Polisen sa jag skulle på ombes

Aero96
9 november 2014 · 56 Inlägg

Tja! Jag blev stoppad av polisen i torsdag och dom gjorde fordonskontroll. Dom hittade 2 fel, board på rutan och att batteriet inte satt fast bra. Dom sa att jag ska få ett brev om att jag ska in på ombesiktning.
Då är min fråga, menar dom allvar? Alla jag känner som har fått ombes har alltid fått något papper på plats, men jag fick inget. Det har heller inte kommit något brev.
vad tror ni?

Saab 9-5 "Aeron" (2004)
Henrik-N
9 november 2014 · 450 Inlägg

Du får väl ringa 11414 och fråga. Eller vill du någon ska göra det åt dig!?

Antagligen menar dem allvar. Du som ägare vet väl att du inte för åka med löst batteri samt en bokad som en jäkla snoris bara för att de ser coolt ut.

Gör som man ska slipper du problem

nordstromj
9 november 2014 · 1 772 Inlägg

Halvdansson skrev:
Tja! Jag blev stoppad av polisen i torsdag och dom gjorde fordonskontroll. Dom hittade 2 fel, board på rutan och att batteriet inte satt fast bra. Dom sa att jag ska få ett brev om att jag ska in på ombesiktning.
Då är min fråga, menar dom allvar? Alla jag känner som har fått ombes har alltid fått något papper på plats, men jag fick inget. Det har heller inte kommit något brev.
vad tror ni?

Sätt fast batteriet sen är det väl bara fortsätta köra tills du hör annat.

Henrik-N skrev:
Du får väl ringa 11414 och fråga. Eller vill du någon ska göra det åt dig!?

Antagligen menar dem allvar. Du som ägare vet väl att du inte för åka med löst batteri samt en bokad som en jäkla snoris bara för att de ser coolt ut.

Gör som man ska slipper du problem

Herregud..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Aero96
9 november 2014 · 56 Inlägg

Henrik-N skrev:
Du får väl ringa 11414 och fråga. Eller vill du någon ska göra det åt dig!?

Antagligen menar dem allvar. Du som ägare vet väl att du inte för åka med löst batteri samt en bokad som en jäkla snoris bara för att de ser coolt ut.

Gör som man ska slipper du problem

Jag besiktade bilen ungefär för en månad sen med samma fastsättning på batteriet så jag trodde så klart att det var fritt fram. Boarden var 2 cm för lång för att vara laglig. Nej jag kommer inte kontakta polisen och fråga. Tack för ditt svar! smile

Saab 9-5 "Aeron" (2004)
JonR
9 november 2014 · 3 259 Inlägg

ark_killenn skrev:

Halvdansson skrev:
Tja! Jag blev stoppad av polisen i torsdag och dom gjorde fordonskontroll. Dom hittade 2 fel, board på rutan och att batteriet inte satt fast bra. Dom sa att jag ska få ett brev om att jag ska in på ombesiktning.
Då är min fråga, menar dom allvar? Alla jag känner som har fått ombes har alltid fått något papper på plats, men jag fick inget. Det har heller inte kommit något brev.
vad tror ni?

Sinnessjukt...

Har du koll på vad som händer om pluspolen lägger sig mot karossen?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
gamlingen
9 november 2014 · 5 198 Inlägg

JonR skrev:

ark_killenn skrev:

Halvdansson skrev:
Tja! Jag blev stoppad av polisen i torsdag och dom gjorde fordonskontroll. Dom hittade 2 fel, board på rutan och att batteriet inte satt fast bra. Dom sa att jag ska få ett brev om att jag ska in på ombesiktning.
Då är min fråga, menar dom allvar? Alla jag känner som har fått ombes har alltid fått något papper på plats, men jag fick inget. Det har heller inte kommit något brev.
vad tror ni?

Sinnessjukt...

Har du koll på vad som händer om pluspolen lägger sig mot karossen?



Då är det inte så sinnessjukt längre,,,

JonR
9 november 2014 · 3 259 Inlägg

gamlingen skrev:

JonR skrev:

ark_killenn skrev:

Sinnessjukt...

Har du koll på vad som händer om pluspolen lägger sig mot karossen?



Då är det inte så sinnessjukt längre,,,

Jag vill ju inte låta grinig, jag har ju också åkt 740 en gång i tiden..... Men så har jag ju också varit med om kabelbrand i några bilar..... Ingen höjdare!! Polaren hade kopplat stereo för hela slanten i sin passat från 77 och när vi stannade vid pumparna och skulle tanka så rökfylldes bilen pga kortis, tog fan inte många sekunder innan den var rökfylld, det var en tvådörrars så det blev ju lite panik att tömma baksätet på folk... Kunde ha slutat illa men han lyckades rycka batteripolen snabbt!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
mb_pucken
9 november 2014 · 5 083 Inlägg

Polis och bilprovningen har helt klart olika syn på hur ett batteri ska sitta fast. Åkte även jag på en flygande för ett par år sedan med bla 2a på batteri. Det satt fast med ett 1tons spänband som låg under batterilådan och runt batteriet. Ganska säker på att satt lika fast som med det lilla plåtbläcket som satt original smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Peppes Bodega
9 november 2014 · 261 Inlägg

Polis och besiktningsföretag har samma regler att följa dvs kontrollbesiktningshandboken.
Hade bilen något fel vid sista bes som inte är åtgärdat inom rimlig tid ska ju fordonet underkännas och föreläggas om kontrollbes. Står på baksidan av protokollet.

Hade den några anm vid sista bes?

ark_killenn
9 november 2014 · 76 Inlägg

JonR skrev:

ark_killenn skrev:

Halvdansson skrev:
Tja! Jag blev stoppad av polisen i torsdag och dom gjorde fordonskontroll. Dom hittade 2 fel, board på rutan och att batteriet inte satt fast bra. Dom sa att jag ska få ett brev om att jag ska in på ombesiktning.
Då är min fråga, menar dom allvar? Alla jag känner som har fått ombes har alltid fått något papper på plats, men jag fick inget. Det har heller inte kommit något brev.
vad tror ni?

Sinnessjukt...

Har du koll på vad som händer om pluspolen lägger sig mot karossen?

Alla körkortslösa mångkriminella som åker runt med vrak är nog värre.

JonR
9 november 2014 · 3 259 Inlägg

ark_killenn skrev:

JonR skrev:

ark_killenn skrev:

Sinnessjukt...

Har du koll på vad som händer om pluspolen lägger sig mot karossen?

Alla körkortslösa mångkriminella som åker runt med vrak är nog värre.

Ja eller svälten i Afrika.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
zzr94092
9 november 2014 · 4 378 Inlägg

ja,eller bidrag från A-kassan

Squidspeed #GoodToBeBad
10 november 2014 · 856 Inlägg

Halvdansson skrev:
Tja! Jag blev stoppad av polisen i torsdag och dom gjorde fordonskontroll.

Jag tror att du får ett fint brev från någon myndighet i början på denna veckan så oroa dig inte du! smile

zzr94092
10 november 2014 · 4 378 Inlägg

tror nog mest att dom skulle skrämma dig lite,skulle det var tsom dom sa så hade du fått ett papper på en ggn,,,,vänta o se bara..

ark_killenn
10 november 2014 · 76 Inlägg

zzr94092 skrev:
tror nog mest att dom skulle skrämma dig lite,skulle det var tsom dom sa så hade du fått ett papper på en ggn,,,,vänta o se bara..

Kanske batongknull nästa gång wink

Sharky
11 november 2014 · 10 287 Inlägg

Näää...så kul eller passande var väl inte den kommentaren.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
KHRacing
11 november 2014 ·

Halvdansson skrev:

Henrik-N skrev:
Du får väl ringa 11414 och fråga. Eller vill du någon ska göra det åt dig!?

Antagligen menar dem allvar. Du som ägare vet väl att du inte för åka med löst batteri samt en bokad som en jäkla snoris bara för att de ser coolt ut.

Gör som man ska slipper du problem

Jag besiktade bilen ungefär för en månad sen med samma fastsättning på batteriet så jag trodde så klart att det var fritt fram. Boarden var 2 cm för lång för att vara laglig. Nej jag kommer inte kontakta polisen och fråga. Tack för ditt svar! smile

Finns inga lagliga vindruteboards/streamers

Munkis
11 november 2014 · 1 635 Inlägg

KHRacing skrev:

Halvdansson skrev:

Henrik-N skrev:
Du får väl ringa 11414 och fråga. Eller vill du någon ska göra det åt dig!?

Antagligen menar dem allvar. Du som ägare vet väl att du inte för åka med löst batteri samt en bokad som en jäkla snoris bara för att de ser coolt ut.

Gör som man ska slipper du problem

Jag besiktade bilen ungefär för en månad sen med samma fastsättning på batteriet så jag trodde så klart att det var fritt fram. Boarden var 2 cm för lång för att vara laglig. Nej jag kommer inte kontakta polisen och fråga. Tack för ditt svar! smile

Finns inga lagliga vindruteboards/streamers

Det gör det visst. På Volvo är det till och med markerat i rutan hur långt ner streamern eller dekalen får gå smile

granadadr
11 november 2014 · 7 268 Inlägg

Munkis skrev:

KHRacing skrev:

Halvdansson skrev:

Jag besiktade bilen ungefär för en månad sen med samma fastsättning på batteriet så jag trodde så klart att det var fritt fram. Boarden var 2 cm för lång för att vara laglig. Nej jag kommer inte kontakta polisen och fråga. Tack för ditt svar! smile

Finns inga lagliga vindruteboards/streamers

Det gör det visst. På Volvo är det till och med markerat i rutan hur långt ner streamern eller dekalen får gå smile

precis,, finns som du säger regler,, men absolut INTE olagligt

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
te_wik Forummoderator
11 november 2014 · 12 813 Inlägg

Detta gäller ang toning/streamers på vindrutan;

Siktfält rakt framför föraren:
Den del av vindrutan som täcks av en rektangulär yta med basen 30cm och höjden 20cm placerad 60cm (mitt) framför förarens ögon.

I de flesta personbilar innebär det att rektangelns underkant placeras i höjd med rattkransens överkant. För bilar med högt placerad förarstol ska rektangeln (siktfältet) höjas så att mittpunkten kommer i ögonhöjd, d v s ca 70 cm över förarstolens sittdyna.

Siktkrav:
Fältet ska vara fritt från;
Sprickor
Stenskott med diameter >10mm
Dekaler/färgat skikt med ljusgenomsläpplighet <70%
Skador som innebär påtagligt sikthinder.

Hela vindrutans siktfält:
Den del av vindrutan som sveps av vindrutetorkarna och ligger inom höjden 20cm (enligt beskrivning av siktfält rakt framför föraren)

Siktkrav:
Fältet ska vara fritt från:
Dekaler/färgat skikt med ljusgenomsläpplighet <70%
Skador som innebär påtagligt sikthinder.



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (11 november 2014)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang