Passat 98 som ibland vaggar fram i framvagn? uppstår plötsligt och försvinner vid parkering?

ErsdaHL
24 oktober 2014 · 600 Inlägg

Passaten jag köpt för några månader sedan har ett lustigt problem, Ikväll stannade jag till och riktade extraljusen och sedan skulle jag iväg så vaggar ratten kraftigt och hela bilen svajar sedan stannar jag och stänger av bilen och sedan startar jag och åker iväg som vanligt? vad i hela världen kan skapa detta?

ErsdaHL
11 november 2014 · 600 Inlägg

nu knackar någon av drivknutarna ibland också men bara ibland.  detta vaggande jag ar upplevt kändese likadant i ratten då jag svänger höger i medel hastighet, kan det bara vara yttre drivknut ?

Micoway
13 november 2014 · 296 Inlägg

Hej. Hissa upp bilen på stadiga pallbockar och bryt och bänd så hittar du glappet.
Kolla även om det finns servo oja i burken.

anonym165
13 november 2014 · 8 Inlägg

Upplevde samma grej häromdagen. Jag har också knackande drivknutar. Problemet kan ligga i slitna länkarmar. Bara palla upp bilen och undersöka.

Volkswagen Golf R "Din CityService" (2011)
ErsdaHL
15 november 2014 · 600 Inlägg

Micoway skrev:
Hej. Hissa upp bilen på stadiga pallbockar och bryt och bänd så hittar du glappet.
Kolla även om det finns servo oja i burken.

anonym165 skrev:
Upplevde samma grej häromdagen. Jag har också knackande drivknutar. Problemet kan ligga i slitna länkarmar. Bara palla upp bilen och undersöka.

nån som vet om denna passar min passat under mina bilar? 2000-on?

ErsdaHL
15 november 2014 · 600 Inlägg

ErsdaHL skrev:

Micoway skrev:
Hej. Hissa upp bilen på stadiga pallbockar och bryt och bänd så hittar du glappet.
Kolla även om det finns servo oja i burken.

anonym165 skrev:
Upplevde samma grej häromdagen. Jag har också knackande drivknutar. Problemet kan ligga i slitna länkarmar. Bara palla upp bilen och undersöka.

nån som vet om denna passar min passat under mina bilar? 2000-on?

http://www.ebay.com/itm/VW-PASSAT-1-8T- … mp;vxp=mtr

anonym165
17 november 2014 · 8 Inlägg

Tyska ebay! Mecka av bildelar för VW!

http://www.ebay.de/itm/Gelenksatz-Antri … 4ab27cd138

Volkswagen Golf R "Din CityService" (2011)
ErsdaHL
23 november 2014 · 600 Inlägg

anonym165 skrev:
Tyska ebay! Mecka av bildelar för VW!

http://www.ebay.de/itm/Gelenksatz-Antri … 4ab27cd138

kan det vara yttreknuten som gör att ratten ibland skakar?

Meaganeowner
24 november 2014 · 2 250 Inlägg

Tror inte det, i vart fall inte om den inte glappar. Ta tag i axeln o ryck upp o ned, så märker du det.
Mer troligt förutom länkarmarna,  bussningar o kulbultar är fel på hjullager, alltså att det glappar. Lyft upp bilen och vicka ut o in på hjulet, så märks det. Är centrumet,  mitt i navet ordentligt åtdragen,  för den håller även ihop lagret.
Min bil blev väldigt spårkänslig sedan jag bytte till vinterhjul.
Bussningar i bak änden ger också samma fel o de är glappa.
Om allt är i ordning, så återstår hjulinställning.

Meaganeowner
24 november 2014 · 2 250 Inlägg

På en Renault var det rörstiftet som låser inre drivknutar mot utgående axel på höger sida av växellådan. Medförde att knuten kunde glida utåt ibland. Då vibrerade det vid gaspådrag,  för att sedan sluta när knuten for inåt.
Stift finns bara på högra sidan hos Renault. Inga på VW, men inre knut kan ändå lossna eller vara på väg att dela sig. Är hopskruvade. Ryck o bänd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang