Volvo 945 d24tic -95 glykol blandas ej ut i kylsystem

Engelfeldt_Diesel Häggån
20 oktober 2014 · 329 Inlägg

Tappat ur rent vatten och fyllt i glykol 2l i expansionskärlet. Vart ute och kört under en kväll. Legat på 85-90 grader konstant. Övre kylarslang varm och nedre sval/kall vilket är normalt. god cirkulation till kupekyl då värmen kommer i takt med motorns temperatur stiger.  Dock vägrar glykolen blanda sig i resten av kylsystem

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se
Engelfeldt_Diesel Häggån
20 oktober 2014 · 329 Inlägg

Försök #5 att skriva en tråd lyckades, gäller att ha tålamod med tekniken. Jävla telefon

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se
Mack Forum- och sitemoderator
20 oktober 2014 · 26 134 Inlägg

Engelfeldt_Diesel skrev:
Tappat ur rent vatten och fyllt i glykol 2l i expansionskärlet. Vart ute och kört under en kväll. Legat på 85-90 grader konstant. Övre kylarslang varm och nedre sval/kall vilket är normalt. god cirkulation till kupekyl då värmen kommer i takt med motorns temperatur stiger.  Dock vägrar glykolen blanda sig i resten av kylsystem

Eh..vänta nu.

Du tappar ur..allt?, och sedan fyller du på med ren glykol?
Det ska vara 50/50 blandning och det blandar i alla fall jag innan jag häller i det..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Engelfeldt_Diesel Häggån
20 oktober 2014 · 329 Inlägg

Har bra utrustning för att suga ur luftblåsor i systemet.
Motorn vart fylld med rent vatten för ca 2-3 veckor sedan i brist på glykol. Behövs såklart fylla på mer än 2l i ett system på 8-10l. Men spelar ju ingen roll om det inte blandas ut ändå

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se
Engelfeldt_Diesel Häggån
20 oktober 2014 · 329 Inlägg

Nej, tappa ur ca 2-3 liter och fyllde på med 2 liter ren glykol. Var endast rent vatten i innan. Kanske var otydlig. Mitt tålamod med mobilen jag skriver från är inte på topp just nu.

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se
simlar
20 oktober 2014 · 5 524 Inlägg

Gör så här:
Töm ut all kylarvätska.
Häll i ny 50/50 Glykol/Vatten blandning.
Lufta.
Kör och var glad wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Engelfeldt_Diesel Häggån
20 oktober 2014 · 329 Inlägg

Simlar, får nog helt enkelt göra så, tyckte bara det var så märkligt..

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se
simlar
20 oktober 2014 · 5 524 Inlägg

Engelfeldt_Diesel skrev:
Simlar, får nog helt enkelt göra så, tyckte bara det var så märkligt..

Kylarvätskan cirkulerar tyvärr inte i expansionskärlet, det är av den anledningen t.ex kylartätning ska hällas i övre kylarslangen och inte i expansionskärlet.
Expansionskärlet är enbart till för att tillåta kylarvätskan expandera när den blir varm och locket på expansionskärlet har tre viktiga funktioner vilket är släppa ut övertryck, släppa in luft i takt med att kylarvätskan sjunker i temperatur (så det inte bildas vakuum i kylsystemet) och att hålla ett specifikt övertryck i kylsystemet då motorn är varm för att höja kokpunkten.

Så nu vet du det också smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang