Köra på E85 i bensinbil.

Danne_1977
9 november 2014 · 3 292 Inlägg

Castwebb skrev:

Danne_1977 skrev:

Castwebb skrev:
Jaha, har någon testat detta eller? Kommer det hända eller inte? Jag känner bara att det kan vara kul att försöka experimentera lite inom detta ämne.
Är det av intresse att jag följer upp reaktionerna och effekterna på bilen under tiden jag trycker in mer och mer etanol?
PS. Jag bor strax söder om Göteborg och här blir sällan -20 runt -5 är väll normalt på vintern så förhoppningsvis kan jag få igång bilen bra då åxå.
Sen så startar bilen lättare nu än tidigare då jag endast körde på bensin.

Japp jag har testat detta då jag hade en hyrbil Volvo V70 av 2007år model som gick att köra på E85, denna var byggd för detta och således åxå mappad för det.. antar jag.

Tankade E85 och det var på vintern, kan säga att i -10 så blev den rejält svår att få igång, detta började redan vid nån kallgrad bara. -18 var den stendöd.. gick absolut inte att få igång. Så nånstans där vid -15 kanske det var stopp.

Med motorvärmare, inga problem.

En polare hade en Volvo 850 eller nått liknande, körde på E85, gick relativt på sommaren, men redan vid 0 grader så började det bli trögt att starta, -10 var det stendött.

Din hyrbil var ju en flexifuel som går att köra på etanol. Min är en bil gjord för bensin så det är inte alls samma sak.
Va allt inom detta ämnet är negativt!!!

Enligt min åsikt finns det ännu inte en biltillverkare som verkligen har lyckats tillverka en bra E85 bil, skulle så vara fallet så skulle nog fler faktiskt köra på E85, självklart gör många det redan men många klagar åxå över det pga olika problem osv, tror dessutom att allt fler väljer dieselbilar.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
simlar
9 november 2014 · 5 525 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Castwebb skrev:

Danne_1977 skrev:

Japp jag har testat detta då jag hade en hyrbil Volvo V70 av 2007år model som gick att köra på E85, denna var byggd för detta och således åxå mappad för det.. antar jag.

Tankade E85 och det var på vintern, kan säga att i -10 så blev den rejält svår att få igång, detta började redan vid nån kallgrad bara. -18 var den stendöd.. gick absolut inte att få igång. Så nånstans där vid -15 kanske det var stopp.

Med motorvärmare, inga problem.

En polare hade en Volvo 850 eller nått liknande, körde på E85, gick relativt på sommaren, men redan vid 0 grader så började det bli trögt att starta, -10 var det stendött.

Din hyrbil var ju en flexifuel som går att köra på etanol. Min är en bil gjord för bensin så det är inte alls samma sak.
Va allt inom detta ämnet är negativt!!!

Enligt min åsikt finns det ännu inte en biltillverkare som verkligen har lyckats tillverka en bra E85 bil, skulle så vara fallet så skulle nog fler faktiskt köra på E85, självklart gör många det redan men många klagar åxå över det pga olika problem osv, tror dessutom att allt fler väljer dieselbilar.

Problemet med "flexifuel"-bilar är att det är motorer som är optimerade för körning på bensin och sedan har dem gjort det bästa dem kan för att det ska gå att köra bilen på etanol.
Helt bakvänt enligt mig, bättre bygga en motor som är optimerad för etanol och sedan göra det bästa för att möjliggöra körning på bensin.

Eller ännu bättre, bygga med en dieselmotor som grund som t.ex BSR Saaben. Drar samma om inte t.o.m mindre bränsle än dieselmotorn den är byggd på vid körning på E95.

Artikel från Teknikens Värld om BSR Saaben:
http://teknikensvarld.se/bsr-visar-saab … ol-130728/

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Xuri One Man Clan
9 november 2014 · 4 287 Inlägg

vid 6300 mil konverterad jag min s60 till e85... har kört ett par månader på bara e85, några med blandning å några med ren bensin... bilen har gått 9500 mil nu å den fungerar som den ska.... tror jag har kört upp närmare 2 kubik e85...  har för övrigt inte ens bytt bränslefilter.... att de skulle lösa upp så pass mycke, mja....

kör heller inte med någon typ av tillsatsmedel...

Senast redigerat av Xuri (9 november 2014)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Gizmojohan
9 november 2014 · 3 295 Inlägg

Saab biopower funkar hur bra som helst. Startar i -25 utan motorvärmare med etanol i tanken.

Senast redigerat av Slave_joe (9 november 2014)

caromania Forummoderator
9 november 2014 · 9 296 Inlägg

dawwe skrev:
2:Etanolen är aggressiv mot bränsleslangar, är slangarna inte etanolanpassade kan de lösas upp med alla bekymmer det kan medföra.

Detta anses väl numera vara en seglivad myt spridd av de som inte ville att etanolen skulle få fäste "back in the days"? Etanol är egentligen mycket skonsamt mot plast och gummi till skillnad från t ex bensin.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Castwebb
10 november 2014 · 116 Inlägg

Andyy90 skrev:

Castwebb skrev:

Danne_1977 skrev:

Japp jag har testat detta då jag hade en hyrbil Volvo V70 av 2007år model som gick att köra på E85, denna var byggd för detta och således åxå mappad för det.. antar jag.

Tankade E85 och det var på vintern, kan säga att i -10 så blev den rejält svår att få igång, detta började redan vid nån kallgrad bara. -18 var den stendöd.. gick absolut inte att få igång. Så nånstans där vid -15 kanske det var stopp.

Med motorvärmare, inga problem.

En polare hade en Volvo 850 eller nått liknande, körde på E85, gick relativt på sommaren, men redan vid 0 grader så började det bli trögt att starta, -10 var det stendött.

Din hyrbil var ju en flexifuel som går att köra på etanol. Min är en bil gjord för bensin så det är inte alls samma sak.
Va allt inom detta ämnet är negativt!!!

Negativt? Du gör ju inte någonting rätt och har antagligen inte en aning om hur det påverkar din motor utan du litar blint på att ditt styrsystem mappar om sig självt.. jadu.. vart är det positiva?

Jag tror att det kan hjälpa till att ställa om sig lite. Och vad vet du om vad som är rätt och fel? Ingen verkar ju veta om hur detta påverkar en omappad bil eftersom alla "VET" att motorn kan haverera eller skadas på det ena eller andra sättet.
Det positiva är att jag testar rakt av på min bil för att vi alla skall få veta hur det kommer att påverka en orörd bensinbil att köra på e85!

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Castwebb
10 november 2014 · 116 Inlägg

dawwe skrev:
Jag börjar med att säga att jag är absolut ingen "etanol-expert". Däremot har jag en fråga: Vad är ditt syfte med att köra på etanol? Vill du få lägre bränslekostnad? Högre effekt?

Som bekant(?) så drar bilen typ 35-40% mer med etanol än med "vanilg bensin". Det finns flera "fördelar" med etanol, speciellt om den används i bilar vilka INTE är avsedda/anpassade efter etanol.

1:Som det redan nämnts så blir de i regel "trögstartade" vid lite lägre temp. "Motorlampan" KAN tändas (verkar även gälla etanolanpassade bilar, tex en Volvo V50 1.8F som kördes på bensin lääänge, sen tankade vi etanol o då tändes "motorlampan" rätt omgående. Försöket gjordes om efter att lampan släckts, samma sak hände igen. Därefter kördes den bara på bensin...).
2:Etanolen är aggressiv mot bränsleslangar, är slangarna inte etanolanpassade kan de lösas upp med alla bekymmer det kan medföra.
3:Etanol "brinner" med högre temp, du får högre temp i förbränningen, får den dessutom för lite bränsle ja då lever man farligt nära ett eventuellt haveri, tex en "sprucken ventil" som någon råkat ut för.
4:Etanol har sämre smörjegenskaper än bensin.
5:Etanol förorenar oljan mer, tätare oljebyten rekommenderas.
6:Etanol binder fukt/vatten, med allt vad det kan resultera i...

Det finns säkert andra som kan fylla på med fler fördelar etanolen ger, det var iaf dessa jag kom på "på rak arm"... Görs det rätt, dvs en komplett etanol-konvertering (anpassade slangar, större spridare, mappning mm) så får man klart högre effekt, lär ju vara därför en hel del "vråltrimmade" turbobilar kör just på etanol

Jag börjar med att säga att jag är absolut ingen "etanol-expert"!!!
Nämen tjena... det är ju just detta som jag vill att alla skall få en annan syn på då mitt mål som tidigare nämnt är att endast kunna tanka e85 i en bensinbil.
och det med att slangar måste bytas är bullshit! Läs detta bensin vs etanoltest!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273851
Jag vill bara ställa en fråga till dig dawwe? du inleder med at säga att du inte är en etanolexpert men ändå har du  flera punkter som du då "tror"? är rätt? är det så jag skall tolka det?

Med denna tråd och med mina tester på min bil så vill testa om det kommer att gå att köra på e85 på en orörd bensinbil. men jag skall vara ärlig att säga att det är inte så kul nu längre att försöka och att dela med mig av vad jag kommer fram till och hur min bil reagerar/fungerar under detta testet då alla är EXPERTER och vet allt om detta och säger att det inte är bra, men ändå har ingen bra svar på vad som kommer hända utan vad som kanske kan hända? ärligt talat kan vi inte bara lämna detta till ni som verkligen vet till 100% vad som händer om man nu som jag sakta går över till e85 via blandning rätt i tanken?

Läs här och beundra:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273851
http://www.etanol.nu/html/faq-e85.htm

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Castwebb
10 november 2014 · 116 Inlägg

Slave_joe skrev:
Saab biopower funkar hur bra som helst. Startar i -25 utan motorvärmare med etanol i tanken.

caromania skrev:

dawwe skrev:
2:Etanolen är aggressiv mot bränsleslangar, är slangarna inte etanolanpassade kan de lösas upp med alla bekymmer det kan medföra.

Detta anses väl numera vara en seglivad myt spridd av de som inte ville att etanolen skulle få fäste "back in the days"? Etanol är egentligen mycket skonsamt mot plast och gummi till skillnad från t ex bensin.

Now we´ll talking big_smile!

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
dawwe ...has left the building...
10 november 2014 · 4 474 Inlägg

Castwebb: Är allt man läser på webben sant? Är du mer ute efter glada tillrop i stil med "Härligt, go for it!? Jag förstår inte riktig vitsen med din tråd om du bara är ute efter "positiva tillrop". Har tanken slagit dig *tada* att bränsleslangarna i din bil är desamma som monterades i fabrik för typ 10 år sedan? Eller har du ens tänkt tanken att nyare bränsleslangar har kanske-kanske en ANNAN gummiblandning än den som var allmänt använd kring millenieskiftet då etanol inte(?) fanns att tanka på mackarna?

Senast redigerat av dawwe (10 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
10 november 2014 · 4 474 Inlägg

Jag tror inte att jag har 100% rätt, utan snarare så vill jag påstå att det ligger en hel del sanning i mina påståenden, även om det inte är HELA sanningen så klart. Gör vad du vill med infon.

Senast redigerat av dawwe (10 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Castwebb
10 november 2014 · 116 Inlägg

dawwe skrev:
Castwebb: Är allt man läser på webben sant? Är du mer ute efter glada tillrop i stil med "Härligt, go for it!? Jag förstår inte riktig vitsen med din tråd om du bara är ute efter "positiva tillrop". Har tanken slagit dig *tada* att bränsleslangarna i din bil är desamma som monterades i fabrik för typ 10 år sedan? Eller har du ens tänkt tanken att nyare bränsleslangar har kanske-kanske en ANNAN gummiblandning än den som var allmänt använd kring millenieskiftet då etanol inte(?) fanns att tanka på mackarna?

Hej du. Nej allt man läser är absolut inte sant, men det finns så mycket som är negativt och att det gör motorn, bränslesystem, pumpen, spridarna mm dåligt av etanol. jag vill bara med denna tråden att vi tsm skall ta fram sina bästa erfarenheter med olika ideér och tankar för att komma till slag för om det är möjligt att gå ifrån ren bensin till ren etanol (E85) utan någon konvertering mm.
jag vill heller inte starta något krig, anklaga, trycka ner eller göra påhopp på någon av garagets medlemmar kommentarer inom detta ämne utan med allas kunskap och tankar kring hur detta är möjligt.

NU TILL ALLA!!!
Jag vill minska på komentarer där detta kommer medföra att jag kommer att börja tveka till min tro på att detta kanske kommer att fungera. ju mer positivt vi slänger upp i tråden desto bättre blir den och desto mer kan vi alla få ut av den!
Tack på förhand // Johan alias Castwebb

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
torpis Forummoderator
10 november 2014 · 10 572 Inlägg

Castwebb skrev:
ju mer positivt vi slänger upp i tråden desto bättre blir den och desto mer kan vi alla få ut av den!
Tack på förhand // Johan alias Castwebb

Nej där har du FEL! Varför ska vi har en glorifieringstråd där vi saxar bort allt negativt eller för den delen sanningsenligt.

Ta det nu lugnt och andas in och ut ett par gånger.  Du förespråkar ivrigt att köra en bil på ett drivmedel den inte är byggd för.

Du har hittat nackdelar i kallstartsegenskaperna vilket främst sliter på ditt batteri, startmotor och samvete. Samvetet eftersom miljöpåverkat är extrem vid dina kallstarter.

Sen menar du att bilen går bättre, det gör den för den går så snålt att bränslet brinner för fort och för varmt vilket på sikt kommer smälta din motor.  Många klarar sig på ren förskräckelse eftersom man ofta väljer att "konvertera" sina gamla häckar med väldigt låg effekt från början.

Du bör vända på hela biffen och sluta prata om att köra bil på fel bränsle och verkligen sätta dig in i hur det fungerar och gör en riktigt konvertering. Din Saab har ett mappningsbart sprut redan i original och du borde verkligen lära dig hur man justerar där. Först då kan vi ta dig på allvar, för det du bubblat om hitintills är bara dumdristigt.

Det finns dessutom redan extremt många trådar likt denna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
dawwe ...has left the building...
10 november 2014 · 4 474 Inlägg

Lyssna på Torpis han om någon borde veta "till 100%" då hans bil är etanol(?) konverterad o trimmad "en aning"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Danne_1977
10 november 2014 · 3 292 Inlägg

Castwebb skrev:

dawwe skrev:
Castwebb: Är allt man läser på webben sant? Är du mer ute efter glada tillrop i stil med "Härligt, go for it!? Jag förstår inte riktig vitsen med din tråd om du bara är ute efter "positiva tillrop". Har tanken slagit dig *tada* att bränsleslangarna i din bil är desamma som monterades i fabrik för typ 10 år sedan? Eller har du ens tänkt tanken att nyare bränsleslangar har kanske-kanske en ANNAN gummiblandning än den som var allmänt använd kring millenieskiftet då etanol inte(?) fanns att tanka på mackarna?

Hej du. Nej allt man läser är absolut inte sant, men det finns så mycket som är negativt och att det gör motorn, bränslesystem, pumpen, spridarna mm dåligt av etanol. jag vill bara med denna tråden att vi tsm skall ta fram sina bästa erfarenheter med olika ideér och tankar för att komma till slag för om det är möjligt att gå ifrån ren bensin till ren etanol (E85) utan någon konvertering mm.
jag vill heller inte starta något krig, anklaga, trycka ner eller göra påhopp på någon av garagets medlemmar kommentarer inom detta ämne utan med allas kunskap och tankar kring hur detta är möjligt.

NU TILL ALLA!!!
Jag vill minska på komentarer där detta kommer medföra att jag kommer att börja tveka till min tro på att detta kanske kommer att fungera. ju mer positivt vi slänger upp i tråden desto bättre blir den och desto mer kan vi alla få ut av den!
Tack på förhand // Johan alias Castwebb



Nej men nu tror jag väl, varför ska vi bara sitta och trycka bort fakta som är i allra högsta grad relevant för ditt projekt bara för att du ska bli glad och känna att det skulle vara mindre riskfyllt att påbörja detta ? Alla fakta ligger ju på bordet och är det mer negativt än positivt så betyder det kanske att du borde sakta upp lite och fundera, kanske läsa på lite och tänka till en aning, tycker du inte det ? Här i livet måste man lära sig att ta kritik även om den är dålig, detta beror oftast på att man kanske tänker fel eller inte riktigt har insikt i hur saker funkar, ta man till sig kritiken och tips och råd på rätt sätt så bidrar ju detta till att du kanske får till det bättre nästa gång. Påbörja ett projekt med att konvertera din bil istället så kommer du få massa bra tips och råd då detta varit uppe här i detta super fantastiskt bra forum många många gånger, finns dessutom massa trådar om detta redan. Jag är ingen etanolexpert men vet så pass iaf att det du tänker göra nu, det kommer på lite sikt inte alls att funka så bra som du tänkt dig.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
10 november 2014 · 3 292 Inlägg

torpis skrev:

Castwebb skrev:
ju mer positivt vi slänger upp i tråden desto bättre blir den och desto mer kan vi alla få ut av den!
Tack på förhand // Johan alias Castwebb

Nej där har du FEL! Varför ska vi har en glorifieringstråd där vi saxar bort allt negativt eller för den delen sanningsenligt.

Ta det nu lugnt och andas in och ut ett par gånger.  Du förespråkar ivrigt att köra en bil på ett drivmedel den inte är byggd för.

Du har hittat nackdelar i kallstartsegenskaperna vilket främst sliter på ditt batteri, startmotor och samvete. Samvetet eftersom miljöpåverkat är extrem vid dina kallstarter.

Sen menar du att bilen går bättre, det gör den för den går så snålt att bränslet brinner för fort och för varmt vilket på sikt kommer smälta din motor.  Många klarar sig på ren förskräckelse eftersom man ofta väljer att "konvertera" sina gamla häckar med väldigt låg effekt från början.

Du bör vända på hela biffen och sluta prata om att köra bil på fel bränsle och verkligen sätta dig in i hur det fungerar och gör en riktigt konvertering. Din Saab har ett mappningsbart sprut redan i original och du borde verkligen lära dig hur man justerar där. Först då kan vi ta dig på allvar, för det du bubblat om hitintills är bara dumdristigt.

Det finns dessutom redan extremt många trådar likt denna.

+1... skulle inte kunna säga det bättre själv.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
baumii
10 november 2014 · 98 Inlägg

Köp dig själv en lambda mätare, koppla in och tanka E85 och se hur dina värden blir. Gasa ur den ordentligt så ser du säkert att den kommer gå fruktansvärt snålt, vilket inte är speciellt bra.

Har själv byggt en turbo bil som går på E85, Bensin motor från början. kan säga att den gick som en potta skit med orginal styrsystem och E85, och då var det monterat grejjer för att ställa in bränsle osv. Gick inte så bra för det, mappat styrsystem för e85 och den går kanon smile

Senast redigerat av baumii (10 november 2014)

VirreEriksson
10 november 2014 · 1 301 Inlägg

Mappa om bilen så kommer de gå kanon!
Kör själv min Saab 9000 aero -96 på ren E85 sedan 1500mil tillbaka, utan problem. Dock utbytta bränsleledningar samt tankar alltid ned redline si.
Positivt är helt klart högre effektuttag

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
10 november 2014 · 1 163 Inlägg

Castwebb skrev:

Andyy90 skrev:

Castwebb skrev:

Din hyrbil var ju en flexifuel som går att köra på etanol. Min är en bil gjord för bensin så det är inte alls samma sak.
Va allt inom detta ämnet är negativt!!!

Negativt? Du gör ju inte någonting rätt och har antagligen inte en aning om hur det påverkar din motor utan du litar blint på att ditt styrsystem mappar om sig självt.. jadu.. vart är det positiva?

Jag tror att det kan hjälpa till att ställa om sig lite. Och vad vet du om vad som är rätt och fel? Ingen verkar ju veta om hur detta påverkar en omappad bil eftersom alla "VET" att motorn kan haverera eller skadas på det ena eller andra sättet.
Det positiva är att jag testar rakt av på min bil för att vi alla skall få veta hur det kommer att påverka en orörd bensinbil att köra på e85!

Har kört på e85 i 4 av de bilarna jag haft.. så ja jag vet på ett ungefär vad som händer.. jag har även varit med och mappat 2 av mina egna bilar på både bensin och etanol.. därav ser man hur mycket mer etanol man faktiskt behöver, medans du har "autotune" styrsystem.. wink  Etanol är ingenting nytt och de som vill använda det kan ganska enkelt hitta vad de bör göra innan de konverterar.. eftersom jag vet att du kommer fråga vad man ska göra så kan jag börja göra en liten lista nu direkt...  Detta är ju lite beroende på vad det är för bil och hur gammal/mil den gått..

Bränslefilter
Större bränslepump/ som gärna tål e85 bättre
byte av slang tur/retur vid behov och kolla över armaturen vad den är gjord av
etanolhaltsgivare
Spridar byte vid behov/rengörning
styrsystem/mappning

Sedan kan man få byta mer/mindre grejer beroende på vilken bil man väljer att göra detta på.

~Andy~
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
10 november 2014 · 1 163 Inlägg

Andyy90 skrev:

Castwebb skrev:

Andyy90 skrev:
Negativt? Du gör ju inte någonting rätt och har antagligen inte en aning om hur det påverkar din motor utan du litar blint på att ditt styrsystem mappar om sig självt.. jadu.. vart är det positiva?

Jag tror att det kan hjälpa till att ställa om sig lite. Och vad vet du om vad som är rätt och fel? Ingen verkar ju veta om hur detta påverkar en omappad bil eftersom alla "VET" att motorn kan haverera eller skadas på det ena eller andra sättet.
Det positiva är att jag testar rakt av på min bil för att vi alla skall få veta hur det kommer att påverka en orörd bensinbil att köra på e85!

Har kört på e85 i 4 av de bilarna jag haft.. så ja jag vet på ett ungefär vad som händer.. jag har även varit med och mappat 2 av mina egna bilar på både bensin och etanol.. därav ser man hur mycket mer etanol man faktiskt behöver, medans du har "autotune" styrsystem.. wink  Etanol är ingenting nytt och de som vill använda det kan ganska enkelt hitta vad de bör göra innan de konverterar.. eftersom jag vet att du kommer fråga vad man ska göra så kan jag börja göra en liten lista nu direkt...  Detta är ju lite beroende på vad det är för bil och hur gammal/mil den gått..

Bränslefilter
Större bränslepump/ som gärna tål e85 bättre
byte av slang tur/retur vid behov och kolla över armaturen vad den är gjord av
etanolhaltsgivare
Spridar byte vid behov/rengörning
styrsystem/mappning

Sedan kan man få byta mer/mindre grejer beroende på vilken bil man väljer att göra detta på.

Såg att du inte tyckte man behövde byta slangar.. Varför man byter slangarna på mestadels äldre bilar är för att bensin är väldigt "smutsigt" och det bildas avlagringar på slangar som sedan lossnar när du tankar i e85 och täpper igen både filter och spridare.. vissa har tur och klarar sig utan problemen andra rensar spridarna 10 gånger innan de bytar slangarna..

Senast redigerat av Andyy90 (10 november 2014)

~Andy~
Castwebb
10 november 2014 · 116 Inlägg

torpis skrev:

Castwebb skrev:
ju mer positivt vi slänger upp i tråden desto bättre blir den och desto mer kan vi alla få ut av den!
Tack på förhand // Johan alias Castwebb

Nej där har du FEL! Varför ska vi har en glorifieringstråd där vi saxar bort allt negativt eller för den delen sanningsenligt.

Ta det nu lugnt och andas in och ut ett par gånger.  Du förespråkar ivrigt att köra en bil på ett drivmedel den inte är byggd för.

Du har hittat nackdelar i kallstartsegenskaperna vilket främst sliter på ditt batteri, startmotor och samvete. Samvetet eftersom miljöpåverkat är extrem vid dina kallstarter.

Sen menar du att bilen går bättre, det gör den för den går så snålt att bränslet brinner för fort och för varmt vilket på sikt kommer smälta din motor.  Många klarar sig på ren förskräckelse eftersom man ofta väljer att "konvertera" sina gamla häckar med väldigt låg effekt från början.

Du bör vända på hela biffen och sluta prata om att köra bil på fel bränsle och verkligen sätta dig in i hur det fungerar och gör en riktigt konvertering. Din Saab har ett mappningsbart sprut redan i original och du borde verkligen lära dig hur man justerar där. Först då kan vi ta dig på allvar, för det du bubblat om hitintills är bara dumdristigt.

Det finns dessutom redan extremt många trådar likt denna.

Du har tolkat mig fel, jag menar ju mer positivt vi skriver i tråden ju mer får vi ut av tråden och ju mer kunskap kan man lära sig av detta!
Men har du gått över ifrån att köra en bil som är gjord för bensin på 100% etanol utan någon konvertering? 
Om det nu är sanning i det jag tycker är negativt varför har inte 1 enda testat detta eller att man inte kan hitta någon som testat detta som man kan läsa om?!
Jag lägger ner detta nu och kör mitt race för mig själv då det totalt spårat ut.
Jag kommer däremot att skriva i ett pm till den som gärna vill följa mitt resultat!!!

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang