- Index
- Allmänt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar
Hur funkar besiktningsmän/inlösen av bil av försäkringsbolag/bilpriser.se/rekommendation besiktningsman Sundsvall
Jag har det senaste året haft det tveksamma nöjet att först få en parkerad bil påkörd under en biljakt resp kört i rejält diket, bokstavligt talat. Båda gångerna har det resulterat i att bilarna, som varit helförsäkrade, lösts in av försäkringsbolaget. Och värderingarna försäkringsbolagen gör är mitt ärende.
Jag brukar titta på bilpriser.se för att få en uppfattning om prisläget när jag köper bil. Märkligt nog har jag varje gång jag köpt bil av handlare (tre gånger) fått i stort sett samma kommentar om bilpriser "alla vet ju att de ligger alldeles för lågt". Jag inser att säljare naturligtvis har ett intresse av att snacka upp priset på sina fordon (och jag som köpare vill ju få ner priset) men när jag matat in de bilar jag fått krockade i bilpriser hamnade den första på ungefär 67' men försäkringsbolaget erbjöd bara 45'. I andra fallet sa bilpriser 30' men försäkringsbolaget erbjöd initialt 10' (!).
1. I detta fall anlitade jag en av KVD:s (de som ligger bakom bilpriser.se) besiktningsmän, Jens Hasselholm, för att värdera bilen. Av en slump landade den värdering på exakt samma belopp som försäkringsbolaget. När jag påpekade att deras egen site låg 50% (!) högre svarade Hasselholm "vi ligger lite högt på den modellen".
I nästa steg hittade vi två varsin liknande bil (det var en BMW 318 cab) på Blocket - Hasselholm hittade ett vrak som behövde ny sufflett (min bil hade ny sufflett sedan ett par år tillbaka pga ett inbrott), saknade nycklar och hade en del andra fel och 50% längre körsträcka (12 000 mil istället för 8 000). Jag hittade en 320 som var ett år äldre än min bil, låg på knappt 10 000 mil och, precis som min, inte hade massa småfel (i alla fall inte enligt annonsen).
Bilen Hasselholm hittat var annonserad för 30' och så räknade han med att åtgärda felen på den (med en tredjepartssufflett) skulle kosta 12-15'. Av en slump så låg den 320 jag hittat på just 67'. Jag försökte naturligtvis argumentera med Hasselholm men det var hopplöst. Jag tycker fortfarande att jag hade starkare skäl för min åsikt men vad säger man till någon som bara svarar "vi ligger lite högt på den modellen"???
2. Här har jag hittills bara försäkringsbolagets (Water Circles) värdering och funderar på om jag ska anlita en värderingsman (Någon som har tips på vettiga värderingsmän i Sundsvall?). WC:s initiala värdering var totalt oseriös: de utgick från en körsträcka på 27 000 mil trots att de kunde se på senaste besiktningen att den bara gått 8 000 mil.
När jag påpekade körsträckan höjde de budet med 100% (!!!) till 20' men de vägrar gå utöver det och kan inte heller peka på någon annons för en liknande bil (jag kan däremot peka på att bilpriser.se:s värdering stämmer rätt bra för liknande bilar som ligger på 25 000-30 000 mil och bilpriser.se alltså borde ligga rätt bra även på helt andra körsträckor). Bilen är dessutom rostfri; jag skickade in ett kvitto på en rostskyddsbehandling för 7000:- från förra våren (inte för att jag vill ha ersättning för behandlingen utan för att styrka att den är rostfri = borde höja värdet), men inte heller för detta fick jag något gehör.
Kan ju tillägga att jag i första fallet försökte få någon prognos från Hasselholm innan jag anlitade honom. Jag tycker att man borde kunna ge en ganska bra uppskattning av värdet utifrån grundläggande data (bil, årsmodell, mil och en allmän uppskattning av skicket/några historiska besiktningsprotokoll). Och jag tror faktiskt han kunde ge ett sådant värde men att de skulle hamnat på högst 45' varpå jag inte skulle anlitat honom, vilket jag tycker är oseriöst: han är så förälskad i att fakturera att han åtar sig uppdrag där han inte kan tillföra något.
Det är väl min första lärdom av det hela: kräv att de lovar en värdering som är ett par tusen högre än försäkringsbolagets bud, naturligtvis under förutsättning att de inte upptäcker något oväntat som jag som bilägare "glömt" att berätta (typ ett stort rostangrepp). Lärdom två: säg att försäkringsbolaget att inte betala besiktningsmannens faktura. Stå för den själv (och räkna av mot ersättningen). Nu betalade försäkringsbolaget (Moderna) fakturan, trots att det var jag som anlitat Jens Hasselholm, och då har man inte längre något påtryckningsmedel kvar.
Man för att summera: hur bemöter man värderingsmän? Och någon som har tips på värderingsmän i Sundsvall?
- Index
- Allmänt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar