Köpråd snål skidbil med budget 70-100 K

Molleee
16 oktober 2014 · 14 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_O … 11&w=2

Är skoda nå bra? Drar lite gör den iallafall.

Jokabsson
16 oktober 2014 · 1 172 Inlägg

Molleee skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_II_1_6_TDI_GreenLine_Kombi_spor_56120189.htm?ca=11&w=2

Är skoda nå bra? Drar lite gör den iallafall.

Den var verkligen billig i drift! Just att det är diesel tror jag gör att, trots den låga effekten, blir bilen ganska pigg. Har hört att Skoda haft en billighetskänsla (ingen aning hur det är på nyare bilar dock!). Är säker på att nyare C5 levererar fin kvalitetskänsla och det gör förmodligen Skoda också, men det kanske inte är högsta prio i vilket fall. Den verkar leva upp till dina krav! Snorbillig och stort lastutrymme.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
pompe90
16 oktober 2014 · 408 Inlägg

Evildan skrev:

Molleee skrev:
Var faktiskt inne och kikade på denna tidigare. Verkar vara bra. Annonsen har ju också legat ute ett tag så bör finnas bra utrymme för att pruta ned den.

C5 är lite skrapad höger fram på stötfångaren om du kikar på bilden.

Bara å pruta big_smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
pompe90
16 oktober 2014 · 408 Inlägg

Cracksoup skrev:

Molleee skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_II_1_6_TDI_GreenLine_Kombi_spor_56120189.htm?ca=11&w=2

Är skoda nå bra? Drar lite gör den iallafall.

Den var verkligen billig i drift! Just att det är diesel tror jag gör att, trots den låga effekten, blir bilen ganska pigg. Har hört att Skoda haft en billighetskänsla (ingen aning hur det är på nyare bilar dock!). Är säker på att nyare C5 levererar fin kvalitetskänsla och det gör förmodligen Skoda också, men det kanske inte är högsta prio i vilket fall. Den verkar leva upp till dina krav! Snorbillig och stort lastutrymme.

105hk dieseln, tror den är lite trött. Kör 140hk på jobbet fast Scout modellen. Den är tråkig och trött men grym pendelbil och väldigt trevlig vintertid (dock kör man 4x4 då hehe) Scouten ligger mellan 0.6-0.7 med dsglåda och manuell stadigt 0.6. Dyra att lämna in på VAG verskstad men det är mest pga att det är en VAG.

Dricker olja men inga allvarliga sjukdomar längre på modellen. Rymlig som satan och relativt bra komfort. Ljudsystemet är mycket bra för att vara standard om den har samma som på jobb bilen.

Tror att C5an är valet för längre resor och allmänt bättre standard smile

edit- Kan tillägga att känslan du får i en vw passat är detsamma i en skoda. Samma bil i princip

Senast redigerat av pompe90 (16 oktober 2014)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Jokabsson
16 oktober 2014 · 1 172 Inlägg

pompe90 skrev:

Cracksoup skrev:

Molleee skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_II_1_6_TDI_GreenLine_Kombi_spor_56120189.htm?ca=11&w=2

Är skoda nå bra? Drar lite gör den iallafall.

Den var verkligen billig i drift! Just att det är diesel tror jag gör att, trots den låga effekten, blir bilen ganska pigg. Har hört att Skoda haft en billighetskänsla (ingen aning hur det är på nyare bilar dock!). Är säker på att nyare C5 levererar fin kvalitetskänsla och det gör förmodligen Skoda också, men det kanske inte är högsta prio i vilket fall. Den verkar leva upp till dina krav! Snorbillig och stort lastutrymme.

105hk dieseln, tror den är lite trött. Kör 140hk på jobbet fast Scout modellen. Den är tråkig och trött men grym pendelbil och väldigt trevlig vintertid (dock kör man 4x4 då hehe) Scouten ligger mellan 0.6-0.7 med dsglåda och manuell stadigt 0.6. Dyra att lämna in på VAG verskstad men det är mest pga att det är en VAG.

Dricker olja men inga allvarliga sjukdomar längre på modellen. Rymlig som satan och relativt bra komfort. Ljudsystemet är mycket bra för att vara standard om den har samma som på jobb bilen.

Tror att C5an är valet för längre resor och allmänt bättre standard smile

edit- Kan tillägga att känslan du får i en vw passat är detsamma i en skoda. Samma bil i princip

Nä jag tror att Skodan ska man bara välja om man vill ha billigast möjligt. Annars står jag fortfarande fast vid Citroën C5. Åkkomforten är oslagbar. Tror inte man blir åksjuk heller, som någon nämnde tidigare. Det är ju inte som att man gungar upp och ner. Hårda och skarpa gupp blir mjuka och sköna att glida över. Så var det i farsans gamla Citroën XM samt BX och så är det i hans nya C5 exklusive tourer smile

Senast redigerat av Cracksoup (16 oktober 2014)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Molleee
16 oktober 2014 · 14 Inlägg

Tack återigen för alla svar! Ska hälsa från min flickvän att alla är väldigt gulliga som svarar wink Tycker både Citroenen och Skodan är intressantast hittills. Ska försöka komma iväg i helgen eller nästa vecka och provköra båda två för att få en bättre uppfattning. Jäkligt spänd på C5:an alltså!

pompe90
17 oktober 2014 · 408 Inlägg

Molleee skrev:
Tack återigen för alla svar! Ska hälsa från min flickvän att alla är väldigt gulliga som svarar wink Tycker både Citroenen och Skodan är intressantast hittills. Ska försöka komma iväg i helgen eller nästa vecka och provköra båda två för att få en bättre uppfattning. Jäkligt spänd på C5:an alltså!

Var beredd på ratten bara om du aldrig har sett en c5a innan hah big_smilebig_smilebig_smile
Lycka till cool

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Jokabsson
17 oktober 2014 · 1 172 Inlägg

pompe90 skrev:

Molleee skrev:
Tack återigen för alla svar! Ska hälsa från min flickvän att alla är väldigt gulliga som svarar wink Tycker både Citroenen och Skodan är intressantast hittills. Ska försöka komma iväg i helgen eller nästa vecka och provköra båda två för att få en bättre uppfattning. Jäkligt spänd på C5:an alltså!

Var beredd på ratten bara om du aldrig har sett en c5a innan hah big_smilebig_smilebig_smile
Lycka till cool

Haha ja man blir lite paff första gången wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
17 oktober 2014 ·

Tryck inte så hårt på bromsen heller i c5, är viss tillvänjning med hydrauliken.
Känn lite försiktigt på systemet innan du kör ut bland trafiken.
(om nu inte Citroën har plockat bort det ur systemet på genIIIs hydractivehydraulik)

Annars är det en rätt "normal" bil med Citroënmått mätt, fler än en ratteker, inga sateliter, inga badrumsvågar eller ens radion emellan framstolarna. big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 oktober 2014 · 14 007 Inlägg

Molleee skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_II_1_6_TDI_GreenLine_Kombi_spor_56120189.htm?ca=11&w=2

Är skoda nå bra? Drar lite gör den iallafall.

Vad är en skidbil?????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2014 · 17 379 Inlägg

Vettemannen skrev:

Molleee skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_II_1_6_TDI_GreenLine_Kombi_spor_56120189.htm?ca=11&w=2

Är skoda nå bra? Drar lite gör den iallafall.

Vad är en skidbil?????

/Benny

TS gillar tydligen att åka skidor. Så en bil som kan transportera folk och lagg till en backe hyfsat billigt... Även om vi råkar ha en ny Skoda så rekommenderas den inte. Har haft flera Skoda i Garaget och från ca -08 börjar de rosta rätt rejält.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Molleee
17 oktober 2014 · 14 Inlägg

Vettemannen skrev:

Molleee skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_II_1_6_TDI_GreenLine_Kombi_spor_56120189.htm?ca=11&w=2

Är skoda nå bra? Drar lite gör den iallafall.

Vad är en skidbil?????

/Benny

Som nån sa så gillar jag att åka skidor, t o m så mycket att jag jobbar med det. Behöver en bil som kan rymma mycket packning, ha rails för takbox. Hade gärna haft en starkare bil, men tyvärr har jag ju också en plånbok att rätta mig efter, därför behöver den vara bränslesnål smile

Molleee
21 oktober 2014 · 14 Inlägg

Har breddat synen en del vad gäller snålhet. Vad tror ni om den här: http://bytbil.com/bilar/audi/a4/5vswg9s … AAJ4lAA__!  ?
Är det bättre att satsa på en audi som gått längre eller annat märke (typ Skoda, Renault osv) som gått betydligt kortare?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2014 · 13 669 Inlägg

Molleee skrev:
Har breddat synen en del vad gäller snålhet. Vad tror ni om den här: http://bytbil.com/bilar/audi/a4/5vswg9s … AAJ4lAA__!  ?
Är det bättre att satsa på en audi som gått längre eller annat märke (typ Skoda, Renault osv) som gått betydligt kortare?

när det gäller vag så är jhu rent tekniskt inte så jäkla stor skillnad oavsätt om du väljer en audi skoda vw seat.   är jhu komforten som skiljer så motorer osv ska inte vara någon större skillnad.     det du får i Audin är jhu komforten.  men tror inte att det är pissdålig komfort i motsvarande seat/skoda men man har inte det där lilla extra.    så hurvida bilens hållbarhet så skiljer det knappast något  men hellre en audi som gått 30K än en fransk bil som gått 10k utan tvekan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andromeda Rumpmas
23 oktober 2014 · 3 860 Inlägg

Skoda Superb kombi 6 vxl manuell 170hk och 4WD. Där har du sjukt mycket packningsutrymme, låg förbrukning och fyrhjulsdrift i ett. Komforten duger. Och priset är mycket mer tilltalande än en 2,0 TDI Audi A6 Avant Quattro, typ hälften.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
spillolja
23 oktober 2014 · 4 014 Inlägg

Har själv en Golf 1,4 Tsi 122hk  den går lätt under 0,6 på landsväg , drar alldrig någonsin över 0,7

den förra jag hade innan denna var en Golf tsi 140 inte lika snål som 122:an  men under 0,6 gick det att pressa den

Med en tsi behövs ingen diesel

big_smile

Senast redigerat av spillolja (23 oktober 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Andromeda Rumpmas
23 oktober 2014 · 3 860 Inlägg

spillolja skrev:
Har själv en Golf 1,4 Tsi 122hk  den går lätt under 0,6 på landsväg , drar alldrig någonsin över 0,7

den förra jag hade innan denna var en Golf tsi 140 inte lika snål som 122:an  men under 0,6 gick det att pressa den

Med en tsi behövs ingen diesel

big_smile

Han ville ha en stor bil som sväljer mycket packning och du rekommenderar en Golf? Det finns ingen anledning att aktivt välja en bensinare istället för en diesel. De drar mer, har sämre vridregister inom det varvtalsintervall man oftast använder och en diesel låter inte som en traktor idag. Skatten är inte längre brutalt mycket högre utan oftast ganska lika. Att påstå att en diesel skulle vara ett sämre val än en bensinare är bara larv.
Under en Europa-Roadtrip pressade vi en Passat 2,0 TDI i 130-150 km/h och en hel del stadskörning under 400 mil. 0,58 drog den. Klart godkänt med 4 pers och full packning. Min egen bil hade aldrig fixat det under 0,9.

Senast redigerat av Andromeda (23 oktober 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Molleee
4 november 2014 · 14 Inlägg

Hej allesammans!

Det börjar närma sig avslut! Var precis och testade denna:
http://www.blocket.se/vi/50855841.htm

Kändes som en riktigt rejäl och bra bil. Den saknar dock gashydralisk dämpning och vinterdäck. Den var också skrapad fram vid höger däck som syns på bilden, men även bak vid vänster däck. fSka tillbaka på torsdag igen för ytterligare provkörning och möjligtvis köp. Vad tycker ni att jag isånnafall erbjuda? Självklart vill jag ha med vinterdäck och få ned priset en bit. Dom har ju trots allt ägt bilen länge och haft den ute länge. Vad tycker ni? smile

Evildan
4 november 2014 ·

Molleee skrev:
Hej allesammans!

Det börjar närma sig avslut! Var precis och testade denna:
http://www.blocket.se/vi/50855841.htm

Kändes som en riktigt rejäl och bra bil. Den saknar dock gashydralisk dämpning och vinterdäck. Den var också skrapad fram vid höger däck som syns på bilden, men även bak vid vänster däck. fSka tillbaka på torsdag igen för ytterligare provkörning och möjligtvis köp. Vad tycker ni att jag isånnafall erbjuda? Självklart vill jag ha med vinterdäck och få ned priset en bit. Dom har ju trots allt ägt bilen länge och haft den ute länge. Vad tycker ni? smile

Då är snarlikt en Peugeot 508 att åka i, absolut ingen dålig bil det heller komfortmässigt.
Bjud handlaren 85000kr med fina vinterhjul tycker jag låter skäligt eller 80000kr utan.
Då hamnar ni förhoppningsvis på 90000kr med vinterhjul eller 85000kr utan.

Xuri One Man Clan
4 november 2014 · 4 286 Inlägg

v70 d5 awd ? , drar runt 0.5 långkörning å runt 0.6 blandat..  bra komfort å helt ok utrymme.

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang