Krockskadad S60 Reparationskostnad?

tzr50
27 oktober 2014 · 47 Inlägg

Hejsan

När jag nu studerar på Luleå Universitet arbetade min flickvän och använde min bil till att pendla till jobbet men när det i veckan kom cirka 20 cm nysnö och då E4:an varken hade plogats eller saltats hjälpte inte dubbdäck, antisladd eller skicklighet. Bilen dundrade in i vajerräcket sad

Skadorna hade kunna varit mycket värre men med bilens ålder i åtanke och att den tyvärr bara är halvförsäkrad undrar jag nu om man kan snickra ihop det här till någorlunda fint skick igen utan att överstiga för mycket pengar. värdet på bilen skulle jag uppskatta till omkring 30 000 och vill inte komma upp i liknande summa.

Det som uppenbart måste bytas är: Front, Hö framskärm, Hö Strålkastare fram och bak, Spolarvätsketank. Vet ej hur stötfångarbalk ser ut men tippar på att den böjts något.
Huv och bakskärm har fått en smäll men verkar inte vara värre än att de går att bända tillbaka.

Har ingen erfarenhet av detta så jag undrar vad ni tycker och tror.
Bilder över skadan
http://i60.tinypic.com/4puvq8.jpg
http://i62.tinypic.com/11spf13.jpg
http://i62.tinypic.com/11lprma.jpg

Hamilton
27 oktober 2014 · 8 864 Inlägg

Kan du inte skruva själv eller har någon bekant som gör det gratis. Är det billigare att köpa en ny bil.

Fotograf på tierpidag.se
tzr50
27 oktober 2014 · 47 Inlägg

Hamilton skrev:
Kan du inte skruva själv eller har någon bekant som gör det gratis. Är det billigare att köpa en ny bil.

Skruva själv hade jag planerat. Har bytt slitagedelar och det mesta inom hjulupphängning sen innan så tror inte jag har några problem med att byta skärm eller front.
Det jag oroar mig för mest är nog prislappen på delar och även bryggan/stötfångarbalk. Är väl rätt kritiskt att dessa är mer eller mindre intakt?

turbo98
27 oktober 2014 · 1 362 Inlägg

tror nog du kan fixa detta ganska enkelt själv bara du har lite verktyg och en hjärna wink då borde detta gå fint smile

steken_yeah
28 oktober 2014 · 121 Inlägg

Gå in på tex bildelsbasen och kolla. Skärm,front och strålkastare kan du få för ca 3000:-

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)
tzr50
28 oktober 2014 · 47 Inlägg

turbo98 skrev:
tror nog du kan fixa detta ganska enkelt själv bara du har lite verktyg och en hjärna wink då borde detta gå fint smile

Okej! Låter bra, har bägge två wink

steken_yeah skrev:
Gå in på tex bildelsbasen och kolla. Skärm,front och strålkastare kan du få för ca 3000:-

Har kikat där lite grann, skärm och front får man ju relativt billigt. Dock är de ju eftermarknadsstrålkastare som de inte verkar vilja sälja styck. Vill helst inte byta till original då de är väldigt tråkiga tycker jag.

turbo98
28 oktober 2014 · 1 362 Inlägg

tzr50 skrev:

turbo98 skrev:
tror nog du kan fixa detta ganska enkelt själv bara du har lite verktyg och en hjärna wink då borde detta gå fint smile

Okej! Låter bra, har bägge två wink

steken_yeah skrev:
Gå in på tex bildelsbasen och kolla. Skärm,front och strålkastare kan du få för ca 3000:-

Har kikat där lite grann, skärm och front får man ju relativt billigt. Dock är de ju eftermarknadsstrålkastare som de inte verkar vilja sälja styck. Vill helst inte byta till original då de är väldigt tråkiga tycker jag.

leta delar på blocket istället, bildelsbasen är dyrt som fan tongue

Hool
28 oktober 2014 · 1 067 Inlägg

Kolla med volvo med.  Inte så dyrt alla gånger. Speciellt inte på äldre bilar..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Mew
28 oktober 2014 · 2 152 Inlägg

Glöm inte hålla utkik på lokala skrotar! Är det bara det som syns som är skadat, dvs inga dolda skador på tex motordelar, så är det inga problem att byta delarna relativt billigt. Det enda du inte bara kan byta ut är bakskärmen, men en bilplåtslagare bör inte ta några extrema summor för det där. Har du egen erfarenhet inom det eller inte behöver ha ett helt perfekt resultat kan du även rikta den själv.

Senast redigerat av Mew (28 oktober 2014)

xXSammy
28 oktober 2014 · 6 566 Inlägg

Stötfångarbalken är ingen fara då den går att skruva loss.

De/Dem
tzr50
28 oktober 2014 · 47 Inlägg

Låter som att det lutar åt att jag gör ett försök att renovera upp den.
Stort tack till alla för tips och råd smile  Fortsättning följer när bilen kommer hem igen.

tzr50
5 november 2014 · 47 Inlägg

Update.
Skadebesiktningen är gjord igår av volvo och det menade att det var ingen idé att laga bilen. Den var tydligen "garanterat sned i balkarna" vilket jag inte kan se alls.
Mätning för detta kostade cirka 3500.
När jag tittade på den syntes även att styrleden gått av vid själva leden.

Blev erbjuden 8500kr för bilen, det med nya sommardäck på 18" alu fälgar och vinterdäck som gått 1 säsong. Uppskattar 7000 för dessa på blocket..

Känns rätt snålt betalt känner jag spontant.
Vad tycker ni?

dasboot
5 november 2014 · 441 Inlägg

Känns väldigt lågt.

turbodeath
5 november 2014 · 2 452 Inlägg

då skruvar man av hjulen o säger att dom inte ingår om det är eftermarknadsfälgar o sätter på orginal som säkert är 17 tum.

döden kommer tillbaka
it_mutt Avstängd
5 november 2014 · 10 388 Inlägg

Går ju att hitta från 15k, så ja 8½K är för lite.

Det ser ju å andra sidan inte ut som om det sitter några 18" alufälgar på på bilderna, om inte; varför skulle dessa skeppas med?!

Men oavsett vad; 8½K är för lite. Fråga rakt ut hur de kommit fram till den summan när den billigaste på blocket ligger på 15K

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tzr50
5 november 2014 · 47 Inlägg

it_mutt skrev:
Går ju att hitta från 15k, så ja 8½K är för lite.

Det ser ju å andra sidan inte ut som om det sitter några 18" alufälgar på på bilderna, om inte; varför skulle dessa skeppas med?!

Men oavsett vad; 8½K är för lite. Fråga rakt ut hur de kommit fram till den summan när den billigaste på blocket ligger på 15K

Den billigaste på blocket ligger 15k men då är de ju i bruksskick eller mindre fel. Som min bil som den står idag är ju inte att jämföra med dessa. Känns svårt att försvara den parallellen.

it_mutt Avstängd
5 november 2014 · 10 388 Inlägg

tzr50 skrev:

it_mutt skrev:
Går ju att hitta från 15k, så ja 8½K är för lite.

Det ser ju å andra sidan inte ut som om det sitter några 18" alufälgar på på bilderna, om inte; varför skulle dessa skeppas med?!

Men oavsett vad; 8½K är för lite. Fråga rakt ut hur de kommit fram till den summan när den billigaste på blocket ligger på 15K

Den billigaste på blocket ligger 15k men då är de ju i bruksskick eller mindre fel. Som min bil som den står idag är ju inte att jämföra med dessa. Känns svårt att försvara den parallellen.

Ehm...det var ju precis det jag sa?

Det går att hitta från 15k. Det är alltså inte något snittpris utan där de börjar. Därför bör du alltså fråga vad FB baserar sina 8½K på.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
1an
5 november 2014 · 3 Inlägg

Halvförsäkrad ?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 november 2014 · 14 007 Inlägg

1an skrev:
Halvförsäkrad ?

Det dyker upp tråd på tråd på tråd här på gorg där folk krockar och bilarna är bara halvförsäkrade och i vissa fall bara trafikförsäkrade. Varför undrar jag???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Glesmark
5 november 2014 · 1 938 Inlägg

Jag undrar vad du har för halvförsäkring som lagar/löser in bilen vid olycka, det brukar väl bara helförsäkring göra mig veterligen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang