Volvo V70 D5 -02. Tankat bensin... [Löst]

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2014 · 17 473 Inlägg

Mindre kul telefonsamtal idag från en orolig far. "Du! Det lyser i displayen att bilen vill ha omedelbar service!" Mitt råd var och stänga av bilen och starta igen. Då försvann detta. Problemet löst!

Nix, efter ett par minuter kom nästa samtal och "Samma igen och bilen går konstigt!" Jaha? Vad fan nu då? Den är ju i princip nyservad. Bilen blir kraftlös och han trodde inte den skulle orka uppför nästa backe och svänger in på en Statoil. Där stänger han av bilen och sen startar den aldrig mer...

Min fråga: "Har du diesel?" Diesel?, blev svaret. "Fan jag tankade bensin" därefter diverse svordomar.

Så nu har vi en Automatväxlad V70 D5 med 20400 mil på mätaren med lite mer än 50% bensin i tanken. Vad göra? Bogsera till verkstad tilltalar mig inte pga automatlåda på 90-väg och 1,5 mil till verkstad.

Kan man slanga ur och fylla på med frisk diesel och lossa spridarna för att få fram fräsch soppa till den bensinindränkta dieselpumpen?

RÅD!

Senast redigerat av Hybridsmurfen (22 oktober 2014)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
21 oktober 2014 · 219 Inlägg

Hittade detta på jag rullar ang bogsera V70 automat:

Automatic transmissions only:
Gear selector in position N. Check transmission oil level (see section titled "Transmission oil".
Maximum speed: 20 mph (30 km/h).
Maximum distance with front wheels on ground: 20 miles (30 km).

Så du KAN bogsera den, men är väl ändå inget jag skulle rekommendera. Men som sagt, enligt Volvo så är det möjligt. Vet dock inte vad högtryckspumpen med mera säger om bensin...

spokenratt
21 oktober 2014 · 3 860 Inlägg

Teoretiskt borde man kunna slanga tanken så tom det går, fylla upp med bensin och blöda fram det till rengjorda spridare, men om det går i praktiken vågar jag inte svara på.... hmm

Annars är väl bärgare till verkstad ett alternativ?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
spokenratt
21 oktober 2014 · 3 860 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:
Hittade detta på jag rullar ang bogsera V70 automat:

Automatic transmissions only:
Gear selector in position N. Check transmission oil level (see section titled "Transmission oil".
Maximum speed: 20 mph (30 km/h).
Maximum distance with front wheels on ground: 20 miles (30 km).

Så du KAN bogsera den, men är väl ändå inget jag skulle rekommendera. Men som sagt, enligt Volvo så är det möjligt. Vet dock inte vad högtryckspumpen med mera säger om bensin...

Låter bekant, vet att vi bogserad en automatare på jobbet i typ så sakta vi kunde köra utan att dragbilen fick motorstopp..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
it_mutt Avstängd
21 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

spokenratt skrev:
Teoretiskt borde man kunna slanga tanken så tom det går, fylla upp med bensin och blöda fram det till rengjorda spridare, men om det går i praktiken vågar jag inte svara på.... hmm

Annars är väl bärgare till verkstad ett alternativ?

Nu blev det väl ändå lite fel va....?

(Varför först slanga ur bensinen och sen fylla upp med bensin igen...i en diesel...)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spokenratt
21 oktober 2014 · 3 860 Inlägg

it_mutt skrev:

spokenratt skrev:
Teoretiskt borde man kunna slanga tanken så tom det går, fylla upp med bensin och blöda fram det till rengjorda spridare, men om det går i praktiken vågar jag inte svara på.... hmm

Annars är väl bärgare till verkstad ett alternativ?

Nu blev det väl ändå lite fel va....?

(Varför först slanga ur bensinen och sen fylla upp med bensin igen...i en diesel...)

HELT RÄTT wink Hoppas alla förstod hur jag menade iaf tongue
Självklart ska man inte hälla i fel bränsle igen !!

Senast redigerat av spokenratt (21 oktober 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Nico-the-kid
21 oktober 2014 · 509 Inlägg

Det är bara att tömma ur så mycket du kan och fylla på med diesel , det kan även underlätta om du tömmer filtret och fyller på med diesel.Sen är det bara att nöta tills den startar.Jag har gjort så på ca 30 bilar(många var hemtjänst bilar) på jobbet , en var en vw 2014 som gått 600 mil och den kördes på bensin tills den stannade.Lämna in på verkstad kan bli riktigt dyrt (20-40k) Spridarna behöver du inte lossa.

skanepiraten
21 oktober 2014 · 466 Inlägg

Kollat din försäkring? Finns möjligt att få hjälp den vägen smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
KennethL
21 oktober 2014 · 412 Inlägg

Jag gjorde samma sak när jag praktiserade som 18 åring och tankade bensin i firmans diesel bil, skämdes som satan men det var inte så farligt. tongue

Om jag minns rätt så tömde dom bara tanken, fyllde upp den med diesel och stog och nötte med startmotorn om och om igen tills den gick igång. I någon minut gick den lite knackigt sen var den normal igen, inga problem.

135
├┼┼
24 R
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2014 · 17 473 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Det är bara att tömma ur så mycket du kan och fylla på med diesel , det kan även underlätta om du tömmer filtret och fyller på med diesel.Sen är det bara att nöta tills den startar.Jag har gjort så på ca 30 bilar(många var hemtjänst bilar) på jobbet , en var en vw 2014 som gått 600 mil och den kördes på bensin tills den stannade.Lämna in på verkstad kan bli riktigt dyrt (20-40k) Spridarna behöver du inte lossa.

Ehh? 40K är lite dyrt. Vad menar du att de göra för dessa pengar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2014 · 17 473 Inlägg

skanepiraten skrev:
Kollat din försäkring? Finns möjligt att få hjälp den vägen smile

Tyvärr. Trafikförsäkring. Bilfan är ju bara värd max 30k...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bronco_z
22 oktober 2014 · 604 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Nico-the-kid skrev:
Det är bara att tömma ur så mycket du kan och fylla på med diesel , det kan även underlätta om du tömmer filtret och fyller på med diesel.Sen är det bara att nöta tills den startar.Jag har gjort så på ca 30 bilar(många var hemtjänst bilar) på jobbet , en var en vw 2014 som gått 600 mil och den kördes på bensin tills den stannade.Lämna in på verkstad kan bli riktigt dyrt (20-40k) Spridarna behöver du inte lossa.

Ehh? 40K är lite dyrt. Vad menar du att de göra för dessa pengar?

tror rekommendationen från många tillverkare är att hela bränslesystemet skall bytas.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Subaru-STi
22 oktober 2014 · 45 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Nico-the-kid skrev:
Det är bara att tömma ur så mycket du kan och fylla på med diesel , det kan även underlätta om du tömmer filtret och fyller på med diesel.Sen är det bara att nöta tills den startar.Jag har gjort så på ca 30 bilar(många var hemtjänst bilar) på jobbet , en var en vw 2014 som gått 600 mil och den kördes på bensin tills den stannade.Lämna in på verkstad kan bli riktigt dyrt (20-40k) Spridarna behöver du inte lossa.

Ehh? 40K är lite dyrt. Vad menar du att de göra för dessa pengar?

Dieselpump,  spridare, bränslerör,  de/mo tank rengöring,  filterhus m.m. om bilen är körd tills den dog. Enl Volvo!

Audi A6 3.0 TFSI "V6 Kompressor" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 oktober 2014 · 17 473 Inlägg

Så här gjorde vi:

Bilen hade stått över natten och var kall. Provade att köra på starten och den gick igång efter ca 2 sekunder. Gick på tomgång -om en lite oroligt och hårt- och fyllde upp med 25 liter prima diesel.

Den fick stå på tomgång ett tag och kördes sedan försiktigt med kraftiga rattutslag ett par varv på parkeringen. Gick fint nu.

Körde 2-3 mil hem. Bilen går perfekt. Inga felmeddelanden. End of story.
PS. Filter ska bytas imorgon.

Tack för alla svar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

v70n får man dra ganska långt och skapligt fort förutsatt att man törs lita på vad som står i instruktionsboken. läste polarns på hans 02:A  d5 med aut.  tror det var max 80km/h och typ 10mil  var iallfall osanlikt långt...och snabbt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

Growe skrev:
v70n får man dra ganska långt och skapligt fort förutsatt att man törs lita på vad som står i instruktionsboken. läste polarns på hans 02:A  d5 med aut.  tror det var max 80km/h och typ 10mil  var iallfall osanlikt långt...och snabbt..

80km/h 80km står det i instruktionsboken detta gäller aw55-50
enligt instruktionsboken

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2014 · 17 473 Inlägg

Bilen har rullat en del nu då vi ville få ut bensinen så klart. Fyllde på med ytterligare 30 liter diesel imorse. Den går prima, inte orolig. Lustigt att inte ens motorlampan är tänd?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
23 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

D5 är inte så känsliga. Som ni gjort funkar prima bytt filtret sen bara så.

Haft in en sådan v70n d5 feltankad var ren bensin i tanken dom hade kört tills bilen stannade förresten. hursom ur med bensinen ditt med nytt filter nötta starten låta den gå tills den gick hyfsat sen blåsa ur den en vända så gick den prima ingen motorlampa lyste inte där heller.

Senast redigerat av Djo (23 oktober 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Nico-the-kid
23 oktober 2014 · 509 Inlägg

Varför byta filter?

Djo
24 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Varför byta filter?

Bränsle filtret då det kommit in bensin i det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang