Bromsproblem på Camaro -76:a

jaka54
19 oktober 2014 · 5 682 Inlägg

Hej!
Har fyllt på bromsvätska och luftat bromsarna på min Camaro från -76 (har nya bromsslangar , bromsrör , skivor och bromsok fram och nya trummor, bromskolvar och trummor bak)
Med motorn avstängd känns bromspedalen hård och fin, som den ska vara , men så fort jag startar motorn (305") och trycker på bromspedalen så hörs ett pysande ljud och pedalen är lätt att trampa i botten.

Har varit ute och provkört bilen och bromsarna tar bara på höger bak ,man känner att bilen drar snett.
Kan det vara bromsboostern som krånglar...eller vad?

Tumbleweed
19 oktober 2014 · 1 711 Inlägg

Halloj! Långskott här, MEN... En gång fick jag ett ungefärligt fenomen, och då hade ett bromsrör gått och gjorde vid det men sen strulade skiten! Fick bara broms på nått hjul... Jo, det visade sig att när jag hade kört pedalen i botten så hade ena kolven i huvudcylindern satt sig i ändläge, och någon bromsvätska kunde inte rubba den.när man börjar bromsa normalt, så är det hål en liten bit så att bromsvätska kan fyllas på och sedan sluts den öppningen för att kunna skapa ett tryck. Lösningen för mig var att jag kunde lossa en givare på gaveln och trycka in kolven igen! Normalt är det oken som sköter tillbakavägen, men eftersom trycket försvann (när bromsröret sprang läck) så stannade kolven i fullt bromsläge!

Hoppas detta är till någon hjälp, mvh Christian

jaka54
20 oktober 2014 · 5 682 Inlägg

Hej!
Har kollat alla bromsrör och alla är hela .Jag har också ny huvudbromscylinder.
Det enda som inte är bytt i bromsväg är boosterrn!

zzr94092
20 oktober 2014 · 4 378 Inlägg

måste man inte lufta h-cylindern i ett skruvstycke? Ställ frågan på ett Camaroforum istället...vet inte om jag får skriva adressen dit här?

jaka54
20 oktober 2014 · 5 682 Inlägg

Hej!
Huvudcylindern har jag  luftad först! Enligt anvisningar!
Camaroforum???

zzr94092
20 oktober 2014 · 4 378 Inlägg

http://www.camaroforumet.se    kolla där,suveränt forum

jaka54
22 oktober 2014 · 5 682 Inlägg

Hej!
Banjonippeln nere på vänster bromsok läcker som f..
Hur kan det läcka med nya bromsok och nya kopparpackningar?
Antingen är banjoskruven av  (syns inga sprickor när man tittar på den och den känns helt okej när man skruvar på den) eller också är sätet på bromsoket för skrovligt så kopparbrickan/brickorna inte tätar. Kollar man på sätet så är det inte bearbetat på något vis...Ska det vara så???

zzr94092
22 oktober 2014 · 4 378 Inlägg

kan alu,brickor vara mjukare tro så det kanske tätar .....

jaka54
22 oktober 2014 · 5 682 Inlägg

Hej!
Ska pröva att byta ut banjoskruven först , det är möjligt att det finns en spricka i den gamla (fast det inte syns).
Ska tillverka några brickor i 1mm alu också.
Om inte det funkar blir det att lämna in oket till Hansen racing för reklamation.

zzr94092
22 oktober 2014 · 4 378 Inlägg

om du "glöggar" kopparbrickorna så blir dom mjuka,,men ska ju täta utan en massa trassel..jag köpte nya ok bak till min ,inga problem för mig..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang