B20 lever om och vägrar starta !

Amazonan
18 oktober 2014 · 235 Inlägg

B20 med enkel SU vägrar starta i Amazon, jag fick igång den innan sommaren(endast med startgas) men den gick som skit och dog om man inte gasade. Då bestämde jag mig för att byta ut alla tänd-delar + renovering av toppen (rengöra förbräningsrummmen, ny packning, slipa in ventilerna)

Sagt som gjort, allt förutom brytarna, startmotorn och tändspolen är byt. Ställde in motorn på noll via remskivan, rotorn pekar mot strecket i fördelaren + ettans tändkabel, tändföljd 1342 motsols. 1:ans kolv(närmast kylarens) ventiler stängda. Ventilspelet på 0,4. Brytarens avståndet på 0,4 då klacken trycker ut brytaren. Alla jordflätor och säkringar är också byt.
Även förgasaren är rengjord och pumpen trycker fram bensin(ny bensin). Allt lirar!

Skulle starta den igår, hände inget bara tugga och var inte ens nära att tända. Skulle göra ett nytt försök idag och när jag vred om nyckeln levde den om som fan, lät som den kärvar och den orka knappt runt, men man kan hur lätt som helst vrida motorn med handkraft.

Hoppas ni kan hjälpa mig nu då jag inte vet vad det är, får för mig att det är startmotorn eller tändspolen som är boven?

Tack på förhand!

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Fel tändföljd är min gissning. Om det tänder i utblåstakten blir det ju helknas.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Amazonan
18 oktober 2014 · 235 Inlägg

Hur ska jag ha det då om 1342 motsols verkar vara fel? hmm man får ju hjärnsläpp.....

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Amazonan skrev:
Hur ska jag ha det då om 1342 motsols verkar vara fel? hmm man får ju hjärnsläpp.....

Medsols? Så är det ju på b21-b230

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Amazonan
18 oktober 2014 · 235 Inlägg

menar att jag har motsols, mitt fel tongue

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Amazonan skrev:
menar att jag har motsols, mitt fel tongue

Går fördelaren motsols på b20?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Amazonan
18 oktober 2014 · 235 Inlägg

japp smile

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Då måste det ju va kammen som står galet... Annars vette sjutton

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Amazonan
18 oktober 2014 · 235 Inlägg

kan rotorn vara 180 grader fel fast allt lirar, när motorn är nollad och rotorn pekar mot ettans cylinder? låte ju orimligt men ja ha fan ingen aning. Kammen har inte blivit urtagen hmm

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
Amazonan
18 oktober 2014 · 235 Inlägg

va ut å kolla fördelar drevet nu om den sitter fel men icke. Den sitter helt rätt, 35 grader och skåran för fördelaren är ju inte centrerad, då ska den mindre delen vara mot blocket och det är den....blir knäpp :,(

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Har aldrig skruva b20 men kammen måste ju stå rätt i förhållande till veven. Det kan ju inte stå rätt isf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
PerArne Mycke vill ha mer...
19 oktober 2014 · 611 Inlägg

Har du provat med en annan tändspole? Är kablage till tändspole OK? Är kabeln mellan tändspole och fördelare OK?

Om motorn går trögt och den inte tänder och den låter illa så kan det vara startmotorn som pajjat, den fältar och motarbetar sig själv när den arbetar och då drar den så mycke ström att det inte blir nåt över till tändningen.

Har själv haft det problemet med Dodgen... Bytte startmotor och sen startade den direkt. Går din startmotor snabbare om du tar starthjälp från en fungerande bil med motorn igång? Då borde den starta i så fall för det gjorde min. Sätt jordkabeln på motorn för att få bästa effekten.

//Per-Arne
Amazonan
19 oktober 2014 · 235 Inlägg

Okej, ska testa ny spole och startmotor. Tändkablarna till spolen är ny och kabeln mellan spole och fördelare är ok men kanske värt att byta den sladden ändå? Men hur mycket brukar en startmotor leva om när den har pajjat? lät ju som f.n när jag försökte starta hmm

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
zzr94092
19 oktober 2014 · 4 391 Inlägg

har du ventilspel på ettans cylinder när du ställer remskivan på nollstrecket? om inte så står motorn ett varv fel,

Amazonan
19 oktober 2014 · 235 Inlägg

jag har ventilspel på ettans cylinder, fyrans ventiler öppna. rotorn pekar mot ettans tändkabel och cylinder.

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
zzr94092
19 oktober 2014 · 4 391 Inlägg

då ska den ju bara gå,säker på att den får bensin,inte tätt i nålventilen?  ,prova med startgas,,men någon sa startmortorn,det har hänt mig en ggn,bytte start då...

Senast redigerat av zzr94092 (19 oktober 2014)

Drönirettab
19 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Inte helt omöjligt att startmotorn har gett upp, speciellt om den inte är bytt. Har man tillgång till en tångamperemeter så går det att se ifall startmotorn drar onormalt mycket ström, men en ny eller renoverad är ändå bra att sätta dit oavsett som jag ser det. smile

zzr94092
19 oktober 2014 · 4 391 Inlägg

jo,den har ju vart med om ett antal starter,är väl inte spec, dyr heller

Drönirettab
19 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

En av fördelarna med att byta är att nuvarande effekten på "universalstartmotorer" till B18/B20 brukar vara 1 kW, jämfört med originalens ca 0,74 kW. Det blir en ordentlig snurr på startmotorn. smile

Meaganeowner
20 oktober 2014 · 2 250 Inlägg

Långskott....  Hur är det med spänningsmatningen till tändspolen? Sker det via en resistor? Alltså har du en lågspänningständspole?
För att inte spänningen ska bli för hög då motorn startat så ligger resistorn i serie med spolen. Vid start så matas spänning från en "extrauttag" på startmotorn, så att bilen ska starta lättare med kraftig gnista även då det är kallt. (Lägre batterispänning vid belastning då).
Har bilen en sådan resistor, och det inte finns spänningsmatning från startmotorn, ja då blir det mycket svag gnista vid startförsök.

Plugga tillfälligt igen luftslangen som går från grenrör till bromsservo.... provstarta...

Hur är det med packningen mellan insugningsrör och förgasare? Är den tät?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang