Köpråd Volvo V70 D5 -10 > -12

Hazarox
15 oktober 2014 · 154 Inlägg

Hejsan, är lite kluven med det här inför mitt riktigt stora inköp av ny bil. Det jag har kollat mest på är då V70 årsmodell 2010 och nyare. Då är det främst summum eller R-design paketet som lockar mest. Sedan är jag även kluven om man ska komma lite billigare undan med o köpa en automat eller köpa en manuell som blir betydligt billigare i längden? Budgeten ligger under 200,000.

Kom gärna med erfarenheter, tips och råd ang. de olika paketen samt bilen i sig. Barnsjukdomar och andra roliga förekommande fel uppskattas!

Hjälp mottages varmt!

Tack på förhand!

/Daniel.

xXSammy
16 oktober 2014 · 6 570 Inlägg

Automat lådan vill gärna ha oljan bytt var~ 8000 mil.
Kablarna i dörrarna är inte de kraftigaste, går något av resulterar det i att C-låset slutar fungera och en fönsterhiss lägger av.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2014 · 17 478 Inlägg

Nu för tiden brukar väl automaterna snarare vara dyrare än manuella? Vår gamla sura D5:a Aut drar 0.55 cirka. Bra skit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-Fromell-
19 oktober 2014 · 46 Inlägg

Köper du en som gått en bit så kolla så multirem är bytt samtidigt som kamrem! Hört några som remmen har gått av för så har den trasslat in sig i kam remmen och det har blivit sallad..

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
Jbergsten
19 oktober 2014 · 35 Inlägg

Tjena!

Farsan har en XC70 D5 AWD Automat 2010 och har gått ungefär 25 000 mil. Fungerar klockrent och har inte varit några fel med den. Är den bara väl servad ska det inte vara några alls problem. Olje och filter byten är det som görs på dem. Är det automat så är det oljan ibland men ingen direkt större panik. Sen är det vanliga saker som länkarm fjädrar ja små saker bromsbelägg ja sånt som slits på bilar.

Denna dricker lite mer men vid normalkörning ligger den på 0.86 milen och då är den också BSR optimerad = 250 kusar istället för 205. Långkörning upp till sälen drack den 0,66 milen.

Satsa på det största paketet, R-Design är väldigt snyggt på v70! Du kommer ångra dig ifall du inte köper en med R-Design.

Ingen jätte större skillnad på bilarna så, samma motor och den spinner fint!

Hade jag varit du hade jag satsat på en AWD, du tar dig fram överallt. Inga problem att köra i flera dm snö, kul på vintern när alla andra har problem med sina framhjuls eller bakhjulsdrivna bilar när man själv kör igenom all snö is slask som en kung utan några svårigheter. Man är den som får dra loss bilar på vintern haha.

Hoppas det var till någon hjälp! smile

xXSammy
19 oktober 2014 · 6 570 Inlägg

Volvo740Danne skrev:
Kom gärna med erfarenheter, tips och råd ang. de olika paketen samt bilen i sig. Barnsjukdomar och andra roliga förekommande fel uppskattas!

Slog mig precis att det fanns ett ex. antal motorer som har svag topplockspackning (Gäller främst 2010). Kolla så det inte är grått och daskigt i kylvätskebehållaren. Har hänt att mer än bara packning behövs bytas.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang