Sälja bilen med lånad mail...hur tänker man?

ark_killenn
9 november 2014 · 76 Inlägg

.

Senast redigerat av ark_killenn (17 november 2014)

Andromeda Rumpmas
9 november 2014 · 3 860 Inlägg

ark_killenn skrev:
"Lånad mail" + nästan alltid dolt/oläsligt reg nr

"Mailvänner"

"Bildsamlare"

"Ej mail, seriösa ringer"

mm.

vem över 12 års ålder går på ovanstående?

För det första skiter jag i en bil om det är för mycket konstigheter, även om det är drömbilen, man blir bara förbannad när man upptäcker olika fakta senare (via reg eller med ögonen).

Personligen när jag säljer bil (har sålt många genom åren) så har jag redan en serie detaljerade bilder som jag kan skicka genom mail och har inga problem att svara på frågor eller ge ut reg nr till "ok" personer. Enklare för mig också.

Jag håller med dig. Tittar jag efter en bil det finns fler än 10 ex av till salu hoppar jag över:

- Oläsligt regnummer/ utsuddat regnummer. Finns ingen anledning att göra så på en vanlig Svenssonbil. Finns det stereoprylar för 75k och bilen parkeras på gatan finns det anledning, men sådana bilar är jag inte intresserad av. Är jag riktigt intresserad ändå frågar jag efter regnummer på telefon, var inga problem den gången det händer. Annonsören hade dolt det föra tt alla andra gjorde det, visst ej själv varför tongue

- Alla annonser med namnet "Volvo", "Saab", "BMW 330" osv. Kan man inte berätta vad man heter är man kanske inte ärlig annars heller.

- Alla annonser där annonsören kallar sig "Anders" men låter som en Adnan eller Mahmoud. Kan man inte berätta vad man heter är man kanske inte ärlig annars heller.

- Alla annonser med namn som Mahmoud eller Adnan. Antagligen orsaken till ovanstående, att adoptera ett svenskt namn för en annons. Det gör jag av erfarenhet, jag har inte genomfört en enda affär eller försök till affär utan en massa onödigt krångel med nämnda grupp. Och dom tycker antagligen samma om oss, att vi inte vill spela med i sederna kring hur man gör en affär i de kulturerna.

- Blir väldigt skeptisk om skicket överdrivs. En saab 9000 -95 med 30k mil är garanterat inte 100% rostfri.

- Dissar folk som vill träffas halvvägs eller att jag åker och visar upp bilen.

Jag skiter totalt i om det står att seriösa ringer istället för att maila, eftersom jag håller med. Jag vill själv inte hålla på och gå igenom 25 mail med bud på halva utsatta priset eller långa mailväxlingar med folk från Karesuando och Ystad som vill ha fyrtioelva bilder i olika vinklar och vrår och scannade kopior på serviceboken.

Bildsamlare håller jag också med om. Lägger jag ut fem bilder från olika sidor av bilen får du väl komma och kolla på resten av bilen om du inte är nöjd. Jag tänker inte gå ut och knäppa 14 kort till och maila vidare, för du hör inte av dig igen i alla fall. Antagligen finns intresset att köpa, men bara hälften av pengarna.
Jag tänker inte heller göra en 3d-rendering utifrån kort eller en 10 minuter filmgenomgång av allt från reservhjulsbalja till tändstiftsbrunnar. Kolla på en annan bil istället.

Jag tycker själv att det bör gå till såhär som jag gjort när jag sålt bilar:

- Ut med max antal bilder från olika vinklar.
- Ärlig beskrivning, dvs är två däck dåliga skriver man det, är det dags för service skriver man det.
- Ett pris ~10% över det man kan tänka sig att sälja för.
- Kontakt med spekulanter över telefon.
- Spekulanten åker till säljaren, inte tvärtom.
- Spekulanter bör inte ringa på bilar de inte kan tänka sig att betala utgångspriset för om skicket är som utlovat.
- Köparen får komma och titta och provköra. Hittar denna något negativt man glömt finns anledning till skälig prutning. Vill köparen pruta utan synbar anledning blir han utan bil (har hänt). Tittar jag på en bil som avviker kraftigt från utlovat, t ex turbon är slut och jag inte får pruta vänder jag på klacken.

Senast redigerat av Andromeda (9 november 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JonR
9 november 2014 · 3 259 Inlägg

Håller med dig Andromeda, klockrent skrivet! Men det där med regskylten håller jag inte med. Efter att ha blivit mordhotat av diverse patrask för många gånger bara för att man inte vill pruta, åka 20mil för att visa bilen eller ta deras flygande mattor i inbyte så väljer jag alltid att annonsera ut bilar utan synligt regnummer och med kontantkortsnummer. Enbart för att kunna säga nej tack jag är inte intresserad och sen lägga på luren till dom 10 första tattarna som ringer utan att behöva få ta emot hot. När det gäller affärer är jag stenhård och vet efter 3 sekunder precis hur samtalet kommer att mynna ut. Jag prutar inte halva priset över telefon osv och jag svarar kort och otrevligt på alla frågor som redan står i annonsen och det är inte populärt i vissa kulturer. Första bästa människan som ringer som kan göra sig förstådd ger jag givetvis mitt fullständiga namn och regnummer till.

Senast redigerat av JonR (9 november 2014)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Andromeda Rumpmas
9 november 2014 · 3 860 Inlägg

JonR skrev:
Håller med dig om allt Andromeda förutom det där med regskylten, efter att ha blivit mordhotat av diverse patrask för många gånger bara för att man inte vill pruta, åka 20mil för att visa bilen eller ta deras flygande mattor i inbyte så väljer jag alltid att annonsera ut bilar utan synligt regnummer och med kontantkortsnummer. Enbart för att kunna säga nej tack jag är inte intresserad och sen lägga på luren till dom 10 första tattarna som ringer utan att behöva få ta emot hot. Första bästa människan som ringer som kan göra sig förstådd ger jag givetvis mitt fullständiga namn och regnummer till.

Du har sålt många BMW gissar jag?

Jag har bara sålt Saabar och en Audi, det är nog det som gör skillnaden i våra upplevelser smile

Men hade jag varit riktigt intresserad av din bil, och ringt på den hade jag ju fått regnumret så det är ju inget problem. Jag brukar kunna göra mig förstådd i alla fall wink

Audin var det närmaste din beskrivning jag kommit. Naiv som jag var möttes jag halvvägs, två av utländskt klientel (naiv som sagt) fick skambud på halva priset när det hade låtit bra i telefon, nekade affär, blev hotfull stämning. Som tur var hade jag en biffig fader med mig annars hade det säkert kunnat sluta hur som helst.

Senast redigerat av Andromeda (9 november 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JonR
9 november 2014 · 3 259 Inlägg

Ja en del Bmw och MB har det blivit och det är fan inte ett dugg kul. Men generellt så är det ju bilar i 10-20.000kr klassen och det är katastrof att annonsera ut, speciellt om dom ligger bra till i pris. För att inte tala om nyare bilar till kraftigt reducerat pris pga defekter. Vid en viss punkt var jag så trött på det så jag skrev bara ut telefonnumret med bokstäver.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Dirtymike
9 november 2014 · 1 532 Inlägg

Känner igen mig i detta.
Köpt och sålt åtskilligt med bilar genom åren allt från 1-5000kr bilar till 200000kr bilar.

Det sämsta minnet är försäljningen av en Golf mk3 en vinter som var lite pimpad och sänkt med coils= låååg.
50miljarder invandrare ringde och skulle provköra med alla släktingar dom kunde få plats med.
Efter 20tusen fastkörningar och erbjudanden om byte med mattor, kylar/frysar o datorer så tog jag bort annonsen och åkte till en kompis med bilfirma som sålde den.

Nu när invandrare ringer så säger jag bara ett ord...... SÅLD.

Senast redigerat av Dirtymike (9 november 2014)

Jeep J20 (1978)
Muttley
9 november 2014 ·

Har personen 50 mil till mig så ok då kan de få fler bilder via mail.

Bor de inom vettig radie där de faktiskt kan köra inom för att titta på objektet så anser jag att de mest är nötter som vill ha bilder.  Jag har egentligen ingen tid eller ork att agera bildtjänst. Är man på riktigt intresserad så åker man och tittar på objektet och får en riktig bild på det.

1 gång har de fungerat på riktigt att sälja en motorcykel via mail, han bodde dock i Danmark och visade ett verkligt intresse och kom och köpte den.

Och min erfarenhet annars på alla bilar och motorcyklar man sålt via annons så är de som verkligen köpt de som kommer på plats och tittar och provkör.  Inga av de som bett om en massa bilder.
Men sen är jag fullt ärlig och berättar om skavankerna som de har också.

Andromeda Rumpmas
9 november 2014 · 3 860 Inlägg

tkd_rille skrev:
Har personen 50 mil till mig så ok då kan de få fler bilder via mail.

Bor de inom vettig radie där de faktiskt kan köra inom för att titta på objektet så anser jag att de mest är nötter som vill ha bilder.  Jag har egentligen ingen tid eller ork att agera bildtjänst. Är man på riktigt intresserad så åker man och tittar på objektet och får en riktig bild på det.

1 gång har de fungerat på riktigt att sälja en motorcykel via mail, han bodde dock i Danmark och visade ett verkligt intresse och kom och köpte den.

Och min erfarenhet annars på alla bilar och motorcyklar man sålt via annons så är de som verkligen köpt de som kommer på plats och tittar och provkör.  Inga av de som bett om en massa bilder.
Men sen är jag fullt ärlig och berättar om skavankerna som de har också.

Varför? Är personen intresserad av att köpa och man har en bild från varje sida och en bild på inredningen och är ärlig med skicket finns det ingen anledning att krångla. Vill 10 personer helt plötsligt ha individuella bilder tar det ju en hel eftermiddag.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Muttley
9 november 2014 ·

Andromeda skrev:

tkd_rille skrev:
Har personen 50 mil till mig så ok då kan de få fler bilder via mail.

Bor de inom vettig radie där de faktiskt kan köra inom för att titta på objektet så anser jag att de mest är nötter som vill ha bilder.  Jag har egentligen ingen tid eller ork att agera bildtjänst. Är man på riktigt intresserad så åker man och tittar på objektet och får en riktig bild på det.

1 gång har de fungerat på riktigt att sälja en motorcykel via mail, han bodde dock i Danmark och visade ett verkligt intresse och kom och köpte den.

Och min erfarenhet annars på alla bilar och motorcyklar man sålt via annons så är de som verkligen köpt de som kommer på plats och tittar och provkör.  Inga av de som bett om en massa bilder.
Men sen är jag fullt ärlig och berättar om skavankerna som de har också.

Varför? Är personen intresserad av att köpa och man har en bild från varje sida och en bild på inredningen och är ärlig med skicket finns det ingen anledning att krångla. Vill 10 personer helt plötsligt ha individuella bilder tar det ju en hel eftermiddag.

Jag har alltid bara lagt upp 1 bild på bilen utvändigt (visst är de snålt på blocket)  Och de har faktiskt fungerat ypperligt bra för mig.  Problemet blir väl då när folk är oärliga och andra sidan av bilen är bucklig isåfall.
Nu är de dessutom helt vanliga bilar som jag sålt och inget speciellt. 
Sen bestämmer jag klart själv vem jag skickar bilder till.  Men undviker gärna själv mailkontakt överhuvudtaget,  folk är för fega för att prata i telefon idag verkar det som.

it_mutt Avstängd
9 november 2014 · 10 388 Inlägg

Andromeda skrev:

tkd_rille skrev:
Har personen 50 mil till mig så ok då kan de få fler bilder via mail.

Bor de inom vettig radie där de faktiskt kan köra inom för att titta på objektet så anser jag att de mest är nötter som vill ha bilder.  Jag har egentligen ingen tid eller ork att agera bildtjänst. Är man på riktigt intresserad så åker man och tittar på objektet och får en riktig bild på det.

1 gång har de fungerat på riktigt att sälja en motorcykel via mail, han bodde dock i Danmark och visade ett verkligt intresse och kom och köpte den.

Och min erfarenhet annars på alla bilar och motorcyklar man sålt via annons så är de som verkligen köpt de som kommer på plats och tittar och provkör.  Inga av de som bett om en massa bilder.
Men sen är jag fullt ärlig och berättar om skavankerna som de har också.

Varför? Är personen intresserad av att köpa och man har en bild från varje sida och en bild på inredningen och är ärlig med skicket finns det ingen anledning att krångla. Vill 10 personer helt plötsligt ha individuella bilder tar det ju en hel eftermiddag.

För, du kan ju absolut inte ha missat någon detalj eller två som personen ifråga anser vara väldigt viktig? Givetvis kan du ha gjort det. Men, det är klart, då bör ju givetvis också personen köra 50mil för att kontrollera det du missat.

Ja, ibland har du dina ljusa stunder...detta tillfaller inte den kategorin.

- - Edit - -

Skulle vilja se -en- bild som visar -hela- inredningen på ett -bra- vis btw. Men jag tänker inte be om det, jag vill ju inte att någon ska behöva offra en ofantlig massa tid på att frambringa något som inte går.

Senast redigerat av it_mutt (9 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Andromeda Rumpmas
9 november 2014 · 3 860 Inlägg

it_mutt skrev:

Andromeda skrev:

tkd_rille skrev:
Har personen 50 mil till mig så ok då kan de få fler bilder via mail.

Bor de inom vettig radie där de faktiskt kan köra inom för att titta på objektet så anser jag att de mest är nötter som vill ha bilder.  Jag har egentligen ingen tid eller ork att agera bildtjänst. Är man på riktigt intresserad så åker man och tittar på objektet och får en riktig bild på det.

1 gång har de fungerat på riktigt att sälja en motorcykel via mail, han bodde dock i Danmark och visade ett verkligt intresse och kom och köpte den.

Och min erfarenhet annars på alla bilar och motorcyklar man sålt via annons så är de som verkligen köpt de som kommer på plats och tittar och provkör.  Inga av de som bett om en massa bilder.
Men sen är jag fullt ärlig och berättar om skavankerna som de har också.

Varför? Är personen intresserad av att köpa och man har en bild från varje sida och en bild på inredningen och är ärlig med skicket finns det ingen anledning att krångla. Vill 10 personer helt plötsligt ha individuella bilder tar det ju en hel eftermiddag.

För, du kan ju absolut inte ha missat någon detalj eller två som personen ifråga anser vara väldigt viktig? Givetvis kan du ha gjort det. Men, det är klart, då bör ju givetvis också personen köra 50mil för att kontrollera det du missat.

Ja, ibland har du dina ljusa stunder...detta tillfaller inte den kategorin.

Men va fan? Har du sålt en bil någon gång? Du får garanterat tio mail med folk som vill ha bilder på allt från macrobilder i profil längs dörrarna i motljus så att de ser om det finns parkeringsskador till bilder på ratten så att de ser att den inte är sliten. Ett tips är att inte kolla på bilar som finns 50 mil bort, speciellt inte 10-15 år gamla bilar. Visst blir man inte glad om man åker en bit och skicket inte alls är som förväntat eller beskrivet, men det är en risk man får ta. Det är sådant man reder ut innan besöket per telefon. Jag är i alla fall ärlig i annonser. Dessutom har jag aldrig hört av någon som velat ha "costumbilder" igen. Dom hade aldrig någon tanke på att köpa.

Senast redigerat av Andromeda (9 november 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
-matte En Medlem
9 november 2014 · 405 Inlägg

Andromeda skrev:

it_mutt skrev:

Andromeda skrev:

Varför? Är personen intresserad av att köpa och man har en bild från varje sida och en bild på inredningen och är ärlig med skicket finns det ingen anledning att krångla. Vill 10 personer helt plötsligt ha individuella bilder tar det ju en hel eftermiddag.

För, du kan ju absolut inte ha missat någon detalj eller två som personen ifråga anser vara väldigt viktig? Givetvis kan du ha gjort det. Men, det är klart, då bör ju givetvis också personen köra 50mil för att kontrollera det du missat.

Ja, ibland har du dina ljusa stunder...detta tillfaller inte den kategorin.

Men va fan? Har du sålt en bil någon gång? Du får garanterat tio mail med folk som vill ha bilder på allt från macrobilder i profil längs dörrarna i motljus så att de ser om det finns parkeringsskador till bilder på ratten så att de ser att den inte är sliten. Ett tips är att inte kolla på bilar som finns 50 mil bort, speciellt inte 10-15 år gamla bilar. Visst blir man inte glad om man åker en bit och skicket inte alls är som förväntat eller beskrivet, men det är en risk man får ta. Det är sådant man reder ut innan besöket per telefon. Jag är i alla fall ärlig i annonser. Dessutom har jag aldrig hört av någon som velat ha "costumbilder" igen. Dom hade aldrig någon tanke på att köpa.

Det kanske också kan handla om att inte låta personen köra 50 mil för att sedan komma fram och se att bilen de tittade på är i betydligt sämre skick än vad de fick se på bilderna?

Jag tänker inte låta någon åka 50 mil för att sedan behöva åka hem igen för att bilen var satt i en stolpe fast det inte syntes på bilen, spelar ingen roll om det är jag som säljer.

Men visst är bilen i den åldern och skickat att man kan förvänta sig mindre skador lite här och där och det inte hade visat sig exakt på bilderna, då får köparen ta det. Enklast är bara att säga sanningen från början så slipper man dessa situationer.

Lohi
10 november 2014 · 46 Inlägg

Jag personligen är inte så förtjust i att låna ut min bil till okända människor, samt så har jag ingen lust att ha 10 spekulanter som alla blir missnöjda då skicket på bilen var sämre en vad det verkade i annonsen; slösar bara på min och deras tid. Därför försöker jag iaf att skriva utförligt de allvarligaste felen som finns på bilen. Sen kan jag ju erkänna att jag inte är världsbäst på bilar, så det har ju hänt att spekulanter ändå hittat fel på bilarna, saker som jag själv kanske inte känner till. Hittills har detta iaf funkat bra, på alla bilar utom en, har jag endast haft en person som tittat på bilen och sedan köpt den. Var bara på M535:an som jag hade 3st som tittade på den.

Tar ofta lite längre tid att få bilen såld, men som sagt så är det bara jobbigt att ha massor av spekulanter, slösar bara på bägges partnernas tid. Känns även som att det blir mindre prut när spekulanten vet om innan alla fel och skavanker som finns på bilen.

Ang bilder så har jag inget emot att skicka extra bilder, dessutom lägger jag alltid ut 6st bilder, även när jag sålde en Fiesta för 2000kr. Anser att säljer man en bil för flera tusen, då kan man lägga dem där 40kr extra för att få 5 till bilder på bilen. Försöker även att alltid ta 1 bild på vardera sida, 1 på motorrummet och 1 inifrån bilen. Då får man med de "viktigaste" och vill köparen se något annat så kan man enkelt fixa en bild på det också.

Ang Mail/SMS så har jag inget emot spekulanter som skickar mejl/sms, jag själv gör även det på diverse bilar. Finns det utförligt med info om bilen samt ordentliga bilder så ser jag ingen mening med att störa någon på jobbet bara för att fråga om man får titta på bilen, då är det bättre att skicka ett mejl/sms, så får dem svara när dem har tid. Är det dock en kort inforad samt 1/2 bilder så brukar jag ringa för att få veta lite mer info om bilen.

it_mutt Avstängd
10 november 2014 · 10 388 Inlägg

Andromeda skrev:

it_mutt skrev:

Andromeda skrev:
Varför? Är personen intresserad av att köpa och man har en bild från varje sida och en bild på inredningen och är ärlig med skicket finns det ingen anledning att krångla. Vill 10 personer helt plötsligt ha individuella bilder tar det ju en hel eftermiddag.

För, du kan ju absolut inte ha missat någon detalj eller två som personen ifråga anser vara väldigt viktig? Givetvis kan du ha gjort det. Men, det är klart, då bör ju givetvis också personen köra 50mil för att kontrollera det du missat.

Ja, ibland har du dina ljusa stunder...detta tillfaller inte den kategorin.

Men va fan? Har du sålt en bil någon gång? Du får garanterat tio mail med folk som vill ha bilder på allt från macrobilder i profil längs dörrarna i motljus så att de ser om det finns parkeringsskador till bilder på ratten så att de ser att den inte är sliten. Ett tips är att inte kolla på bilar som finns 50 mil bort, speciellt inte 10-15 år gamla bilar. Visst blir man inte glad om man åker en bit och skicket inte alls är som förväntat eller beskrivet, men det är en risk man får ta. Det är sådant man reder ut innan besöket per telefon. Jag är i alla fall ärlig i annonser. Dessutom har jag aldrig hört av någon som velat ha "costumbilder" igen. Dom hade aldrig någon tanke på att köpa.

Sålt "mängder" med bilar och råkat ut för just momentet jag skrev ovan. Där bilden ifråga dessutom blivit såld efteråt. Om nu någon är seriöst intresserad av att åka 50mil för en bil, så kan jag mycket väl gå ut och ta en bild eller två, om det nu handlar om något "specifikt". Hur långt man kan tänka sig att åka står ju givetvis i relation till bilens "ovanlighet" och bilens pris. Var själv och hämtade en A4 55mil bort för 2v sen, enbart pga priset (jo, det var så pass billigt

- - Edit - -

O nej, jag syftar givetvis inte på att ta detaljbilder på varenda kvadratcentimeter av bilen, men, det torde vara ganska uppenbart.

Senast redigerat av it_mutt (10 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Djo
10 november 2014 · 10 157 Inlägg

Om jag säljer något så tycker jag folk ska ringa då är dom intresserade och är dom ej det märker man det direkt.

Ringer själv alltid om jag ska köpa något man får så mycket mer info att lyssna på någon. Oavsett om man är köpare eller säljare.

Aldrig fått ett seriöst mejl när jag försökt sälja något.

Däremot att folk ringt vi pratat någon minut och sen bestämmer dag dom kommer. och faktiskt fåt sålt grejerna. Det är så man får grejer sålda.

1 samtal motsvarar 10 mejl. 1 samtal några minuter 10 mejl flera dagar för att tillslut personen i fråga istället får för sig att nä jag var inte intresserad.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
it_mutt Avstängd
10 november 2014 · 10 388 Inlägg

ark_killenn skrev:
"Lånad mail" + nästan alltid dolt/oläsligt reg nr

"Mailvänner"

"Bildsamlare"

"Ej mail, seriösa ringer"

mm.

vem över 12 års ålder går på ovanstående?

För det första skiter jag i en bil om det är för mycket konstigheter, även om det är drömbilen, man blir bara förbannad när man upptäcker olika fakta senare (via reg eller med ögonen).

Personligen när jag säljer bil (har sålt många genom åren) så har jag redan en serie detaljerade bilder som jag kan skicka genom mail och har inga problem att svara på frågor eller ge ut reg nr till "ok" personer. Enklare för mig också.

Spontant förstår jag inte riktigt dina problem med ovanstående.

Att inte maila (för att seriösa ringer eller för att det är lånad mail); min far skaffade ex.vis inte epost innan han var tvungen. Skulle han satt ut en annons hade han fått, fram tills väldigt nyligen, skriva just det. Så lånad mail är knappast något konstigt hos, åtminstone, den "äldre generationen" som helt enkelt inte har något intresse av nätet.

Övriga förstår jag inte heller vad du menar med "går på ovanstående"? Är där något att "gå på" om att folk inte vill ha mailvänner? Finns ju ingen logik i ditt tankesätt här alternativt uttrycker du dig förbannat luddigt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TS_quattro fyrkrafsare
10 november 2014 · 1 443 Inlägg

it_mutt skrev:

ark_killenn skrev:
"Lånad mail" + nästan alltid dolt/oläsligt reg nr

"Mailvänner"

"Bildsamlare"

"Ej mail, seriösa ringer"

mm.

vem över 12 års ålder går på ovanstående?

För det första skiter jag i en bil om det är för mycket konstigheter, även om det är drömbilen, man blir bara förbannad när man upptäcker olika fakta senare (via reg eller med ögonen).

Personligen när jag säljer bil (har sålt många genom åren) så har jag redan en serie detaljerade bilder som jag kan skicka genom mail och har inga problem att svara på frågor eller ge ut reg nr till "ok" personer. Enklare för mig också.

Spontant förstår jag inte riktigt dina problem med ovanstående.

Att inte maila (för att seriösa ringer eller för att det är lånad mail); min far skaffade ex.vis inte epost innan han var tvungen. Skulle han satt ut en annons hade han fått, fram tills väldigt nyligen, skriva just det. Så lånad mail är knappast något konstigt hos, åtminstone, den "äldre generationen" som helt enkelt inte har något intresse av nätet.

Övriga förstår jag inte heller vad du menar med "går på ovanstående"? Är där något att "gå på" om att folk inte vill ha mailvänner? Finns ju ingen logik i ditt tankesätt här alternativt uttrycker du dig förbannat luddigt.

Bara för att man vill sälja något via nätet så innebär det ju inte per automatik att man ens har en dator (eller annat instrument som gör att man kan använda nätet). De flesta även min fars gamla farbror på 83 år har förstått att annonsera i motorbörsen eller liknande är meningslöst då i stort sett ingen köper annonstidningar längre om de ens finns kvar? Kort sagt, vill man sälja något så är det nätet som gäller. När gammelfarbror 80+ skulle sälja sin gamla grålle var det därför satans mycket smidigare att skriva just "enbart telefonkontakt" i annonsen så att han som sålde traktorn själv kunde prata med köpare hellre än att jag skulle sitta och maila fram och tillbaka och försöka svara på frågor jag inte kunde svaret på etc.
För egen del går mailsvar bort, det leder ändå inte till någonting i 99 av 100 fall, bättre att prata via telefon. Börjar idioten dessutom pruta redan i telefon så är det bara att lägga på. Snorungar som skickar annonssvar på sms ignoreras helt.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
it_mutt Avstängd
10 november 2014 · 10 388 Inlägg

TS_quattro skrev:

it_mutt skrev:

ark_killenn skrev:
"Lånad mail" + nästan alltid dolt/oläsligt reg nr

"Mailvänner"

"Bildsamlare"

"Ej mail, seriösa ringer"

mm.

vem över 12 års ålder går på ovanstående?

För det första skiter jag i en bil om det är för mycket konstigheter, även om det är drömbilen, man blir bara förbannad när man upptäcker olika fakta senare (via reg eller med ögonen).

Personligen när jag säljer bil (har sålt många genom åren) så har jag redan en serie detaljerade bilder som jag kan skicka genom mail och har inga problem att svara på frågor eller ge ut reg nr till "ok" personer. Enklare för mig också.

Spontant förstår jag inte riktigt dina problem med ovanstående.

Att inte maila (för att seriösa ringer eller för att det är lånad mail); min far skaffade ex.vis inte epost innan han var tvungen. Skulle han satt ut en annons hade han fått, fram tills väldigt nyligen, skriva just det. Så lånad mail är knappast något konstigt hos, åtminstone, den "äldre generationen" som helt enkelt inte har något intresse av nätet.

Övriga förstår jag inte heller vad du menar med "går på ovanstående"? Är där något att "gå på" om att folk inte vill ha mailvänner? Finns ju ingen logik i ditt tankesätt här alternativt uttrycker du dig förbannat luddigt.

Bara för att man vill sälja något via nätet så innebär det ju inte per automatik att man ens har en dator (eller annat instrument som gör att man kan använda nätet). De flesta även min fars gamla farbror på 83 år har förstått att annonsera i motorbörsen eller liknande är meningslöst då i stort sett ingen köper annonstidningar längre om de ens finns kvar? Kort sagt, vill man sälja något så är det nätet som gäller. När gammelfarbror 80+ skulle sälja sin gamla grålle var det därför satans mycket smidigare att skriva just "enbart telefonkontakt" i annonsen så att han som sålde traktorn själv kunde prata med köpare hellre än att jag skulle sitta och maila fram och tillbaka och försöka svara på frågor jag inte kunde svaret på etc.
För egen del går mailsvar bort, det leder ändå inte till någonting i 99 av 100 fall, bättre att prata via telefon. Börjar idioten dessutom pruta redan i telefon så är det bara att lägga på. Snorungar som skickar annonssvar på sms ignoreras helt.

Lite just så jag menar. Min far kommer inte, när han säljer på nätet, inte ens bry sig om att kolla mailen. Han är som sagt inte det minsta intresserad av "nätet" på det viset. Så det blir garanterat "Maila inte utan ring" eller liknande. Då om han inte annonserar i någon passande tidning (Classic eller liknande). Men just tidningar som är renodlade annonstidningar finns väl inte längre nej.

Förstår inte riktigt problemet med det. Fine, det passar inte alltid att ringa och då kan det vara smidigt att kunna dra iväg ett mail "mitt i natten". Men, att se att någon undanber sig för mailsvar är i min värld inget konstigt och det är väl helt sonika något man får antingen respektera eller skita i annonsen helt då.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
10 november 2014 · 10 388 Inlägg

ark_killenn skrev:

it_mutt skrev:

ark_killenn skrev:
"Lånad mail" + nästan alltid dolt/oläsligt reg nr

"Mailvänner"

"Bildsamlare"

"Ej mail, seriösa ringer"

mm.

vem över 12 års ålder går på ovanstående?

För det första skiter jag i en bil om det är för mycket konstigheter, även om det är drömbilen, man blir bara förbannad när man upptäcker olika fakta senare (via reg eller med ögonen).

Personligen när jag säljer bil (har sålt många genom åren) så har jag redan en serie detaljerade bilder som jag kan skicka genom mail och har inga problem att svara på frågor eller ge ut reg nr till "ok" personer. Enklare för mig också.

Spontant förstår jag inte riktigt dina problem med ovanstående.

Att inte maila (för att seriösa ringer eller för att det är lånad mail); min far skaffade ex.vis inte epost innan han var tvungen. Skulle han satt ut en annons hade han fått, fram tills väldigt nyligen, skriva just det. Så lånad mail är knappast något konstigt hos, åtminstone, den "äldre generationen" som helt enkelt inte har något intresse av nätet.

Övriga förstår jag inte heller vad du menar med "går på ovanstående"? Är där något att "gå på" om att folk inte vill ha mailvänner? Finns ju ingen logik i ditt tankesätt här alternativt uttrycker du dig förbannat luddigt.

Bli läskunnig.

Det är jag och jag läste just precis vad du skrivit. Men när du skriver "nästan", så innebär inte det "alltid".

Så, om du menar "Lånad mail + dolt/oläsligt regnr." så skriv det.

Det besvarade inte vad det var som var så konstigt i "ej mail, seriösa ringer" speciellt inte i kombination med vad som tidigare skrivits i tråden.. Där är liksom inget att "gå på".

Men för all del, ska vi köra på trams i stil med "aggroartonåringstuket" så; "Lär dig skriva!"

Senast redigerat av it_mutt (10 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TS_quattro fyrkrafsare
10 november 2014 · 1 443 Inlägg

textraden "inte min *vad det nu är som ska säljas* på bilden men jag har en likadan" får mig att kategoriskt välja bort annonsen direkt, att folk vill slippa mail ser jag inget konstigt med...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang