Problem med nya bilen (ST220 -07)

dawwe ...has left the building...
31 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Jag säger så här..HUR mycket läcker det? Markerar bilen revir? OM ja då är läckaget "kraftigt" o den enda rätta lösningen är att byta den trasiga packningen/whatever. Om bilen INTE markerar revir (dvs du hittar ingen oljefläck under bilen efter att den stått parkerad minst 8 timmar) så kan det funka med nån "mjukgörande" oljetillsats typ "Omega". En sådan tillsats KAN fungera om läckaget kommer från nån packbox och/eller "gummipackning". En burk "Omega" kostar typ 500 kr har jag för mig, kan vara värt att chansa. Tycker det är lite väl att lägga ner 30' på ett oljeläckage, speciellt när det gäller en Fårrd:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Columbo
2 november 2014 · 12 Inlägg

Tack för alla svar, jag är ingen mekaniker direkt och har bara fått utgiften på att det är brösttråget.

Det läcker olja enligt bilden, oljan var bärnstensgul när jag köpte den så det kan vara motorolja?

Bilen pinkar revir, ja den är en mindre pöl under efter varje parkering, även om det är runt 5 min. tiden verkar inte spela någon roll, dvs det kommer inte mer om den står under natten.

Jag har haft bra koll på stickan de senaste dygnen och det verkar inte gå åt olja direkt vilket är skumt.

Det jag reagerat på med verkstan är.

- Han tar 1500/h (säger att det är standard och dem är billigast)
- Vill byta koppling/cylinder samtidigt då det är lättare med motorn ur? (detta ingår inte i de 30 000)
- Bedömningen att det var tråget kom efter 1 min felsökning underifrån med ficklampa (han kan dessa bilar säger han)

Nu har jag tid hos Bilia Nacka imorgon för att få ett andra utlåtande så får vi se om det är samma resonemang.

Bilen är i toppskick för övrigt så jag kan tänka mig att lägga ner "lite" pengar på den. smile

Ford Mondeo ST220 "Projektet" (2007)
xXSammy
2 november 2014 · 6 569 Inlägg

Visst är det enklare med motorn ur bilen, speciellt med V6a.

Problemet är att blocket är i två delar. Ovanför oljetråget sitter vevaxelhuset, sen kommer motorblocket.
Risken finns att det läcker mellan vevaxelhuset och motorblocket. hmm

De/Dem
Columbo
3 november 2014 · 12 Inlägg

Malheus skrev:
Visst är det enklare med motorn ur bilen, speciellt med V6a.

Problemet är att blocket är i två delar. Ovanför oljetråget sitter vevaxelhuset, sen kommer motorblocket.
Risken finns att det läcker mellan vevaxelhuset och motorblocket. hmm

Okey, vad är brukligt att man gör mera om man ändå ska ta ut hela motorn?

Ford Mondeo ST220 "Projektet" (2007)
Nisse_Jarnet
3 november 2014 · 77 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Föll visst bort några bokstäver i mitt förra mail...
Innan man gör något annat så måste man ju konstatera varifrån oljan kommer! Själv är jag van att fixa alla fel själv (med måtta naturligtvis) men olja som kommer uppifrån kan bara komma från antingen topplockspackningen (inte så troligt), Packboxen bakom övre kamremshjulet ( troligt)..men det kanske V6:a på Forden, då är det två packboxar som kan läcka, Läcka vid oljefiltret (inte troligt då oljan på bilden är ljusbrun, motorolja brukar vara brun/svart). Läcka vid ventilkåpan/ventilkåporna (troligt). Vevaxelpackboxen läcker. Läcka vid växellådan (troligt då oljan är gul/brun).
Någon som hällt ut ny olja (inte så troligr)

Det är bara att välja...

Så du menar att oljan ändrar färg beroende på om den läcker från filtret eller ventilkåpan tex? wink

BMW 325ix turbo 4wd "M50" (1989)
BMW 325 turbo "M50" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2014 · 17 466 Inlägg

Columbo skrev:
Tack för alla svar, jag är ingen mekaniker direkt och har bara fått utgiften på att det är brösttråget.

Det läcker olja enligt bilden, oljan var bärnstensgul när jag köpte den så det kan vara motorolja?

Bilen pinkar revir, ja den är en mindre pöl under efter varje parkering, även om det är runt 5 min. tiden verkar inte spela någon roll, dvs det kommer inte mer om den står under natten.

Jag har haft bra koll på stickan de senaste dygnen och det verkar inte gå åt olja direkt vilket är skumt.

Det jag reagerat på med verkstan är.

- Han tar 1500/h (säger att det är standard och dem är billigast)
- Vill byta koppling/cylinder samtidigt då det är lättare med motorn ur? (detta ingår inte i de 30 000)
- Bedömningen att det var tråget kom efter 1 min felsökning underifrån med ficklampa (han kan dessa bilar säger han)

Nu har jag tid hos Bilia Nacka imorgon för att få ett andra utlåtande så får vi se om det är samma resonemang.

Bilen är i toppskick för övrigt så jag kan tänka mig att lägga ner "lite" pengar på den. smile

Känns som oljetrycket som finns i maskin läcker ut och sedan när den är "trycklös" slutar det läcka. Rasslar det i maskin vid start?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
6 november 2014 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det behöver ju inte vara gammal motorolja, det kan ju vara ny!
Eller också är det hydraulolja (som på en gammal Audi 100, den oljan är gulgrön) eller styrväxelolja (som på en gammal 740), om nu Forden har sånt.

Jag skulle definitivt inte lämna in bilen! Först kollar man var oljan kommer ifrån!Olja rinner ju alltid uppifrån och ner, aldrig tvärt om...
Ta bort eventuella plastkåpor på motorn som bara sitter där för att vara snygga (som på t,ex en Audi). Ta sedan en liten spegel och kolla runt grenrörspackningen, ventilkåpspackning, topplockspackning, packboxar till kamremmen upptill, packbox till vevaxeln, oljetrågspackning,...det är bara dessa ställen som kan läcka på en motor.

Mreque89 Oturen själv
7 november 2014 · 593 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det behöver ju inte vara gammal motorolja, det kan ju vara ny!
Eller också är det hydraulolja (som på en gammal Audi 100, den oljan är gulgrön) eller styrväxelolja (som på en gammal 740), om nu Forden har sånt.

Jag skulle definitivt inte lämna in bilen! Först kollar man var oljan kommer ifrån!Olja rinner ju alltid uppifrån och ner, aldrig tvärt om...
Ta bort eventuella plastkåpor på motorn som bara sitter där för att vara snygga (som på t,ex en Audi). Ta sedan en liten spegel och kolla runt grenrörspackningen, ventilkåpspackning, topplockspackning, packboxar till kamremmen upptill, packbox till vevaxeln, oljetrågspackning,...det är bara dessa ställen som kan läcka på en motor.

Det finns ju dock olika ställen på olika motorer. Kan även spruta ut vid sensorer etc för oljetryck.
har du oljetrycks/temps givare på sidan det läcker kollar du absolut upp den, dem kan lätt bli bräckliga vid hög värme speciellt på v6or där grenrör är nära allt big_smile

Brum
Columbo
17 november 2014 · 12 Inlägg

"Känns som oljetrycket som finns i maskin läcker ut och sedan när den är "trycklös" slutar det läcka. Rasslar det i maskin vid start?"

Sorry sent svar, får inga mail om händelser i tråden.

Nej den startar fint utan oväsen.

Ford Mondeo ST220 "Projektet" (2007)
jaka54
17 november 2014 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du inte hittat stället oljan kommer från än?
Lys med ficklampa och ta bort alla onödiga plastkåpor (som på Audi och Volvo) som täcker motorn och dyk ner i motorrummet och kolla! Olja rinner uppifrån och ner ...inte tvärt om!

Senast redigerat av jaka54 (17 november 2014)

Columbo
24 november 2014 · 12 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du inte hittat stället oljan kommer från än?
Lys med ficklampa och ta bort alla onödiga plastkåpor (som på Audi och Volvo) som täcker motorn och dyk ner i motorrummet och kolla! Olja rinner uppifrån och ner ...inte tvärt om!

Fick tillbaka bilen från verkstan i fredags...

Det var brösttråget SAMT tätning mot bakaxel som var problemet och den har nu fått lite kärlek med nya packningar, samt ny koppling och cylinder när motorn ändå var ur.

Enligt mecken på Nacka biltrim har nästan alla ST220 detta problem runt 12k mil.

Ford Mondeo ST220 "Projektet" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang