Hjälp elfel och en massa andra fel 740 B230f. bilen dör när den blir varm.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 december 2014 · 5 092 Inlägg

kyngas skrev:
Ska sitta en liten frysplugg i de hålet

Okej. Hur/varför har den åkt ur? Samt hur får man tillbaka en sån? Är det gänget i hålet eller ja, är det bara att plugga igen?

En slang till värmepaketet var varm och en var kall. Hade bra glykol i för ca 20 minus och det var ca 1 plus ute i natt.

Spolade rent kylsystemet i går och råkade fylla det lite väl fullt om det kan ha blivit nå övertryck eller nått?  Eller vad händer om man fyller för mycket?

simlar
8 december 2014 · 5 524 Inlägg

Piratstikin skrev:

kyngas skrev:
Ska sitta en liten frysplugg i de hålet

Okej. Hur/varför har den åkt ur? Samt hur får man tillbaka en sån? Är det gänget i hålet eller ja, är det bara att plugga igen?

En slang till värmepaketet var varm och en var kall. Hade bra glykol i för ca 20 minus och det var ca 1 plus ute i natt.

Spolade rent kylsystemet i går och råkade fylla det lite väl fullt om det kan ha blivit nå övertryck eller nått?  Eller vad händer om man fyller för mycket?

Varför den åkt ur kan vara att det varit dåligt med glykol i kylsystemet och vattnet har då fryst och tryckt ur frostpluggen. Frostpluggarna är ju för att skydda topplock och motorblock från att spricka.
Annars kan det vara att kylarlocket på expansionskärlet inte fungerar som det ska så det blir för högt tryck i kylsystemet.

Det är inte gängat utan pluggen är bara inknackad/pressad i. Bara att plugga igen.

Fyller man för mycket kan det bli för högt tryck i kylsystemet och då kan man trycka ut frostpluggar, trycka sönder kylaren, trycka sönder värmepaketet, spränga kylarslangar och spränga expansionskärl.
Beror på vad i kylsystemet som ger med sig först vid för högt tryck.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
10 december 2014 · 5 092 Inlägg

Hej. nu kommer nästa problem. fattar inte hur en volvo kan få så många problem på en och samma gång.

Var ute och åkte igår kanske 3-4 mil utan problem. åkte nyss ca 3 kilometer och handlade, när jag skulle åka hem igen så började bilen bli skum som fan.

den går på tomgång men såfort jag gasar så vill den dö. trycker jag gasen i botten så sten dör det, jag får sitta och pumpa snabbt och lite på gasen för att få upp den i kanske 1500-2000rpm och då går det att slira iväg på kopplingen och sen när den väl gå så kan jag ju varvstoppa den utan problem, men såfort den är nere i tomgång ca 8-900rpm och jag ska försöka åka iväg så dummar den sig.

Poffar lite i avgasröret oxå samt när man startar bilen så poffar det till lite.

Är ju heelt otroligt hur man kan ha sån otur med bilar

Henkix
10 december 2014 · 6 737 Inlägg

låter typ som min bil beter sej om man kopplar ur lmm. kolla den samt felkoder

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Piratstikin 2015 Dbakuten.
10 december 2014 · 5 092 Inlägg

Henkix skrev:
låter typ som min bil beter sej om man kopplar ur lmm. kolla den samt felkoder

Har ju nån sådär felkodsläsare som nå lampor ska blinka i under huven. Kanske kan testa med den?

Ska ta en kika innan jobbet imorgon men har ni eller nån nå mer förslag så kör hårt smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 december 2014 · 3 730 Inlägg

Piratstikin skrev:

Henkix skrev:
låter typ som min bil beter sej om man kopplar ur lmm. kolla den samt felkoder

Har ju nån sådär felkodsläsare som nå lampor ska blinka i under huven. Kanske kan testa med den?

Ska ta en kika innan jobbet imorgon men har ni eller nån nå mer förslag så kör hårt smile

Ja det är ingen dum idé

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
10 december 2014 · 5 092 Inlägg

Startar när den är kall men ju varmare motorn blir så ju sämre går skiten.

nu dog den 30 meter hemmifrpn och startar bara till efter ca 5 min avstängd men dog efter några sekunder igen hmm

Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 december 2014 · 5 092 Inlägg

Testade låta den stå ute i kanske 30 minuter, då startade den och gick prima på tomgång. lyckades gasa upp den i lite varv så jag kunde ta mig dom sista metrarna hem. gasar jag nu så bluddrar den och sen varvas upp, blir den lite varmare så går den sämre. ska demontera en soppaslang i morgon innan insuget & se s det kommer bensin när den har "dött" annars kanske hallgivaren/vevaxelgivaren som är samma pryl va? testa byta den kanske? har en från gamla motorn. samt kan det vara värt att byta hela fördelaren osv?smile

simlar
11 december 2014 · 5 524 Inlägg

Brukar oftast vara vevaxelgivaren (om du har givare på svänghjulet) eller hallgivaren (om du har givaren i fördelaren).
Felet visar sig genom att antingen är bilen helt död eller så dör den så fort givaren blir varm. Vanligtvis visar sig en dålig tändgivare genom att motorn dör när den blir varm, sällan bilen är stendöd pga dålig givare.

Senast redigerat av simlar (11 december 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 december 2014 · 5 092 Inlägg

simlar skrev:
Brukar oftast vara vevaxelgivaren (om du har givare på svänghjulet) eller hallgivaren (om du har givaren i fördelaren).
Felet visar sig genom att antingen är bilen helt död eller så dör den så fort givaren blir varm. Vanligtvis visar sig en dålig tändgivare genom att motorn dör när den blir varm, sällan bilen är stendöd pga dålig givare.

ah. trodde det var samma grej då samma saker kom upp när jag googlade.

Men har en sån där magnet givare på svänghjulet.

har en från gamla motorn så kan ju rätt lätt testa byta den då.
tändgivare, vad är det och vart sitter den? som nu skulle den antagligen starta direkt när den stått hela natten och jag skulle säkert komma en kilometer eller 2, sen skulle den bara gå sämre och sämre på gasen tills den slutligen dör helt och vägrar starta. låter den kallna några minuter så kan man starta den en sväng igen..

Men ska kanske bara prova som första steg att byta vevaxelgivaren då? smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 december 2014 · 5 092 Inlägg

Skulle ta min gamla vevaxelgivare i dag och byta. tog bort den som satt på 940 motorn och i kontakten stod det siffran 4, och i min gamla kontakt stod det siffran 2. är det helt olika givare eller spelar den siffran ingen roll?

ska strax lägga till en bild på min gamla från 740in )som skruvfästet såklart är trasigt på)
Samt den från nya motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-3b70090443548a24964a2f04670e4357.jpg

Senast redigerat av Piratstikin (11 december 2014)

simlar
11 december 2014 · 5 524 Inlägg

Piratstikin skrev:

simlar skrev:
Brukar oftast vara vevaxelgivaren (om du har givare på svänghjulet) eller hallgivaren (om du har givaren i fördelaren).
Felet visar sig genom att antingen är bilen helt död eller så dör den så fort givaren blir varm. Vanligtvis visar sig en dålig tändgivare genom att motorn dör när den blir varm, sällan bilen är stendöd pga dålig givare.

ah. trodde det var samma grej då samma saker kom upp när jag googlade.

Men har en sån där magnet givare på svänghjulet.

har en från gamla motorn så kan ju rätt lätt testa byta den då.
tändgivare, vad är det och vart sitter den? som nu skulle den antagligen starta direkt när den stått hela natten och jag skulle säkert komma en kilometer eller 2, sen skulle den bara gå sämre och sämre på gasen tills den slutligen dör helt och vägrar starta. låter den kallna några minuter så kan man starta den en sväng igen..

Men ska kanske bara prova som första steg att byta vevaxelgivaren då? smile

Tändgivare är alltså samlingsnamnet, tänkte att jag skulle spara lite tid istället för att skriva vevaxelgivare/hallgivare.

Många kallar vevaxelgivaren för hallgivare men det är inte korrekt då vevaxelgivaren är en så kallad VR-givare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 december 2014 · 5 092 Inlägg

simlar skrev:

Piratstikin skrev:

simlar skrev:
Brukar oftast vara vevaxelgivaren (om du har givare på svänghjulet) eller hallgivaren (om du har givaren i fördelaren).
Felet visar sig genom att antingen är bilen helt död eller så dör den så fort givaren blir varm. Vanligtvis visar sig en dålig tändgivare genom att motorn dör när den blir varm, sällan bilen är stendöd pga dålig givare.

ah. trodde det var samma grej då samma saker kom upp när jag googlade.

Men har en sån där magnet givare på svänghjulet.

har en från gamla motorn så kan ju rätt lätt testa byta den då.
tändgivare, vad är det och vart sitter den? som nu skulle den antagligen starta direkt när den stått hela natten och jag skulle säkert komma en kilometer eller 2, sen skulle den bara gå sämre och sämre på gasen tills den slutligen dör helt och vägrar starta. låter den kallna några minuter så kan man starta den en sväng igen..

Men ska kanske bara prova som första steg att byta vevaxelgivaren då? smile

Tändgivare är alltså samlingsnamnet, tänkte att jag skulle spara lite tid istället för att skriva vevaxelgivare/hallgivare.

Många kallar vevaxelgivaren för hallgivare men det är inte korrekt då vevaxelgivaren är en så kallad VR-givare.

aha, ja den verkar ha ett par namn tongue

givaren till svänghjulet har jag bara sagt jämt tongue

men jag lär nog skaffa en ny eftersom den inte sitter fast. min gamla alltså då fästet med skruven är borta hmm
Hoppas innerligt att det är den nu då den ska säljas på söndag och det är en hel del annat jag lär fixa innan dess.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 december 2014 · 5 092 Inlägg

Jaha, testade byta tändgivare nu. bilen startade och jag körde den varm i går kväll utan några symptom.

Idag när jag skulle starta så kördes den på startmotorn kanske 30-40 sek innan den slutligen startade och gick som den skulle. kom till garaget ett par kilometer hemmifrån sen väl där så kom det tillbaka. går superfint på tomgång och om man varvar på den lite, men från tomgång och jag trycker på gasen så vill den dö.

Kan det vara nå med luft/bränsle?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 december 2014 · 5 092 Inlägg

UPDATE!

Såg nu när det var mört att en jordkabel som ska sitta uppe i topplocket låg emot tändkabeln som går in under fördelaren, när man gasade till så vart det nå kortis då det gnistrade lite, flyttade kabeln och hängde bort den och nu funkar den prima igen smile

Henkix
12 december 2014 · 6 737 Inlägg

skönt! smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Catoxxo
13 december 2014 · 324 Inlägg

Piratstikin skrev:
UPDATE!en jordkabel som ska sitta uppe i topplocket... flyttade kabeln och hängde bort den...

Gör det ordentligt istället. Jordflätan ska sitta på en ventilkåpepinnbult och anslutas till torpedväggen med en skruv.

Senast redigerat av Catoxxo (13 december 2014)

Piratstikin 2015 Dbakuten.
13 december 2014 · 5 092 Inlägg

Catoxxo skrev:

Piratstikin skrev:
UPDATE!en jordkabel som ska sitta uppe i topplocket... flyttade kabeln och hängde bort den...

Gör det ordentligt istället. Jordflätan ska sitta på en ventilkåpepinnbult och anslutas till torpedväggen med en skruv.

den sitter där den ska & har ingen skruv eller liknande att fästa den i på torpedväggen. kollade länge och väl, men den sitter kanon nu iallafall smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang