Turbo på 240 -83

xbuguvixx
20 oktober 2014 · 4 Inlägg

Tjena! jag hoppas detta är rätt del av forumet, men jag går i tankarna på att köpa en 240 -83:a. Om jag har förstått det rätt sitter det en B23A i dem?
Jag går och funderar på att turbo och e85 konvertera den med, men det jag funderar på är mest,vad jag behöver?
Behöver jag bygga något själv?
För övrigt skulle jag säga att motorn är riktigt bra behandlad, som sagt en -83:a med 23xxx mil, som verkligen är gubbkörd!
Jag hörde av en kompis att man kan ta 740 grenrör och dem flesta delarna från en turbo 740 och att det skulle passa bolt on, stämmer verkligen det?
Varför jag vill göra det är för att lära mig, och för att ha något kul projekt. smile
Så dumma kommentarer undviks gärna, kan en del men är ingen expert! tongue
Tack på förhand! big_smile

simlar
20 oktober 2014 · 5 524 Inlägg

Kan vara B21A, B23A eller B23E beror på om det är en DL, GL eller GLT. Lär ju inte vara någon turbomotor iaf när du vill konvertera till turbo.

Oljeretur måste du fixa, görs enklast genom att svetsa på ett rör i lämplig dimension på tråget. Röret ska då sitta så högt upp på tråget som möjligt.
Lämplig dimension är runt 15mm invändigt.

Bättre ta 940-grenrör med tillhörande turbo då det flödar bättre än 740-grenöret. Om du nu inte redan har eller får tag i 740-grenrör och turbo till ett bättre pris än  940 om budgeten är väldigt begränsad.

Ska du köra motorns original-bränslesystem eller konvertera till något mappbart sprut?

Vad har du för budget?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Dupond och Dupont
20 oktober 2014 · 581 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=188825

Här  har du bra  tips om du ska förgasarturbo. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 oktober 2014 · 13 736 Inlägg

jag skulle inte ens fundera 2gånger.. B230FK komplett från en 940 2.3s/se och sen 240 88b-93 elsystem och en insprutningstank.  sen är det bara att regga och njuta av livet..  annars är det återställning varannat åt som gäller!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xbuguvixx
20 oktober 2014 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Kan vara B21A, B23A eller B23E beror på om det är en DL, GL eller GLT. Lär ju inte vara någon turbomotor iaf när du vill konvertera till turbo.

Oljeretur måste du fixa, görs enklast genom att svetsa på ett rör i lämplig dimension på tråget. Röret ska då sitta så högt upp på tråget som möjligt.
Lämplig dimension är runt 15mm invändigt.

Bättre ta 940-grenrör med tillhörande turbo då det flödar bättre än 740-grenöret. Om du nu inte redan har eller får tag i 740-grenrör och turbo till ett bättre pris än  940 om budgeten är väldigt begränsad.

Ska du köra motorns original-bränslesystem eller konvertera till något mappbart sprut?

Vad har du för budget?

Jo det har jag förstått, så det är bara att borra och svetsa? Går det inte borra och gänga då? Har ju ingen svets, men kan nog fixas.
Så du skulle rekommendera 940 grejer istället? Nej det har jag inte.

Hade tänkt köra på original, men det kanske är bättre att bygga om för insprut? För jag läste någon stans att om man ska konvertera förknasare till E85 så behövde man bara gå upp i munkstycke och byta till slangar som tål e85.
Är jag ute och cyklar eller stämmer det?

xbuguvixx
20 oktober 2014 · 4 Inlägg

Dupond skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=188825

Här  har du bra  tips om du ska förgasarturbo. smile

Har läst den ett antal gånger, men jag skulle vilja ha hjälp med "sätta" ihop en lista, med grejer jag behöver och saker jag måste göra. smile Känns som jag alltid lyckas glömma något! tongue

Growe skrev:
jag skulle inte ens fundera 2gånger.. B230FK komplett från en 940 2.3s/se och sen 240 88b-93 elsystem och en insprutningstank.  sen är det bara att regga och njuta av livet..  annars är det återställning varannat åt som gäller!

Menar du motor byte? För jag vill ju som sagt bygga detta som ett litet projekt, både för skojs och för att vidga min kunskap smile
Går det inte på något sätt regga om den om man turbo konverterar den?

simlar
20 oktober 2014 · 5 524 Inlägg

xbuguvixx skrev:

simlar skrev:
Kan vara B21A, B23A eller B23E beror på om det är en DL, GL eller GLT. Lär ju inte vara någon turbomotor iaf när du vill konvertera till turbo.

Oljeretur måste du fixa, görs enklast genom att svetsa på ett rör i lämplig dimension på tråget. Röret ska då sitta så högt upp på tråget som möjligt.
Lämplig dimension är runt 15mm invändigt.

Bättre ta 940-grenrör med tillhörande turbo då det flödar bättre än 740-grenöret. Om du nu inte redan har eller får tag i 740-grenrör och turbo till ett bättre pris än  940 om budgeten är väldigt begränsad.

Ska du köra motorns original-bränslesystem eller konvertera till något mappbart sprut?

Vad har du för budget?

Jo det har jag förstått, så det är bara att borra och svetsa? Går det inte borra och gänga då? Har ju ingen svets, men kan nog fixas.
Så du skulle rekommendera 940 grejer istället? Nej det har jag inte.

Hade tänkt köra på original, men det kanske är bättre att bygga om för insprut? För jag läste någon stans att om man ska konvertera förknasare till E85 så behövde man bara gå upp i munkstycke och byta till slangar som tål e85.
Är jag ute och cyklar eller stämmer det?

För tunt material för att gänga. Kan däremot funka med en skottgenomföring, men är förmodligen enklast att få det tätt genom att svetsa.

Jo skulle rekommendera 940-grejjer istället.

På Stromberg/Pierburg är det egentligen inget munstycke, det är trottelnålen som bestämmer bränslemängden.
Man måste slipa nålen och helst byta till slangar som tål E85, man kan även bli tvungen att borra upp nålventilen till 2,5mm för att inte tömma flottörkoppen vid längre fullgasrepor.

xbuguvixx skrev:
Menar du motor byte? För jag vill ju som sagt bygga detta som ett litet projekt, både för skojs och för att vidga min kunskap smile
Går det inte på något sätt regga om den om man turbo konverterar den?

Om du konverterar till eftermarknadssprut och E85 som drivmedel går det att regga med turbokonverterad motor så länge man klarar effektgränserna och avgasvärdena för årsmodellen. Motoreffekten måste man ha intyg på genom att visa upp ett bromspapper på bilen och det ska helst stå chassinummer och/eller motornummer på bromspappret.

Senast redigerat av simlar (20 oktober 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 oktober 2014 · 13 736 Inlägg

simlar skrev:

xbuguvixx skrev:

simlar skrev:
Kan vara B21A, B23A eller B23E beror på om det är en DL, GL eller GLT. Lär ju inte vara någon turbomotor iaf när du vill konvertera till turbo.

Oljeretur måste du fixa, görs enklast genom att svetsa på ett rör i lämplig dimension på tråget. Röret ska då sitta så högt upp på tråget som möjligt.
Lämplig dimension är runt 15mm invändigt.

Bättre ta 940-grenrör med tillhörande turbo då det flödar bättre än 740-grenöret. Om du nu inte redan har eller får tag i 740-grenrör och turbo till ett bättre pris än  940 om budgeten är väldigt begränsad.

Ska du köra motorns original-bränslesystem eller konvertera till något mappbart sprut?

Vad har du för budget?

Jo det har jag förstått, så det är bara att borra och svetsa? Går det inte borra och gänga då? Har ju ingen svets, men kan nog fixas.
Så du skulle rekommendera 940 grejer istället? Nej det har jag inte.

Hade tänkt köra på original, men det kanske är bättre att bygga om för insprut? För jag läste någon stans att om man ska konvertera förknasare till E85 så behövde man bara gå upp i munkstycke och byta till slangar som tål e85.
Är jag ute och cyklar eller stämmer det?

För tunt material för att gänga. Kan däremot funka med en skottgenomföring, men är förmodligen enklast att få det tätt genom att svetsa.

Jo skulle rekommendera 940-grejjer istället.

På Stromberg/Pierburg är det egentligen inget munstycke, det är trottelnålen som bestämmer bränslemängden.
Man måste slipa nålen och helst byta till slangar som tål E85, man kan även bli tvungen att borra upp nålventilen till 2,5mm för att inte tömma flottörkoppen vid längre fullgasrepor.

xbuguvixx skrev:
Menar du motor byte? För jag vill ju som sagt bygga detta som ett litet projekt, både för skojs och för att vidga min kunskap smile
Går det inte på något sätt regga om den om man turbo konverterar den?

Om du konverterar till eftermarknadssprut och E85 som drivmedel går det att regga med turbokonverterad motor så länge man klarar effektgränserna och avgasvärdena för årsmodellen. Motoreffekten måste man ha intyg på genom att visa upp ett bromspapper på bilen och det ska helst stå chassinummer och/eller motornummer på bromspappret.

är jhu inte riktigt värt besväret när det finns färdiga lösningar som är betydligt mycket lättare...  man fixar i en b230Fk ihop med 240 88b-93 härva på en helg utan problem sen är den reggningsbar utan en massa krångel.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
20 oktober 2014 · 5 524 Inlägg

Growe skrev:

simlar skrev:

xbuguvixx skrev:

Jo det har jag förstått, så det är bara att borra och svetsa? Går det inte borra och gänga då? Har ju ingen svets, men kan nog fixas.
Så du skulle rekommendera 940 grejer istället? Nej det har jag inte.

Hade tänkt köra på original, men det kanske är bättre att bygga om för insprut? För jag läste någon stans att om man ska konvertera förknasare till E85 så behövde man bara gå upp i munkstycke och byta till slangar som tål e85.
Är jag ute och cyklar eller stämmer det?

För tunt material för att gänga. Kan däremot funka med en skottgenomföring, men är förmodligen enklast att få det tätt genom att svetsa.

Jo skulle rekommendera 940-grejjer istället.

På Stromberg/Pierburg är det egentligen inget munstycke, det är trottelnålen som bestämmer bränslemängden.
Man måste slipa nålen och helst byta till slangar som tål E85, man kan även bli tvungen att borra upp nålventilen till 2,5mm för att inte tömma flottörkoppen vid längre fullgasrepor.

xbuguvixx skrev:
Menar du motor byte? För jag vill ju som sagt bygga detta som ett litet projekt, både för skojs och för att vidga min kunskap smile
Går det inte på något sätt regga om den om man turbo konverterar den?

Om du konverterar till eftermarknadssprut och E85 som drivmedel går det att regga med turbokonverterad motor så länge man klarar effektgränserna och avgasvärdena för årsmodellen. Motoreffekten måste man ha intyg på genom att visa upp ett bromspapper på bilen och det ska helst stå chassinummer och/eller motornummer på bromspappret.

är jhu inte riktigt värt besväret när det finns färdiga lösningar som är betydligt mycket lättare...  man fixar i en b230Fk ihop med 240 88b-93 härva på en helg utan problem sen är den reggningsbar utan en massa krångel.

Jo men vill man krångla till det så är det en av vägarna att gå wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ascona-tic
23 oktober 2014 · 1 496 Inlägg

E85 och turbo funkar inte om det inte är via sfro.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang