Hjälp elfel och en massa andra fel 740 B230f. bilen dör när den blir varm.

xXSammy
22 november 2014 · 6 570 Inlägg

På den motorn kröktes 1ans vevstake, ventilerna gick av och kolven gick i ca 37 bitar. smile

Men är lagren påväg så hiva bilen eller motorn.

De/Dem
volvo-93
22 november 2014 · 625 Inlägg

Jo toppen är gjord i aluminium och det klarar inte så mycket som gjutjärn. Du köpte väl en ny toppackning nu senaste gången du monterade toppen? en del är så dumma som använder samma packning 2 gånger.

Senast redigerat av volvo-93 (22 november 2014)

volvo-93
22 november 2014 · 625 Inlägg

Malheus det finns alltid ett litet knackande ljud från b230 motorerna vid kall motor då det brukar vara kolvbultarna och det är ingen fara standard fel på dom. Sen när oljekylda kolvarna kom på 940 så blev dom tysta sen.

Senast redigerat av volvo-93 (22 november 2014)

Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 november 2014 · 5 092 Inlägg

volvo-93 skrev:
Jo toppen är gjord i aluminium och det klarar inte så mycket som gjutjärn. Du köpte väl en ny toppackning nu senaste gången du monterade toppen? en del är så dumma som använder samma packning 2 gånger.

ja alltså den jag köpte till förra vändan klängde jag i nu så den var igång typ 30 sek? smile har en ny igen så det får väll kastas i tongue

Mack Forum- och sitemoderator
22 november 2014 · 26 149 Inlägg

Det här måste vara en av dom längsta trådarna för ett byte av en packning och en kamrem..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
NSS207
22 november 2014 · 514 Inlägg

Du ska ha cred som orkat med allt detta, lättast hade helt ärligt varit att byta motorn när ni ändå hade ur den smile Du kan garanterat få tag på en för en 500ing smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 november 2014 · 5 092 Inlägg

NSS207 skrev:
Du ska ha cred som orkat med allt detta, lättast hade helt ärligt varit att byta motorn när ni ändå hade ur den smile Du kan garanterat få tag på en för en 500ing smile

ja det säger alla, men det bästa jag hittar nu är en topp för 600 spänn tongue

Skulle bytt den då igentligen men hoppades givetvis att det skulle vart felet tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 november 2014 · 5 092 Inlägg

Mack skrev:
Det här måste vara en av dom längsta trådarna för ett byte av en packning och en kamrem..

haha ja hade det bara vart det så skulle den nog blivit mycket kortare

volvo-93
23 november 2014 · 625 Inlägg

Så på med den toppen med ny packning så måste det bli tätt tycker jag, men du bör skaffa andra toppbultar också för du har väl använt dom 2-3 gånger eller?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 november 2014 · 5 092 Inlägg

volvo-93 skrev:
Så på med den toppen med ny packning så måste det bli tätt tycker jag, men du bör skaffa andra toppbultar också för du har väl använt dom 2-3 gånger eller?

Yes är 2a gången jag monterar dessa nu. hört att man kan ha dom upp till 5ggr om man kontrollmäter dom? vissa säger att samma alltid funkar men dom kostar typ 20:-st så kan ju vara vettigt att byta smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 november 2014 · 3 730 Inlägg

Piratstikin skrev:
Vad är detta??

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2318572

Går till kolkanistern ihop med slangen brevid

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
nixon89 klabbarpan
23 november 2014 · 3 041 Inlägg

Går till egr ventilen skulle jag tro. Angående toppbultarna så kan du mäta sträckningen på dem. Men givetvis enklast att byta dem.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 november 2014 · 5 092 Inlägg

DiwraZ skrev:

Piratstikin skrev:
Vad är detta??

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2318572

Går till kolkanistern ihop med slangen brevid

Men vad för slang ska sitta i i kanistern då? Alla slangar därifrån sitter där i men bara en går till insuget.

Sen slangen vet jag inte heller vart tusan den ska gå till. Är till vevhusventilationen iallafall. Blir ett sjukt tryck i motorn nu.


Olja i expansionskärlet, vatten i oljan, och kladd än upp på oljestickan.

Vet dan i te vad felet är nu.. hmm verkar läcka  och vara stopp någonstans

jaka54
23 november 2014 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det vimlar ju av B230F motorer! När jag var på skroten sist (både i Sollentuna, Enköping, Odensala  och i Kungsåra så finns ett tiotal  Volvo 740. Bara att skruva loss en motor!

LocKtar Herr
23 november 2014 · 1 722 Inlägg

volvo-93 skrev:
Men det är smidigt och byta en topp med wink

Tydligen inte:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 november 2014 · 5 092 Inlägg

ja på kungsåra tar dom väll 1000:- för en motor helt utan kringuntrustning. men inga garrantier på att den funkar.

Tror att om man ska ha en helt komplett så slutar det nog på en 3000 ca. dock så har jag ju all övrig utrustning men vill inte chansa att köpa en som är pajj tongue

Har hivat ur skiten i dag igen så nu blir det en annan motor. så förhopningsvis är problemet löst tongue

volvo-93
24 november 2014 · 625 Inlägg

Om du ska byta motor så kan du köpa en 940 motor med oljekylda kolvar det är så mycket bättre tystlåtna motorer så in i helvete, tror dom kom vid 1994 smile Jag vet iallafall att det sitter på B230fd så en sådan kan du köpa men du får plocka bort EGR skiten på den sen är det inga problem smile

Senast redigerat av volvo-93 (24 november 2014)

Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 november 2014 · 5 092 Inlägg

volvo-93 skrev:
Om du ska byta motor så kan du köpa en 940 motor med oljekylda kolvar det är så mycket bättre tystlåtna motorer så in i helvete, tror dom kom vid 1994 smile Jag vet iallafall att det sitter på B230fd så en sådan kan du köpa men du får plocka bort EGR skiten på den sen är det inga problem smile

passar rakt av med elen och allt? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang