderna?  Läste något om att i nissan leaf ( dock ren el bil) och flera att man hyrde batterierna. Så hur håller batterierna i hybrid kontra en ren el bil. Dom borde ju bli dåliga där med men kommer ju dock ta längre tid med tanke på bensin/diesel motorn. Jag är intresserad av att ha en ren el bil då jag åker så lite för det mesta och hyra stor bil när det behövs. Dock har vi tantens bil så det skulle kanske funka.

Priusen har NiMh batterier förutom i pluginversionen som har lithium-ion.

Jag skrev ett rätt långt och beskrivande översatt inlägg, dessvärre ville inte datorn hålla sig uppkopplad och texten försvann. sad

Här på engelska istället.
As the Prius reached ten years of being available in the U.S. market, in February 2011 Consumer Reports decided to look at the lifetime of the Prius battery and the cost to replace it. The magazine tested a 2002 Toyota Prius with over 200,000 miles on it, and compared the results to the nearly identical 2001 Prius with 2,000 miles tested by Consumer Reports 10 years before. The comparison showed little difference in performance when tested for fuel economy and acceleration. Overall fuel economy of the 2001 model was 40.6 miles per US gallon (5.79 L/100 km; 48.8 mpg-imp) while the 2002 Prius with high mileage delivered 40.4 miles per US gallon (5.82 L/100 km; 48.5 mpg-imp). The magazine concluded that the effectiveness of the battery has not degraded over the long run.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius#Batteries
Det finns en mängd Priusar som rullat både 40000 och 50000mil med bibehållen batterikapacitet.


Elbilarna bör ha även dom en optimerad laddningscykel för lång livslängd på batterierna.

marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Jo det är klart att hur man laddat mm spelar roll på dom somnar bara el bilar.

Men helt klart intressant det där att batterierna hålt så pass bra. Annars är ju det tyvärr en svag punkt. Inte så kul att behöva byta batterierna.

Tackar för ett bra svar.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
14 oktober 2014 ·

marcus80 skrev:
Jo det är klart att hur man laddat mm spelar roll på dom somnar bara el bilar.

Men helt klart intressant det där att batterierna hålt så pass bra. Annars är ju det tyvärr en svag punkt. Inte så kul att behöva byta batterierna.

Tackar för ett bra svar.

Batteripaketet till en Prius kostar i runda slängar 17500kr inkl byte hos Toyota med generösa garantier.
Mycket pengar för ett batteri kan tyckas, men det är inte så dyrbart jämfört med exempelvis en piratdieselpump till en Volvo D5 som hos Mekonomen kostar 15274kr plus bytet.
Vad som byts oftast är vi nog överens om. wink

De Nada.
Kul att du frågar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 oktober 2014 · 17 477 Inlägg

dawwe skrev:
Varför är alltid Prius bäst smile?

Det tror jag inte den är. Men förbrukning talar sitt tydliga språk. Liten sugen på en MB E400 Hybrid dock. Om den är något att ha. Aldrig provat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-matte En Medlem
15 oktober 2014 · 405 Inlägg

Tesla har lanserat en ny Model S. Dubbla motorer, 0-100 3.2 sek, fyrhjulsdrift. Självkörande på motorväg, kan parkera sig själv i garaget. Kan även möta upp dig på en parkering (privat) vid visst tid eller datum på dagen, helt själv.

Snabbare än 911 GT3 till 100. Räckvidd 295 Miles, dvs längre än Porschen i stadskörning. 8 års fullständig garanti på drivlinan, oavsett miltal.

Model 3 som kommer kosta mellan 250-300k är två år bort och kommer ha likvärdig prestanda.
Detta är framtiden, det är ingen diskussion längre. Det är pinsamt hur efter resten av fordonsindustrin ligger i jämförelse. Att Toyota går ut och säger att man ska sluta tillverka RAV4 EV och ska börja satsa på bränsleceller istället verkar ju fullkomligt obegripligt.
http://cdn1.vox-cdn.com/thumbor/nOvcP_rIVQn37PX4i_eXc2YSAkw=/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/2342142/DSCF8329.0.jpg

http://thesupercarkids.com/wp-content/uploads/2014/10/13048645942052383957.jpg

Senast redigerat av -matte (15 oktober 2014)

Evildan
15 oktober 2014 ·

-matte skrev:
Tesla har lanserat en ny Model S. Dubbla motorer, 0-100 3.2 sek, fyrhjulsdrift. Självkörande på motorväg, kan parkera sig själv i garaget. Kan även möta upp dig på en parkering (privat) vid visst tid eller datum på dagen, helt själv.

Snabbare än 911 GT3 till 100. Räckvidd 295 Miles, dvs längre än Porschen i stadskörning. 8 års fullständig garanti på drivlinan, oavsett miltal.

Model 3 som kommer kosta mellan 250-300k är två år bort och kommer ha likvärdig prestanda.
Detta är framtiden, det är ingen diskussion längre. Det är pinsamt hur efter resten av fordonsindustrin ligger i jämförelse. Att Toyota går ut och säger att man ska sluta tillverka RAV4 EV och ska börja satsa på bränsleceller istället verkar ju fullkomligt obegripligt.
http://cdn1.vox-cdn.com/thumbor/nOvcP_r … 8329.0.jpg

http://thesupercarkids.com/wp-content/u … 383957.jpg

800000kr är rätt mycket pengar, men känns mer prisvärd än många andra aktörers skapelser.
Model 3 ser vi fram emot, hoppas på att vi flyttat så vi har laddmöjligheter hemmavid om 4-5år då en beg skulle vara intressant.
Av någon konstig anledning tror inte Toyota på elbilarna, väldigt märkligt anser jag då dom brukar hänga med i svängningarna.

KenthIJ
16 mars 2015 · 1 463 Inlägg

Inte så lätt det här med miljövänliga bilar men...
ack så viktigt och itressant.

Själv skulle jag behöva en så miljövänlig bil som möjligt men som oxå lastar en manuell rullstol så smidgit som möjligt.
(se tråd)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303041
(inlägg från ovanstående tråd)
"Skulle även prioritera största möjliga miljövänlighet i bilvalet. Har dock inte bra tillgång till att ladda elbil som det är nu och dessutom har jag inte hittat nån tillräckligt stor el/elhybrid. Skulle väl möjligen vara Mitsubishi Outlander plugin då men de är ju nya och dyra i inköp. Får vänta några år på begagnat marknaden.

Kollade lite på VW Touran gashybrid men har hört att de ofta krånglar. Dessutom är det väl frågan om hur miljövänlig hanteringen av gasen faktiskt är.

Vad är då alternativet ? Är diesel miljövänligare än bensin ? Hur stor betydelse har bränsleförbrukningen i förhållande till andra utsläpp från bilen? "

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars 2015 · 17 477 Inlägg

KenthIJ skrev:
Inte så lätt det här med miljövänliga bilar men...
ack så viktigt och itressant.

Själv skulle jag behöva en så miljövänlig bil som möjligt men som oxå lastar en manuell rullstol så smidgit som möjligt.
(se tråd)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303041
(inlägg från ovanstående tråd)
"Skulle även prioritera största möjliga miljövänlighet i bilvalet. Har dock inte bra tillgång till att ladda elbil som det är nu och dessutom har jag inte hittat nån tillräckligt stor el/elhybrid. Skulle väl möjligen vara Mitsubishi Outlander plugin då men de är ju nya och dyra i inköp. Får vänta några år på begagnat marknaden.

Kollade lite på VW Touran gashybrid men har hört att de ofta krånglar. Dessutom är det väl frågan om hur miljövänlig hanteringen av gasen faktiskt är.

Vad är då alternativet ? Är diesel miljövänligare än bensin ? Hur stor betydelse har bränsleförbrukningen i förhållande till andra utsläpp från bilen? "

Nej för bövelen!!! Tokkrånglar! Glöm den! En kompis hade sådana som taxibilar. Skräpbil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang