Köpråd: Saab 9-5 1.9TiD automat -08

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 oktober 2014 · 17 465 Inlägg

24000 mil. Kamrem bytt. Kan denna ha några år kvar att ge? Kan inte mycket om Saab och grannen längre bort skruvar alltid på sin så lite tveksam. Utrustning, rost osv. kan jag kolla men motor/växellåda? Problem?

Det är lilla mamma som behöver en ny åka-till-jobbet-släde. Så den lär inte tokköras...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FordRSC Los geht's, Schumacher
15 oktober 2014 · 1 510 Inlägg

Här kan du läsa lite: http://9-5.se/koprad/

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 oktober 2014 · 17 465 Inlägg

FordRSC skrev:
Här kan du läsa lite: http://9-5.se/koprad/

Man tackar! Men vaffan? Är det kamkedja på bilen? Han sa att kamrem är bytt... hmm... Sen är jag intresserad av problem med just 1.9 dieseln och tillhörande automatlåda. Växelspaken ser ju ut som den kommer ifrån en Volvo 240 -83:a. Bara det gör mig nervös.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FordRSC Los geht's, Schumacher
16 oktober 2014 · 1 510 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

FordRSC skrev:
Här kan du läsa lite: http://9-5.se/koprad/

Man tackar! Men vaffan? Är det kamkedja på bilen? Han sa att kamrem är bytt... hmm... Sen är jag intresserad av problem med just 1.9 dieseln och tillhörande automatlåda. Växelspaken ser ju ut som den kommer ifrån en Volvo 240 -83:a. Bara det gör mig nervös.

Bensinaren har kedja, det vet jag, tror nog att samtliga diesel har kamrem. Hehe, den biten har jag noll koll på.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
VD-Design
16 oktober 2014 · 1 324 Inlägg

Det är rem..

vanliga fel:
Partikelfilter igensatt
Egr igensotad
Virvelspjäll krånglar
Glödstiften krånglar

Övrigt en underbar motor som går riktigt bra optimerad samt väldigt billigt.

Senast redigerat av VD-Design (16 oktober 2014)

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
666_Beast
16 oktober 2014 · 1 863 Inlägg

VD-Design skrev:
Det är rem..

vanliga fel:
Partikelfilter igensatt
Egr igensotad
Virvelspjäll krånglar
Glödstiften krånglar

Övrigt en underbar motor som går riktigt bra optimerad samt väldigt billigt.

Billigt vet jag inte om jag kan hålla med om;  hade en sån bil innan jag bytte nu. Låg konstant på 0,74 blandad körning, uträknat vid tankning. Min bil hade gått nästan 18000 mil och började bli riktigt sliten, började strula mycket med partikelfiltret och glödstiften.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Evildan
16 oktober 2014 ·

För motorstorleken är dom rätt törstiga, en D5 istoppad i en v70 förbrukar mindre trots mer effekt och cylindervolym.
Annars bortsett från dom ovan listade typfelen är FIATdieseln en väldigt trevlig reskamrat med skön motorgång, känns milsvida modernare än en jämngammal VAGdiesel anser jag.

xXSammy
16 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

Alforna vill ha sina remmar byta vid 8000 mil/4år med samma motortyp (1.9 JTD), annars säger vattenpumpen sitt.

Angående växellådan får den absolut inte slira på lock-upen (Vibrerar i 60kmh+ med lätt gas i sånt fall *För att inte få den att växla ned*)

Undvik manuell 1.9a, GM M32 växellådan gillar inte diesel kombination så missljud från 5-6 växeln är inte ovanligt, samt kopplingen är underdimensionerad.

Automatlådan som sitter i: http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Senast redigerat av Malheus (16 oktober 2014)

De/Dem
VD-Design
16 oktober 2014 · 1 324 Inlägg

666_Beast skrev:

VD-Design skrev:
Det är rem..

vanliga fel:
Partikelfilter igensatt
Egr igensotad
Virvelspjäll krånglar
Glödstiften krånglar

Övrigt en underbar motor som går riktigt bra optimerad samt väldigt billigt.

Billigt vet jag inte om jag kan hålla med om;  hade en sån bil innan jag bytte nu. Låg konstant på 0,74 blandad körning, uträknat vid tankning. Min bil hade gått nästan 18000 mil och började bli riktigt sliten, började strula mycket med partikelfiltret och glödstiften.

Nu har jag visserligen en 9-3a.. men jag snittar 0.49-0.52 snålkörning och 0.58 vid hårdare körning.

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Evildan
16 oktober 2014 ·

VD-Design skrev:

666_Beast skrev:

VD-Design skrev:
Det är rem..

vanliga fel:
Partikelfilter igensatt
Egr igensotad
Virvelspjäll krånglar
Glödstiften krånglar

Övrigt en underbar motor som går riktigt bra optimerad samt väldigt billigt.

Billigt vet jag inte om jag kan hålla med om;  hade en sån bil innan jag bytte nu. Låg konstant på 0,74 blandad körning, uträknat vid tankning. Min bil hade gått nästan 18000 mil och började bli riktigt sliten, började strula mycket med partikelfiltret och glödstiften.

Nu har jag visserligen en 9-3a.. men jag snittar 0.49-0.52 snålkörning och 0.58 vid hårdare körning.

Automatväxlad?

VD-Design
16 oktober 2014 · 1 324 Inlägg

Evildan skrev:

VD-Design skrev:

666_Beast skrev:

Billigt vet jag inte om jag kan hålla med om;  hade en sån bil innan jag bytte nu. Låg konstant på 0,74 blandad körning, uträknat vid tankning. Min bil hade gått nästan 18000 mil och började bli riktigt sliten, började strula mycket med partikelfiltret och glödstiften.

Nu har jag visserligen en 9-3a.. men jag snittar 0.49-0.52 snålkörning och 0.58 vid hårdare körning.

Automatväxlad?

Min är manuell

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Evildan
17 oktober 2014 ·

VD-Design skrev:

Evildan skrev:

VD-Design skrev:

Nu har jag visserligen en 9-3a.. men jag snittar 0.49-0.52 snålkörning och 0.58 vid hårdare körning.

Automatväxlad?

Min är manuell

Jag anade det och tyckte det lät väldigt snålt då den automatväxlade dito har en blandad förbrukning på 6.9l/100km enligt körcykeln och en 9-5 2008 manuell 6.8l/100km.
Den bilen som tråden handlar om 9-5 1.9TiD 150hk aut från 2008 förbrukar 7.6l/100km blandad körning enligt körcykeln att jämföra med en V70N 2007 D5 185hk 7.9l/100km enligt samma körcykel, dock är den faktiska förbrukningen annorlunda enligt min erfarenhet av bägge bilarna där SAABen faktiskt är betydligare törstigare än utlovat medans V70N har en överrensstämmande cyklad förbrukning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2014 · 17 465 Inlägg

Det löste sig tillfälligt. Lilla mamma kör numera vår V70 D5:a. Iallafall över vintern så får vi se sen... Den brölar och knattrar högljutt under acceleration men drar 0.53 enligt färddator (automat) och går i evighet på en tank.

Provade Saab. Glöm det. Den kändes mycket sliten i motor/transmission.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
17 oktober 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:
Det löste sig tillfälligt. Lilla mamma kör numera vår V70 D5:a. Iallafall över vintern så får vi se sen... Den brölar och knattrar högljutt under acceleration men drar 0.53 enligt färddator (automat) och går i evighet på en tank.

Provade Saab. Glöm det. Den kändes mycket sliten i motor/transmission.

Den Volvon ser du aldrig mer, den behåller hon nog. big_smile

Tråkigt med SAABen, trevliga att köra som alla 9-5..förlåt, Opel Vectror när dom är i bra skick. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2014 · 17 465 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Det löste sig tillfälligt. Lilla mamma kör numera vår V70 D5:a. Iallafall över vintern så får vi se sen... Den brölar och knattrar högljutt under acceleration men drar 0.53 enligt färddator (automat) och går i evighet på en tank.

Provade Saab. Glöm det. Den kändes mycket sliten i motor/transmission.

Den Volvon ser du aldrig mer, den behåller hon nog. big_smile

Tråkigt med SAABen, trevliga att köra som alla 9-5..förlåt, Opel Vectror när dom är i bra skick. wink

Den dyker upp igen. Först efter mycket övertalning och hot om kollektivtrafik gick det inte bra men blev accepterat.
"Men jag kommer inte att åka runt i en jävla varutransport längre än nödvändigt" Mamma börjar bli till åren men hatar svenssonbilar i allmänhet och kombibilar i synnerhet. Hon var därför inte pigg på Saaben heller...

Toyota Prius var därför helt uteslutet. Synd, hade sålt min och köpt en Gen3 då...

Blir till och leta efter en Smart Roadster under vintern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang