Köp(av)råd: Svindyr elbil...

xXSammy
19 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

Focus electric är inget alternativ?

http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Foc … _8&w=3

AX3L skrev:
Men varför vara så rationell med sitt bilköp för? Hade folk köpt bil med hjärnan hade inte Alfa funnits kvar särskilt länge, och det hade ju varit för jäkla synd!

Huhu. big_smile

De/Dem
Evildan
19 oktober 2014 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:
trodde det var en ren elbil... där av namnet smile  där ser man ingen tesla i effekt ;-)

då är det väll bara att köra smile   står 700meter från mig smile    det som får mig att undra är varför den inte gått längre...

GM tänker nog inte alltid helt klart. big_smile

111kW i elmotorn, ingen racer som Teslorna, men säkerligen fullt tillräckligt för Direktörn på Tjörn att forsla sig runt med i stil.

Firman köpte in den 2013-08-22 och den togs i trafik första gången 2012-06-19 men det är ändock kort körsträcka för brukandetiden.

Nu är väl risken stor när du har så nära att du pyser dit och köper dig en laddhybrid. roll

näe fyfan.. sånt där smäck skulle jag aldrig palla.. sånt där är för folk som bara är intreserad av att ta sig till och från jobbet och använder bilen som en måste sak inte som en skoj sak som är bra att ha smile


tycker att miltalet är på tok förlågt för att vara försvarbart på en sån bil. kostar liksom förmycket för att ha stånde.. men säkert någon idiotgranne till mig som haft den... dom har jhu ungefär 400bilar var.. så dom vill väll verka miljöriktiga genom att äga en sån och sen lite Ferraris gt3:or och lite sånt som brukar stå häromkring smile

Det är nog så, precis som folk som åker runt i Volvokombis, Sveriges vanligaste familjebil i 50år, eller i små tråkiga povert utrustade transportlådor. wink

Eller så är det som så att bilintresset kan te sig olika ut för olika personer?
Det bästa är ändå folk som inte kan tänka utanför sin egna vy och förstå andras fascination för andra ting.

Senast redigerat av Evildan (19 oktober 2014)

-matte En Medlem
19 oktober 2014 · 405 Inlägg

Håller med ovan. Priset på drivmedel är så pass högt idag att folk helt enkelt inte använder bilen till något annat än ett transportmedel. Själva anledningen till att vi knappt kör bil för vårat nöjes skull är ju helt enkelt för att det är för dyrt.

Om vi då vänder på kulan och får ett helt gratis drivmedel så kommer rekreationskörningen definitivt öka, inget snack om saken. Körupplevelse, ljud mm, är inget heller som existerar i de vanliga bilar som trafikerar Sverige idag heller.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2014 · 17 455 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Growe skrev:

antagligen har dom några liknande batterier som priusen så dom borde fungera borde vara garanti på batterierna.

Så sant. Men ska kollas. Tyvärr är jag så jävla sugen på en Ampera så jag håller på att gå i smådelar... Lite mer pengar köper jag men det finns en gräns för hur mycket mina leksaker får kosta sa tjejen... Hon vill dessutom köpa ett nytt och större hus. Jag tycker en ny bil till mig är roligare. Inte helt överens där...

Färre bilar så kan det även bli större bostad?

288 litiumjon-celler driver Opeln.

En stor nackdel är att det är tvåsitsigt bak, alltså enbart fyra resenärer totalt samt Opeln kan inte ladda batterierna via bränslemotorn utan det sker enbart via retardation. En elkabel plus laddstationen är alltså ett tvång att släpa med sig om den ska laddas annorstädes än hemma.

Va? Den ska starta en bensinmotor som laddar batterier som i sin tur driver elmotorerna när kräm är slut i accen. Den ska gå cirka 90 mil med full tank och fulla batterier.

laddstationen får man släpa med sig. Det medföljer en styck. Frågan är vad en till kostar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2014 · 17 455 Inlägg

Malheus skrev:
Focus electric är inget alternativ?

http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Foc … _8&w=3

AX3L skrev:
Men varför vara så rationell med sitt bilköp för? Hade folk köpt bil med hjärnan hade inte Alfa funnits kvar särskilt länge, och det hade ju varit för jäkla synd!

Huhu. big_smile

Nix. Ska jag köpa en svindyr bil så ska det inte stå Ford i fronten... Folk tror ju jag gett 15000:- för en gammal Focus.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2014 · 13 731 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Evildan skrev:

GM tänker nog inte alltid helt klart. big_smile

111kW i elmotorn, ingen racer som Teslorna, men säkerligen fullt tillräckligt för Direktörn på Tjörn att forsla sig runt med i stil.

Firman köpte in den 2013-08-22 och den togs i trafik första gången 2012-06-19 men det är ändock kort körsträcka för brukandetiden.

Nu är väl risken stor när du har så nära att du pyser dit och köper dig en laddhybrid. roll

näe fyfan.. sånt där smäck skulle jag aldrig palla.. sånt där är för folk som bara är intreserad av att ta sig till och från jobbet och använder bilen som en måste sak inte som en skoj sak som är bra att ha smile


tycker att miltalet är på tok förlågt för att vara försvarbart på en sån bil. kostar liksom förmycket för att ha stånde.. men säkert någon idiotgranne till mig som haft den... dom har jhu ungefär 400bilar var.. så dom vill väll verka miljöriktiga genom att äga en sån och sen lite Ferraris gt3:or och lite sånt som brukar stå häromkring smile

Det är nog så, precis som folk som åker runt i Volvokombis, Sveriges vanligaste familjebil i 50år, eller i små tråkiga povert utrustade transportlådor. wink

Eller så är det som så att bilintresset kan te sig olika ut för olika personer?
Det bästa är ändå folk som inte kan tänka utanför sin egna vy och förstå andras fascination för andra ting.

ser ingen vitts att åka runt ljudlöst och själlöst..  volvo kombin är väll inget som finns där av någon annan anledning att det får flytta röven till och från tantens jobb..  själv åker jag Seat till och från jobbet   den är inte pigg men ack så rolig ställbara gula koni fram rejält skoj när det börjar svänga.  en elbil är alltid en elbil.  så länge en normal elbil är motorsvagare än en liten skitbil så är det meningslöst.  går jhu inte ens att höja effekten på dom om man inte hittar någon som lindar elmotorer och är en jävle på det ;-)  min körstil skulle garanterat göra så jag inte ens tar mig mina 2mil till och från jobbet på en laddning smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2014 · 13 731 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Malheus skrev:
Focus electric är inget alternativ?

http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Foc … _8&w=3

AX3L skrev:
Men varför vara så rationell med sitt bilköp för? Hade folk köpt bil med hjärnan hade inte Alfa funnits kvar särskilt länge, och det hade ju varit för jäkla synd!

Huhu. big_smile

Nix. Ska jag köpa en svindyr bil så ska det inte stå Ford i fronten... Folk tror ju jag gett 15000:- för en gammal Focus.

hehe.. ja en ford är en ford hur man än vänder på det smile      v60 hybrid då?  både laddbar och rolig  är väll typ 280hk i dom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2014 · 17 455 Inlägg

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:

näe fyfan.. sånt där smäck skulle jag aldrig palla.. sånt där är för folk som bara är intreserad av att ta sig till och från jobbet och använder bilen som en måste sak inte som en skoj sak som är bra att ha smile


tycker att miltalet är på tok förlågt för att vara försvarbart på en sån bil. kostar liksom förmycket för att ha stånde.. men säkert någon idiotgranne till mig som haft den... dom har jhu ungefär 400bilar var.. så dom vill väll verka miljöriktiga genom att äga en sån och sen lite Ferraris gt3:or och lite sånt som brukar stå häromkring smile

Det är nog så, precis som folk som åker runt i Volvokombis, Sveriges vanligaste familjebil i 50år, eller i små tråkiga povert utrustade transportlådor. wink

Eller så är det som så att bilintresset kan te sig olika ut för olika personer?
Det bästa är ändå folk som inte kan tänka utanför sin egna vy och förstå andras fascination för andra ting.

ser ingen vitts att åka runt ljudlöst och själlöst..  volvo kombin är väll inget som finns där av någon annan anledning att det får flytta röven till och från tantens jobb..  själv åker jag Seat till och från jobbet   den är inte pigg men ack så rolig ställbara gula koni fram rejält skoj när det börjar svänga.  en elbil är alltid en elbil.  så länge en normal elbil är motorsvagare än en liten skitbil så är det meningslöst.  går jhu inte ens att höja effekten på dom om man inte hittar någon som lindar elmotorer och är en jävle på det ;-)  min körstil skulle garanterat göra så jag inte ens tar mig mina 2mil till och från jobbet på en laddning smile

Jag skiter i körglädje. Från punkt A-B helst gratis. Troligen så kör man dock skiten ur din Seat med en Ampera men det är som sagt inte riktigt det jag är ute efter... En elbil levererar full kraft från noll varv. De suger iväg duktigt om man är på det humöret.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2014 · 13 731 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Growe skrev:

Evildan skrev:

Det är nog så, precis som folk som åker runt i Volvokombis, Sveriges vanligaste familjebil i 50år, eller i små tråkiga povert utrustade transportlådor. wink

Eller så är det som så att bilintresset kan te sig olika ut för olika personer?
Det bästa är ändå folk som inte kan tänka utanför sin egna vy och förstå andras fascination för andra ting.

ser ingen vitts att åka runt ljudlöst och själlöst..  volvo kombin är väll inget som finns där av någon annan anledning att det får flytta röven till och från tantens jobb..  själv åker jag Seat till och från jobbet   den är inte pigg men ack så rolig ställbara gula koni fram rejält skoj när det börjar svänga.  en elbil är alltid en elbil.  så länge en normal elbil är motorsvagare än en liten skitbil så är det meningslöst.  går jhu inte ens att höja effekten på dom om man inte hittar någon som lindar elmotorer och är en jävle på det ;-)  min körstil skulle garanterat göra så jag inte ens tar mig mina 2mil till och från jobbet på en laddning smile

Jag skiter i körglädje. Från punkt A-B helst gratis. Troligen så kör man dock skiten ur din Seat med en Ampera men det är som sagt inte riktigt det jag är ute efter... En elbil levererar full kraft från noll varv. De suger iväg duktigt om man är på det humöret.

haha antaligen väldigt mycket piggare än min seat.. den har 60hk  alla är ute efter olika saker.. det jag menar antingen väljer man att ogilla att köra bil eller så älskar man det ;-)     här tar vi en extra tur för att hunden gillar att åka bil ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
AX3L
19 oktober 2014 · 398 Inlägg

Det billigaste du kan köra torde vara någon av trillingarna Aygo, C1 eller 107. Låg skatt, låg förbrukning och du kan köpa en sådan helt utan lån utan problem. Körglädje och komfort ska jag inte uttala mig om, men om du säger att punkt A till B ganska korta avstånd helst gratis är prio 1 är det en sån du ska ha imo. Jag tror vi lämnar miljödebatten just nu, men med en livscykelanalys av de båda alternativen tror tyvärr din Opel får stryka på foten. För de lite längre sträckorna hyr du med fördel en bil.

drazen_gti
19 oktober 2014 · 807 Inlägg

Har nån av er kört en ampera? Jag har det, och jag har kört fler elbilar. Amperan är en grym bil, hade jag råd så skulle jag köpt en. Läs bara på om garantier o sånt.

I'd rather die like a man, than live like a coward
Evildan
20 oktober 2014 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:

näe fyfan.. sånt där smäck skulle jag aldrig palla.. sånt där är för folk som bara är intreserad av att ta sig till och från jobbet och använder bilen som en måste sak inte som en skoj sak som är bra att ha smile


tycker att miltalet är på tok förlågt för att vara försvarbart på en sån bil. kostar liksom förmycket för att ha stånde.. men säkert någon idiotgranne till mig som haft den... dom har jhu ungefär 400bilar var.. så dom vill väll verka miljöriktiga genom att äga en sån och sen lite Ferraris gt3:or och lite sånt som brukar stå häromkring smile

Det är nog så, precis som folk som åker runt i Volvokombis, Sveriges vanligaste familjebil i 50år, eller i små tråkiga povert utrustade transportlådor. wink

Eller så är det som så att bilintresset kan te sig olika ut för olika personer?
Det bästa är ändå folk som inte kan tänka utanför sin egna vy och förstå andras fascination för andra ting.

ser ingen vitts att åka runt ljudlöst och själlöst..  volvo kombin är väll inget som finns där av någon annan anledning att det får flytta röven till och från tantens jobb..  själv åker jag Seat till och från jobbet   den är inte pigg men ack så rolig ställbara gula koni fram rejält skoj när det börjar svänga.  en elbil är alltid en elbil.  så länge en normal elbil är motorsvagare än en liten skitbil så är det meningslöst.  går jhu inte ens att höja effekten på dom om man inte hittar någon som lindar elmotorer och är en jävle på det ;-)  min körstil skulle garanterat göra så jag inte ens tar mig mina 2mil till och från jobbet på en laddning smile

Du har ju även en till familjefraktare fast i sedanutförande, Volvo 850 en av landets vanligaste bilar på -90talet.
Det är just det typiska attitydproblemet gentemot andras intressen du påvisar så tydligt, någon tycker att det är ballt med en turbomatad svenssonsläde, någon tycker det är roligt med en gammal Citroën, någon annan finner sitt intresse i en hybridbil. Just detta återkommande nedrackande på andras bilintressen gör det väldigt tråkigt att föra diskussioner med några forumsmedlemmar.

Just den elbil som diskuterades i denna tråd har en elmotoreffekt om 150hk,den drivande effekten, betydligt mer än den genomsnittliga "lilla skitbilen" och mer än det dubbla jämfört med just din specifika lilla bil. (märk väl att jag inte rackar ned på din Arosa då du ser den som en typ av hobbybil och jag accepterar andras intressen oberoende vilken bil dom väljer att lägga sin tid på)

Det går alldeles utmärkt att få mer oumpf i en elbil, i regel är dessa effekt och moment begränsade rent elektroniskt via sin ECU och med rätt kunnande och mjukvara är det bara några knapptryckningar bort med en effektökning med givetvis en kortare räckvidd.
Körstilen ändras i regel markant när man kör en tyst och vibrationsfri elbil, du borde prova, det är en trevlig upplevelse.

Evildan
20 oktober 2014 ·

drazen_gti skrev:
Har nån av er kört en ampera? Jag har det, och jag har kört fler elbilar. Amperan är en grym bil, hade jag råd så skulle jag köpt en. Läs bara på om garantier o sånt.

"Räcker upp handen" närapå en Ampera, en Volt.
Rätt frän bil med avantgardisk stil.
Jag har kört flera elbilar även jag då jag finner dom intressanta, den för elbilsentusiaster klassiska Clio Electrique, Zoe, konverterad FIAT 500 bla och en bil som få här inne eller ens i landet har sett eller kört, en Elcat.
http://www.elcat.fi/eng/
Min inhyrda garagekamrat hittade en sådan under ett päronträd i Gnesta, den hade tillhört miljöpartiet tidigare.
Den släpades hem och testades, 22kW elmotor kopplad till den 5-stegade originalväxellådan gör den inte till en racer men väldigt underhållande körning.


Detta kanske kan vara ett alternativ för TS
http://www.caraboo.nu/elbilar/22-konvertera-din-elbil
Jag vet ju att "visst" kunnande angående elektronik finns hos TS. big_smile

Evildan
20 oktober 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Så sant. Men ska kollas. Tyvärr är jag så jävla sugen på en Ampera så jag håller på att gå i smådelar... Lite mer pengar köper jag men det finns en gräns för hur mycket mina leksaker får kosta sa tjejen... Hon vill dessutom köpa ett nytt och större hus. Jag tycker en ny bil till mig är roligare. Inte helt överens där...

Färre bilar så kan det även bli större bostad?

288 litiumjon-celler driver Opeln.

En stor nackdel är att det är tvåsitsigt bak, alltså enbart fyra resenärer totalt samt Opeln kan inte ladda batterierna via bränslemotorn utan det sker enbart via retardation. En elkabel plus laddstationen är alltså ett tvång att släpa med sig om den ska laddas annorstädes än hemma.

Va? Den ska starta en bensinmotor som laddar batterier som i sin tur driver elmotorerna när kräm är slut i accen. Den ska gå cirka 90 mil med full tank och fulla batterier.

laddstationen får man släpa med sig. Det medföljer en styck. Frågan är vad en till kostar...

Vad jag kan läsa mig till i en del svenska tester tillika faktauppgifter gällande tekniken i Opeln så startar bränslemotorn och driver generatorn men laddar inte batterierna, utan dom kan enbart laddas via elkabel eller retardation.
Däremot kan jag på andra engelskspråkiga sidor hitta samma information som du har fast då gällande Volt att batterierna visst kan laddas via bränslemotorn.
Förvirrande, men biljournalister har tidigare visat sig ha halvdålig koll på gällande riktiga fakta. roll

Laddstationen är iofs inte tokstor eller tung, det är säkert acceptabelt att plocka med sig runt för laddning.
6h för full laddning, det är riktigt snabbt i förhållande till batteriernas kapacitet.

torpis Forummoderator
20 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag är på väg att göra ett mycket dåligt köp:

http://www.blocket.se/orebro/Opel_Amper … amp;last=1

Den kostar 310.000:- med helt nya vinterdäck. 483 mil. Jag har 4 mil ToR till jobbet. Den kan laddas där. Gratis. Alltså kan man utgå från att bränslekostnad varje månad blir 0:- eller någon hundring ibland om bensinmotorn måste starta vid ngn längre resa. Den går ca 8 mil på en laddning.

Skatten är 65:- riksdaler per år. Försäkring är mycket billig då det är halv som gäller ett tag. Priusen slukar strax över 400:- per månad (fråga mig inte varför, varit skadefri sedan 1993)

Jag lägger 100.000:- kontant och resten mot 4.92% ränta. Visst kostar bilen mer än den kontant betalda Priusen men frågan är om det är värt det? Det är ju trots allt en "ny" bil.

En sak - ingen som inte haft elbil kan tala om för dig hur det fungerar!

Sen en annan sak, ingen som inte haft elbil kan tala om för dig hur det fungerar!

Jag har elbil smile en Leaf. Den har ingen tung bensinmotor att släpa runt på och drar i snitt 15.6kWh/100km.

Ampera har ett batteri där du kan utnyttja 10kWh, 15.6 i snitt (på sommaren) blir alltså 10/15.6=drygt 6mil.  På vintern kan du färvänta dig hälften ungefär.

Jag har provkört Ampera, två saker slog mig. Dels den korta räckvidden, bara 4mil på batteri. Visst jag klockade 80-140 två gånger, men det ska inte göra DEN skillnaden, men säg att 6mil är rimligt på sommaren.

Se även bensinförbrukningen, 0.7l/mil, det är apmycket!!  det som står på färddatorn är nämligen förbrukningen inklusive de 4 fria milen som den gick på elmotorn.  2.63l bränsle på 37km ger 0.71 i snitt!!!!

Pendla 2+2mil = OK toppenbil för det,  pendla 4+4mil inte ok!

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1779042_10152426194879505_290286304_n.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
20 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Sen till nästa fundering. Varför behöver man en Ampera med motor i?  Är det värt extra pengarna?

En Leaf kostar från 200000kr idag(KVD) och Mitsubishi Miev från 150000kr. Det fungerar över förväntan att åka bara eldrivet måste jag säga, spännande nu under vintern att se hur "illa" det blir med räckvidden.

Det behövs inga laddstationer utan bara ett vägguttag för normal laddning. Det finns överallt, men tar tid, 6-12timmar ungefär. Men det är ju ett ickeproblem om det är till jobbet man åker, då har man tiden.

Skall man åka längre så är det dock snabbladdare som gäller och där är kommunerna lurade. De påstår att det tar 3 timmar att ladda via deras laddstolpar.  Minns ni vad jag skrev i förra inlägget? Man kan inte få berättat för sig om elbilar av någon som inte själv kör elbil.. Kommunerna är lurade alltså! Det är sant! det tar 6-12timmar minst.

Ni kan läsa/höra lite mera av mina tankar här.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5981104

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
OTAKU
20 oktober 2014 · 478 Inlägg

AX3L skrev:

-matte skrev:

Fimp3n skrev:
Vänta ca 1-2 år och spana in Toyota FCV?

http://www.toyota-global.com/innovation … l_vehicle/
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_FCV

Stämmer Wikipedia sidan så borde den hamna under 500k sek. Om vi nu får samma pris som Japan.

Och vart hade herrn tänkt tanka denna bil då?

AX3L skrev:
När har Tesla planerat att lansera sin billiga elbil? Min gissning är att den lär göra med andrahandsvärdet på vanliga (dagens) elbilar vad datorn gjorde för skrivmaskinen.

Model 3 ska börja säljas 2017 och kommer troligtvis börja visas ett år innan, har läst någonstans att den skulle visas redan nu vintern 2015 men det återstår ju att se. Runt 300k skulle den kosta inledningsvis, ju mer de får ner priserna på batterierna tack vare den nya fabriken så kan bilen bli billigare eftersom.

Batterifabriken har just i September börjat att byggas, så det är bara att vänta tyvärr...

Okej, lite väl länge att vänta då med andra ord. Men det är ett reellt problem den dagen TS ska sälja sin bil efter 5-7 år. Å andra sidan, har han kvar den i en minst 7 år lär ju andrahandsvärdet vara marginellt ändå.

Det är just andrahandsvärdet jag tror att du missar i din kalkyl. http://teknikensvarld.se/bilarna-som-ta … er-120939/ visar ett pie chart för vad en ny bil kostar fördelat över olika poster. Låt säga att du kan ta bort bränsle helt, likaså skatt. Resten tror jag är ungefär samma, lägre underhåll under tiden kompenseras av det batteri du ev ska köpa om några år.

Men varför vara så rationell med sitt bilköp för? Hade folk köpt bil med hjärnan hade inte Alfa funnits kvar särskilt länge, och det hade ju varit för jäkla synd!

God dag varför hade ej Alfa funnits kvar då?

Med vänlig hälsning OTAKU

Titta gärna in på min tråd om min Ford Fiesta St 150.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 24&p=1
Toyota Avensis "OTAKU" (2010)
xXSammy
20 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

OTAKU skrev:
God dag varför hade ej Alfa funnits kvar då?

Med vänlig hälsning OTAKU

Ett kamremsbyte på deras 24V V6a kostar allt ifrån 10 till 25 tusen. 8000 mil/4 års intervall.

Har även 4års intervall på nuvarande smile = dyrt omman inte gör det själv.

Får även inte glömma tidigare kvalitets problem.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2014 · 17 455 Inlägg

Uppdatering.

Bilförsäljaren skulle skicka på laddning på bilen så den är fulladdad och en mekaniker skulle ta den hem idag. Han har 2 mil hem för övrigt... Instruerad att "köra som folk" men inte toksnålköra.

Säljaren ska ringa mig imorgon. Vill veta hur långt den går på el... Den jag provade för ett tag sedan kändes optimerad för eldrift hur fan det nu gick till?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
21 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Uppdatering.

Bilförsäljaren skulle skicka på laddning på bilen så den är fulladdad och en mekaniker skulle ta den hem idag. Han har 2 mil hem för övrigt... Instruerad att "köra som folk" men inte toksnålköra.

Säljaren ska ringa mig imorgon. Vill veta hur långt den går på el... Den jag provade för ett tag sedan kändes optimerad för eldrift hur fan det nu gick till?

Jag har ju svarat dig hur långt den går på el redan...  det går liksom inte att kröka naturlagarna smile 10kWh i batteriet och du kommer aldrig under 15kWh/100km om du inte kör extremt snålt.

4mil normal körning och upp till 6mil snålt utanför motorvägen.


Ang köra snålt, läs här: http://10300rpm.blogspot.se/2014/09/en- … bilen.html

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang