Add-on bak volvo 940

Abris_HC
16 oktober 2014 · 21 Inlägg

turbo98 skrev:
får man fråga om addonet var dyrt på volvo?

Tror jag la en rätt rejäl summa för mig.. tror de va 2500 lr nåt sånt.

Va några månader sen jag köpte den tongue

Volvo 944 turbo "Vintervila" (1994)
Abris_HC
16 oktober 2014 · 21 Inlägg

323micke skrev:
Och den köpte du på Volvo?
För de finns ingen i tillbehörskatalogen till Volvo 940. Har kollat igenom den och hittar bara kombi.

Du har ingen bild där den är monterad?  För hittar bara på 945 på google

Kunde tyvärr inte ta nån bild då jag fortfarande håller på och monterar ihop 940 min smile

Volvo 944 turbo "Vintervila" (1994)
Maxen Teknisk
16 oktober 2014 · 328 Inlägg

Putteliten skrev:

volvomannen940 skrev:
Ja bättre än abs skiten som bara ska vrida sig i solen hmm

Frågan är vad som är bäst i så fall? ABS som vrider sig i solen, eller glasfiber som också vrider sig i solen och blir som knäckebrö efter ett par år?

Original-addonet på bilden är mest troligt tillverkat i polyuretanplast (PUR) inte ABS. Original sidokjolar är gjorda i PUR och det är en plast som har liknande mekaniska egenskaper som polypropen (PP). Den plast som Volvo använder till sina originalkofångare är just PP vilket är en termoplast.

@Abris_HC: Du kan väl kolla upp plastkoden på insidan av addonet och bekräfta om det stämmer?

Nu är ju inte PUR en termoplast utan en härdplast, men tillverkaren av addonet (om jag inte minns fel fanns de i tyskland) har förmodligen valt denna plast pga att den är mer kostnadseffektiv att använda till mindre serier, alltmedan den har ungefär samma egenskaper som PP.

Kollar man t ex på insidan av en 850R "frontspoiler" (kofångarhöljet) så ser man även där att den är gjuten i PUR. Dessa gjordes i Norge. Återigen användes då PUR p g a en mindre serie. Alla vanliga 850-höljen är gjorda i PP.

PP och ABS går att plastsvetsa då båda är en termoplast. PUR går inte att svetsa i då det är en härdplast. Dvs att det går lika dåligt som att plastsvetsa i glasfiberarmerad polyester ("glasfiber").

Sen råder numera en viss förvirring om vad som är "original" då många har börjat tillverka kopior av addon-kjolar. Som jag har förstått det så anses det lite finare med de kopior som är gjorda i ABS istället för "glasfiber".

Jag säger:
En kopia är en kopia oavsett och så länge de inte tillverkar i PUR kommer de alltid att vara mindre slagtåliga.


Förstår inte riktigt varför ni påstår att en ABS-kjol ska vrida sig i solen? ABS=termoplast, men är de gjutna så tunt att solen deformerar dem? Dålig kopia i såna fall.

Dessutom är det allmänt känt att glasfiberförstärkt polyester "flyter" så de deformeras också. Detta av både tid och värme.


Jag är ingen expert på området, men ganska intresserad.

Senast redigerat av Maxen (16 oktober 2014)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang