Audi A3 2.0 TDi Går in i "limp mode"i 120 km/h

crOx
17 oktober 2014 · 11 Inlägg

Hej.

Som rubrik lyder.

Bilen går in i Limp mode när jag kommer upp i ca 120 kmh eller vid 110 i uppförsbacke.
Det händer absolut ingenting när man gasar då, men vrider jag avtändningen i 1 sekund och startar om så funkar allt som d ska igen. tills man når samma fart igen.

Det spelar ingen roll om jag tok gasar eller smyger upp i den farten.
En kompis kopplade in dator och vi fick fram felkod 16618 ( Laddtrycksreglering, reglergräns överskriden.)

Nån som har koll på vad felet ska vara, bilen ska säljas så vil gärna fixa felet så ja kan sälja den med gott samvete.
En del säger att det kan vara N75 ventilen, men har ingen aning om hur den ser ut eller vart den sitter ?



Väldigt tacksam för hjälp med detta.

Med vänlig hälsning Micke

nozzen den enda som e som jag
17 oktober 2014 · 274 Inlägg

Det är mycket möjligt att det är den ventilen. Det är den svarta fyrkanten på turbon som sitter med två skruv. Den nya modellen är uppdaterad.

Din dröm är min verklighet
crOx
19 oktober 2014 · 11 Inlägg

ok, tack  för info... ska kolla upp det imorgon.. smile
och hoppas att det är den som spökar.

Timol
19 oktober 2014 · 358 Inlägg

Finns flera olika orsaker till att bilen kan gå i Limp Mode men den vanligaste när laddtrycket skenar är att VNT-mekanismen i turbon kärvar pga sot och avlagringar.

Här finns att läsa mer om detta och andra orsaker till Limp Mode:
http://www.myturbodiesel.com/wiki/limp- … di-engine/

Har själv haft en 2.0 tdi (Golf) med just detta fel, lämnade då turbon på renovering hos TurboTech i Strömsund,
själva renoveringen gick på 5200kr inkl. moms men sen tillkommer ju även kostnad hos verkstad för mont/demont av turbo.

crOx
21 oktober 2014 · 11 Inlägg

Kalas.  väldigt bra länk..

Ska testa att göra ren ventilen i veckan.  hoppas på att det är den. men misstänker eventuell läcka i laddtrycksslangarna med. för det hörs ett svagt visslande ljud. kan iofs vara turbon i sig som låter. bilen är ju trots allt 10 år så slangar och annat börjar bli dåligt..

Tack för länken

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang