Hjälp med Strålkastare - Xenon - Volvo S40 02

Hagguh
28 oktober 2014 · 19 Inlägg

Tjena

Skulle behöva lite hjälp med nya strålkastare.

Jag  köpte för någon månad sen en ny volvo s40 T4- 02
http://carspics-db.com/data_images/gall … -t4-05.jpg  - En sån här, samma färg t.o.m.

Bilen är i jätte bra skick, förutom däcken som var utslitna, som jag nu bytt.
Saken är att jag är rätt ny inom insidan av bilar. Elektronik och hela köret samt märken och modell.. Och bilen jag köpte hade 3 anmärkningar när den besiktades innan köpet. 2 av dem var fixade, vilket var

Bromsrör - som var rost skadade - Utbytta
Ny Bränslefilter

3e felet var halvljuset. Som höll på att dö ut.
När vi sedan bytte halvljuset, Xenon 5000K, åkte jag till besiktningen igen, och gjorde en fullständing kontroll och fick 1 anmärkning.

Fel inställning på strålkastana. 1 inställning är för låg, och den andra bländande.
Kommer hem och öppnar upp motorhuven och kollar igen på strålkastarna.. Ser ut som att snubben innan mig installerat något i efterhand för helljusen? Rätta mig om jag har fel.. Förutom de är "skruven" som fixar inställningen paj, roterar helt tomt.. Och strålkastaren typ "leker" eller "gungar" på insidan av glaset.

Lite bilder på hur de ser ut.
http://www.forumbilder.com/images/2014/ … AG0117.jpg
http://www.forumbilder.com/images/2014/ … AG0120.jpg

Den stora klossen till höger på första bilden, verkar va eftermonterad?


Nu är de så att jag vill köpa nya strålkastare, helt, för höger och vänster, och ha xenonljus i.. tänker behålla samma kablar, så vad måste jag tänka på? Någon som kan länka? Hjälpa mig här! smile

Hade uppskattat de stort!

Senast redigerat av Hagguh (28 oktober 2014)

Brådhis * Voff voff *
28 oktober 2014 · 10 277 Inlägg

Väldigt vanligt fel tyvärr. Försök hitta strålkastare på blocket.se och plocka delar från eller byta till. Skrotarna vet att Volvo tar modiga ~6000:- /st(!) för dessa och vill därför ha hiskeliga summor för beggade.

Det är inte samma strålkastare på bilar med halogen...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hagguh
28 oktober 2014 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:
Väldigt vanligt fel tyvärr. Försök hitta strålkastare på blocket.se och plocka delar från eller byta till. Skrotarna vet att Volvo tar modiga ~6000:- /st(!) för dessa och vill därför ha hiskeliga summor för beggade.

Det är inte samma strålkastare på bilar med halogen...

//Brådhis

Skulle du kunna hjälpa mig hitta ett par som passar? Mina strålkastare är för reflektor glas? Om jag inte har fel? Och de vita boxarna som är bakom helljusen? De är eftermonterade?

Pierre2JZ
28 oktober 2014 · 71 Inlägg

Av dom bilderna att döma du postat så ser det helt original ut i mina ögon,
ballasten till halvljuset sitter bakom helljuslampan vilken ser ut att vara en helt vanlig halogenlampa av typen H7, det står även på den gröna lappen på strålkastaren.

Finns ju lite stylingstrålkastare som alternativ annars. Kolla ebay osv, kolla även begagnat från tyskland.

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
Hagguh
28 oktober 2014 · 19 Inlägg

Pierre2JZ skrev:
Av dom bilderna att döma du postat så ser det helt original ut i mina ögon,
ballasten till halvljuset sitter bakom helljuslampan vilken ser ut att vara en helt vanlig halogenlampa av typen H7, det står även på den gröna lappen på strålkastaren.

Finns ju lite stylingstrålkastare som alternativ annars. Kolla ebay osv, kolla även begagnat från tyskland.

Så allt detta är original? Så om jag går till skroten, och tar typ strålkastarna från en v40 eller s40, 00-04, så kommer jag få likadana delar?

Pierre2JZ
28 oktober 2014 · 71 Inlägg

Hagguh skrev:

Pierre2JZ skrev:
Av dom bilderna att döma du postat så ser det helt original ut i mina ögon,
ballasten till halvljuset sitter bakom helljuslampan vilken ser ut att vara en helt vanlig halogenlampa av typen H7, det står även på den gröna lappen på strålkastaren.

Finns ju lite stylingstrålkastare som alternativ annars. Kolla ebay osv, kolla även begagnat från tyskland.

Så allt detta är original? Så om jag går till skroten, och tar typ strålkastarna från en v40 eller s40, 00-04, så kommer jag få likadana delar?

Det finns ju lite olika strålkastare till S/V40, svarta insatser osv, men ja de du har ser inte ut att vara modifierat på något vis.

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
Hagguh
28 oktober 2014 · 19 Inlägg

Pierre2JZ skrev:

Hagguh skrev:

Pierre2JZ skrev:
Av dom bilderna att döma du postat så ser det helt original ut i mina ögon,
ballasten till halvljuset sitter bakom helljuslampan vilken ser ut att vara en helt vanlig halogenlampa av typen H7, det står även på den gröna lappen på strålkastaren.

Finns ju lite stylingstrålkastare som alternativ annars. Kolla ebay osv, kolla även begagnat från tyskland.

Så allt detta är original? Så om jag går till skroten, och tar typ strålkastarna från en v40 eller s40, 00-04, så kommer jag få likadana delar?

Det finns ju lite olika strålkastare till S/V40, svarta insatser osv, men ja de du har ser inte ut att vara modifierat på något vis.

Great, sitter och kollar nu, försöker hitta Strålkastare, för Xenon, och hittar ingenting.. Hittar vanliga för glödlampor? Utan den där boxen på baksidan, försöker få de och likna min så mkt som möjligt.. och hittar inte..

Edit: Hittade denna, http://www.blocket.se/goteborg/S_V40_bi … 11&w=3 Verkar vara den? Sen använder jag kablarna som ligger i bilen?

Mew
29 oktober 2014 · 2 157 Inlägg

Hagguh skrev:

Pierre2JZ skrev:

Hagguh skrev:

Så allt detta är original? Så om jag går till skroten, och tar typ strålkastarna från en v40 eller s40, 00-04, så kommer jag få likadana delar?

Det finns ju lite olika strålkastare till S/V40, svarta insatser osv, men ja de du har ser inte ut att vara modifierat på något vis.

Great, sitter och kollar nu, försöker hitta Strålkastare, för Xenon, och hittar ingenting.. Hittar vanliga för glödlampor? Utan den där boxen på baksidan, försöker få de och likna min så mkt som möjligt.. och hittar inte..

Edit: Hittade denna, http://www.blocket.se/goteborg/S_V40_bi … 11&w=3 Verkar vara den? Sen använder jag kablarna som ligger i bilen?

Ja precis, du bara byter ut själva strålkastaren, kablar och lampor behålls ju. smile Var bara noga med strålkastarna i annonsen, så de inte är trasiga de med.

Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2014 · 10 277 Inlägg

Hagguh skrev:

Pierre2JZ skrev:

Hagguh skrev:
Så allt detta är original? Så om jag går till skroten, och tar typ strålkastarna från en v40 eller s40, 00-04, så kommer jag få likadana delar?

Det finns ju lite olika strålkastare till S/V40, svarta insatser osv, men ja de du har ser inte ut att vara modifierat på något vis.

Great, sitter och kollar nu, försöker hitta Strålkastare, för Xenon, och hittar ingenting.. Hittar vanliga för glödlampor? Utan den där boxen på baksidan, försöker få de och likna min så mkt som möjligt.. och hittar inte..

Edit: Hittade denna, http://www.blocket.se/goteborg/S_V40_bi … 11&w=3 Verkar vara den? Sen använder jag kablarna som ligger i bilen?

Dom där ser ut att vara rätt, ja. Men som skrivits, kolla noga så inte dom också är trasiga. MYCKET vanligt fel tyvärr.

//Brådhis

EDIT: Jag utgår ifrån att du provat att trycka tillbaka sakerna inuti på justeringen? Det är som en kula som strålkastaren ska sitta på mot på justermotorn. Ibland går det att trycka tillbaka den om man har (rejäl) tur.

Senast redigerat av Brådhis (29 oktober 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
lighter22
29 oktober 2014 · 436 Inlägg

plocka ner lyktorna och ta isär dem och limma ihop fästena som gått sönder gjorde detta på mina egna lyktor funkar kalas numera (använde först lite smält lim och sedan sikaflex)

Hagguh
29 oktober 2014 · 19 Inlägg

Mew skrev:

Hagguh skrev:

Pierre2JZ skrev:

Hagguh skrev:
Så allt detta är original? Så om jag går till skroten, och tar typ strålkastarna från en v40 eller s40, 00-04, så kommer jag få likadana delar?

Det finns ju lite olika strålkastare till S/V40, svarta insatser osv, men ja de du har ser inte ut att vara modifierat på något vis.

Great, sitter och kollar nu, försöker hitta Strålkastare, för Xenon, och hittar ingenting.. Hittar vanliga för glödlampor? Utan den där boxen på baksidan, försöker få de och likna min så mkt som möjligt.. och hittar inte..

Edit: Hittade denna, http://www.blocket.se/goteborg/S_V40_bi … 11&w=3 Verkar vara den? Sen använder jag kablarna som ligger i bilen?

Ja precis, du bara byter ut själva strålkastaren, kablar och lampor behålls ju. smile Var bara noga med strålkastarna i annonsen, så de inte är trasiga de med.

Brådhis skrev:

Hagguh skrev:

Pierre2JZ skrev:

Det finns ju lite olika strålkastare till S/V40, svarta insatser osv, men ja de du har ser inte ut att vara modifierat på något vis.

Great, sitter och kollar nu, försöker hitta Strålkastare, för Xenon, och hittar ingenting.. Hittar vanliga för glödlampor? Utan den där boxen på baksidan, försöker få de och likna min så mkt som möjligt.. och hittar inte..

Edit: Hittade denna, http://www.blocket.se/goteborg/S_V40_bi … 11&w=3 Verkar vara den? Sen använder jag kablarna som ligger i bilen?

Dom där ser ut att vara rätt, ja. Men som skrivits, kolla noga så inte dom också är trasiga. MYCKET vanligt fel tyvärr.

//Brådhis

EDIT: Jag utgår ifrån att du provat att trycka tillbaka sakerna inuti på justeringen? Det är som en kula som strålkastaren ska sitta på mot på justermotorn. Ibland går det att trycka tillbaka den om man har (rejäl) tur.

lighter22 skrev:
plocka ner lyktorna och ta isär dem och limma ihop fästena som gått sönder gjorde detta på mina egna lyktor funkar kalas numera (använde först lite smält lim och sedan sikaflex)

Tackar Tackar!
Ska höra med snubben som säljer kastarna o be han skicka lite fler bilder då, närmare bilder från ovan och bak.
Han bor ju i Göteborg och jag bor i Stockholm, så att kolla på dem kan bli lite svårt.

För övrigt ska jag öppna o kolla på strålkastarna med. Kanske går o fixa som sagt, sparar mig en stor slant också smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang