radera

Radera_mig
25 oktober 2014 · 8 Inlägg

radera

Senast redigerat av Pannkaka (31 oktober 2016)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Lyser laddlampan när du slår på läge 2 på nyckeln?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Pannkaka skrev:
Har inte kollat det men när jag kör glöder flera lampor och batterilampan är lite starkare. Vad jag kan ta till minnes.

Kolla det. Lyser inte den så kommer generatorn inte ladda

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Drönirettab
25 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Pannkaka skrev:
Jag fick tips om att det kunde vara laddregulatorn (Spänningsregulator? Voltage regulator?). Kan det vara så? Är den svår att byta? Ser bökigt ut att komma ner där nere.

Hur lång räckvidd har bilen utan fungerande generator? Har rullat 4 mil nu och voltmeter har sjunkit lite under milens gång och är nu på exakt 11V. Hoppas räckvidden håller till närmsta bilskrot.

Det är inte svårt att byta regulatorn, men man får dock vara lite försiktig när man plockar ur och sätter dit den. Regulatorn sitter med två skruvar och man får vinkla den litegrann när den sätts på plats eller plockas bort, annars kan kolen brytas av.

Du skriver att även batterilampan lyser under körning och då fungerar alltså den. Det ska rimligtvis innebära att kolen har kontakt inuti generatorn, i så fall kan själva regulatorn ha pajjat.

Hur långt "batteriet räcker" beror på körtiden och hur många förbrukare som är igång, att utgå ifrån antalet körda mil är lite svårt eftersom att det kan bli stor skillnad i tid mellan landsvägskörning och stadstrafikkörning. Du borde sätta batteriet på laddning så snart som möjligt för att det ska räcka någorlunda, jag tror inte att du klarar dig så väldigt lång tid just nu.

Prova för säkerhets skull att plocka loss den tunna kabeln på generatorn och vrid nyckeln i tändläge, om allt är okej så ska inte batterilampan lysa i detta läge. Skriv sedan vilket resultat du fick. smile

Drönirettab
26 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Har du kollat det där jag skrev om att koppla loss den tunna kabeln på generatorn och vrida nyckeln i läge 2?

Om du har tillgång till en batteriladdare så är som sagt mitt råd att ladda upp batteriet, risken finns att bilen strejkar pga strömbrist annars. hmm

frasse4
26 oktober 2014 · 736 Inlägg

Som nämns ovan, kolen är säkert så nedslitna att de har svårt att få kontakt. Regulatorn och kolen är en del om byts gemensamt. När jag bytte sist för ett antal år sedan kostade den 250 kr, fanns då på OKQ8. Du byter på 15 min, men se till att ha en bra mejsel så du inte rundar skruvarna. Så jag skulle börja där!

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Drönirettab
26 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Pannkaka skrev:
Har nu testat och ta bort lilla kabeln och då slockande tre lampor, olja och parkering tror jag bara lös.

Okej, då är det inga problem med eventuell kortslutning i den tunna kabeln iaf och det är bra. Byte av regulatorn verkar vara nästa steg, som de andra skriver. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang