VW Golf II 1.8cl -90 Elen och värmen har börjat försvinna korta stunder

LVM
30 oktober 2014 · 20 Inlägg

Hej,
Kan börja med att säga att bilar inte är mitt huvudämne, kan absolut ingenting.

Har som sagt en golf II -90 som har börjat krångla sen kylan kom. För någon vecka sedan när jag startade bilen var alla lampor släckta, både instrumentbrädan och strålkastarna. Lampan som indikerar handbromsen fungerade dock. När jag slog på tändningen funkade elen som vanligt, men när bilen startade slocknade det. Fick starta om bilen några gånger och till slut fungerade det.
Har inte hänt sedan dess så har inte tänkt på det, förns idag. Skulle åka hem och det var precis likadant, dock räckte det att starta om bilen en gång för att elen skulle funka. En annan sak är att värmen i kupén har blivit riktigt dålig, också det sen kylan kom. Idag när jag åkte hem (stadskörning) väntade jag på parkeringen på tomgång för att se om någon värme skulle komma, inget hände. Åkte då ut på riksvägen och när jag kom upp i högre hastigheter, typ 80km/h+ så kom värmen precis som vanligt och fungerade normalt varesig jag stod still, körde sakta eller körde fort. Vände i en rondell och skulle åka hemåt igen, då slocknade elen plötsligt i farten. Hade värme+kupéfläkt på max och körde i ca 90. Allt slocknade strax efter att jag slog på helljuset, bromsade in kraftigt och då kom elen tillbaka, stod still på vägrenen och provade växla mellan halv/helljus osv men elen var kvar och var det hela vägen hem, ca 5km.
Är det batteriet som börjar ge upp eller vad händer? Har en Hella ljusramp på så den drar väl lite tänker jag.

Märkte också vid två tillfällen att den tjöt vid två tillfällen vid gaspådrag, alltså ett sånt där skrik som tonar ut ganska fort. Vad kan det bero på?

Besiktades i somras och jag har inte bytt eller skruvat på något. Använder inte bilen dagligen. Känns ju jävligt osäkert att köra i mörker nu om lyset kan försvinna när som helst och behöver tips på vad det kan vara innan jag lämnar in bilen till verkstad och låter dom ta reda på det för mina studentpengar.

Tar tacksamt emot hjälp! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2014 · 17 455 Inlägg

Skadar väl inte att mäta spänning på batteri efter start.

Min fundering är tändningslåset. Kanske det släpper matning till förbrukare... Jucka friskt med nyckeln när felet uppstår. Värme är värme. Den ska fungera om nu inte bilen har någon form av ACC vilket känns konstigt på en så pass äldre Golf?

Tjutet skulle kunna betyda slirande fläktrem. Lätt åtgärdat och kanske kan förklara värmeproblemet. Starta bilen och lyft på huven. Alla pinaler som drivs av remmen ska snurra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LVM
3 november 2014 · 20 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Skadar väl inte att mäta spänning på batteri efter start.

Min fundering är tändningslåset. Kanske det släpper matning till förbrukare... Jucka friskt med nyckeln när felet uppstår. Värme är värme. Den ska fungera om nu inte bilen har någon form av ACC vilket känns konstigt på en så pass äldre Golf?

Tjutet skulle kunna betyda slirande fläktrem. Lätt åtgärdat och kanske kan förklara värmeproblemet. Starta bilen och lyft på huven. Alla pinaler som drivs av remmen ska snurra...

Sorry för sent svar!
Du hade rätt i att det va tändningslåset. Märkte det på morgonen efter jag skrev inlägget. Det finns ett läge där elen bryts, och av en ren slump har nyckeln hamnat där vid några tillfällen. Nu fungerar all el hela tiden och dör den vet jag åtminstone vad jag ska göra. smile

Har kollat dom där remmarna som syns på vänstra sidan i motorrummet, dom såg ut att snurra utan problem. Finns det något enkelt sätt att ta testa om det är just fläktremmen? Om den behöver bytas, kan man göra det själv som amatörmekaniker?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2014 · 17 455 Inlägg

LVM skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Skadar väl inte att mäta spänning på batteri efter start.

Min fundering är tändningslåset. Kanske det släpper matning till förbrukare... Jucka friskt med nyckeln när felet uppstår. Värme är värme. Den ska fungera om nu inte bilen har någon form av ACC vilket känns konstigt på en så pass äldre Golf?

Tjutet skulle kunna betyda slirande fläktrem. Lätt åtgärdat och kanske kan förklara värmeproblemet. Starta bilen och lyft på huven. Alla pinaler som drivs av remmen ska snurra...

Sorry för sent svar!
Du hade rätt i att det va tändningslåset. Märkte det på morgonen efter jag skrev inlägget. Det finns ett läge där elen bryts, och av en ren slump har nyckeln hamnat där vid några tillfällen. Nu fungerar all el hela tiden och dör den vet jag åtminstone vad jag ska göra. smile

Har kollat dom där remmarna som syns på vänstra sidan i motorrummet, dom såg ut att snurra utan problem. Finns det något enkelt sätt att ta testa om det är just fläktremmen? Om den behöver bytas, kan man göra det själv som amatörmekaniker?

Byte kan behövas men i första hand kan man spänna remmen själv. Oftast sitter det en "skruv" på generatorn som man lossar en mutter på och sedan spänner ut remmen lite. Då ska den sluta tjuta om detta är problemet. Kan finnas fler orsaker.

Bra att du hittade felet. Men det kommer inte att bli bättre direkt. Byte av tändningslås när du har ett som nyckel passar till ska inte vara toksvårt.

Värmen då? Om elen försvinner gör även värmen det då fläkten lägger av... Annars kan man öppna locket till kylvätskan och fylla på när bilen står på tomgång. Helst ska den stå i uppförsbacke. Varva motorn med jämna mellanrum och kolla nivå. Luft i kylsystemet kallas problemet.

Håll oss uppdaterade!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LVM
7 november 2014 · 20 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

LVM skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Skadar väl inte att mäta spänning på batteri efter start.

Min fundering är tändningslåset. Kanske det släpper matning till förbrukare... Jucka friskt med nyckeln när felet uppstår. Värme är värme. Den ska fungera om nu inte bilen har någon form av ACC vilket känns konstigt på en så pass äldre Golf?

Tjutet skulle kunna betyda slirande fläktrem. Lätt åtgärdat och kanske kan förklara värmeproblemet. Starta bilen och lyft på huven. Alla pinaler som drivs av remmen ska snurra...

Sorry för sent svar!
Du hade rätt i att det va tändningslåset. Märkte det på morgonen efter jag skrev inlägget. Det finns ett läge där elen bryts, och av en ren slump har nyckeln hamnat där vid några tillfällen. Nu fungerar all el hela tiden och dör den vet jag åtminstone vad jag ska göra. smile

Har kollat dom där remmarna som syns på vänstra sidan i motorrummet, dom såg ut att snurra utan problem. Finns det något enkelt sätt att ta testa om det är just fläktremmen? Om den behöver bytas, kan man göra det själv som amatörmekaniker?

Byte kan behövas men i första hand kan man spänna remmen själv. Oftast sitter det en "skruv" på generatorn som man lossar en mutter på och sedan spänner ut remmen lite. Då ska den sluta tjuta om detta är problemet. Kan finnas fler orsaker.

Bra att du hittade felet. Men det kommer inte att bli bättre direkt. Byte av tändningslås när du har ett som nyckel passar till ska inte vara toksvårt.

Värmen då? Om elen försvinner gör även värmen det då fläkten lägger av... Annars kan man öppna locket till kylvätskan och fylla på när bilen står på tomgång. Helst ska den stå i uppförsbacke. Varva motorn med jämna mellanrum och kolla nivå. Luft i kylsystemet kallas problemet.

Håll oss uppdaterade!

Det har inte kommit fler såna skrikande ljud sen jag skrev inlägget. Men får kolla upp det där vid tillfälle.
Vad kan ett byte av tändningslås kosta mellan tummen och pekfingret?

Värmen är fortfarande likadan trots att elen fungerar 100% av tiden. Elen har inte slocknat något mer sen jag upptäckte det läget i tändningslåset. Åkte genom hela stan idag, tog ca 15min och motorn hann alltså bli varm, men ingen kupévärme kom. Släppte av tjejen vid tåget och på vägen hem varvade jag upp till knappt 4000rpm på andra växeln och efter det började värmen komma sakta men säkert. Skumt tycker jag men med tanke på att värmen förra gången jag testade först kom när jag körde i högre hastigheter verkar det som att värmen sätter igång först när jag ligger på höga varv.
Har en läcka någonstans i kylsystemet så jag kör ofta med alldeles för lite vätska, brukar fylla på med jämna mellanrum men har glömt det vid flera tillfällen och då har den varit helt tom men kupévärmen har ändå fungerat bra och motortempen har legat på normal arbetsnivå.
Hade kylarlocket av en stund i samband med att jag fyllde på vätska men då kokade vattnet över, är det normalt? roll

Kanske är rörigt inlägg nu, har precis skrivit tenta i några timmar så min hjärna är som müsli.

Senast redigerat av LVM (7 november 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang