Strömproblem

Mecke
2 november 2014 · 13 Inlägg

Tjenare!
Köpte dessa för en vecka sedan!
http://nmiab.se/slutsteg/1-kanal/gas-pro-20001.html
http://nmiab.se/bashogtalare/12/gas-pro-gpx1244.html

Problemet jag har är att bilen blinkar som en reklamskyllt när man vrider på en massa bas. Alltså lampor halv/helljus blinkar rejält och instrumentpanelen blinkar också mycket.
Har laddat batteriet fullt men med samma resultat
Kabel från steget är kopplat direkt på batteriet då det sitter i bagaget
Tycker inte att jag kan få det att prestera på det sätt jag vill att det ska
Det är kopplat till 1 ohm
Känns lite skit när man betalat den summan för grejjerna och dom funkar lite sådär...
Vad bör man göra för att åtgärda felet?

Senast redigerat av Mecke (2 november 2014)

Mack Forum- och sitemoderator
2 november 2014 · 26 112 Inlägg

Har du ett eller flera batterier?
Vad för batteri/batterier?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mecke
2 november 2014 · 13 Inlägg

Har ett batteri som ligger på 140ah, det är ju några år dock. skulle tro 6 år då bilen är en 2007:a

Mack Forum- och sitemoderator
2 november 2014 · 26 112 Inlägg

Mecke skrev:
Har ett batteri som ligger på 140ah, det är ju några år dock. skulle tro 6 år då bilen är en 2007:a

Visserligen kraftigt batteri, men det kan ju vara så att det helt enkelt inte räcker till, i kombination med ålder.
Dessutom, hur är alla kablar till och från slutsteg och så vidare dimensionerade?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Drönirettab
2 november 2014 · 21 761 Inlägg

Steget kan ju dra en hel del ström om man vrider upp volymen rejält med 1 Ohms belastning, det krävs både kraftig generator och kraftigt batteri för att orka hålla stabil spänning.

Ordinarie batterikablar, speciellt jordkablar, är kanske inte dimensionerade för såna här höga strömmar och kan behöva bytas ut eller fräschas upp. 6 år gammalt batteri kan innebära att det är mycket slitet och har tappat mycket i startströmskapacitet, det går att kolla upp med en belastningstestare. Hör annars med NMIAB om de kan hjälpa till med det där och ge förslag på åtgärder. smile

Vilken bil gäller det?

Mecke
2 november 2014 · 13 Inlägg

är en dodge magnum!
Kablarna från steget är 35mm2 och som sagt från steget direkt till batteriet.
Hur är det man brukar göra när man bygger med 2000 watt? jag menar, det var ju inte så att dom nämnde att bilen kanske inte orkar eller så. ska fråga nmiab om en lösning imorgon också.

Drönirettab
2 november 2014 · 21 761 Inlägg

När jag kollar hos Yourex.se så verkar det vara 140-160 A generator på en sån bil, det innebär (som i många fall när man har hyfsad stereoanläggning) att om du spelar ordentligt högt så måste batteriet hjälpa till att hålla stabil spänning och då krävs fräscht batteri.

Batteriet sitter i skuffen enligt bilder på nätet och då blir kablarna relativt korta, men det är ändå viktigt att jordkabeln har bra kontakt och är kraftig. Plocka loss den kabeln i båda ändar och putsa helt plåtrent, dels i karossen och dels på själva kabelskon. Det är dock ingen nackdel att byta ut jordkabeln till en grövre.

Kika vid generatorn att alla kablar där är fräscha och har bra kontakt, plocka loss och putsa plåtrent i kontaktytor och kabelskor. Eftersom att laddkabeln från generatorn till batteriet borde vara ganska lång så gäller det att den är tillräckligt grov, frågan är om den är det.

Det är väl inte säkert att batteriet är slitet, fast man vet ju inte om det har råkat ut för tex djupurladdningar tidigare och såna saker gör att batterier åldras snabbt. Exempelvis bränslevärmare tär hårt på batterier om den används flitigt och att man kör många korta körningar.

Jag föreslår antingen belastningstest av befintligt batteri eller köpa ett nytt, men om man ska utgå ifrån rekommendationen "1 bra batteri per 1000 WRMS" så bör du även sätta ett extra batteri. smile

Mecke
2 november 2014 · 13 Inlägg

Tack för tipsen!
Men vad gör jordkabeln för skillnad när förstärkaren sitter direkt på batteriet?
Glömde nämna att jag kör som tillfällig lösning från bakhögtalarna hög till lågnivå konverterare från originalstereon.
Hur stor skillnad kan man förvänta sig i ljudets kvalitet och sättet basen arbetar?
Om jag skulle köpa ett nytt batteri måste det vara samma som det jag har nu? 140ah eller skulle man kunna slänga in ett litet vassare på ca 65 eller så som kommer att hjälpa när basen trycker!
Bränslevärmare har bilen inte.

Så om jag skulle kolla kablar och kika på batteri ( vilket som nu skulle passa?) skulle man troligtvis få det att funka?

Också, kan jag mäta mig till hur bra mitt batteri presterar? vad det ska ha för volt med bilen av och bilen på, bilen på när man spelar?

Och som sagt hur stor skillnad kan man förvänta sig med en ny stereo?

Fjong
2 november 2014 · 1 494 Inlägg

Det bästa hade varit att köpa två nya batterier som är likadana då man helst inte ska blanda batterier. Mät spänningen med bilen igång både när du spelar och inte spelar så ser du hur stora spänningsfall du får, helst så ska man ha så lite spänningsfall som möjligt.

Hur stor skillnad det blir med en ny stereo beror ju helt på hur bra original stereon är och hur mycket du vill lägga på en ny, men det kan bli väldigt stor skillnad om du köper en finare stereo.

Drönirettab
2 november 2014 · 21 761 Inlägg

Mecke skrev:
Men vad gör jordkabeln för skillnad när förstärkaren sitter direkt på batteriet?

När slutsteget drar mycket ström så ger ju generatorn också ge mycket ström till batteriet, är batterijordkabeln klen eller har dålig kontakt så blir det spänningsfall mellan kaross och batteriminuspol. smile

lada_power
2 november 2014 · 87 Inlägg

Skulle rekommendera att installera en kondensator smile

Mack Forum- och sitemoderator
2 november 2014 · 26 112 Inlägg

lada_power skrev:
Skulle rekommendera att installera en kondensator smile

Jo för den lär ju hjälpa gigantiskt mycket i det långa loppet.
Ett till batteri är bättre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
lada_power
3 november 2014 · 87 Inlägg

Mack skrev:

lada_power skrev:
Skulle rekommendera att installera en kondensator smile

Jo för den lär ju hjälpa gigantiskt mycket i det långa loppet.
Ett till batteri är bättre.

Nej men den hjälper mot strömspikar (blinkande lampor) , var inte det TS hade problem med?

+ ett agm batteri så blir det nog bra smile

Senast redigerat av lada_power (3 november 2014)

Mack Forum- och sitemoderator
3 november 2014 · 26 112 Inlägg

lada_power skrev:

Mack skrev:

lada_power skrev:
Skulle rekommendera att installera en kondensator smile

Jo för den lär ju hjälpa gigantiskt mycket i det långa loppet.
Ett till batteri är bättre.

Nej men den hjälper mot strömspikar (blinkande lampor) , var inte det TS hade problem med?

Och jag säger fortfarande att ett till batteri är bättre än en kondensator för den uppgiften.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
lada_power
3 november 2014 · 87 Inlägg

Mack skrev:

lada_power skrev:

Mack skrev:

Jo för den lär ju hjälpa gigantiskt mycket i det långa loppet.
Ett till batteri är bättre.

Nej men den hjälper mot strömspikar (blinkande lampor) , var inte det TS hade problem med?

Och jag säger fortfarande att ett till batteri är bättre än en kondensator för den uppgiften.

Såklart måste man ha ett bra batteri men en kondensator urladdar och laddar upp sig mycket snabbare än ett batteri, och kan därför motverka blinkande lampor

Canom
3 november 2014 · 27 Inlägg

Tjena! Har själv fått detta tipset: http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc

Lycka till smile

Mecke
3 november 2014 · 13 Inlägg

Blir nog ett nytt batteri då!
Funderar på vad och hur stort, har ju ett på 140ah just nu går det att kombinera detta med något annat batteri?
Hade ju vart bästa lösningen med det och ett mindre ett på ca 65 ah? som kan hjälpa med spikarna och även när man drar lite tyngre bas under längre tid!

Lonefox Bad music kills good sound
4 november 2014 · 7 241 Inlägg

lada_power skrev:

Mack skrev:

lada_power skrev:

Nej men den hjälper mot strömspikar (blinkande lampor) , var inte det TS hade problem med?

Och jag säger fortfarande att ett till batteri är bättre än en kondensator för den uppgiften.

Såklart måste man ha ett bra batteri men en kondensator urladdar och laddar upp sig mycket snabbare än ett batteri, och kan därför motverka blinkande lampor

En kondensator gör dock mer nytta kopplade till belysningen än stegen för att motverka dipparna.

Att använda en kondensator till steget för detta är som att sätta plåster på en artärblödning. Speciellt idag då batterierna (även syrabatterierna) är såpass mkt bättre än för 20 år sedan då kondensatorn faktiskt gjorde nytta. Mkt för att stegens interna kondensatorbank var för liten big_smile

Dock ger en kondensator andra fördelar som tex. filtrering av strömmen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Fjong
4 november 2014 · 1 494 Inlägg

Mecke skrev:
Blir nog ett nytt batteri då!
Funderar på vad och hur stort, har ju ett på 140ah just nu går det att kombinera detta med något annat batteri?
Hade ju vart bästa lösningen med det och ett mindre ett på ca 65 ah? som kan hjälpa med spikarna och även när man drar lite tyngre bas under längre tid!

Brukar vara populärt att köpa ett litet batteri tex XS power som klarar lämna mkt effekt men ligger på 20Ah elr nått, lätta att placera med smile Men vågar inte ta ställning till om det är den bästa lösningen för dig.

Mecke
4 november 2014 · 13 Inlägg

Har hört att om man kopplar som vanligt (parralelkoppling) och har olika ström styrkor på batterierna kommer ena ligga tomt och ena kommer laddas som vanligt? stämmer detta och hur skall man koppla isåfall?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang