Lite/full gas=samma effekt i växel 4 och fem

Molins
4 november 2014 · 30 Inlägg

När jag gasar i växel fyra och fem är det skit samma om jag gasar pytte lite eller full gas, får näst intill samma effekt med lite gas och gasen i botten. Problemen finns ej i växel 1-3.

Köpte den för ca 1 månad sen, och då hände det mycket mer när man hade gasen i botten på fyran och femman.
Den ändrade beteende över natten efter jag ägt den ca 1 vecka, den hoppade våldsamt som fan en kväll, så parkerade den, igen o sket i att köra vidare, dan efter hoppade den inte men då blev den seg.

Nissan Micra 1,3 gx (1994) 12800 mil.

Precis bytt rotor, fördelar lock och tändstift, ska även byta generator och höger damask, tror inte dessa har någon betydelse dock?

Senast redigerat av Molins (4 november 2014)

Djo
4 november 2014 · 10 157 Inlägg

Ja den orkar väl helt enkelt inte med mera. Inte direkt ett effekt monster du äger en gammal trött micra är inget du kommer göra fart rekord med.

Finns inget mekaniskt fel som kan uppstå för att få en bil att gå på det viset du beskriver det är så dom är.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Molins
4 november 2014 · 30 Inlägg

Köpte den för ca 1 månad sen, och då hände det mycket mer när man hade gasen i botten på fyran och femman, vet att den inte har någon stor och stark motor men är lustigt att den bara helt plötsligt börjar reagerar så.

Djo
4 november 2014 · 10 157 Inlägg

Molins skrev:
Köpte den för ca 1 månad sen, och då hände det mycket mer när man hade gasen i botten på fyran och femman, vet att den inte har någon stor och stark motor men är lustigt att den bara helt plötsligt börjar reagerar så.

Ja hade du skrivit att den helt plötsligt ändrat beteende då hade jag ju inte svarat så men på ditt inlägg verkade det som att du bara tyckte den gick segt allmänt på dom växlarna.

Är ingen micra människa och ej så kunnig om vanliga fel på dom tyvärr. Att en skulle gå just sämre på bara dom två växlarna.

Går den dåligt också eller bara orkeslös på dom växlarna?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Molins
4 november 2014 · 30 Inlägg

Borde nog haft med det i först

Den var seg i allmänhet, men var vitt skit i fördelarlocket/rotorn och tändstiften var dåliga så bytte dem, då blev den mycket bättre i växel 1-3, men inte på växel 4 o 5

Molins
4 november 2014 · 30 Inlägg

Den ändrade beteende över natten efter jag ägt den ca 1 vecka, den hoppade våldsamt som fan en kväll, så parkerade den, igen o sket i att köra vidare, dan efter hoppade den inte men då blev den seg

Djo
4 november 2014 · 10 157 Inlägg

Molins skrev:
Borde nog haft med det i först

Den var seg i allmänhet, men var vitt skit i fördelarlocket/rotorn och tändstiften var dåliga så bytte dem, då blev den mycket bättre i växel 1-3, men inte på växel 4 o 5

Okej hm att det skulle finnas ett fel på motorn som påverkas på just 4an och 5an. Faktiskt något jag ej stöt på förr verkar spännande.

Alltså långsökt som fan men ingen kabel som kan hamna i kläm med växlings länkaget på just 4-5an som gör att du får dålig konstakt mot någon givare ?

Kan faktiskt inte komma på så mycket tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Molins
4 november 2014 · 30 Inlägg

Djo skrev:

Molins skrev:
Borde nog haft med det i först

Den var seg i allmänhet, men var vitt skit i fördelarlocket/rotorn och tändstiften var dåliga så bytte dem, då blev den mycket bättre i växel 1-3, men inte på växel 4 o 5

Okej hm att det skulle finnas ett fel på motorn som påverkas på just 4an och 5an. Faktiskt något jag ej stöt på förr verkar spännande.

Alltså långsökt som fan men ingen kabel som kan hamna i kläm med växlings länkaget på just 4-5an som gör att du får dålig konstakt mot någon givare ?

Kan faktiskt inte komma på så mycket tyvärr.

Får nog kolla närmare på växel låda o allt det när jag har tid. Om du kommer på något annat som kan vara orsaken får du gärna skriva det!
Men tycker det är väldigt lustigt att den ändrar beteende över natten

Djo
4 november 2014 · 10 157 Inlägg

Molins skrev:

Djo skrev:

Molins skrev:
Borde nog haft med det i först

Den var seg i allmänhet, men var vitt skit i fördelarlocket/rotorn och tändstiften var dåliga så bytte dem, då blev den mycket bättre i växel 1-3, men inte på växel 4 o 5

Okej hm att det skulle finnas ett fel på motorn som påverkas på just 4an och 5an. Faktiskt något jag ej stöt på förr verkar spännande.

Alltså långsökt som fan men ingen kabel som kan hamna i kläm med växlings länkaget på just 4-5an som gör att du får dålig konstakt mot någon givare ?

Kan faktiskt inte komma på så mycket tyvärr.

Får nog kolla närmare på växel låda o allt det när jag har tid. Om du kommer på något annat som kan vara orsaken får du gärna skriva det!
Men tycker det är väldigt lustigt att den ändrar beteende över natten

Vist och önskar dig lycka till i sökandet. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
4 november 2014 ·

Bytt bränslefilter?
En av de K11 jag ägt betedde sig liknande, ingen kraft på högre växlar, gick som bäst på lätt belastning med knappt gaspedalen nedtryckt. Böt bränslefilter och sedan gick den prima igen.

Molins
28 november 2014 · 30 Inlägg

Problemet löst, spridare paj

Djo
28 november 2014 · 10 157 Inlägg

Molins skrev:
Problemet löst, spridare paj

Fint att det löste sig smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang