Slitna däck ett försäkringsproblem?

IngenKoll
14 oktober 2014 · 2 Inlägg

Hej.
Helt Clueless vad det gäller bilar och har en liten fråga som kanske någon kan svara på?

För ett tag sen sparkade(?) någon sönder båda mina backspeglar men den ena limmade jag ihop och den andra har sprucken spegel men fungerar någorlunda. Samtidigt blev bilen repad på motorhuv men jag gjorde inget åt detta eftersom bilen är gammal och jag funderade ändå på att byta. Dock så fick jag ytterligare en skada häromdagen då jag väjde för ett rådjur och touchade mitträcket med bakdelen.

Överväger att anmäla skadorna till mitt försäkringsbolag för att ev få något för bilen men är rädd att jag ska råka ut för problem då två av däcken tydligen är så slitna att de ej är godkända.
Kan detta bli ett problem? skulle verkstaden som undersöker bilen rapportera sådant?

Med vänlig hälsning Emelie. tongue

marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Ja det är ett problem. Har du inte godkända däck får inte bilen framföras på väg och då kan ersättningen från försäkringsbolaget sänkas eller rent av utgå.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Hermansson
14 oktober 2014 · 235 Inlägg

låna ett par däck innan du gör besiktning hos skadeverkstad.
För mig har dom bara kollat mönsterdjup och antecknat när det är överhängade risk för inlösen, då dom försöker uppskatta värdet på bilen, slitna däck mindre värde också.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
IngenKoll
14 oktober 2014 · 2 Inlägg

Ok.
Får kolla om jag hittar någon som kan hjälpa mig. smile

Tack för hjälpen!!

it_mutt Avstängd
14 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Godaste gott med försäkringsbedrägerier

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
skanepiraten
14 oktober 2014 · 466 Inlägg

it_mutt skrev:
Godaste gott med försäkringsbedrägerier

Ja jisses, jag är inte heller själv perfekt. Men börjar bli fler och fler som skriver om tveksamma saker om hur dom har sina bilar och då försäkringsbiten...


Ursäktar min offtopic:P

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
it_mutt Avstängd
14 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

skanepiraten skrev:

it_mutt skrev:
Godaste gott med försäkringsbedrägerier

Ja jisses, jag är inte heller själv perfekt. Men börjar bli fler och fler som skriver om tveksamma saker om hur dom har sina bilar och då försäkringsbiten...


Ursäktar min offtopic:P

Just så ja, samtidigt som folk gnäller till höger och vänster om att försäkringspremierna blir dyra. Märkligt att det blir så...

Däck är, ur säkerhetssynpunkt, en galet viktig förbrukningsvara att ha koll på. Lite som folk som tycker det är skit av försäkringsbolaget att inte betala ut pengar när de vurpar med sin bil i mitten på januari..."bara för att den hade sommardäck...men den är ju fyrhjulsdriven!!" (nej, jag säger inte att detta fall är "samma sak")

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
skanepiraten
14 oktober 2014 · 466 Inlägg

it_mutt skrev:

skanepiraten skrev:

it_mutt skrev:
Godaste gott med försäkringsbedrägerier

Ja jisses, jag är inte heller själv perfekt. Men börjar bli fler och fler som skriver om tveksamma saker om hur dom har sina bilar och då försäkringsbiten...


Ursäktar min offtopic:P

Just så ja, samtidigt som folk gnäller till höger och vänster om att försäkringspremierna blir dyra. Märkligt att det blir så...

Däck är, ur säkerhetssynpunkt, en galet viktig förbrukningsvara att ha koll på. Lite som folk som tycker det är skit av försäkringsbolaget att inte betala ut pengar när de vurpar med sin bil i mitten på januari..."bara för att den hade sommardäck...men den är ju fyrhjulsdriven!!" (nej, jag säger inte att detta fall är "samma sak")

Ja kostnaden ska vara låg och konstigt om den blir dyr  tongue
Men men är väll tyvärr många som tänker "jag ska bara" eller "det händer inte mig" och klassikern "ojsan, tänkte inte på det" roll

Senast redigerat av skanepiraten (14 oktober 2014)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Nu ska vi väl vara glada att det inte drabbade tredje person. Hade någon åkt in i mig pga dåliga däck hade väl jag blivit åtalad för dråp då jag hade slagit ihjäl personen i fråga. Varför ska folk behöva riskera sina liv pga att någon kör med dålig utrustning. Jag är väl känslig men byter däck vid 4-5 mm på sommaren och 5-6 på vinterdäcken just med tanke på hur dåligt grepp dom får fort.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Hamilton
14 oktober 2014 · 8 864 Inlägg

IngenKoll skrev:
Hej.
Helt Clueless vad det gäller bilar och har en liten fråga som kanske någon kan svara på?

För ett tag sen sparkade(?) någon sönder båda mina backspeglar men den ena limmade jag ihop och den andra har sprucken spegel men fungerar någorlunda. Samtidigt blev bilen repad på motorhuv men jag gjorde inget åt detta eftersom bilen är gammal och jag funderade ändå på att byta. Dock så fick jag ytterligare en skada häromdagen då jag väjde för ett rådjur och touchade mitträcket med bakdelen.

Överväger att anmäla skadorna till mitt försäkringsbolag för att ev få något för bilen men är rädd att jag ska råka ut för problem då två av däcken tydligen är så slitna att de ej är godkända.
Kan detta bli ett problem? skulle verkstaden som undersöker bilen rapportera sådant?

Med vänlig hälsning Emelie. tongue

Skadegörelsen ska polisanmälas och skickas med till försäkringsbolaget, att i efterhand slå ihop skadorna och göra en anmälan är jag tveksam till.

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 oktober 2014 · 17 466 Inlägg

Åk till verkstaden och förklara läget. I de fall där verkstaden bedömer att skadorna inte riktigt hänger ihop kommer en försäkringsman ut och besiktigar bilen innan de godkänner reparation.

Ljug inte ihop något. Det kan ta hus i helvete. Däremot kan du fråga verkstaden om de kan ta dina tidigare skador till ett bra pris då bilen ändå är där och ska lackas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
15 oktober 2014 · 8 864 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Åk till verkstaden och förklara läget. I de fall där verkstaden bedömer att skadorna inte riktigt hänger ihop kommer en försäkringsman ut och besiktigar bilen innan de godkänner reparation.

Ljug inte ihop något. Det kan ta hus i helvete. Däremot kan du fråga verkstaden om de kan ta dina tidigare skador till ett bra pris då bilen ändå är där och ska lackas.

Nu är det ju försäkringsbolaget som väljer verkstad för skadebesiktning.
Att bara åka till en verkstad och få bilen besiktigad kostar bara onödiga pengar för ägaren och utan polisanmälan kan man glömma skadegörelse delen.

Senast redigerat av Hamilton (15 oktober 2014)

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 oktober 2014 · 17 466 Inlägg

Hamilton skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Åk till verkstaden och förklara läget. I de fall där verkstaden bedömer att skadorna inte riktigt hänger ihop kommer en försäkringsman ut och besiktigar bilen innan de godkänner reparation.

Ljug inte ihop något. Det kan ta hus i helvete. Däremot kan du fråga verkstaden om de kan ta dina tidigare skador till ett bra pris då bilen ändå är där och ska lackas.

Nu är det ju försäkringsbolaget som väljer verkstad för skadebesiktning.
Att bara åka till en verkstad och få bilen besiktigad kostar bara onödiga pengar för ägaren och utan polisanmälan kan man glömma skadegörelse delen.

Helt korrekt! Givetvis måste F-bolaget anvisa en verkstad!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hermansson
15 oktober 2014 · 235 Inlägg

Har min bil tecknad hos ett av dom största bolagen, och där åker jag till vilken verkstad jag vill.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang