Volvo 850 GLT -92 Startar inte längre.

PlumCrazy
23 oktober 2014 · 881 Inlägg

Hej!

Nu är det så att min 850 dog efter att den stått på tomgången i ca 20 min. Efter det startade den inte mer. Antog att den surnat så jag rengjorde tändstiften men det hjälpte inte.

Varje gång när jag försöker starta den så liksom hostar den och smäller i avgassystemet samt som om att den slår motorn baklänges när den väl tänder till, vilket inte är ofta.

Tändkablarna sitter rätt, har trippelkollat.

Vad tusan kan det vara för fel?

När jag väl hade fått igång den idag efter x antal minuters nötande på startmotorn så tog jag den på en provtur för att försöka "bränna ur" den. Gav jag gas långsamt så varvade den upp, men gav jag allt på en gång dog den direkt.

Nu står bilen igen och måste bogseras hem.

Super!

Hjälp angående vad felet kan vara uppskattas! smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
PlumCrazy
24 oktober 2014 · 881 Inlägg

Nu är den då för övrigt hembogserad och står på gården igen.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
xXSammy
24 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

Kollat att kamremmen sitter rätt?

De/Dem
PlumCrazy
24 oktober 2014 · 881 Inlägg

Malheus skrev:
Kollat att kamremmen sitter rätt?

Jajjemän, den sitter rätt.

Edit: Den har ej satt några felkoder på varken bränsle eller tändning.

Senast redigerat av PlumCrazy (24 oktober 2014)

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
xXSammy
24 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

Kolla om du får bränsle till spridarna, bränslepumpen är inte världsklass i 850.

De/Dem
PlumCrazy
26 oktober 2014 · 881 Inlägg

Malheus skrev:
Kolla om du får bränsle till spridarna, bränslepumpen är inte världsklass i 850.

Har bytt tändstift till nya samt kollat stiften nu mot motorblocket och alla har gnista. Fuel railen är full med bensin, och bensin skickar den in, för alla tändstift var våta/sura.

När jag försöker starta den tuggar den bara och smäller lite i avgassystemet, mer händer inte.

Bilen har före detta stått i ca 5 månader, och kördes varm på tomgång 3 ggr. Men så en dag la den av och var ofantligt svårstartad efter det, så när jag väl fick igång den enligt första inlägget så är jag nu i denna situation.



Skulle bränsle vara i avgassysemet, hur mycket skulle det påverka? Den skulle väl sätta felkod på lambda om det skulle vara på tok för fel värde.

Vad som är konstigt är att ibland när den drar runt och tänder till blir det tvärstopp i motorn, men sen drar den runt som vanligt igen.

Det är så konstigt i och med att jag har bränsletryck, bränsle och gnista samt luft.

I tanken har jag cirka 30L bensin.

Har provat med startgas nu direkt in i spjällhuset men den vägrar starta. När motorn tände till tjoffade det, och det small till så luftburken hoppade lite. Annars helt dött.

(Såg även att det var kladdigt som tusan runt spjällhuset.)

Kanske får ta och köpa mig en kompressionsprovare?

Edit: Om kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren skulle vara trasig så skulle jag väl inte få bränsle eller gnista, eller hur är det?

Senast redigerat av PlumCrazy (26 oktober 2014)

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
xXSammy
26 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

Kan vara bra att kolla komp men tror inte det hjälper så mycket. Men en lyftare kan ju ha fastnat, har ju hänt innan när de hydraliska lyftarna fastnar.

Du får möjligen inte hur några felkoder ur bilen?

Om den baktänder så tycker jag kamtiderna borde vara fel, tagit bort remskivan och kollat noga så remmen inte är en kugg fel?

De/Dem
PlumCrazy
26 oktober 2014 · 881 Inlägg

Malheus skrev:
Kan vara bra att kolla komp men tror inte det hjälper så mycket. Men en lyftare kan ju ha fastnat, har ju hänt innan när de hydraliska lyftarna fastnar.

Du får möjligen inte hur några felkoder ur bilen?

Om den baktänder så tycker jag kamtiderna borde vara fel, tagit bort remskivan och kollat noga så remmen inte är en kugg fel?

I sockel A2 Tändsystem, och sockel A6 Bränslesystem har jag inga satta felkoder. Allt visar 1-1-1.

Ska kolla kamremmen igen, kan ju vara så att jag inte kollat tillräckligt noga. smile Att ta bort remskivan kan jag inte för att jag inte ha verktyg till detta, då den bulten sitter så in åt h..... big_smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
xXSammy
26 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

Aldrig bytt kamrem på tidiga Volvo 5an men du ska vevaxelmarkeringen på något av följande sätt.

http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/crank_timing_mark.jpg
http://i1165.photobucket.com/albums/q598/jsgonsalves/2012-08-07_13-22-21_902.jpg

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang