Fråga angående Däck / Fälgar

Hagguh
17 oktober 2014 · 19 Inlägg

Tjena

Lite ny här, och har en fråga angående däck/fälgar.

Hur går måtten till när man kollar efter sånt inom denna kategori?
Har ett par vinterdäck med dubbar i källaren, som är använda 1 säsong. De sitter plåtfälgar på dem, och jag tänker byta dem mot alu fälgar, då jag avskyr hur plåtfälgarna ser ut..

Angående däcken i källaren är dem 185/65-15R.

Jag hittade 4 st alu fälgar på blocket, volvo fälgar då, där 2 av dem kommer med däck som är utslitna. Dessa däck har 195/60-15R.

Frågan är nu, då 185 och 195 är bredden på gummit.. Funkar mina 185 på dessa fälgar som bär 195 just nu? För inom fälgar ser jag aldrig dessa mått? Jag är lite orolig..

Gäller samma sak för mina sommar däck... Har fälgar på dem från Ace tror jag, som har måtten 215/40-17R.
Gummit på dem tänker jag byta ut nästa år, och hittade några fina gummin som har måtten 225/45-17R. Hittade även 205 i bred.. frågan är om de funkar? Hur går de till o mäta fälgar?

Bilen är ju beg köpt, och fick den till ett fint pris. Nackdelen var ju att sommar däcken var slitna, och vinter däcken hade plåtfälg..

Behöver lite förklaring, tack i förhand smile

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
18 oktober 2014 · 1 152 Inlägg

Hej,


Lite snabbt: 185är bredden på däcket i mm, 60 är profilen och anger i procent till bredden och R16 betyder att fälgen (RIM) är 16tum.

Så dina däck är 185mm bred och har en profil på 60% utav 185mm och ska monteras på 16tums fälg.

Dock stämmer inte 185 med verkligheten då olika tillverkare har olika bredd...

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

PITSTOP skrev:
Hej,


Lite snabbt: 185är bredden på däcket i mm, 60 är profilen och anger i procent till bredden och R16 betyder att fälgen (RIM) är 16tum.

Så dina däck är 185mm bred och har en profil på 60% utav 185mm och ska monteras på 16tums fälg.

Dock stämmer inte 185 med verkligheten då olika tillverkare har olika bredd...

Eller 15" kanske??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hagguh
18 oktober 2014 · 19 Inlägg

PITSTOP skrev:
Hej,


Lite snabbt: 185är bredden på däcket i mm, 60 är profilen och anger i procent till bredden och R16 betyder att fälgen (RIM) är 16tum.

Så dina däck är 185mm bred och har en profil på 60% utav 185mm och ska monteras på 16tums fälg.

Dock stämmer inte 185 med verkligheten då olika tillverkare har olika bredd...

Tror inte du förstod frågan..

Jag vet vad bredden, profilen och tum är..
De va inte frågan.. frågan var.. ifall de spelar roll vad för bredd själva gummit har på fälgen..
Säg att fälgen är 15".. och använder ett däck på 195/60 ... Kan du använda ett däck på 185/60 t.ex.? På samma fälg?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Hagguh skrev:

PITSTOP skrev:
Hej,


Lite snabbt: 185är bredden på däcket i mm, 60 är profilen och anger i procent till bredden och R16 betyder att fälgen (RIM) är 16tum.

Så dina däck är 185mm bred och har en profil på 60% utav 185mm och ska monteras på 16tums fälg.

Dock stämmer inte 185 med verkligheten då olika tillverkare har olika bredd...

Tror inte du förstod frågan..

Jag vet vad bredden, profilen och tum är..
De va inte frågan.. frågan var.. ifall de spelar roll vad för bredd själva gummit har på fälgen..
Säg att fälgen är 15".. och använder ett däck på 195/60 ... Kan du använda ett däck på 185/60 t.ex.? På samma fälg?

Japp

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hagguh
18 oktober 2014 · 19 Inlägg

DiwraZ skrev:

Hagguh skrev:

PITSTOP skrev:
Hej,


Lite snabbt: 185är bredden på däcket i mm, 60 är profilen och anger i procent till bredden och R16 betyder att fälgen (RIM) är 16tum.

Så dina däck är 185mm bred och har en profil på 60% utav 185mm och ska monteras på 16tums fälg.

Dock stämmer inte 185 med verkligheten då olika tillverkare har olika bredd...

Tror inte du förstod frågan..

Jag vet vad bredden, profilen och tum är..
De va inte frågan.. frågan var.. ifall de spelar roll vad för bredd själva gummit har på fälgen..
Säg att fälgen är 15".. och använder ett däck på 195/60 ... Kan du använda ett däck på 185/60 t.ex.? På samma fälg?

Japp

okej, tack smile
Frågan nu är, finns de någon gräns på hur brett du kan gå på en fälg?

marcus80 Sir
18 oktober 2014 · 935 Inlägg

Ja det finns det. Det har att göra med hur bred fälgen är. Vill du ha jättebreda däck köper man bredare fälgar.
Bredden på fälgen brukar stå tryckt i den.

Senast redigerat av marcus80 (18 oktober 2014)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang