Volvo 244 -88 byta till 79ans front

Flizc
15 oktober 2014 · 55 Inlägg

hej jag har en 240 -88 som jag vill byta till dom rektangulära lyktorna från en 240 -79, är det samma lyktglas? Vad behöver jag förutom grillen och sargarna? (ev lyktglas om dom också måste bytas)
Någon här som gjort ett sånt byte eller kanske bytt te nyare lyktor på en -79 som kan berätta hur dom gjorde och vilka problem din stötte på?
Är dessa lyktor å grill jag vill ha www1.garaget.org/archive/82/81350/17303 … 792595.jpg

Senast redigerat av Flizc (15 oktober 2014)

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
Knugcab
15 oktober 2014 · 5 111 Inlägg

Du behöver i stort sett ALLT i frontpartiet, skärmar, huv, frontplåtar, grill, strålkastare och om du vill att det skall se bra ut även den svetsade plåten mellan vindruta och huv.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Flizc
15 oktober 2014 · 55 Inlägg

Okay. Gåre inte ha kvar huv och skärmar?

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
Putteliten
15 oktober 2014 · 9 078 Inlägg

Finns massor av trådar i detta änmet. Använd sökfunktionen!

Mack Forum- och sitemoderator
16 oktober 2014 · 26 149 Inlägg

En del är verkligen helt inkompatibla med sökfunktionen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=140703

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Flizc
16 oktober 2014 · 55 Inlägg

Putteliten skrev:
Finns massor av trådar i detta änmet. Använd sökfunktionen!

Mack skrev:
En del är verkligen helt inkompatibla med sökfunktionen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=140703

Dom jag hittat är angående dom runda lyktorna, och det är inte dom jag vill montera. Det är dom gamla rektangulära lyktorna jag vill montera, vilket jag inte hitta nå om när jag sökte.

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Flizc skrev:

Putteliten skrev:
Finns massor av trådar i detta änmet. Använd sökfunktionen!

Mack skrev:
En del är verkligen helt inkompatibla med sökfunktionen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=140703

Dom jag hittat är angående dom runda lyktorna, och det är inte dom jag vill montera. Det är dom gamla rektangulära lyktorna jag vill montera, vilket jag inte hitta nå om när jag sökte.

Exakt samma sak gäller för dom lamporna.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Flizc
16 oktober 2014 · 55 Inlägg

DiwraZ skrev:

Flizc skrev:

Putteliten skrev:
Finns massor av trådar i detta änmet. Använd sökfunktionen!

Mack skrev:
En del är verkligen helt inkompatibla med sökfunktionen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=140703

Dom jag hittat är angående dom runda lyktorna, och det är inte dom jag vill montera. Det är dom gamla rektangulära lyktorna jag vill montera, vilket jag inte hitta nå om när jag sökte.

Exakt samma sak gäller för dom lamporna.

Okej.

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
Flizc
16 oktober 2014 · 55 Inlägg

Varför måste man byta skärmar och huv?

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Flizc skrev:
Varför måste man byta skärmar och huv?

För att dom som sitter på din bil är fel!! Blinkers ser annorlunda ut och huven ska va slät. Dvs utan näbben. Men låt bli detta då det kommer se förjävligt ut om du inte byter torpedplåt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Djo
16 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Kan du plocka ut en limmad framruta? Kan du kapa och borra ur större karosseri delar och svetsa ditt en annan som passar ihop med resten av fronten? Har du tålamod att vara seriös och göra allt korrekt? Kan du lackera eller har du råd att lämna bort det?

Kan du svara ja på allt detta då kan du byta front om inte låt bli.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mopar300
16 oktober 2014 ·

varför inte köpa en -79 ist,så slipper du allt slit.....

Flizc
16 oktober 2014 · 55 Inlägg

DiwraZ skrev:

Flizc skrev:
Varför måste man byta skärmar och huv?

För att dom som sitter på din bil är fel!! Blinkers ser annorlunda ut och huven ska va slät. Dvs utan näbben. Men låt bli detta då det kommer se förjävligt ut om du inte byter torpedplåt

Vela ha ett lite mer detaljerat svar som förklara varför skärmarna måste bytas, vad som gör att det inte passar med skärmarna jag har nu. Näbben på huven går ju fixa utan att byta huven och då slipper man byta torpedplåt.

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
Flizc
16 oktober 2014 · 55 Inlägg

Djo skrev:
Kan du plocka ut en limmad framruta? Kan du kapa och borra ur större karosseri delar och svetsa ditt en annan som passar ihop med resten av fronten? Har du tålamod att vara seriös och göra allt korrekt? Kan du lackera eller har du råd att lämna bort det?

Kan du svara ja på allt detta då kan du byta front om inte låt bli.

Nepp limmat framruta kan jag inte plocka ut, framrutan sitter väl med gummilist? kapa och svetsa borde jag nog klara av med lite tid och tålamod. Lacka är jag halvdan på men ska nog kunna fixa det också.

mopar300 skrev:
varför inte köpa en -79 ist,så slipper du allt slit.....

Vill inte byta bil

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
Djo
16 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Nej framrutan är limmad på Volvo 240.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Flizc
16 oktober 2014 · 55 Inlägg

Djo skrev:
Nej framrutan är limmad på Volvo 240.

Okej.

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
KolGruvan
16 oktober 2014 · 1 450 Inlägg

Rutan sitter förmodligen i butyl tejp vilket är tusen gånger värre än lim, rutan spricker garanterat om du försöker plocka ur den

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Flizc
16 oktober 2014 · 55 Inlägg

okay. är ny bytt ruta också, som byttes på en firma här i Hudik.

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Flizc skrev:

DiwraZ skrev:

Flizc skrev:
Varför måste man byta skärmar och huv?

För att dom som sitter på din bil är fel!! Blinkers ser annorlunda ut och huven ska va slät. Dvs utan näbben. Men låt bli detta då det kommer se förjävligt ut om du inte byter torpedplåt

Vela ha ett lite mer detaljerat svar som förklara varför skärmarna måste bytas, vad som gör att det inte passar med skärmarna jag har nu. Näbben på huven går ju fixa utan att byta huven och då slipper man byta torpedplåt.

Hur ska du "fixa" det?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2014 · 10 279 Inlägg

Djo skrev:
Nej framrutan är limmad på Volvo 240.

Blev den inte limmad när nya, släta, rutlisten kom 1990(?)?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang