Hjälp elfel och en massa andra fel 740 B230f. bilen dör när den blir varm.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 november 2014 · 5 092 Inlägg

OBS denna tråden började som en topplockspackningsbytartråd men då jag fick så bra respons från alla kunniga så är det en hel rad av vanliga/ovanliga fel på dessa motorer som kommer löpande verkar det som.
Just nu vevaxelgivar knas, start sid 10/11


Sökte inte direkt igenom forumet på liknande trådar, men finns det inte redan kanske det kan vara bra med en tråd för både och i samma? tongue

Men till saken direkt. (händelsen till varför detta ska göras)

Antar att topp packningen är kaputt om bilen går som den ska ena dagen. Upptäckte att expansionskärlet var tomt så fyllde i cirkus 4 liter vatten/glykol. åkte omkring 3 kilometer med bilen för att sedan göra ett oljebyte. köpte olja samt en "motortvätt" man häller i innan oljebytet och den ska köras eller stå på tomgång i 20-30 min.

15 minuter gick innan den hoppa omkring på 3-400 rpm och vitrök som satan. dog efter några sekunders försök att "gasa" upp den så den skulle gå normalt.

Gick ej att rulla igång på dom 20 metrarna ner mot garaget så rullade in den och öppnade oljepåfyllningslocket.

Bolma upp rök/ånga och oljan som man såg i motorn kokade bokstavligen..

När bilen svalnat så tömde jag ur oljan i en vanlig 10 liters hink, varav ca 9.7 liter rann ut ur motorn. så antagligen dom där ca 5 litrarna olja som det ska vara samt mina 4 liter kylvätska antar jag?

Det kan väll mer eller mindre bara vara topp packningen som är pajj?


Motorn har gått 16000 mil och senaste kamremsbytet var vid 10,000 år 2000 så 14 år gammal rem kan man ju byta samtidigt när man ändå ska byta topp packning.

Någon bara som har förslag på vad som hänt? vad som kan ha hänt/blivit skadat i motorn pga dödsfalllet för bilen innan jag kom in i garaget?

Sen till sist.

Hur gör man det lättast/snabbast för att byta båda dessa grejer? finns det några kanon länkar till steg för steg beskrivningar med bilder typ eller liknande? nått man bör tänka på.

Har aldrig gjort några större ingrepp på just motorer. så är lite tveksam till att bara riva isär skiten smile

Kanske klarar mig från att plana toppen eftersom själva bilen inte kokat som vanligt? eller om det kokar i oljan inne i motorn kanske är samma grej? tongue

såhär fint kokade skiten https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-7d6aceec2e98b8aa422ed0e3d5f38a6c.jpg

samt att det var tjock olja upp till toppen på hela oljestickan samt undersidan av locket till påfyllnaden hmm

Senast redigerat av Piratstikin (11 december 2014)

Danne_1977
4 november 2014 · 3 292 Inlägg

Att byta toppackning på en rödblockare borde vara ett av det enklaste ingreppen när det kommer till olika motorer och just toppackningar, inte så mycket som kan gå fel igentligen, göra rent alla packningsytor, se till att packningarna sitter som dom ska och att alla bultar dras i den ordning dom ska samt att du byter toppbultarna åxå. Kanske även kamrem när du endå har den borta.

Vet ej när jag bytte min första packning, men det var på en B21 tror jag och jag var väl runt 10års åldern eller nått sånt, gjort allt själv, direkt noga var jag absolut inte (visste ju inte bättre) men bilen gick i många år efter bytet.

Inget att vara skraj för... bara att planera noga om du känner dig osäker.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 november 2014 · 5 092 Inlägg

känns ju faktiskt lite bättre smile har beställt topp packning samt kamrem men inget annat. tror du man klarar sig från att ta isär iallafall grenröret? dom bultarna är mer rundrostiga än på en bil som gått 40000 mil i ren salt.

Sen just kamremmen är ju lite kinkig vad jag förstått? lär ha nå specalverktyg som har en siffer betäckning istället för att heta typ hammare, samt att det är så super duper noga med att kuggarna hamnar exakt igen? tongue

finns typ topp bultar osv på biltema eller lär man beställa sån? sen kanske det går att följa en hayenes rep handbok för båda dessa grejer i värsta fall?

Mack Forum- och sitemoderator
4 november 2014 · 26 149 Inlägg

Förlåt men..hittade du inte en enda tråd om topplockspackningsbyte på en B230F i forumet..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 november 2014 · 5 092 Inlägg

Mack skrev:
Förlåt men..hittade du inte en enda tråd om topplockspackningsbyte på en B230F i forumet..?

kollade som sagt inte speciellt mycket. såg någon rätt långt upp om just det, men kändes ändå inte att det var dom svaren jag sökte? plus att just det var på 940, samma motor eller ej kan/vet jag inget om kanske just själva bytet sen av själva händelsen som gjorde att jag "ANTAR" att det är topp packningen som är pajj om det inte kan vara något annat?

Sen vill jag inte "ta över" en annan aktiv tråd för att fråga om mina problem/frågor smile

Känns denna överflödig så får någon ansvarig ta bort frågan.

Danne_1977
5 november 2014 · 3 292 Inlägg

Piratstikin skrev:
känns ju faktiskt lite bättre smile har beställt topp packning samt kamrem men inget annat. tror du man klarar sig från att ta isär iallafall grenröret? dom bultarna är mer rundrostiga än på en bil som gått 40000 mil i ren salt.

Sen just kamremmen är ju lite kinkig vad jag förstått? lär ha nå specalverktyg som har en siffer betäckning istället för att heta typ hammare, samt att det är så super duper noga med att kuggarna hamnar exakt igen? tongue

finns typ topp bultar osv på biltema eller lär man beställa sån? sen kanske det går att följa en hayenes rep handbok för båda dessa grejer i värsta fall?

Ja du kan slippa ta lös grenröret o låta det följa med toppen av, men lossa dom tre muttrarna på avgasröret som fäster mot grenröret.

Ja det är noga att remmen sitter på rätt kugg.

Nja biltema har nog inte sånna grejer som bultar till toppen, ring på bilbolaget o kolla med dom, tror ej dom kan kostar så mycket, 5 hundra kanske, har faktiskt ingen aning för det är minst 10år sen jag köpte några sånna bultar sist.

Rephandbok är faktiskt riktigt bra tycker jag, står mycket bra info där om hur man reparerar, och du behöver en momentnycken åxå för bultarna ska du sen dra inifrån och ut med momentet 20Nm och sen 60Nm och sen vinkeldragning 90 grader... googla detta för att vara säker. Är väl inte jätte supernoga men försök att följa vad som står i rephandbok eller på nätet.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
simlar
5 november 2014 · 5 525 Inlägg

Topplocksbultarna går att återanvända upp till 5ggr såvida dem inte sträckt sig för mycket. Har för mig det står i haynes-böckerna vad som är max tillåtna längd.
Men är ju alltid en bra idé att byta bultar, kostar runt 500kr för en sats.

Håller med Danne_1977, en rephandbok är en väldigt bra investering. Vill man inte köpa en helt ny så finns t.ex begagnade Haynes-böcker för runt hundringen.
Finns även många guider på hur man reparerar allt möjligt på 700-serien ute på internet med tydliga bilder och instruktioner.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
nixon89 klabbarpan
5 november 2014 · 3 041 Inlägg

Man kan mäta bultarna. Finns en maximal tolerans på dem. Ett tips angående haynes böckerna. Kolla närmsta bibliotek smile låna bocken oh kopiera de sidorna du behöver wink förövrigt ett väldigt simpelt ingrepp. Toppen bör förövrigt mätas så den är rak.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Danne_1977
5 november 2014 · 3 292 Inlägg

Jag har en sånt rephandbok som jag haft mycket nytta av... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Piratstikin 2015 Dbakuten.
5 november 2014 · 5 092 Inlägg

Tack för alla svar & lugnande svar tongue har en sån bok i garaget jag kan låna så det är nog lugnt. fick även tag på en vän i går som helt enkelt sa VÄLDIGT ENKELT ATT BYTA. Så han ska fixa eller hjälpa mig i helgen tongue så nu ska det nog lösa sig. hatar allt som heter motorer när man knappt vet vad delarna i/på motorn heter tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 november 2014 · 5 092 Inlägg

kan ju säga att det slutade såhär.. https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-342ad84e5a402120e11a0f6b0a74488a.jpg

Inget vanligt problem kanske? var olja eller någon form av gegga i hela motorn och insug och överallt. topp packningen var hel, inga sprickor eller liknande i toppen så hu fan kom vattnet in i oljan? eller kan det vara pga trycket i motorn när oljan satt igen filter & pump?

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-b5f3e2942dcfc87561b04dcfbc4ddf49.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-5ad99b3019f8c6666d904d73d888d0aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-9cfa17297574115e1f4369a80a9d1f75.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-ad117f759d58126877caf6785d41ffde.jpg

var så tjock att det nästan inte ens kunde rinna igenom en tratt gjord av en pet flaska yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-ff0fb516bf6e3f89fe36be8a05eb0a2e.jpg

Danne_1977
8 november 2014 · 3 292 Inlägg

Du det där ser absolut inte bra ut kan jag lova...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 november 2014 · 5 092 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Du det där ser absolut inte bra ut kan jag lova...

nej det var därför vi plocka ur motorn så vi kunde göra rent sumpen och allt sånt. tvättade allt med diesel tills det tillslut försvann, har spolat rent insuget, slangar osv osv med högtryck ovh rengöringsmedel, sedan torkat för hand och med tryckluft så nu är det bara veven som ska fin tvättas lite till i morgon.

ny sotningssatts köptes nyss så det blir nya packningar överallt.

Ska mäta toppen oxå så den inte är skev. är den inte skev så måste det vart något pga oljan som gjort att motorn sugit in vatten i oljan väll?

vände man oljefiltret upp och ner så kom inte en enda droppe ut ur filtret eftersom det var så tjockt tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 november 2014 · 5 092 Inlägg

loppen var ju fina iallafall https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-98dc57254758b666e558bf2de45b5bcd.jpg

Mack Forum- och sitemoderator
8 november 2014 · 26 149 Inlägg

Piratstikin skrev:
kan ju säga att det slutade såhär.. http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-342ad84e5a402120e11a0f6b0a74488a.jpg

Inget vanligt problem kanske? var olja eller någon form av gegga i hela motorn och insug och överallt. topp packningen var hel, inga sprickor eller liknande i toppen så hu fan kom vattnet in i oljan? eller kan det vara pga trycket i motorn när oljan satt igen filter & pump?[/url][/url]

Man ska ha olja i motorn..inte O'boy! Haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Equium
8 november 2014 · 356 Inlägg

Shiiit, aldrig sett något liknande tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 november 2014 · 5 092 Inlägg

haha eller hur. inte jag heller och ingen av mina mekar assistenter heller tongue helt sinnes att motorn ens gått tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 november 2014 · 5 092 Inlägg

16000 mil kan vara totalt skit.. så det kanske var för att vara sant tongue

BudgetDunkaren Osponsrad
8 november 2014 · 1 631 Inlägg

Jääääääävlar ! När va den oljan bytt senast smile Herregud !

Det där va nog rekord i klett !

Men som sagt är inte toppen skev och du bytar allt som är i behov av byte så rullar bilen många mil till wink

Lycka till wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 november 2014 · 5 092 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
Jääääääävlar ! När va den oljan bytt senast smile Herregud !

Det där va nog rekord i klett !

Men som sagt är inte toppen skev och du bytar allt som är i behov av byte så rullar bilen många mil till wink

Lycka till wink

Haha ja säker gör 14 år sen när kamremmen böts :p köpte en sotningssatts nu som sagt så blir nya packningar överallt och noga rengjorda prylar innan montering. Ska mäta toppen I morgon och hålla tummarna smile behöver den planas kan man ju isåfall lika gärna göra det rejält och kasta i en värre kam smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang