Ombesiktning och besiktningsperiod

MDSE
20 oktober 2014 · 39 Inlägg

Hej,

Det är så att jag har en bil som jag skulle behöva börja bruka igen efter att den stått ett par år. Bilens registreringsnummer har slutsiffra 2 vilket således innebär att besiktningsperioden är december - april. Nu är det ju slutet på oktober så om jag åker in och får den besiktigad nu måste den som jag förstår det besiktigas igen innan sista april.

Det är läckande och rostigt avgassystem på bilen, det vet jag, det hör även till frågeställningen.

Ponera då jag t.ex åker in och besiktigar den första november, får underkänd besiktning, byter avgasrör, åker månaden ut och sedan ombesiktigar den första december. Gäller det då som att jag besiktigat bilen i december? Skulle jag på så sätt kunna "lura systemet" och få bilen godkänd till den sista april 2016 och ändå ha bruk för den snart? Eller utgår de ifrån den första, icke godkända besiktningen?

Hoppas ni förstår hur jag menar och att någon vet hur besiktningssystemet fungerar.

Volvo 245L (1976)
Ford Taunus 17M "Super" (1964)
BMW 535i "M535i" (1989)
Evildan
20 oktober 2014 ·

Efterkontrollen är just enbart en efterkontroll, därav namnet.
Du måste göra en fullständig kontrollbesiktning inom din ordinarie besiktningsperiod för att få köra hela perioden.

Muttley
20 oktober 2014 ·

Eftersom du har 10 hela dagar kvar till den 1 november är de inte bättre att laga avgasröret och sen besiktiga bilen så den verkligen är godkänd eller helt enkelt vänta till 1 dec?
Du kör faktiskt med körförbud hela november isåfall om du väljer att inte göra vid den (ja så är de faktiskt)

Men ren fakta.
Besiktigar du 1 november och sen 1 december så räknas inte 1 dec som efterkontroll utan som en "första" gång.   Finns ju inte någon anledning att göra en efterkontroll.

MDSE
20 oktober 2014 · 39 Inlägg

tkd_rille skrev:
Eftersom du har 10 hela dagar kvar till den 1 november är de inte bättre att laga avgasröret och sen besiktiga bilen så den verkligen är godkänd eller helt enkelt vänta till 1 dec?
Du kör faktiskt med körförbud hela november isåfall om du väljer att inte göra vid den (ja så är de faktiskt)

Men ren fakta.
Besiktigar du 1 november och sen 1 december så räknas inte 1 dec som efterkontroll utan som en "första" gång.   Finns ju inte någon anledning att göra en efterkontroll.

Jo, det är väl det. Grejen är att då får jag ju lov att besiktiga den igen innan sista april 2015 som jag förstår det eftersom vi ännu inte är inne i besiktningsperioden för bilen.

Jag kör väl inte alls med körförbud om jag besiktigar den, får den underkänd sedan omedelbart reparerar bristerna (som jag väl känner till) men inte ombesiktigar förrän första december. Totalt körförbud blir det ju först en månad efter underkänd besiktning, om det inte är något allvarligt fel så jag får spansk flagga på plats.

Kan inte vänta till första december eftersom skatten går ut på min nuvarande bruksbil sista oktober och jag inte ämnar betala den något mer utan ställer av den bilen då.

Evildan skrev:
Efterkontrollen är just enbart en efterkontroll, därav namnet.
Du måste göra en fullständig kontrollbesiktning inom din ordinarie besiktningsperiod för att få köra hela perioden.

Det är så det ligger till alltså... Det var synd...

BMW 535i "M535i" (1989)
Volvo 245L (1976)
Ford Taunus 17M "Super" (1964)
Muttley
20 oktober 2014 ·

MDSE skrev:

tkd_rille skrev:
Eftersom du har 10 hela dagar kvar till den 1 november är de inte bättre att laga avgasröret och sen besiktiga bilen så den verkligen är godkänd eller helt enkelt vänta till 1 dec?
Du kör faktiskt med körförbud hela november isåfall om du väljer att inte göra vid den (ja så är de faktiskt)

Men ren fakta.
Besiktigar du 1 november och sen 1 december så räknas inte 1 dec som efterkontroll utan som en "första" gång.   Finns ju inte någon anledning att göra en efterkontroll.

Jo, det är väl det. Grejen är att då får jag ju lov att besiktiga den igen innan sista april 2015 som jag förstår det eftersom vi ännu inte är inne i besiktningsperioden för bilen.

Jag kör väl inte alls med körförbud om jag besiktigar den, får den underkänd sedan omedelbart reparerar bristerna (som jag väl känner till) men inte ombesiktigar förrän första december. Totalt körförbud blir det ju först en månad efter underkänd besiktning, om det inte är något allvarligt fel så jag får spansk flagga på plats.

Kan inte vänta till första december eftersom skatten går ut på min nuvarande bruksbil sista oktober och jag inte ämnar betala den något mer utan ställer av den bilen då.

De bästa är faktiskt att du ringer och frågar.


Jo de är faktiskt så att du har ett körförbud från första gången.  Som exempel om polisen stoppar dig och du inte kör mellan verkstad eller besiktning för att ordna felet så kan de ge dig böter.   Inte för att de kanske är någon stor risk.

https://besikta.se/guider/fragor-svar/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang