Turbo konvertering av Volvo

Stoffswe
26 oktober 2014 · 9 Inlägg

Tja ! Nu när vintern kommer vill man ju såklart ha ett bakhjulsdrivet turbo monster  Eller ah, en Volvo 940/740 duger väl det med beroende på att sossarna är i makten och kommer skatta skiten ur mig..

Min fråga är nu att om jag köper en 940/740 med sugmotor hur svårt är det att kränga på en trubo (skiter fullstädigt i att det ska va lagligt. Ska inte besigta den, därav så kommer jag inte byta bromsar och göra onödig el osv. bara få på en turbo som laddar på motorn så jag får lite mer hästar.) och HUR gör jag, skulle uppskatta grymt om nån kunde skicka en video, ett annat forum eller en förklaring här på hur man gör och vad man behöver för det.

För som sagt är slut på 940/740 turbo såhär nära vintern, de ända som ligger ute är rappel och de vill jag inte ha!

Tack i förhand

simlar
26 oktober 2014 · 5 524 Inlägg

Grenrör, turbo, downpipe, boxar, spridare och sprridarmotstånd från 940-turbo (om du har LH2.4).

Borra oljeretur i blocket och fixa dit en slanganslutning.

Plocka ut ojletryck genom t.ex ett T-kors på oljetryckskontakten.

Sen ska det bara vara att köra. Vill du sedan i framtiden regga med turbo så har du redan allt förutom en B230FK/FT så du kan regga in bilen med utbytt motor.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Stoffswe
26 oktober 2014 · 9 Inlägg

simlar skrev:
Grenrör, turbo, downpipe, boxar, spridare och sprridarmotstånd från 940-turbo (om du har LH2.4).

Borra oljeretur i blocket och fixa dit en slanganslutning.

Plocka ut ojletryck genom t.ex ett T-kors på oljetryckskontakten.

Sen ska det bara vara att köra. Vill du sedan i framtiden regga med turbo så har du redan allt förutom en B230FK/FT så du kan regga in bilen med utbytt motor.

Okej.. jag är ganska ny till bilar, kan du förklara lite noggranare hur man ska göra och vad allt är? som downpipe och t-kors?

simlar
26 oktober 2014 · 5 524 Inlägg

Ja är du så pass okunnig så skulle jag inte rekommendera att turbokonvertera det första du gör.

Googla och läs på om de saker du känner att du inte kan tillräckligt bra.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Danne_1977
26 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

Stoffswe skrev:

simlar skrev:
Grenrör, turbo, downpipe, boxar, spridare och sprridarmotstånd från 940-turbo (om du har LH2.4).

Borra oljeretur i blocket och fixa dit en slanganslutning.

Plocka ut ojletryck genom t.ex ett T-kors på oljetryckskontakten.

Sen ska det bara vara att köra. Vill du sedan i framtiden regga med turbo så har du redan allt förutom en B230FK/FT så du kan regga in bilen med utbytt motor.

Okej.. jag är ganska ny till bilar, kan du förklara lite noggranare hur man ska göra och vad allt är? som downpipe och t-kors?

Föreslår att du tar o börjar med nåt enklare till att börja med, tex byta några topplockspackningar och sen kanske ge sig på nån kamrem o lite sånt, kanske ev renvera nån B20 eller B21, lär ska ta några år innan man lärt sig hur saker och ting ska vara, relativt mycket att hålla reda på, konstens alla regler ang hur man kan göra och hur man bör göra eller hur man ska göra kan i många fall vara livsviktigt, som nybörjare känner man inte till detta.

Dom som har ett gediget motorintresse har det oftast i blodet och har oftast grejat sen dom var små med ditten och datten, som barn lär man sig oftast saker o ting på egen hand genom att göra själv och att titta på andra, Learning by doing...

Börja med lätta saker.. så kommer du se att du kommer få bättre grepp om vad allt handlar om... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang