Köra på E85 i bensinbil.

dawwe ...has left the building...
17 november 2014 · 4 474 Inlägg

Simlar: Intressant. De allra flesta bilarna verkar mer eller mindre fungera som vanligt. Vid 100% E85 verkar det  vara som så att flertalet får kallstartsbekymmer, av varierande grad. Så då får man väl krypa till korset o säg: Castwebbs bil kommer troligen fungera tillfredsställande på E85, sen om den tar skada eller inte återstår att se, men det verkar som att eventuella allvarligare biverkningar dröjer X antal tusen mil...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Danne_1977
17 november 2014 · 3 292 Inlägg

En sak bara.. WOW vad det pratas om saker som inte ens är relevanta i förhållande till tråden, vad TS bil kommer dra med E85 i tanken lär väl ska märkas, ja om bilen nu kommer funka vill säga. Ja det är ju bara min åsikt så klart.

Sen tror jag att.. eller jag vet att kör man på E85 så kommer den dra mer, har ingen siffra exakt på hur mycket mer eftersom det i allra högsta grad är individuellt beroende på många olika faktorer, en av dom lär vara vilken typ av bil det handlar om.

Vi får invänta TS nu och se om han har några uppgifter om hur långt han kommit med sitt projekt, jag känner mig lite nyfiken på hur det går...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Castwebb
17 november 2014 · 116 Inlägg

simlar skrev:

Castwebb skrev:

dawwe skrev:
Vad menar du med att "köra den på etanol utan konvertering"? Betyder det att bilen skall förflytta sig framåt, hjälpligt, ett tag iaf? Eller betyder det att bilen skall fungera normalt under normala driftsbetingelser? Eller menar du att testet är "framgångsrikt" o bekräftar att man kan köra på E85 utan konvertering om din bil fortfarande fungerar någorlunda efter säg 15 fulla tankar med etanol? Sen att den inte går som den skall kvittar...Du får gärna definiera vad som är "framgångsrikt" enligt dig, men även hur ett "misslyckande" kan se ut? O jag är tämligen säker på att du är inte den första som gör ett sådant här "test", eller jo kanske den första som gör det på en Saab 900 2.0T Talladega. Den enda myten du garanterat kommer spräcka är "Vad är 1500 för bärgning och 7500 för en bil, det är en struntsumma som är värd att testa med för att kolla om det går."

Kör hårt med testet, o glöm inte bort att hålla oss underrättade, o även delge dina erfarenheter och vilka slutsatser du drar. Lycka till! smile

Du är säker på att någon innan mig har gjort ett sånt här test? Skicka länken till den som gjort det då så kan jag sluta med detta!  Men jag har sökt och ej hittat någon som gjort det och skrivit något om det så därför gör jag det!
Sen ber jag dig att sluta vara så enormt negativt till allt. Nästan alla kommentarer du skrivit här är negativa!

http://etanol.nu/forum/viewforum.php?f= … 75143b2478
Bara att läsa

Tackar :-D

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
torpis Forummoderator
17 november 2014 · 10 572 Inlägg

dawwe skrev:
Vid 100% E85 verkar det  vara som så att flertalet får kallstartsbekymmer, av varierande grad.

Vad händer när bilen inte startar? Man öser in mer och mer soppa. Den startar ju för att bränslet inte brinner, inte för att det inte kommer in bränsle.

Man surar ner motorn helt och till slut är det så mycket bensin i motorn att den tänder.

Överskottet av etanol trycks delvis ner förbi kolvringarna ner i oljan, där fyller man på mer och mer etanol.

Bensin består av många olika prylar som dunstar och sticker iväg vid lite olika temperaturer, men etanol är bara sig själv. Vad händer den dagen Hen kör lite längre och oljan plötsligt blir över 78,37grader?  Etanolen börjar koka i oljan och då kommer ALLT på en gång.

Det finns så mycket nackdelar med att köra på etanol så det är inte sant. Ändå envisas folk med att ge sig in på det spåret.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
17 november 2014 · 10 572 Inlägg

simlar skrev:

dawwe skrev:
AeroMackan: Med mindre tändning menar du "lägre tändning" antar jag? Har för mig att "etanol" är ett stabilare bränsle (högre oktantal) samt "brinner" snabbare o allt detta gör att man kan ha mer aggresiv (högre) tändning, dvs närmare ÖD? Eller är jag ute o cyklar*haha*?

Aggressivare tändning är längre före ÖD. Det heter ju förtändning, mera förtändning = aggressivare tändning.

Jag tror bägge cyklar haha.

Etanol har ett högre oktantal och är mer spikningsmotståndskraftigt än bensin. Jag vet inte om det brinner fortare, men att det automatiskt ger ett motsvarande högre tändläge är inget nytt.

Att enbart byta till E85 och mappa in bränslekurvan ger alltså mer effekt utan att pilla på tändläget. Sen kan man höja tändläget ännu mera eftersom bränslet inte spikar, men generellt såall man nog inte lägga sig högre än på bensin om man inte har riktigt bra koll på vad man gör.

Bensin består av många olika delar som sagt i föregående inlägg. De antänder vid lite olika temperaturer och spikar alltså lite till och från även innan det är för sent. Etanol är fortfarande bara sig själv och när det spikar så blir det bara en spik, sen för man plocka delar i en pappkartong.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Castwebb
29 november 2014 · 116 Inlägg

Nu har jag precis kört slut en tank med 80% etanol och 20% bensin, jag märker väl inte direkt att den är speciellt svårstartad,  går väl 1-2 varv extra max.
Den känns dock något sämre innan jag får upp laddtrycket lite, den går som om man skulle ge 40-50% av gaspådraget.

Annars går den precis som på bensin. Skall tanka 100% etanol (e85) imorgon och så ser vi hur det går :-)

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
torpis Forummoderator
29 november 2014 · 10 572 Inlägg

Castwebb skrev:
Annars går den precis som på bensin.

Arrogant rackare du var...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Castwebb
29 november 2014 · 116 Inlägg

torpis skrev:

Castwebb skrev:
Annars går den precis som på bensin.

Arrogant rackare du var...

Ja jag bryr mig inte så mycket om när andra trycker ner eller säger att det inte kommer fungera utan att jag gör det jag bestämt mig för, sen får det bli som det vill Haha!

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
dawwe ...has left the building...
29 november 2014 · 4 474 Inlägg

Låt mig gissa...Eftersom du går över till E85 "gradvis" med förhoppning om att bilen skall adaptera efter det nya bränslet till 100% så är det faktiskt som så att även du, som förare, blir mindre mottaglig för att märka skillnaderna eftersom de kommer mjukt/gradvis. Enda gången du verkligen kommer uppleva skillnaden är när något går sönder, eller om bilen hackar, dör eller vägrar starta. Det vore intressant att efter att du kört säg 10 tankar på 100% E85, gå tillbaka till BF95/BF98, förslagsvis med en "nollställning" av styrboxen innan. Jag gissar på att du kommer märka markant skillnad...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Danne_1977
29 november 2014 · 3 292 Inlägg

Castwebb skrev:
Nu har jag precis kört slut en tank med 80% etanol och 20% bensin, jag märker väl inte direkt att den är speciellt svårstartad,  går väl 1-2 varv extra max.
Den känns dock något sämre innan jag får upp laddtrycket lite, den går som om man skulle ge 40-50% av gaspådraget.

Annars går den precis som på bensin. Skall tanka 100% etanol (e85) imorgon och så ser vi hur det går :-)

Det är ju just grejerna runt omkring detta projektet som diskuterats väldigt hårt och inte igentligen så mycket om bilen kommer funka eller inte, förutom svårstartad och sånna saker. Det råder inga tvivel om att det går att köra vissa bilar på E85.. sen om motorn smälter ner från insidan och ut eller när bränslepumpar går sönder och andra vitala delar går sönder, då kommer du att märka: Oj då.. det var visst inte så bra att köra på E85 ... det var ju kanske kul så länge det varade.. typ.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Xuri One Man Clan
29 november 2014 · 4 287 Inlägg

dawwe skrev:
Låt mig gissa...Eftersom du går över till E85 "gradvis" med förhoppning om att bilen skall adaptera efter det nya bränslet till 100% så är det faktiskt som så att även du, som förare, blir mindre mottaglig för att märka skillnaderna eftersom de kommer mjukt/gradvis. Enda gången du verkligen kommer uppleva skillnaden är när något går sönder, eller om bilen hackar, dör eller vägrar starta. Det vore intressant att efter att du kört säg 10 tankar på 100% E85, gå tillbaka till BF95/BF98, förslagsvis med en "nollställning" av styrboxen innan. Jag gissar på att du kommer märka markant skillnad...

Dawwe, jag brukar hålla med dig å dina svar i min tystnad..  Detta var dock ett av dom bästa jag har sett dig skriva smile

De är precis som du skriver på min kärra... å den är "riktigt" optimerad...

Kör jag ren 98 å byter till ren e85 märker jag "stor" skillnad... men kör jag ren multifuel å går över till ren e85 känner jag knappt någon skillnad... förutom att den slutar skjuta skott i avgasystemet å biljäfeln knappt startar vid 10 +...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
torpis Forummoderator
30 november 2014 · 10 572 Inlägg

Castwebb skrev:

torpis skrev:

Castwebb skrev:
Annars går den precis som på bensin.

Arrogant rackare du var...

Ja jag bryr mig inte så mycket om när andra trycker ner eller säger att det inte kommer fungera utan att jag gör det jag bestämt mig för, sen får det bli som det vill Haha!

Ja, det säger jag inget om, men du laddar på med egna slutsatser som är felaktiga.  Skiter du in när du får korrekt information så är du inte bara arrogant utan även korkad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
dawwe ...has left the building...
30 november 2014 · 4 474 Inlägg

Torpis: Vissa kan lära av andras misstag, medan andra måste lära sig genom att begå samma misstag igen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Demmpa
30 november 2014 · 329 Inlägg

går finfint att köra på e85, men man gör ju ingen större vinst på att köra enbart på det?
bensinen är det fett i (olja) alltså..
men etanolen är ju ren sprit, man kan ju testa sig fram om man vill,

köp lite bensin och etanol, ta en tesked till varje och tänd eld på dom, nu e min fråga, vilken brinner längst?

självklart att det kan ta med slagg och skit i slangarna med, finns även bränslepumpar som inte orkar trycka ut etanolen då den inte har samma motstånd dom bensinen därför går pumpen tyngre,
så den kan skada en del saker ja.

personligen så kör jag själv på 20-e85/80-bensin i min men ändåbig_smile

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
torpis Forummoderator
30 november 2014 · 10 572 Inlägg

Demmpa skrev:
personligen så kör jag själv på 20-e85/80-bensin i min men ändåbig_smile

Modigt i en V70 D5...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
valle22 Smidd i rostigt stål
30 november 2014 · 933 Inlägg

Min Golf 3:a -97 är det inget direkt problem med ren E85 men vissa saker har jag märkt:

Under sommarn är det inga bekymmer att köra på 100% E85, inga startproblem men en liten tendens att rycka när man gasar fullt. Inget har hänt att det förstört bränsle-ledningar eller motorn.

När det kryper ner mot +5C har jag provat med 10% bensin och då har det inte varit problem att starta eller den ryckt vid fullgas.

Summan är att jag haft en betydligt mindre bränslekostnad per månad och lika mycket mil som tidigare...
Det är min erfarenhet jag kan dela med mig i E85 disskutionen

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Dr_struts
30 november 2014 · 1 861 Inlägg

valle22 skrev:
Min Golf 3:a -97 är det inget direkt problem med ren E85 men vissa saker har jag märkt:

Under sommarn är det inga bekymmer att köra på 100% E85, inga startproblem men en liten tendens att rycka när man gasar fullt. Inget har hänt att det förstört bränsle-ledningar eller motorn.

När det kryper ner mot +5C har jag provat med 10% bensin och då har det inte varit problem att starta eller den ryckt vid fullgas.

Summan är att jag haft en betydligt mindre bränslekostnad per månad och lika mycket mil som tidigare...
Det är min erfarenhet jag kan dela med mig i E85 disskutionen

Rycket du känner är din motor som håller på att dö ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
30 november 2014 · 1 163 Inlägg

Dr_struts skrev:

valle22 skrev:
Min Golf 3:a -97 är det inget direkt problem med ren E85 men vissa saker har jag märkt:

Under sommarn är det inga bekymmer att köra på 100% E85, inga startproblem men en liten tendens att rycka när man gasar fullt. Inget har hänt att det förstört bränsle-ledningar eller motorn.

När det kryper ner mot +5C har jag provat med 10% bensin och då har det inte varit problem att starta eller den ryckt vid fullgas.

Summan är att jag haft en betydligt mindre bränslekostnad per månad och lika mycket mil som tidigare...
Det är min erfarenhet jag kan dela med mig i E85 disskutionen

Rycket du känner är din motor som håller på att dö ^^

Japp.. testa gasa lite oftare så kommer du nog få byta motor snart.. wink

~Andy~
torpis Forummoderator
1 december 2014 · 10 572 Inlägg

valle22 skrev:
Min Golf 3:a -97 är det inget direkt problem med ren E85 men vissa saker har jag märkt:

Under sommarn är det inga bekymmer att köra på 100% E85, inga startproblem men en liten tendens att rycka när man gasar fullt. Inget har hänt att det förstört bränsle-ledningar eller motorn.

När det kryper ner mot +5C har jag provat med 10% bensin och då har det inte varit problem att starta eller den ryckt vid fullgas.

Summan är att jag haft en betydligt mindre bränslekostnad per månad och lika mycket mil som tidigare...
Det är min erfarenhet jag kan dela med mig i E85 disskutionen

Ni som åker runt så här, kör ni med oljenivån på minimum, på 4st reservhjul, oförsäkrat och alltud utan bilbälte också?

För olja är ju dyrt, reservdäcken smalare och rullar lättare, försäkring och bilbälte behövs ju bara om man tänkt krocka.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
HereComesTrouble Livsnjutare
1 december 2014 · 1 707 Inlägg

torpis skrev:

valle22 skrev:
Min Golf 3:a -97 är det inget direkt problem med ren E85 men vissa saker har jag märkt:

Under sommarn är det inga bekymmer att köra på 100% E85, inga startproblem men en liten tendens att rycka när man gasar fullt. Inget har hänt att det förstört bränsle-ledningar eller motorn.

När det kryper ner mot +5C har jag provat med 10% bensin och då har det inte varit problem att starta eller den ryckt vid fullgas.

Summan är att jag haft en betydligt mindre bränslekostnad per månad och lika mycket mil som tidigare...
Det är min erfarenhet jag kan dela med mig i E85 disskutionen

Ni som åker runt så här, kör ni med oljenivån på minimum, på 4st reservhjul, oförsäkrat och alltud utan bilbälte också?

För olja är ju dyrt, reservdäcken smalare och rullar lättare, försäkring och bilbälte behövs ju bara om man tänkt krocka.

Snacka om behov att hävda sig!
Din attityd är under all kritik!

Sluta sprid myter och låt dom prova istället.

Sen kanske man inte ska slänga sten i glashus när man åker runt i en S40 själv?
Tänker på att undvika dyra saker..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang