Köp(av)råd: Svindyr elbil...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2014 · 17 478 Inlägg

Jag är på väg att göra ett mycket dåligt köp:

http://www.blocket.se/orebro/Opel_Amper … amp;last=1

Den kostar 310.000:- med helt nya vinterdäck. 483 mil. Jag har 4 mil ToR till jobbet. Den kan laddas där. Gratis. Alltså kan man utgå från att bränslekostnad varje månad blir 0:- eller någon hundring ibland om bensinmotorn måste starta vid ngn längre resa. Den går ca 8 mil på en laddning.

Skatten är 65:- riksdaler per år. Försäkring är mycket billig då det är halv som gäller ett tag. Priusen slukar strax över 400:- per månad (fråga mig inte varför, varit skadefri sedan 1993)

Jag lägger 100.000:- kontant och resten mot 4.92% ränta. Visst kostar bilen mer än den kontant betalda Priusen men frågan är om det är värt det? Det är ju trots allt en "ny" bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
18 oktober 2014 ·

Eftersom du inte behöver betala årsskatten om 360kr före 2017-05-31 anser jag att detta är ett ekonomiskt bilköp.

Ni bor ju på ett sådant vis att den skulle vara klockren för er. Samt ladda på jobbet är en fin bonus.
Jag saknar laddmöjlighet, annars hade även jag åkt laddhybrid fast ännu en Toylåda såklart. wink

Mew
18 oktober 2014 · 2 160 Inlägg

Frågan är vad som kostar mest per år; bensinkostnaden med din "gamla" pendlarbil + dess värdeminskning eller värdeminskningen av denna?

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
18 oktober 2014 · 329 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag är på väg att göra ett mycket dåligt köp:

http://www.blocket.se/orebro/Opel_Amper … amp;last=1

Den kostar 310.000:- med helt nya vinterdäck. 483 mil. Jag har 4 mil ToR till jobbet. Den kan laddas där. Gratis. Alltså kan man utgå från att bränslekostnad varje månad blir 0:- eller någon hundring ibland om bensinmotorn måste starta vid ngn längre resa. Den går ca 8 mil på en laddning.

Skatten är 65:- riksdaler per år. Försäkring är mycket billig då det är halv som gäller ett tag. Priusen slukar strax över 400:- per månad (fråga mig inte varför, varit skadefri sedan 1993)

Jag lägger 100.000:- kontant och resten mot 4.92% ränta. Visst kostar bilen mer än den kontant betalda Priusen men frågan är om det är värt det? Det är ju trots allt en "ny" bil.

Den nya bilen är helt värt på vad det kommer att kosta i längden. Dock får du gärna kolla upp om du kan ta ett billån med lägre ränta. Idag har jag för närvarande 3,40% fast det är Audi Finans men det är ju trots allt IKANO bank. Så kolla om den möjligheten finns dock är den rörlig...

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

tänk även på ifall du behöver åka längre sträckor om det fungerar med någon av dom övriga bilarna.  förutsatt att batterina har bra livslängd så bör det vara ett bra köp.  värre är om man ibland behöver ta sig lite längre sträckor.  isånt fall är jhu en laddhybrid att föredra

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
18 oktober 2014 ·

Growe skrev:
tänk även på ifall du behöver åka längre sträckor om det fungerar med någon av dom övriga bilarna.  förutsatt att batterina har bra livslängd så bör det vara ett bra köp.  värre är om man ibland behöver ta sig lite längre sträckor.  isånt fall är jhu en laddhybrid att föredra

Opel Ampera är en laddhybrid. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:
tänk även på ifall du behöver åka längre sträckor om det fungerar med någon av dom övriga bilarna.  förutsatt att batterina har bra livslängd så bör det vara ett bra köp.  värre är om man ibland behöver ta sig lite längre sträckor.  isånt fall är jhu en laddhybrid att föredra

Opel Ampera är en laddhybrid. smile

trodde det var en ren elbil... där av namnet smile  där ser man ingen tesla i effekt ;-)

då är det väll bara att köra smile   står 700meter från mig smile    det som får mig att undra är varför den inte gått längre...

Senast redigerat av Growe (18 oktober 2014)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
18 oktober 2014 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:
tänk även på ifall du behöver åka längre sträckor om det fungerar med någon av dom övriga bilarna.  förutsatt att batterina har bra livslängd så bör det vara ett bra köp.  värre är om man ibland behöver ta sig lite längre sträckor.  isånt fall är jhu en laddhybrid att föredra

Opel Ampera är en laddhybrid. smile

trodde det var en ren elbil... där av namnet smile  där ser man ingen tesla i effekt ;-)

då är det väll bara att köra smile   står 700meter från mig smile    det som får mig att undra är varför den inte gått längre...

GM tänker nog inte alltid helt klart. big_smile

111kW i elmotorn, ingen racer som Teslorna, men säkerligen fullt tillräckligt för Direktörn på Tjörn att forsla sig runt med i stil.

Firman köpte in den 2013-08-22 och den togs i trafik första gången 2012-06-19 men det är ändock kort körsträcka för brukandetiden.

Nu är väl risken stor när du har så nära att du pyser dit och köper dig en laddhybrid. roll

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Evildan skrev:
Opel Ampera är en laddhybrid. smile

trodde det var en ren elbil... där av namnet smile  där ser man ingen tesla i effekt ;-)

då är det väll bara att köra smile   står 700meter från mig smile    det som får mig att undra är varför den inte gått längre...

GM tänker nog inte alltid helt klart. big_smile

111kW i elmotorn, ingen racer som Teslorna, men säkerligen fullt tillräckligt för Direktörn på Tjörn att forsla sig runt med i stil.

Firman köpte in den 2013-08-22 och den togs i trafik första gången 2012-06-19 men det är ändock kort körsträcka för brukandetiden.

Nu är väl risken stor när du har så nära att du pyser dit och köper dig en laddhybrid. roll

näe fyfan.. sånt där smäck skulle jag aldrig palla.. sånt där är för folk som bara är intreserad av att ta sig till och från jobbet och använder bilen som en måste sak inte som en skoj sak som är bra att ha smile


tycker att miltalet är på tok förlågt för att vara försvarbart på en sån bil. kostar liksom förmycket för att ha stånde.. men säkert någon idiotgranne till mig som haft den... dom har jhu ungefär 400bilar var.. så dom vill väll verka miljöriktiga genom att äga en sån och sen lite Ferraris gt3:or och lite sånt som brukar stå häromkring smile

Senast redigerat av Growe (18 oktober 2014)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2014 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Evildan skrev:

Opel Ampera är en laddhybrid. smile

trodde det var en ren elbil... där av namnet smile  där ser man ingen tesla i effekt ;-)

då är det väll bara att köra smile   står 700meter från mig smile    det som får mig att undra är varför den inte gått längre...

GM tänker nog inte alltid helt klart. big_smile

111kW i elmotorn, ingen racer som Teslorna, men säkerligen fullt tillräckligt för Direktörn på Tjörn att forsla sig runt med i stil.

Firman köpte in den 2013-08-22 och den togs i trafik första gången 2012-06-19 men det är ändock kort körsträcka för brukandetiden.

Nu är väl risken stor när du har så nära att du pyser dit och köper dig en laddhybrid. roll

Det har jag missat. Givetvis så ska det komma någon på måndag som är intresserad... Sa till säljaren att han/hon kan köpa skiten och ring mig sen. Lustigt att de haft den så länge. Dessa bilar växer inte på träd.

Enligt säljaren har bilen gått som andrabil/reservbil så därav de låga milen. Men vem fan litar på en bilhandlare. Har ju själv jobbat som det...

Vem köper en extrabil för en halv miljon?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:

trodde det var en ren elbil... där av namnet smile  där ser man ingen tesla i effekt ;-)

då är det väll bara att köra smile   står 700meter från mig smile    det som får mig att undra är varför den inte gått längre...

GM tänker nog inte alltid helt klart. big_smile

111kW i elmotorn, ingen racer som Teslorna, men säkerligen fullt tillräckligt för Direktörn på Tjörn att forsla sig runt med i stil.

Firman köpte in den 2013-08-22 och den togs i trafik första gången 2012-06-19 men det är ändock kort körsträcka för brukandetiden.

Nu är väl risken stor när du har så nära att du pyser dit och köper dig en laddhybrid. roll

Det har jag missat. Givetvis så ska det komma någon på måndag som är intresserad... Sa till säljaren att han/hon kan köpa skiten och ring mig sen. Lustigt att de haft den så länge. Dessa bilar växer inte på träd.

Enligt säljaren har bilen gått som andrabil/reservbil så därav de låga milen. Men vem fan litar på en bilhandlare. Har ju själv jobbat som det...

Vem köper en extrabil för en halv miljon?

samma som köper en ny Porsche.  Man ser jhu vad grannarna har för sorts fordon så omöjligt är det verkligen inte smile   bäst är idioten som har en Gt3 och låter den stå ute på nätterna när den inte står där så brukar det kunna stå en Ferrari på den uppfarten..  någon som helt enkelt inte har dåligt med pengar men inte förstånd nog att förstå att en gt3 inte ska stå ute på natten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2014 · 17 478 Inlägg

Growe skrev:
tänk även på ifall du behöver åka längre sträckor om det fungerar med någon av dom övriga bilarna.  förutsatt att batterina har bra livslängd så bör det vara ett bra köp.  värre är om man ibland behöver ta sig lite längre sträckor.  isånt fall är jhu en laddhybrid att föredra

Aj du. Prius har varit med ett tag och dessa batterier fungerar fint efter över 10 år. Denna kanske ger upp om 5 år? Ingen vet då det är en relativt ny bil. Jag måste ju dock ha bilen i 5-7 år beroende på avbetalningen... Hmm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Growe skrev:
tänk även på ifall du behöver åka längre sträckor om det fungerar med någon av dom övriga bilarna.  förutsatt att batterina har bra livslängd så bör det vara ett bra köp.  värre är om man ibland behöver ta sig lite längre sträckor.  isånt fall är jhu en laddhybrid att föredra

Aj du. Prius har varit med ett tag och dessa batterier fungerar fint efter över 10 år. Denna kanske ger upp om 5 år? Ingen vet då det är en relativt ny bil. Jag måste ju dock ha bilen i 5-7 år beroende på avbetalningen... Hmm?

antagligen har dom några liknande batterier som priusen så dom borde fungera borde vara garanti på batterierna.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2014 · 17 478 Inlägg

Growe skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Growe skrev:
tänk även på ifall du behöver åka längre sträckor om det fungerar med någon av dom övriga bilarna.  förutsatt att batterina har bra livslängd så bör det vara ett bra köp.  värre är om man ibland behöver ta sig lite längre sträckor.  isånt fall är jhu en laddhybrid att föredra

Aj du. Prius har varit med ett tag och dessa batterier fungerar fint efter över 10 år. Denna kanske ger upp om 5 år? Ingen vet då det är en relativt ny bil. Jag måste ju dock ha bilen i 5-7 år beroende på avbetalningen... Hmm?

antagligen har dom några liknande batterier som priusen så dom borde fungera borde vara garanti på batterierna.

Så sant. Men ska kollas. Tyvärr är jag så jävla sugen på en Ampera så jag håller på att gå i smådelar... Lite mer pengar köper jag men det finns en gräns för hur mycket mina leksaker får kosta sa tjejen... Hon vill dessutom köpa ett nytt och större hus. Jag tycker en ny bil till mig är roligare. Inte helt överens där...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
18 oktober 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

Growe skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Aj du. Prius har varit med ett tag och dessa batterier fungerar fint efter över 10 år. Denna kanske ger upp om 5 år? Ingen vet då det är en relativt ny bil. Jag måste ju dock ha bilen i 5-7 år beroende på avbetalningen... Hmm?

antagligen har dom några liknande batterier som priusen så dom borde fungera borde vara garanti på batterierna.

Så sant. Men ska kollas. Tyvärr är jag så jävla sugen på en Ampera så jag håller på att gå i smådelar... Lite mer pengar köper jag men det finns en gräns för hur mycket mina leksaker får kosta sa tjejen... Hon vill dessutom köpa ett nytt och större hus. Jag tycker en ny bil till mig är roligare. Inte helt överens där...

Färre bilar så kan det även bli större bostad?

288 litiumjon-celler driver Opeln.

En stor nackdel är att det är tvåsitsigt bak, alltså enbart fyra resenärer totalt samt Opeln kan inte ladda batterierna via bränslemotorn utan det sker enbart via retardation. En elkabel plus laddstationen är alltså ett tvång att släpa med sig om den ska laddas annorstädes än hemma.

Fimp3n Random
19 oktober 2014 · 480 Inlägg

Vänta ca 1-2 år och spana in Toyota FCV?

http://www.toyota-global.com/innovation … l_vehicle/
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_FCV

Stämmer Wikipedia sidan så borde den hamna under 500k sek. Om vi nu får samma pris som Japan.

xXSammy
19 oktober 2014 · 6 570 Inlägg

Ingår installation av laddstation till den då?

Laddaren som hänger med är reservladdare. Ska bara användas vid "nödfall", värt att tänka på.
För du kör ju inte runt med ett reservhjul hela tiden? smile

De/Dem
AX3L
19 oktober 2014 · 398 Inlägg

När har Tesla planerat att lansera sin billiga elbil? Min gissning är att den lär göra med andrahandsvärdet på vanliga (dagens) elbilar vad datorn gjorde för skrivmaskinen.

-matte En Medlem
19 oktober 2014 · 405 Inlägg

Fimp3n skrev:
Vänta ca 1-2 år och spana in Toyota FCV?

http://www.toyota-global.com/innovation … l_vehicle/
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_FCV

Stämmer Wikipedia sidan så borde den hamna under 500k sek. Om vi nu får samma pris som Japan.

Och vart hade herrn tänkt tanka denna bil då?

AX3L skrev:
När har Tesla planerat att lansera sin billiga elbil? Min gissning är att den lär göra med andrahandsvärdet på vanliga (dagens) elbilar vad datorn gjorde för skrivmaskinen.

Model 3 ska börja säljas 2017 och kommer troligtvis börja visas ett år innan, har läst någonstans att den skulle visas redan nu vintern 2015 men det återstår ju att se. Runt 300k skulle den kosta inledningsvis, ju mer de får ner priserna på batterierna tack vare den nya fabriken så kan bilen bli billigare eftersom.

Batterifabriken har just i September börjat att byggas, så det är bara att vänta tyvärr...

AX3L
19 oktober 2014 · 398 Inlägg

-matte skrev:

Fimp3n skrev:
Vänta ca 1-2 år och spana in Toyota FCV?

http://www.toyota-global.com/innovation … l_vehicle/
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_FCV

Stämmer Wikipedia sidan så borde den hamna under 500k sek. Om vi nu får samma pris som Japan.

Och vart hade herrn tänkt tanka denna bil då?

AX3L skrev:
När har Tesla planerat att lansera sin billiga elbil? Min gissning är att den lär göra med andrahandsvärdet på vanliga (dagens) elbilar vad datorn gjorde för skrivmaskinen.

Model 3 ska börja säljas 2017 och kommer troligtvis börja visas ett år innan, har läst någonstans att den skulle visas redan nu vintern 2015 men det återstår ju att se. Runt 300k skulle den kosta inledningsvis, ju mer de får ner priserna på batterierna tack vare den nya fabriken så kan bilen bli billigare eftersom.

Batterifabriken har just i September börjat att byggas, så det är bara att vänta tyvärr...

Okej, lite väl länge att vänta då med andra ord. Men det är ett reellt problem den dagen TS ska sälja sin bil efter 5-7 år. Å andra sidan, har han kvar den i en minst 7 år lär ju andrahandsvärdet vara marginellt ändå.

Det är just andrahandsvärdet jag tror att du missar i din kalkyl. http://teknikensvarld.se/bilarna-som-ta … er-120939/ visar ett pie chart för vad en ny bil kostar fördelat över olika poster. Låt säga att du kan ta bort bränsle helt, likaså skatt. Resten tror jag är ungefär samma, lägre underhåll under tiden kompenseras av det batteri du ev ska köpa om några år.

Men varför vara så rationell med sitt bilköp för? Hade folk köpt bil med hjärnan hade inte Alfa funnits kvar särskilt länge, och det hade ju varit för jäkla synd!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang