E34 530ia dricker mycket bensin

davidklang
16 oktober 2014 · 908 Inlägg

Hallå. Tankade 21 liter. Körde 8-9 mil sen börja reserven lysa igen. Snittar man de blir de ca 2.6L/milen.
Vad ska man felsöka? Bilen går bra och rycker inte. Den ryker inte massa och tomgången är bra

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Går inte att lite på den mätning du gjort. Tanka fullt, kör typ 10mil, tanka och gämför med tripmätaren. Då kommer du säkert ner på 1,7 eller liknande och det är helt rimligt med kallstarter och tung fot.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
granadadr
17 oktober 2014 · 7 284 Inlägg

precis, håller med ovanstående,, min tankmätare är inkoncekvent  ibland går den fort ner ibland stannar den nästan,, helt enkelt gamla opålitliga saker wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
davidklang
17 oktober 2014 · 908 Inlägg

Även om de inte stämmer lr man kan lita på de så skulle ja ändå vilja felsöka något för att utesluta de. Så vad börjar jag med?

caromania Forummoderator
17 oktober 2014 · 9 296 Inlägg

davidklang skrev:
Även om de inte stämmer lr man kan lita på de så skulle ja ändå vilja felsöka något för att utesluta de. Så vad börjar jag med?

Du kan köpa stift, filter, ny olja, oljefilter, nya tändkablar, vattentempgivare och lambdasonder för sisådär 5.000kr. (Eller kanske 10k eftersom du har en BMW) Eller så säkerställer du förbrukningen först. Ovanstående tips är första steget. Vill du kasta pengar i sjön kan du åka och besiktiga en extra gång och få koll på dina avgasvärden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
17 oktober 2014 · 7 284 Inlägg

caromania skrev:

davidklang skrev:
Även om de inte stämmer lr man kan lita på de så skulle ja ändå vilja felsöka något för att utesluta de. Så vad börjar jag med?

Du kan köpa stift, filter, ny olja, oljefilter, nya tändkablar, vattentempgivare och lambdasonder för sisådär 5.000kr. (Eller kanske 10k eftersom du har en BMW) Eller så säkerställer du förbrukningen först. Ovanstående tips är första steget. Vill du kasta pengar i sjön kan du åka och besiktiga en extra gång och få koll på dina avgasvärden.

håller med,, man kollar den faktiska förbrukingen först SEN kollar man upp ev fel på bilen,, ej tvärt om wink då kan man byta saker för 20 000 och det blir som ingen skillnad om det är tankmätaren som är fuckad wink

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

caromania skrev:

davidklang skrev:
Även om de inte stämmer lr man kan lita på de så skulle ja ändå vilja felsöka något för att utesluta de. Så vad börjar jag med?

Du kan köpa stift, filter, ny olja, oljefilter, nya tändkablar, vattentempgivare och lambdasonder för sisådär 5.000kr. (Eller kanske 10k eftersom du har en BMW) Eller så säkerställer du förbrukningen först. Ovanstående tips är första steget. Vill du kasta pengar i sjön kan du åka och besiktiga en extra gång och få koll på dina avgasvärden.

Trodde aldrig att jag skulle klämma ur mig detta, men:




+1

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang