Död ECC i Volvo S60 2001

micsve02
28 oktober 2014 · 2 Inlägg

Ställer här en fråga till den samlade Volvoeliten.
Hjälpte för en tid sen en kompis att byta batteri på en S60 -01 och sedan dess är ECCn död. Inga lampor i nedre panelen lyser. Har surfat runt på Volvoforum och läst att detta inte är något okänt. Tydligen klarar inte bl.a. ECCns styrenhetet att bli av med spänningen utan låser sig och behöver ny programvara. Ska tydligen gälla årsmodell 2001-2002. Är detta verkligen sant? Verkar i mitt tycke vara helt befängt isf.
Jag har också varit i kontakt med mekaniker på Bilia-verkstad som säger sig aaaldrig ha hört talas om detta och förstås rekommenderar att bilen lämnas in till dem. Oväntat... Har någon här mer info om detta fenomen? Följdfrågan blir, om ECCstyrenheten har dött, fungerar det att köpa en begagnad och montera i? Behöver den "giftas in" med diagnosdator isf?
Med förhoppning om initierat svar.

Saab 9-3 Aero "Lille Skutt" (2002)
Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2014 · 10 279 Inlägg

Prova att bryta strömmen igen och se om den startar. I bästa fall har den hängt sig, i värsta fall behöver den bytas ut.

Jag har haft loss batteriet på samtliga V70N/S60/S80 jag haft och aldrig haft problemet du beskriver.

Har du provat att läsa ut felkoder?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
micsve02
29 oktober 2014 · 2 Inlägg

Har provat att åter bryta strömmen och låta den stå en stund innan återmontering => inget resultat.
Har även provat att ha tändningsläget på innan återmontering av batterkaben (enligt tips läst på forum). => inget resultat
Det här ska tydligen kunna drabba årsmodellerna -01 till -02
Ska prova med diagnos imorgon men befarar att den styrenheten inte kommer att svara. ..

Saab 9-3 Aero "Lille Skutt" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang