Saab 9-3 2.0 -99 läcker kylarvätska genom dränering

Kulin
19 oktober 2014 · 29 Inlägg

Hej!

Jag har en Saab 9-3 2.0 årsmodell -99 som plötsligt börjat läcka kylarvätska. Jag lokaliserade läckan och fann att det rinner ut genom en gummislang som verkar vara en dränering. Denna gummislang sitter långt ner på torpedväggen. Jag antar att slangen egentligen bara ska dränera kondens men jag kan ha fel.

Kylarvätskebehållaren blev tom och jag provade att hälla i nytt vatten i behållaren och sen kikade jag på gummislangen vid torpedväggen. Efter knappt en minut rinner allt vatten ut från den slangen och det blev en pöl under bilen.
Någon som vet vad felet kan vara? Mattan på passagerarsidan är torrt. Mattan på förarsidan är lite fuktig rakt under pedalerna men det kan komma från mina skor eller regnvatten. Det är torrt under instrumentpanelen vad jag kan se.

Jag slänger upp en bild på gummislangen som pissar ut kylarvätskan så kanske nån av Er vet vad som är fel.
Bilden är taget under bilen mellan torpedvägg och motorn.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 2f0429.jpg

Nico-the-kid
19 oktober 2014 · 509 Inlägg

Värmepaketet som läcker.

Kulin
19 oktober 2014 · 29 Inlägg

Antog det men ville höra annans bedömning.
Det innebär att instrumentpanelen samt ratten behöver demonteras för att komma åt
värmepaketet så vitt jag vet? Räcker det att koppla ur batteriet för att inte airbagen ska smälla ut ur ratten och
på passagerarsidan? Eller behövs mer åtgärder för det?
Tacksam för svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang