Köpråd ca 150 000, BMW 5serie med mycket mil eller Passat/Audi med mindre mil?

stukastini
28 oktober 2014 · 265 Inlägg

Skall köpa en ny bil till nästa sommar, Kombi för bra utrymme åt familj. Vi vill ha en BMW 5 serie, minst 07 pga faceliften och ny motor med bättre skatt & utsläpp. Problemet är att det är svårt att hitta en BMW med vettig utrustning som inte har passerat 18-20k mil. Komfortpaket/stolar, stora klimat & automat är ett krav.

Nu verkar det med våran budget bli en BMW 07/08 med ca 20k på mätaren, oavsett om det är 520D eller 525D. Skulle vi lassa fram samma pengar på en VW Passat istället skulle vi gå från 08 till 10/11 och med 9000 mil. Det är trots allt 2-3 år nyare och hälften av milen.

Vad skulle Ni ha gjort? Har kört båda bilarna och visst, en 2,0 TDI Passat är absolut en fin bil men den har inte gett mig samma komfort som BMW. Bland är jag inte helt förtjust i Passats stolar.

Audi A4 (B8) dvs 2008 modell ska tydligen vara ganska rymliga? En sådan 2,0 TDI går också att få ca 2010/10k mil för 150k. Denna har jag aldrig kört dessvärre, men utseende mässigt är den helt klart fräck.

Så kontentan är väl helt enkelt, är en BMW 20k mil runt 07-08 lika pålitlig som en Audi/Passat 2010 med hälften så mycket mil?

-
dallev79
9 mars 2015 · 29 Inlägg

Sitter i exakt samma situation. Hjärtat säger BMW men helt hopplöst att hitta någon med utrustning utöver det vanliga till ett vettigt pris och som inte gått 15000+mil. Passat och A4 finns det mängder av och med skaplig utrustning. Jag har velat fram o tillbaka riktigt länge nu. Till den punkt att jag tvekar till det mesta nu.

Senast var jag inne på denna http://www.blocket.se/vi/59108583.htm

Ok utrustning. Tills jag upptäckte att det va standardstolarna. O andra sidan riktigt få mil, fin motor och en ägare. Den är nog rätt fräsch har jag en känsla av.

För samma pengar får man en nyare och mer utrustad Passat. Men det är ju ingen BMW.

Senast redigerat av dallev79 (9 mars 2015)

stukastini
19 mars 2015 · 265 Inlägg

Det blev en 523 LCI för våran del, sjukt nöjd med bilen. Elbaklucka, komfortstolar, panorama tak, headup display, automat med mera. M-sport smile. Precis passerat 15k mil med mig bakom ratten.

Jag rekommenderar dig att faktiskt leta efter sport/komfort stolar dom är sinnessjukt sköna. Jag tycker att en 5 serie trots allt handlar om komfort, varpå de vanliga stolarna går bort.

-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang