Opel Astra byte koppling pga mager blandning?

Spinnel
19 oktober 2014 · 3 Inlägg

Hej, jag har en tjej som bor i Ryssland, hon har en Opel Astra 2007 års modell, 104 hk. Den har Easytronic växellåda. Easytronic ska om jag förstod rätt vara en manuell växellåda med en automatisk växling.


Problemet:

När hon tankade bilen i Finland och Sverige så började motorlampan lysa. Väl hemma i Ryssland så lämnar hon in den hos verkstaden som säger "mager blandning" och de vill byta kopplingen till växellådan.

För mig låter det snarare som Lambdasonden eller något liknande eftersom problemet uppstod då hon tankat annat bränsle än den är van.

Jag har bara kört Opel med denna typ av växellåda en gång och det var då hon var här och den är rätt seg i växlingarna så hon säger att mjukvaran måste uppdateras. Verkstaden påstår att det inte gick och att kopplingen måste bytas.

Huruvida kopplingen måste bytas eller inte vet inte jag, men växellådan fungerar även om det inte går lika mjukt som en vanlig automatisk låda. Men jag hävdar att problemet med "mager blandning" inte åtgärdas med kopplingsbyte.

Vad säger ni kunniga. Kan mager blandning bero på att växellådans dator inte går uppdatera och man måste därmed byta koppling?

Spinnel
19 oktober 2014 · 3 Inlägg

Finns det några typiska fel på opel som kan orsaka att motorlampa lyser ibland? Lambdasond? Tändkasett eller något annat?

Presidento Of World
19 oktober 2014 · 3 327 Inlägg

beroende på motor men lambdasonden är väl stark kandidat.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
19 oktober 2014 ·

Be henne att åka till en annan verkstad, snart är det väl enligt denna stötdämparna bak som behöver bytas om bilen går orent? wink

Spinnel
19 oktober 2014 · 3 Inlägg

Japp, tycker att hon bör prova en annan verkstad. Har ingen aning om kvaliteten på opels easytronic växellådor men det känns onödigt att byta koppling för tusentals svenska kronor på en bil som gått 16 000 mil när felkoden säger "mager blandning"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang