Ångerrätt köparen

kbryflaggan
20 oktober 2014 · 2 Inlägg

Hej,

En kille var idag och köpte min bil. Jag lade ut en annons på blocket med alla fel nedskrivna. Han prutade ned den 7000 kr och fick den för 11 000 kr. Vi skrev inget kvitto och han fick med sig ägarbeviset för att hans morsa skulle kunna skriva under. Han provkörde bilen väldigt länge och var väl medveten om det felet (den vibrerar från kardan). Bilen är nybesiktigad med en 1a på motoroljeläckage pga att den var lite fuktig. Besiktningsmannen sade inget om kardan.

Nu ångrar han köpet och vill lämna tillbaks bilen. Köpet är genomfört och vi skrev varken avtal eller kvitto. Han har som sagt ägarbeviset och har inte skickat in det vilket gör saken svårare. Han hotar med att ta det till rättegång om jag inte vill.

Vad har jag för rättigheter och vad ska jag göra?

Mvh

Mew
20 oktober 2014 · 2 157 Inlägg

Det finns inget som heter ångerrätt när det gäller affärer mellan privatpersoner. Han har inget att gå på.
Däremot är det ett problem att han har ägarbeviset. Lämna aldrig ifrån dig det som säljare, eftersom det som köpare är hur enkelt som helst att inte bry sig om att skicka in det. Detta skulle medföra att skatt, försäkring och eventuella p-boter hamnar på dig, och att få igenom ägarbytet blir en jobbig process som man gärna undviker.

Rent juridiskt kan han inte göra någonting mot dig, däremot skulle han kunna göra livet surt för dig genom ovan nämnda metoder.

kbryflaggan
20 oktober 2014 · 2 Inlägg

Mew skrev:
Det finns inget som heter ångerrätt när det gäller affärer mellan privatpersoner. Han har inget att gå på.
Däremot är det ett problem att han har ägarbeviset. Lämna aldrig ifrån dig det som säljare, eftersom det som köpare är hur enkelt som helst att inte bry sig om att skicka in det. Detta skulle medföra att skatt, försäkring och eventuella p-boter hamnar på dig, och att få igenom ägarbytet blir en jobbig process som man gärna undviker.

Rent juridiskt kan han inte göra någonting mot dig, däremot skulle han kunna göra livet surt för dig genom ovan nämnda metoder.

Okej tack för svaret. Om han skulle vilja göra livet surt för mig, kan jag inte bara polisanmäla den eller beställa nytt ägarbevis? Eller funkar det inte så? Han kan ju egentligen inte köra med bilen då jag ställt av den. Och skulle jag börja få böter så måste jag ju polisanmäla saken?

Senast redigerat av kbryflaggan (20 oktober 2014)

SimonT Egen
20 oktober 2014 · 277 Inlägg

Beställ nytt ägarbevis, få tillbaka bilen och ge han köpesumman minus 1000kr och be han dra åt helvete. Får du inte bilen så anmäler du den stulen

Hamilton
20 oktober 2014 · 8 864 Inlägg

kbryflaggan skrev:
Hej,

En kille var idag och köpte min bil. Jag lade ut en annons på blocket med alla fel nedskrivna. Han prutade ned den 7000 kr och fick den för 11 000 kr. Vi skrev inget kvitto och han fick med sig ägarbeviset för att hans morsa skulle kunna skriva under. Han provkörde bilen väldigt länge och var väl medveten om det felet (den vibrerar från kardan). Bilen är nybesiktigad med en 1a på motoroljeläckage pga att den var lite fuktig. Besiktningsmannen sade inget om kardan.

Nu ångrar han köpet och vill lämna tillbaks bilen. Köpet är genomfört och vi skrev varken avtal eller kvitto. Han har som sagt ägarbeviset och har inte skickat in det vilket gör saken svårare. Han hotar med att ta det till rättegång om jag inte vill.

Vad har jag för rättigheter och vad ska jag göra?

Mvh

Finns ingen ångerrätt vare sig för företag eller privatpersoner utan avtal .
I lagens mening är din bil inte ens såld då det inte finns något kvitto eller på skrivet ägarbyte.
Så egentligen har han bara lånat din bil på obestämd tid, någon polisanmälan kan varken han eller du göra.

Varför man väljer att göra bilaffärer utan kvitton är för mig obegripligt och att inte skicka in ägarbeviset direkt är ju som att be om problem.

Fotograf på tierpidag.se
granadadr
20 oktober 2014 · 7 287 Inlägg

kbryflaggan skrev:

Mew skrev:
Det finns inget som heter ångerrätt när det gäller affärer mellan privatpersoner. Han har inget att gå på.
Däremot är det ett problem att han har ägarbeviset. Lämna aldrig ifrån dig det som säljare, eftersom det som köpare är hur enkelt som helst att inte bry sig om att skicka in det. Detta skulle medföra att skatt, försäkring och eventuella p-boter hamnar på dig, och att få igenom ägarbytet blir en jobbig process som man gärna undviker.

Rent juridiskt kan han inte göra någonting mot dig, däremot skulle han kunna göra livet surt för dig genom ovan nämnda metoder.

Okej tack för svaret. Om han skulle vilja göra livet surt för mig, kan jag inte bara polisanmäla den eller beställa nytt ägarbevis? Eller funkar det inte så? Han kan ju egentligen inte köra med bilen då jag ställt av den. Och skulle jag börja få böter så måste jag ju polisanmäla saken?

klart han kan ställa på den,, han har ju ägarbeviset,, du har inget att gå på,, och polisen gör NADA googla får du se,

i ditt läge hade jag köpt tillbaka den, bara för att slippa andra bekymmer,

för som sagt han kan ställa till det mkt för dig

burnin_rubber
20 oktober 2014 · 220 Inlägg

beställ ett nytt ägarbevis så det gamla inte går att använda.
det skall spärras automatiskt  vid beställning av ett nytt då man alltid bara kan använda det senaste ägarbeviset vid ägarbyten.
Ring och be han om hans uppgifter och posta ägarbytet.Hur han löser det med sin morsa behöver inte du bry dig om,det är hans problem.
Vill han inte detta utan gapar och skriker så lägg på luren och ring istället till polisen och anmäl din bil stulen samt berätta allt för dom.

Snart kommer dom få stopp på bilen och killen kommer dra massa historier om varför han är oskyldig.
Bara låta hela historien komma upp till ytan och han får vackert skriva under alla papprena på bilen på plats.

Eller som jag hade gjort...gjort ett hembesök hos honom med några väl valda vänner.
Han visste ju om problemet innan han köpte den.
Finns ingen ångerrätt vid begagnat köp mellan privatpersoner.
Och lär dig en sak:LÄMNA ALDRIG ÖVER ÄGARPAPPRET TILL KÖPAREN!!!

Rock-Star
20 oktober 2014 · 2 982 Inlägg

burnin_rubber skrev:
beställ ett nytt ägarbevis så det gamla inte går att använda.
det skall spärras automatiskt  vid beställning av ett nytt då man alltid bara kan använda det senaste ägarbeviset vid ägarbyten.
Ring och be han om hans uppgifter och posta ägarbytet.Hur han löser det med sin morsa behöver inte du bry dig om,det är hans problem.
Vill han inte detta utan gapar och skriker så lägg på luren och ring istället till polisen och anmäl din bil stulen samt berätta allt för dom.

Snart kommer dom få stopp på bilen och killen kommer dra massa historier om varför han är oskyldig.
Bara låta hela historien komma upp till ytan och han får vackert skriva under alla papprena på bilen på plats.

Eller som jag hade gjort...gjort ett hembesök hos honom med några väl valda vänner.
Han visste ju om problemet innan han köpte den.
Finns ingen ångerrätt vid begagnat köp mellan privatpersoner.
Och lär dig en sak:LÄMNA ALDRIG ÖVER ÄGARPAPPRET TILL KÖPAREN!!!

"hembesök hos honom med några väl valda vänner"  - hhahahahaah assså ja dör av garv..
vad gör du när någon snor din matlåda på jobbet? - hugger ner honom med en väl vald kniv?

ja älskar hur folk skriver "gör så här ta med dig gangsters o blabla bla"
HILARIOUS.


till ts. ring o säg att han får skicka in regbeviset idag. är det inte inskickat tills iövermorgon så ringer du och anmäler bilen stulen. då kommer han skynda sig..
ps. glöm inte ställa av bilen idag och trafförsäkra smile

Senast redigerat av Rock-Star (20 oktober 2014)

Dotzie
20 oktober 2014 · 485 Inlägg

neutral mycket tråkigt, när man är schysst över gränsen så brukar det så småningom straffa sig, man måste alltid ha utgångpunkten att det inte går att lita på en enda människa( det finns folk till allting sa alltid min gamla morfar), gör alltid vad du kan, för att ha ryggen fri. Jag tror att det enklaste är att försöka resonera med honom, funkar inte det så skulle jag ta tillbaka bilen efter att undersökt den innan, fixa kardan och därefter sälja den igen fast på rätt sätt hmm

My car Brings Me Women
Henrik-N
20 oktober 2014 · 450 Inlägg

eftersom han hävdar att han ångrat köpet och du sitter i den sits där du är: POLISANMÄL BILEN STULEN !

Henrik-N
20 oktober 2014 · 450 Inlägg

Så tar du 50 procent för att täcka din "förlust" i att han har haft bilen och så ger du honom 5500 kr och slipper problemet.

Muttley
21 oktober 2014 ·

Köp tillbaka den för minst 20% lägre än du fick

Väl valda människor använder sig människor som inte kan vara social av. 


Hans rättegång kostar han mer än de är värt för honom

burnin_rubber
21 oktober 2014 · 220 Inlägg

Rock-Star skrev:

burnin_rubber skrev:
beställ ett nytt ägarbevis så det gamla inte går att använda.
det skall spärras automatiskt  vid beställning av ett nytt då man alltid bara kan använda det senaste ägarbeviset vid ägarbyten.
Ring och be han om hans uppgifter och posta ägarbytet.Hur han löser det med sin morsa behöver inte du bry dig om,det är hans problem.
Vill han inte detta utan gapar och skriker så lägg på luren och ring istället till polisen och anmäl din bil stulen samt berätta allt för dom.

Snart kommer dom få stopp på bilen och killen kommer dra massa historier om varför han är oskyldig.
Bara låta hela historien komma upp till ytan och han får vackert skriva under alla papprena på bilen på plats.

Eller som jag hade gjort...gjort ett hembesök hos honom med några väl valda vänner.
Han visste ju om problemet innan han köpte den.
Finns ingen ångerrätt vid begagnat köp mellan privatpersoner.
Och lär dig en sak:LÄMNA ALDRIG ÖVER ÄGARPAPPRET TILL KÖPAREN!!!

"hembesök hos honom med några väl valda vänner"  - hhahahahaah assså ja dör av garv..
vad gör du när någon snor din matlåda på jobbet? - hugger ner honom med en väl vald kniv?

ja älskar hur folk skriver "gör så här ta med dig gangsters o blabla bla"
HILARIOUS.


till ts. ring o säg att han får skicka in regbeviset idag. är det inte inskickat tills iövermorgon så ringer du och anmäler bilen stulen. då kommer han skynda sig..
ps. glöm inte ställa av bilen idag och trafförsäkra smile

Rock star

Vet inte hur du sköter dina affärer och det skiter jag i också.
Jag använder mig av ovanstående metod och har hittills inte haft några bakslag bara framgång.
Men det är klart har man vänner som jag har så är det lätt att använda dom också.
Jag tar ingen skit av någon så om någon skulle sno min matlåda på jobbet så kan jag lova dig att jag hade haft gratis lunchlådor av berörd person resten av året.

Senast redigerat av burnin_rubber (21 oktober 2014)

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
21 oktober 2014 · 2 390 Inlägg

burnin_rubber skrev:

Rock-Star skrev:

burnin_rubber skrev:
beställ ett nytt ägarbevis så det gamla inte går att använda.
det skall spärras automatiskt  vid beställning av ett nytt då man alltid bara kan använda det senaste ägarbeviset vid ägarbyten.
Ring och be han om hans uppgifter och posta ägarbytet.Hur han löser det med sin morsa behöver inte du bry dig om,det är hans problem.
Vill han inte detta utan gapar och skriker så lägg på luren och ring istället till polisen och anmäl din bil stulen samt berätta allt för dom.

Snart kommer dom få stopp på bilen och killen kommer dra massa historier om varför han är oskyldig.
Bara låta hela historien komma upp till ytan och han får vackert skriva under alla papprena på bilen på plats.

Eller som jag hade gjort...gjort ett hembesök hos honom med några väl valda vänner.
Han visste ju om problemet innan han köpte den.
Finns ingen ångerrätt vid begagnat köp mellan privatpersoner.
Och lär dig en sak:LÄMNA ALDRIG ÖVER ÄGARPAPPRET TILL KÖPAREN!!!

"hembesök hos honom med några väl valda vänner"  - hhahahahaah assså ja dör av garv..
vad gör du när någon snor din matlåda på jobbet? - hugger ner honom med en väl vald kniv?

ja älskar hur folk skriver "gör så här ta med dig gangsters o blabla bla"
HILARIOUS.


till ts. ring o säg att han får skicka in regbeviset idag. är det inte inskickat tills iövermorgon så ringer du och anmäler bilen stulen. då kommer han skynda sig..
ps. glöm inte ställa av bilen idag och trafförsäkra smile

Rock star

Vet inte hur du sköter dina affärer och det skiter jag i också.
Jag använder mig av ovanstående metod och har hittills inte haft några bakslag bara framgång.
Men det är klart har man vänner som jag har så är det lätt att använda dom också.
Jag tar ingen skit av någon så om någon skulle sno min matlåda på jobbet så kan jag lova dig att jag hade haft gratis lunchlådor av berörd person resten av året.

Första regeln är om man nu har såna "vänner" är att man aldrig skryter om det på ett jävla forum, herregud. Plus att du skrev man väljer ett par utvalda vänner, vafan är du  man eller mus! Riktiga män sköter sina business på egen hand utan en jävla massa bakup. Tror det är mer snack från din sida helt ärligt.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
KennethL
21 oktober 2014 · 412 Inlägg

burnin_rubber skrev:

Rock-Star skrev:

burnin_rubber skrev:
Eller som jag hade gjort...gjort ett hembesök hos honom med några väl valda vänner.
Han visste ju om problemet innan han köpte den.
Finns ingen ångerrätt vid begagnat köp mellan privatpersoner.
Och lär dig en sak:LÄMNA ALDRIG ÖVER ÄGARPAPPRET TILL KÖPAREN!!!

"hembesök hos honom med några väl valda vänner"  - hhahahahaah assså ja dör av garv..
vad gör du när någon snor din matlåda på jobbet? - hugger ner honom med en väl vald kniv?

ja älskar hur folk skriver "gör så här ta med dig gangsters o blabla bla"
HILARIOUS.


till ts. ring o säg att han får skicka in regbeviset idag. är det inte inskickat tills iövermorgon så ringer du och anmäler bilen stulen. då kommer han skynda sig..
ps. glöm inte ställa av bilen idag och trafförsäkra smile

Rock star

Vet inte hur du sköter dina affärer och det skiter jag i också.
Jag använder mig av ovanstående metod och har hittills inte haft några bakslag bara framgång.
Men det är klart har man vänner som jag har så är det lätt att använda dom också.
Jag tar ingen skit av någon så om någon skulle sno min matlåda på jobbet så kan jag lova dig att jag hade haft gratis lunchlådor av berörd person resten av året.

Jag tror inte du förstår hur patetisk du låter.
Och skulle någon komma och knacka på min dörr med "väl valda vänner" skulle jag fortsätta kolla på TV och ringa polisen så får dom ta hand om dig och dina "väl valda vänner" som jag antar skulle göra vad som helst för att ta tillbaka bilen eller vad det nu är ni kommer för, står ni på min tomt runt bilen eller utanför min dörr och ringer på och bankar kanske ni åker dit för hemfridsbrott eller dylikt och då är det jag som får gratis lunchlådor ett tag framöver.

Man för en dialog man till man och kommer fram till en lösning, allt annat är det bara absurt och tecken på mental svaghet. Hot t.ex. är ju extremt löjligt, och man tar ju inte med sina "väl valda vänner" om man inte vill pressa en annan person och se hotfull eller maktfull ut, även om en smartare individ ser igenom det hela som inte är annat än idioti.

Att tänka sig för lönar sig i längden men det är väl klart att ni internet gangsters måste få säga erat också.

135
├┼┼
24 R
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang