Volvo 945 Classic oroveckande vibrationer

JonasKarlss0n
25 oktober 2014 · 150 Inlägg

Var ute och åkte sen efter ca 10mil började de vibrera ordentligt i hela bilen, blev ett riktigt dovt ljud i bilen så man var tvungen att skrika för att göra sig hörd i bilen. testade sänka farten vilket inte gjorde någon större skillnad, testade även att växla ner och de hjälpte ingenting. Accelererade efter de upp i 120-130 och alla vibrationer försvann och de blev tyst, Kom inte tillbaka på resten av kvällen.

Någon som varit med om detta eller hört om något liknande? sad



-Stödlagret bytte jag i våras
-Efterdragit hjulen efter hjulskifte

zemet
25 oktober 2014 · 4 030 Inlägg

Fått likande någongång när snö/is fastnt i fälgen eller lossnat. Kanske var något sånt eftersom problemet är borta nu?

Tvattekorg Likbärgare
25 oktober 2014 · 375 Inlägg

Är det en fulltryckare du har?

De har någon form av delad kardanaxel med gummilagringar i.

Jag bytta en sådan i våras på en Classic fulltryckare, Tog från en lättryckare som inte har denna ``gummikardan´´
därefter inga vibrationer.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
Funkiee Saab älskare!
25 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

jag har också vibbrationer men bara på 1ans växel o början på 2an på lägre varv... stödlager är bytt med hållare så det vart bättre, men ännu inte helt... o det är en LTT.....

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Tvattekorg skrev:
Är det en fulltryckare du har?

De har någon form av delad kardanaxel med gummilagringar i.

Jag bytta en sådan i våras på en Classic fulltryckare, Tog från en lättryckare som inte har denna ``gummikardan´´
därefter inga vibrationer.

Classic är LTT. Dom heter Turbo om det är en FTT

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
JonasKarlss0n
25 oktober 2014 · 150 Inlägg

Nja snö/is i fälgen tror jag inte då jag bor i mellan Sverige.

Det är en lätt tryckare som är chippad och laddar 1,1bar kanske är hardyskivan?  (gummi delen på kardan)

Funkiee Saab älskare!
25 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

obalans i kardanen?? verkar som vi har samma fel nästan

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JonasKarlss0n
25 oktober 2014 · 150 Inlägg

Kanske det, men läskigt att de räckte med att öka farten så slutade de för stunden sad

burnin_rubber
28 oktober 2014 · 220 Inlägg

skulle jag sätta en peng så tror jag mest på defekt stödlager då det kan låta illa fastän det är relativt nytt.
Vibrationer kan annars uppstå på högt laddtryck på hög växel  från dubbelmasse svänghjulet.
Sitter väl även en bussning under lådan också som skulle kunna ge upphov till ljudet.
Men som sagt lägg dig under bilen och kontrollera ditt stödlager och bussningen under lådan. Finns det inget att anmärka på där så hade jag nog funderat på att titta på svänghjulet och samtidigt slänga på en 712 tryckplatta med fräsch lamell för kör du på 1.0 i ladd så kommer kopplingen din att ta slut rätt fort.

Skulle det nu vara svänghjulet så sätt upp ett stelt när du ändå byter kopplingen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang