Första bilen, vad ska jag ha? Tjej 18 år.

-matte En Medlem
23 oktober 2014 · 405 Inlägg

ssnilsson skrev:
Nu har jag kollat lite på massa olika typer, men jag känner mig ganska säker på att köpa en golf. Fick inget riktigt svar på om det är relativt säkra bilar?

Tycker jag låter helrätt, bra bil, god kvalite och pålitlighet, drar lite, låg skatt, försäkring osv...

Den har 4 av 5 stjärnor i EuroNcap, vilket kan jämföras med tex Bmw-3 serie från samma årtal som enbart har 2 av 5 stjärnor i EuroNcap.

Visst någon kommer säkert säga att en monstertruck är säkrare, och ja det stämmer ju visserligen, men ni får tänka att det skall vara lite relevant också.

Men för dig TS så ger en Golf 4 (1997-2004) följande:

-låga ägande kostnader, dvs låg förbrukning, låg skatt, låg försäkring mm

-säker i jämförelse med andra bilar i samma klass (4 av 5 stjärnor)

-god komfort och kvalité samt ljudnivå. Clio som vissa föreslaget låter inte okej i motorvägsfart.

En bra allrounder helt enkelt.

steifan DR!FTT3KN!K3R
23 oktober 2014 · 10 427 Inlägg

-matte skrev:

ssnilsson skrev:
Nu har jag kollat lite på massa olika typer, men jag känner mig ganska säker på att köpa en golf. Fick inget riktigt svar på om det är relativt säkra bilar?

Tycker jag låter helrätt, bra bil, god kvalite och pålitlighet, drar lite, låg skatt, försäkring osv...

Den har 4 av 5 stjärnor i EuroNcap, vilket kan jämföras med tex Bmw-3 serie från samma årtal som enbart har 2 av 5 stjärnor i EuroNcap.

Visst någon kommer säkert säga att en monstertruck är säkrare, och ja det stämmer ju visserligen, men ni får tänka att det skall vara lite relevant också.

Men för dig TS så ger en Golf 4 (1997-2004) följande:

-låga ägande kostnader, dvs låg förbrukning, låg skatt, låg försäkring mm

-säker i jämförelse med andra bilar i samma klass (4 av 5 stjärnor)

-god komfort och kvalité samt ljudnivå. Clio som vissa föreslaget låter inte okej i motorvägsfart.

En bra allrounder helt enkelt.

Golf IV (1997-2004) har 4/5 stjärnor i Euro NCAP lika som BMW 3-serie från samma tid (1998-2006, E46). Folksam bedömer båda som 3/5 "medelhög säkerhet", lika med 3-serie E36 innan (1991-1997) också - även om det är den som har lågt betyg i Euro NCAP.
Golf III har däremot bättre betyg i säkerhet (4/5) än en Golf IV från Folksam - baserat på verkliga olyckor.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Tysken35
15 november 2014 · 238 Inlägg

ssnilsson skrev:
Hej! Jag är på jakt efter en bil. Jag kan verkligen ingenting om bilar så jag behöver er hjälp!


Jag vill ha en bil som har/är
-Bensinsnål (0.4-0.7)
-Fyradörras
-Billig att äga (försäkring och skatt)
- En liten bil

Vad skulle passa mig? alltså vilket märke ska jag kolla efter osv?
Jag har kollat lite på golf, men jag vet fortfarande inte..

vad ska du ha bilen till och vad får den kosta  ?  bensin eller  diesel ? kan rekomendera volvo s80  2,4   2005  eller skoda octavia  halvkombi 2,0 tdi  man låda  vw gruppen har  mycket fel på sina  automat lådor  som kallas  dsg.

Senast redigerat av Tysken35 (15 november 2014)

uhlin
15 november 2014 · 2 834 Inlägg

Tysken35 skrev:

ssnilsson skrev:
Hej! Jag är på jakt efter en bil. Jag kan verkligen ingenting om bilar så jag behöver er hjälp!


Jag vill ha en bil som har/är
-Bensinsnål (0.4-0.7)
-Fyradörras
-Billig att äga (försäkring och skatt)
- En liten bil

Vad skulle passa mig? alltså vilket märke ska jag kolla efter osv?
Jag har kollat lite på golf, men jag vet fortfarande inte..

vad ska du ha bilen till och vad får den kosta  ?  bensin eller  diesel ? kan rekomendera volvo s80  2,4   2005 eller skoda octavia  halvkombi 2,0 tdi  man låda  vw gruppen har  mycket fel på sina  automat lådor  som kallas  dsg.

Visst, golfen är väl inte helt fel kanske, men jag skulle rekomendera att gå upp ett steg till just S80.

Jag har haft ett antal bilar det mesta småbilar. Renault, mitsubishi, golf och likande. Verkstadsbesök har det blivit då elen krånglade på Renaulten. Brustna framfjädrar, mm. Mitsubishin var väl helt okej fast komfort...nä, det fanns inte i den. Så Golfen var väl den jag gillade mest av dessa.

Sedan började jag räkna lite på verkstadskostnader resp. en större bil med dyrare skatt och lite bränsletörstigare.

Jag var en sån som svor vid gud att aldrig äga en volvo. Tills jag fick provköra en S80.

Pendlar drygt 20 mil/dag och kommer inte över 0.8 liter per mil. (och jag gubbkör inte direkt)

Som sagt, har en S80 -05 2.4 och är helnöjd, min totala bilkostnad har blivit billigare trots högre skatt och lite högre bränslekostnader, samt att man åker gott i dem, och om Olyckan skulle va framme så är jag nog glad jag sitter i en sån.

Annars så slår jag ett slag för golfen som alternativ till ovan nämda bil!

SportPilot Ubåtsingenjör
15 november 2014 · 7 229 Inlägg

bmw 318 e46 grym bruks bil, låga dirftskostnader, billig i inköp, billiga reservdelar + att den känns någerlunda modern

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
15 november 2014 · 10 572 Inlägg

Man behöver inte speciellt mycket fantasi för att lyckas välja bil.

Se här:

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … h&sp=1

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang