Velar ang Volvoköp

Mattia-SS
30 oktober 2014 · 188 Inlägg

Jag har bestämt mig för att byta ut min gamla Mitsubishi mot en Volvo V70, jag har kört pappas -08 V70 diesel automat och bilen är ju ett himmelrike att köra. Få bilar det känns som om man sitter i ett kassaskåp o kör.
Jag velar fram o tillbaka ang diesel vs bensin mm. Automat är ett måste och max 80.000 får den kosta.

Jag kör kanske max 1500 mil om året men enl en uträkning på nätet så lönar sig diesel ändå med mina mil, plus att dieselvridet ju är härligt samt att det blir roligare att tanka. Sen vet man ju inte vad som händer med dieselpriset. Det är ju överskott på bensin i Europa och underskott på diesel som f.ö redan är dyrare än bensin.

En bensinare hade känts 100% motiverat om man kunde åka en bra bit under litern men enl de flesta verkar det vara omöjligt med en V70 bensin automat.

90% av min körning är -från mitt hus 1 mil ren 80kmh landsväg vilket jag håller, sedan ca 7km 60 väg med några rondeller och ett trafikljus. Det omvända förstås vägen hem. Tror ni det är möjligt att hamna under litern? Jag har INTE tung gasfot utan kör ungefär som en 90 åring på morfintabletter.

Många verkar sälja när bilarna går strax över 20.000 mil. Är det då elektronik mm börjar ge upp? Motor och växellåda är jag inte så orolig för på de milen.

frasse4
30 oktober 2014 · 736 Inlägg

Jag är nöjd med min 2.5T, den har ju 320 nm från 1500 rpm så det bra vrid även på lägre varv. Min har dragit 0,93 snitt på 3000 mil se Volvo - V70 - V70N 2.5T. Kör mycket pendling genom Sthlm. Jag kör mest ecodrivning men blir ett par kick-down när tillfälle ges... Trevlig automat varvar 1950 vid 100 km/h. För 80k skulle jag nog satsat på en välutrustad V70N framför första årsmodellen av V70II.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2014 · 17 383 Inlägg

Vår D5 diesel/automat vill ha cirka 0.62 l/mil. Enligt mätning vid pump... Den har rullat 20500 mil och är från -02. Går som en klocka och billigt. Skatten är dyr så klart men diesel är diesel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Knugcab
30 oktober 2014 · 5 111 Inlägg

frasse4 skrev:
. För 80k skulle jag nog satsat på en välutrustad V70N framför första årsmodellen av V70II.

Det kanske är det vettiga, men man bör då också tänka på att det är rätt stor skillnad i känslan mellan de två generationerna.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
andreas1
30 oktober 2014 · 1 020 Inlägg

Kollar oxå lite på v70.
Vad jag fått fram är att v70 n 170 hk ska vara den som verkar gå billigast av bensinmodellerna.
Min far har en v70 d5 2004 o en d5 2012, kvaliten på grejorna verkar bättre på n modellen men skatten ca 2000 mer på n modellen.möjligtden blev billigare på senare årsmodeller.
Hans n modell har han haft mellan ca 20,000-65,000 mil o den går problemfritt än.
2012an har fått alla hjullager bytade mm och den har bara gått 30,000 mil.
Tydligen en hel del elfel mm på första årsmodellen av 2an.
Tror det blir svårt o hitta en ok v70 2 för 80 tusen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Mattia-SS
30 oktober 2014 · 188 Inlägg

Ang turbo, tar inte de en hel del mer soppa?

frasse4
31 oktober 2014 · 736 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Ang turbo, tar inte de en hel del mer soppa?

Beror ju såklart på hur man kör. Då det är lättrycksturbo har den nästan samma komp som en 2.4 så om du använder turbon rätt drar de nog ganska lika. En T5 kommer ju alltid bli lidande vid låglast pga. lägre komp. Visst med en 2.4 och MANUELL hade jag kanske fått 10% lägre blandad förbrukning vid samma körcykel men ack så mycket tråkigare bil. Det skiljer ju 40 hk i toppeffekt men vid ex 2000 rpm är skillnaden 320nm mot 180nm i vrid. Om du provkör båda förstår du att det är stor skillnad.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Brådhis * Voff voff *
31 oktober 2014 · 10 245 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Ang turbo, tar inte de en hel del mer soppa?

Jag har haft både 170hk och 200hk (2,4T). Skillnaden i förbrukning är försumbar, men skillnaden i körbarhet är stor.

Har även haft en D5 -07 och den var både snålare och piggare. 5600:- i årsskatt och en förbrukning (mätt över dom 6700 mil jag körde med den) på 0,75 l/mil. Observera då att min var en 185hk med partikelfilter och automat.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AX3L
31 oktober 2014 · 398 Inlägg

Jämför även en flexifuel, eller vad det heter på Volvospråk. Billig skatt, och skillnaden kommer troligtvis bli större framöver. Dessutom kan du tanka E85 om du vill, och det kan löna sig ordentligt när bensinpriset närmar sig 15kr och uppåt. Jag kör tex min Saab 9-3 på litern etanol blandat jämfört med 0.8 bensin (ungefär), så mycket billigare bränslekostnad än så får jag nog inte ens med diesel. Sen får jag iof 25 extra hästkrafter, det tror jag inte Volvo ger dig.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2014 · 17 383 Inlägg

AX3L skrev:
Jämför även en flexifuel, eller vad det heter på Volvospråk. Billig skatt, och skillnaden kommer troligtvis bli större framöver. Dessutom kan du tanka E85 om du vill, och det kan löna sig ordentligt när bensinpriset närmar sig 15kr och uppåt. Jag kör tex min Saab 9-3 på litern etanol blandat jämfört med 0.8 bensin (ungefär), så mycket billigare bränslekostnad än så får jag nog inte ens med diesel. Sen får jag iof 25 extra hästkrafter, det tror jag inte Volvo ger dig.

Flexifuel och minusgrader brukar inte vara så kul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AX3L
31 oktober 2014 · 398 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Flexifuel och minusgrader brukar inte vara så kul.

Det ska tydligen inte vara så farligt, speciellt inte om man själv ökar andelen bensin när man tankar. Många har ju dessutom tillgång till motorvärmare som underlättar ytterligare. TS bor ju i Växjö, vilket i min mening gör det till ett ickeproblem oavsett. De veckorna som termometern visar under -15 eller nåt sånt, tanka 100% bensin. Kvar är den låga skatten och andra förmåner för miljöbilar, men i övrigt är det precis som vilken bensinbil som helst. Möjligen kortare serviceintervaller, men det kommer inte spela någon direkt roll om man kör 1500 mil per år.

Senast redigerat av AX3L (31 oktober 2014)

Mattia-SS
1 november 2014 · 188 Inlägg

Tack för alla svar hittills, bara fyll på med mer:-) Flexifuel volvo verkar inte så vanliga eller? Är gas nåt att ha med tanke på service o rep kostnader?

Senast redigerat av Mattia-SS (1 november 2014)

Sushikocken Sleeper
1 november 2014 · 3 084 Inlägg

Kommer aldrig att köpa volvo hette det. Likt förbannat har man en V70 -06 Jävligt mycket bil för pengarna i Sverige. Den är lite för mycket kommersiell och svensson bara..
Men det är ju jävligt bra komfort då man lätt åker 100mil utan stopp och utan ryggproblem.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Evildan
1 november 2014 ·

Mattia-SS skrev:
Tack för alla svar hittills, bara fyll på med mer:-) Flexifuel volvo verkar inte så vanliga eller? Är gas nåt att ha med tanke på servive o rep kostnader?

Räckvidden på Volvos grillvagnar är inte lång, cirka 20mil på gas tillika bensin.
Har du en gasmack i närheten och inte åker land och rike runt regelbundet tyckte jag ändock att det fungerade bra med den -03 Bi-Fuel jag ägde för några år sedan.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 november 2014 · 3 730 Inlägg

V70N är en mycket trevligare bil än V70 II på alla sätt. Kör v70II 30-50 mil varje arbetsdag. Dom är inte sköna efter 20mil. Beträffande valet av bensin eller diesel så tänker jag såhär: befinner man sig i närheten av brytpunkten för om diesel är lönsamt hade jag ändå valt bensin. En bensinmotor går/låter/luktar trevligare och jag anser att det är en massa småstrul med lite äldre dieselmaskiner. Igensotade insug och virvelspjäll som trilskas. Enda fördelen med en diesel i mina ögon är förbrukningen. Jag själv åker xc70 2.5T steg 2. Det är DYRT men ack så trevligt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
1 november 2014 ·

DiwraZ skrev:
V70N är en mycket trevligare bil än V70 II på alla sätt. Kör v70II 30-50 mil varje arbetsdag. Dom är inte sköna efter 20mil. Beträffande valet av bensin eller diesel så tänker jag såhär: befinner man sig i närheten av brytpunkten för om diesel är lönsamt hade jag ändå valt bensin. En bensinmotor går/låter/luktar trevligare och jag anser att det är en massa småstrul med lite äldre dieselmaskiner. Igensotade insug och virvelspjäll som trilskas. Enda fördelen med en diesel i mina ögon är förbrukningen. Jag själv åker xc70 2.5T steg 2. Det är DYRT men ack så trevligt

Jag instämmer till fullo med hela ditt inlägg då även jag kört runt 36000mil i bägge bilarna.
V70N är trevligare på alla de vis förutom på en punkt då den har ett mer bedagat utseende efter 15år sedan designen dök upp på S80, men är förr all del inte ful eller mindre snygg än V70II, för att utesluta alla eventuella missuppfattningar.

AX3L
1 november 2014 · 398 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Tack för alla svar hittills, bara fyll på med mer:-) Flexifuel volvo verkar inte så vanliga eller? Är gas nåt att ha med tanke på service o rep kostnader?

Jag är inte alls insatt i Volvo och det är mycket möjligt att du har rätt där. Att de finns vet jag, men det kanske inte var någon speciellt vanlig konfiguration. Samtidigt är kanske efterfrågan så svag jämfört med tex Diesel att det är bra priser på de exemplaren som finns.

Angående gas, att ha i bakhuvudet på en bil som är några år är att tanken behöver bytas med ett visst intervall och den inte är gratis.

Mattia-SS
1 november 2014 · 188 Inlägg

Enl en uträkning här http://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/ visar det att jag tjänar på att köra diesel efter 711 mil men vad jag missade innan var att årskostnaden skiljde bara 13Kr !! Då kan man ju tycka att dieseln ändå har en fördel genom att det blir trevligare vid pumpen varje gång man tankar plus som sagt det härliga dieselvridet.

Minus förstås är inköpspriset och enl en del högre servicekostnader?

Senast redigerat av Mattia-SS (1 november 2014)

Evildan
1 november 2014 ·

Gjorde testet jämförandes en V70N D5 -05 med min Prius. big_smile


Svar och parametrar nedan.



Med dessa fordon blir det inte lönsamt med diesel under 50,000mil!

Diesel
bränslekostnad kr/liter 13,77.
årsskatt 6133kr. 
förbrukning l/mil 0,79.

   

Bensin/Etanol
bränslekostnad kr/liter 13,78. 
årsskatt 0kr. (360kr från 2015.)
förbrukning l/mil 0.39.

Evildan
1 november 2014 ·

Mattia-SS skrev:
Enl en uträkning här http://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/ visar det att jag tjänar på att köra diesel efter 711 mil men vad jag missade innan var att årskostnaden skiljde bara 13Kr !! Då kan man ju tycka att dieseln ändå har en fördel genom att det blir trevligare vid pumpen varje gång man tankar plus som sagt det härliga dieselvridet.

Minus förstås är inköpspriset och enl en del högre servicekostnader?

Då du får en bensindriven bil som rullat kortare/är nyare för samma summa som en dieselbil av samma modell kostar plus att det är lite dyrare servicekostnader om än marginellt på dieselbilen om du servar på en icke märkesbunden verkstad så anser jag att det är vettigare med en bensinversion av V70.
Om du nu inte är väldigt sugen på den härliga detaljen dieseldriven parkeringsvärmare som är ett värde i sig när bilen inte är parkerad på elstolpe eller garage vintertid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang