740 turbo problem!

turbosunken
8 november 2014 · 59 Inlägg

Har ett problem med min turbokonverterade 740. Det är alltså en turbo konverterad b230f som "hackar" och går allmänt dåligt, men när man stänger av den och startar den direkt igen så är den pigg och går kanon i typ 2-4sek sen blir det likadant igen. Sitter original b230f spridare på den, och laddet har jag ställt ner till 0.3 men går likadant endå. hmm

Glesmark
8 november 2014 · 1 938 Inlägg

Går den dåligt på tomgång efter 2-4 sekunder också?
Ett sånt bonnabygge vet jag inte vad jag skall rekommendera dig till att göra, du kanske ska byta till en turbostyrbox, spridare och lmm osv tillhörande turbomodellen.

turbosunken
9 november 2014 · 59 Inlägg

okej, den går lite mer ojämt efter 2-4sek på tomgången

Tampongpunkarn
9 november 2014 · 786 Inlägg

Skicka bilder tack, kan ju va så Turbon är kaputt.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
turbosunken
9 november 2014 · 59 Inlägg

Bilder på vad?
Turbo har jag nyss bytt från en original 13c till en air60 snurra!

Tampongpunkarn
9 november 2014 · 786 Inlägg

Tänkte när de var Turbokonventerad så kan det ibland finnas folk som lägger på någon gammal snurre.

Se över Spridarna så dem ej jävlas. Du har väl en fungerande Lamba? Har den gått bra då? Eller blev den så efter Konventeringen?

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
turbosunken
9 november 2014 · 59 Inlägg

Köpte den konverterad och då gick den någorlunda bra, men nu på senaste tiden har den börjat gå extremt dåligt, lambdan har jag inte provat att mäta upp

Dr_struts
10 november 2014 · 1 861 Inlägg

Kolla lambdan! Vad kör du på för soppa och bränsletryck?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
turbosunken
10 november 2014 · 59 Inlägg

okej, kör vanlig blyfri 95 och 3bar i soppatryck

Dr_struts
10 november 2014 · 1 861 Inlägg

turbosunken skrev:
okej, kör vanlig blyfri 95 och 3bar i soppatryck

års modell? vad för spridare kör du med? Låter som att det är en trött soppa pump som inte pallar hålla trycket uppe typ...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
turbosunken
10 november 2014 · 59 Inlägg

Dr_struts skrev:

turbosunken skrev:
okej, kör vanlig blyfri 95 och 3bar i soppatryck

års modell? vad för spridare kör du med? Låter som att det är en trött soppa pump som inte pallar hålla trycket uppe typ...

det är original b230f spridare, men ska inhandla t5 spridare i veckan!

turbosunken
10 november 2014 · 59 Inlägg

årsm vet jag inte riktigt efter som motorn är från 240, men styrboxarna är från 740 original, 88a

Senast redigerat av turbosunken (10 november 2014)

Dr_struts
10 november 2014 · 1 861 Inlägg

Ja ditt problem är ju att du inte får soppa så fort han bygger ladd det är ju helt säkert...

Du lär ha tag på turbo boxar så du inte spikar sönder motorn! Kolla dina stift och se hur dom ser ut...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
turbosunken
10 november 2014 · 59 Inlägg

Den har aldrig spikat förut, det har den börjat med nu på sista tiden! Så det räcker altså inte med större spridare och en btr, kanske även kompsänka?

Dr_struts
10 november 2014 · 1 861 Inlägg

Hur vet du att den inte har spikat? tongue

Du kan åka med typ 0.6 bar i ladd lätt med turbo boxar och turbo spridare utan att kompsänka men du måste ha boxar som förstår vad som händer... Nu är inte motorn van vid tvångmatning och klarar inte att fetta på tillräckligt mycket när laddet kommer utan går snålt och i värstafall spikar... Turbo boxarna har en helt annan tändnings kurva och bränsle mapp... Har du någon koll på lambdat när du kör? tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
turbosunken
10 november 2014 · 59 Inlägg

Har aldrig hört att den har spikat iallafall, har ingen bredbandlambda så har ingen kolla på det!

Zwudda Refined
10 november 2014 · 1 770 Inlägg

Kollat kompen i motorn?

Dr_struts
11 november 2014 · 1 861 Inlägg

turbosunken skrev:
Har aldrig hört att den har spikat iallafall, har ingen bredbandlambda så har ingen kolla på det!

Man hör inte när det spikar, har du tur känner du det och då är det en stor spikning... tongue

Kolla tändstiften bättre BBL finns inte smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
turbosunken
11 november 2014 · 59 Inlägg

Okej, får göra det

turbosunken
18 november 2014 · 59 Inlägg

Bytte spridare till orangea t5 och satte dit en btr. Så nu går den som den ska tills den surar ner sig då den får för mycket soppa istället, så va ska jag göra åt det? större lmm?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang